پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
07 آذر 1398 - 09:33

حمله اشرار نقاب‌دار به کنسولگری ایران در نجف/ ساختمان‌ کنسولگری در آتش سوخت/ پخش زنده آشوب نجف از شبکه العربیه سعودی +عکس و فیلم

منابع محلی گزارش داده‌اند که گروهی نقابدار که مشخصا از اهالی شهر نجف اشرف نبوده‌اند، عاملان اصلی حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف بوده‌اند.
کد خبر : 4507

پایگاه رهنما:

نجف اشرف، شهری که بیش از هزار سال مقر اصلی تدریس و تحکیم معارف عالی شیعی در جهان بوده، چهارشنبه‌شب صحنه‌هایی عجیب و غم‌انگیز را تجربه می‌کرد.

شبکه سعودی العربیه در حالی به پخش زنده تحرکات برخی نقاب‌دار در برابر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر نجف اشرف می‌پرداخت که حضور دوربین این شبکه به‌صورت از پیش‌برنامه‌ریزی شده بیانگر آن بود که از آنچه قرار است در این شهر مقدس رخ دهد، مطلع بوده است. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که دفتر شبکه العربیه در عراق مدتی پیش از سوی مقامات رسمی عراق بسته شد اما این شبکه و سایر شبکه‌های سعودی مستمرا در حال پوشش تحولات مرتبط با ناآرامی‌های عراق هستند. دولت عراق مجوز فعالیت ۵ شبکه از جمله دو شبکه سعودی «العربیه» و «الحدث» را به مدت سه ماه تعلیق کرده است.

 
 
 


منابع محلی که به‌طور طبیعی با فضای شهر نجف آشنایی دارند در این خصوص می‌گویند: «این‌ افراد (مهاجمین به کنسولگری ایران) معلوم نبود چه کسی هستند. عده‌ای نقابدار بودند که دسته‌جمعی از یک رستوران روبروی کنسولگری خارج شدند و آتش درست کردند. بعد هم مسیر رسیدن نیروهای آتش‌نشانی را بستند.»


منابع محلی بر این باورند که مهاجمین نقابدار، گروهی آشوبگر حرفه‌ای بوده‌اند که با برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده قصد آسیب‌رساندن به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف را داشتند.


گزارش‌ها حاکی از آن است که مهاجمین توانسته‌اند با ورود به بخش‌هایی از کنسولگری ایران در شهر نجف، بخش‌هایی از آن را دچار حریق کنند. هیات دیپلماتیک ایران اما قبل از ورود مهاجمین با کمک نیروهای امنیتی عراق از ساختمان کنسولگری خارج شد.

نیروهای امنیتی عراق و محافظان ساختمان کنسولگری ایران نیز در جریان این حمله ناگهانی سازمان‌یافته، از سوی مهاجمان هدف قرار گرفتند و تعدادی از آن‌ها مجروح شدند.

«لوی الیاسری» استاندار نجف روز چهارشنبه اظهار داشت که دولت به درهم کوبیدن فتنه و عدم بکارگیری خشونت علیه تظاهرات کنندگان ادامه می دهد.

وی همچنین از تماس با معترضان به منظور جلوگیری از تشدید درگیری های اخیر خبر داد.

«لوی الیاسری» ضمن تاکید بر مسالمت آمیز بودن اعتراضات، گفت: به همه می گویم که ما به مسیر در هم کوبیدن فتنه و عدم بکارگیری خشونت ادامه خواهیم داد. نیروهای امنیتی به منظور حفظ امنیت و حفاظت از شما و برقراری امنیت در صحنه حضور دارند و خواهان ریخته شدن حتی یک قطره خون از عراقی ها چه از معترضان یا نیروهای امنیتی نیستند اما حفظ نظم وظیفه همگان است.

استاندار نجف در عین حال نسبت به اقدام برخی در بستن راه ها و آتش زدن برخی مراکز حساس در این استان ابراز تاسف کرد.

لوی الیاسری خطاب به «فرصت طلب ها» و «فتنه گران» گفت: به فرصت طلبان و فتنه گران و کسانی که به دستیابی به مناصب و از جمله منصب استانداری طمع دارند می گویم که شما برای مردم نجف شناخته شده هستید پس سعی بر موج سواری روی اعتراضات نداشته باشید. شما همه چیز را از دست داده اید و برگه هایتان سوخته است. گذشته شما برای مردم نجف روشن است.

چندی قبل گروهی از مهاجمین سعی در حمله به کنسولگری ایران در کربلا و همچنین بغداد را داشتند که تلاششان ناکام مانده بود.

منبع: مشرق

ارسال نظرات