پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
06 آذر 1398 - 09:07
اخبار ویژه روزنامه‌ها

۶ آذر ماه / وزیرانی که فرزندشان فعال‌تر از خود آن‌ها بودند! / «ایلهان عمر» متهم به جاسوسی برای ایران/ شاهکار ناپلئونی یک نهاد دولتی در ارزیابی‌ها

آخوندی چندین بار استیضاح شد، اما هر بار با لابی‌هایی از برکناری جست؛ یکی از محور‌های استیضاح، کارچاق‌کنی فرزند وی در وزارت راه و شهرسازی بود؛ که به همین اتهام دستگیر شد.
کد خبر : 4496

پایگاه رهنما :

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که  در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

***********

کیهان

 

 

متلک‌اندازی سیاسی که کار نشد دولت، کمی هم تدبیر کند

 

طرحی که می‌توانست به مرور در چهار سال گذشته با شیبی ملایم بدون هیچ بحران و سروصدایی اجرا شود، به‌دلیل مصالح حزبی و سودجویی‌های دم انتخاباتی به‌تعویق افتاد تا امروز کارد به استخوان رسید و هزینه‌اش را کل نظام و مردم با بهایی بیشتر از آورده‌های مالی‌اش پرداخت کردند و البته این اولین و آخرین بی‌تدبیری‌های این دولت نبوده و احتمالا نخواهد بود که هر دم از این باغ بری می‌رسد!

وب‌سایت الف با اشاره به ماجرای اخیر بنزین نوشت: استعاره میکی‌موس بیانگر دولتمردانی است که کارهای آسان را با هزار مشکل و پیچیدگی و بحران‌سازی انجام می‌دهند. بحران‌سازی از مسائل ساده گاهی به‌دلیل ضعف جدی در مدیریت و منابع انسانی است و گاهی به تعمد برای طفره رفتن از پاسخگویی و هدایت افکار عمومی به‌سمت راه‌حل‌های هزار بار شکست خورده!

در مورد افزایش قیمت بنزین، بنابر حسن ظن، فکر می‌کنیم که در طراحی و اجرای این طرح هیچ تعمدی بر بحران‌سازی برای کشور نبوده است. نپرسید که کدام عقل سلیم سه برابر شدن قیمت بنزین بدون اقناع افکار عمومی در یک شب را بحران‌ساز نمی‌داند؟! واقعا رئیس ‌دولتی که حداقل بیست سال در شورای عالی امنیت ملی حضور داشته توانایی پیش‌بینی این شرایط را نداشته؟! یا شاید شبیه شهردار تهران دوباره غافلگیر شده؟ و یا شاید برخی مسئولین، سه برابر شدن قیمت بنزین برایشان بحران محسوب نمی‌شود؟!

بخشی از اعتراضات چند روزه‌، انباشت نارضایتی از عملکرد ضعیف و پاسخگو نبودن و دیده‌نشدن مردم توسط دولتمردان است. آیا در طرح اصلاح قیمت بنزین، تامین مالی هزینه‌های سر به فلک کشیده دولت بیشتر مورد توجه بوده یا کمک اقتصادی به محرومین و مستضعفین؟ اگر مسائل محرومین در این طرح دیده شده، آیا ایشان قانع و توجیه و همراه با این طرح شدند؟ آیا دولتمردان برای این طرح پیوست رسانه‌ای در نظر گرفته‌اند یا با شوک‌درمانی خیال خودشان را از سؤال و جواب راحت کردند؟ آیا از ظرفیت مردم، رسانه‌ها، نخبگان و راهبران اجتماعی برای اصلاح و پیشبرد این طرح استفاده شد؟ اصلا آیا بدون شفافیت و مشارکت مردم چنین طرحی به ثمر می‌رسد؟! مردم و جامعه نخبگانی نامحرم دولت‌اند یا طرح‌های دولتی مثل همیشه بدون خطا و ‌اشکال است و یا دولتمردان شأن خود را گفت‌وگو با مردم نمی‌دانند!

رئیس‌ دولت یا بر فراز تریبون‌ها بر رقبای خیالی‌اش می‌تازد و یا در جلسه هیئت دولت در میان ژنرال‌های خسته، در لانگ‌شات با مردم صحبت می‌کند و هر روز به رسانه ملی می‌توپد که چرا حرف‌های ما را کامل پخش نمی‌کنید! کدام حرف‌ها؟ مگر جز فرافکنی و تکه‌اندازی سیاسی به این طرف و آن طرف حرف جدی دیگری برای عرضه داشته‌اید؟ مگر در میان نیش و کنایه‌هایتان حرف تازه‌ای از مسائل کشور برای مردم بیان کرده‌اید؟ مگر برای اجرای طرح‌ها و عملکرد ضعیفتان از مردم عذرخواهی نموده‌اید؟ چرا باید مردم در روز جمعه در پمپ بنزین از تصمیم دولت باخبر شوند؟ و بعدازظهر رئیس ‌دولت در میان هیئت فخیمه دولت از دور با لبخند به مردم پیام ارسال کند که «این طرح به نفع مردم است» و حتی چند روز پس از بحران حاضر نباشد به‌طور مستقیم با مردم حرف بزند و از کوتاهی‌ها عذرخواهی کند!

 ما با مدیرانی روبرو هستیم که نه کار بلدند و نه حرف! نه بلوغ اجرایی دارند و نه هوش اجتماعی! نه زبان مردم را می‌فهمند و نه زبان رسانه! بیشتر دوست دارند رئیس دولت باشند تا خادم ملت!

 تا زمانی که رئیس ‌دولت از رسانه‌ها برای تسویه‌حساب‌های سیاسی و عکس‌های یادگاری استفاده می‌کند و مشاورین رسانه‌ای‌اش دنبال بازی‌های زبانی توئیتری‌اند نباید امیدی به تدبیر رسانه‌ای دولت داشت و نباید به تدبیر طرح‌هایش امید بست.

 هزینه سرمایه اجتماعی و اعتبار بین‌المللی لطمه‌خورده در کدام محکمه حساب و کتاب می‌شود؟ مشکل مردم فقط گرانی چند لیتر بنزین نیست، اعتراض آنان به هزاران لیتر بی‌تدبیری این سال‌هاست که سرمایه‌های امیدبخش اقتصادی و اجتماعی یک کشور را می‌سوزاند و با توهم و نخوت، خود را از چشم بینای مردم پنهان می‌کند! مردم به دنبال رئیس‌جمهور شجاعی‌اند که در بحران‌ها به‌جای هزینه‌سازی برای نظام و مردم، هزینه تصمیماتش را خودش تحمل کند.
 

راغفر: تصمیم ناپخته دولت مجالی برای مانور گروه‌های ضدانقلاب شد

 

یک کارشناس اقتصادی حامی دولت می‌گوید سیاست‌های اقتصادی نئولیبرالیستی دولت، مردم و نظام را با چالش مواجه کرده است.

حسین راغفر در گفت‌وگو با روزنامه آرمان درباره حوادث اخیر اظهار داشت: تصمیمات اخیر درباره افزایش قیمت بنزین فضای جامعه را ویروسی کرده و شرایط را برای مانور گروه‌های معاند و ضدانقلاب فراهم کرد. به همین دلیل بنده ریشه و جنس این اعتراضات را اقتصادی می‌دانم.

استاد دانشگاه الزهرا(س) معتقد است: تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت بنزین کاملا شتاب‌زده بود. هدف اصلی افزایش قیمت بنزین تامین کسری بودجه دولت بوده است. در نتیجه توجیهات بعدی که در این زمینه مطرح می‌شود غیرعلمی است.

وی درباره وقوع پوپولیسم در دولت روحانی می‌گوید: بنده معتقدم این خصوصیت از ابتدا نیز وجود داشت. از شعارهای انتخاباتی حسن روحانی به خوبی می‌شد این مسئله را متوجه شد که بسیاری از شعارهای انتخاباتی در حیطه اختیارات دولت قرار نداشت و این شعارها تنها برای جذب آرای مردمی مطرح می‌شد. باید در تصمیمات پرهزینه برای جامعه تجدیدنظر صورت بگیرد.

راغفر همچنین سیاست‌های نئولیبرالیستی را موجب نابرابری و بروز نارضایتی و اعتراض توصیف کرد.
 

 

تابش: دولت در نظارت بر قیمت‌ها بی‌انگیزه و منفعل رفتار می‌کند

 

نایب‌رئیس فراکسیون امید پس از مدت‌ها سکوت طولانی‌مدت درباره سوءمدیریت‌های اقتصادی دولت گفت: گویا دولت تخصص و حوصله نظارت را ندارد.

در حالی که محمد خاتمی ماه‌هاست در قبال سوءمدیریت دولت ساکت است، محمدرضا تابش خواهرزاده وی در مورد تاثیرات افزایش قیمت بنزین بر قیمت سایر کالاها گفت: دولت باید در ایفای وظایف و مسئولیت‌هایش قاطعانه، شفاف و منطبق بر ضوابط علمی و استانداردهای فنی عمل کند یعنی درصد تاثیرپذیری قیمت کالاهای مختلف از افزایش قیمت بنزین را احصاء، اعلام و بر اجرای آن نظارت هم داشته باشد.
وی در گفت‌وگو با عصر ایران با بیان اینکه اراده دولت برای احصاء قیمت‌ها و نظارت بر آنها ضعیف است، اظهار داشت: این ضعف دولت ناشی از نداشتن توان تخصصی لازم است البته این کار فنی و بسیار تخصصی و وقت‌گیر است و شاید حوصله دولت در این زمینه کم است.

نماینده اردکان افزود: اگر دولت بخواهد در این زمینه اقدام کند شاید موضوعات و مسائل تقابلی نیز پیش بیاید و همه شانه از زیر بار این مسئولیت خالی می‌کنند. ممکن است جلساتی در این زمینه در دولت تشکیل شود ولی اگر این جلسات منطبق بر ضوابط علمی فنی و روح اجتماعی نباشد خیلی نتیجه‌بخش نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آینده فشار مضاعف اقتصادی را بر مردم شاهد خواهیم بود گفت: با توضیحاتی که وزرای دولت در جلسه علنی مجلس که در رابطه با بررسی افزایش قیمت بنزین بر سایر کالاها دادند و انفعالی که شاید ناخواسته دولت در این موضوع نشان می‌دهد می‌توان پیش‌بینی کرد که در ماه‌های آینده شاهد افزایش قیمت کالا به‌صورتی که مردم در مسائل معیشتی‌شان دچار مشکلاتی شوند خواهیم بود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: شاید آقایان در دولت منطبق بر ضوابط و بخشنامه‌ها کارهایی را انجام می‌دهند ولی این ولوله، جوش و خروشی که در جامعه است و تاثیراتی که افزایش قیمت بنزین به روی لایه‌های مختلف اجتماعی گذاشته است را می‌توان با همان شور و انگیزه مهار کرد که ما این شور و انگیزه را در دولت نمی‌بینیم.
 

اگر سیاست‌های ضد تولید کنار رود دشمن مجبور به برداشتن تحریم‌ها می‌شود

 

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: حاضرم هر تعهدی را بدهم که اگر سیاست‌های ضدتولیدی کنار روند و فشاری به تولیدکنندگان تحمیل نکنند، بنده تردیدی ندارم که تحریم‌ها را شل خواهند کرد. آنها تحریم‌ها را تشدید می‌کنند چون می‌دانند که اقتصاد کشور آسیب‌پذیر شده و می‌توانند امتیاز بگیرند.

فرشاد مؤمنی با انتقاد از تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی با وجود انبوه کارشناسان در کشور و اصرار بر سیاست‌های نادرست گفت: وقتی ماجرای ارز 4200 تومانی پیش آمد و نارسایی‌های آن آشکار شد، تقریباً همه دست‌اندرکاران آن از خود سلب مسئولیت کردند حتی اعضایی که در آن جلسه بودند هر بهانه‌ای را مطرح کردند به طوری که یکی گفت نوار پخش کنید یا... الان هم سر موضوع قیمت بنزین آرام آرام و به صورت غیررسمی در همه دستگاه‌های مسئول و موثر در این تصمیم، ملاحظه می‌کنید که گفته می‌شود ما از اول هم مخالف اجرای آن بودیم و حتی برخی‌ها می‌گویند آن را مکتوب اعلام کرده‌ایم. من واقعاً نمی‌دانم تصمیمی که همه مخالف آن هستند چگونه تصویب و ابلاغ می‌شود و برای اجراء این همه اصرار وجود دارد؟

این کارشناس اقتصادی با پرسش از رئیس‌جمهور گفت: مگر شما نگفتید، کسانی می‌گفتند که اگر نرخ ارز بالا رود ایران گلستان می‌شود و ما ارز را بالا بردیم اما ایران گلستان نشد و دچار بحران نیز شد. اگر شما آن را یاد گرفتید، آزمون مجدد این سیاست چه معنایی دارد؟ در هر سیاست اشتباهی که اجرا می‌شود توجیه افراد غیرمتخصص تصمیم‌گیر آن است که در کنار مخالفان، موافقانی نیز وجود دارد.

مؤمنی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت یکی از وجوه تاریخ عصر ما این است که هر زمان سیاست‌های اقتصادی را درست اجرا کردیم، فشار سلطه‌گرهای خارجی نیز کاهش یافته است و از در لطف وارد می‌شوند تا نتوانیم بنیه تولید کشور را ریشه‌دار کنیم. الان هم بنده حاضرم هر تعهدی را بدهم که اگر سیاست‌های ضدتولیدی کنار روند و فشاری به تولیدکنندگان تحمیل نکنند، بنده تردیدی ندارم که تحریم‌ها را شل خواهند کرد.

 


وزیرانی که فرزندشان فعال‌تر از خود آنها بودند!

 

پسر وزیر سابقا محبوب روحانی هم به سرنوشت دختر مظلوم وزیر هزار میلیاردی دچار شد؛ م.آخوندی، پسر عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی که ثروت وی در محافل غیر رسمی قابل توجه ذکر شده است؛ به جرم کارچاق‌کنی به همراه شهرام اجتهادی، مشاور سابق وزیر، دستگیر شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجو حواشی وزیر سابق را از بیمه بودن شهدای حادثه قطار مشهد - تبریز و توهین به خبرنگار زن و مزخرف خواندن مسکن مهر اغلب مردم به یاد دارند.

آخوندی چندین بار استیضاح شد، اما هر بار با لابی‌هایی از برکناری جست؛ یکی از محورهای استیضاح، کارچاق‌کنی فرزند وی در وزارت راه و شهرسازی بود؛ که به همین اتهام دستگیر شد.

گرچه نام اصلی که در رسانه‌ها ذکر شد فرزند دیگر وی، م.ه آخوندی بود؛ فرزندان آخوندی به همراه حسین عبده تبریزی (مشاور وزیر سابق راه و شهرسازی) و اصغر فخریه کاشان (قائم مقام وزیر سابق راه و شهرسازی) عضو و رئیس هیات مدیره شرکت‌های بسیار زیادی هستند. شرکت‌هایی که هر کدام دارای سرمایه بسیار زیاد بوده و بعضا دولتی (سهامی عام) محسوب می‌شوند.

 باید پرسید فرزندان عباس آخوندی که کم سن و سال هم هستند، چگونه به این ثروت رسیده‌اند؟ ثروتی که هر روز با رانتی که از سوی پدرشان در وزارت راه و شهرسازی به‌وجود آمده بود، سیر صعودی گرفته و از بیت‌المال به حساب‌های شخصی سرازیر شده است.

عبده تبریزی شریک فرزندان آخوندی، از نقش‌آفرینان جدی مسکوت ماندن طرح مسکن مهر در دوران وزارت عباس آخوندی است، چرا که مسکن مهر از سال ۸۸ تا ۹۲ موجب کاهش تورم مسکن و در نتیجه کاهش جدی تقاضای مسکن شده بود و این مساله با منافع شخصی وی که دارای ده‌ها شرکت در حوزه مسکن و ساختمان در کشور است در تضاد بود. منافعی که با فرزندان آخوندی نیز اشتراک داشت.

 فخریه کاشان نیز مذاکره کننده و نفر اصلی وزارت راه و شهرسازی در مذاکرات خرید فله‌ای هواپیماهای ایرباس و بوئینگ بوده است. وی در دهه ۷۰، معاون ارزی بانک مرکزی دولت دوم هاشمی رفسنجانی سیاست‌های انبساطی اقتصادیش تورم را به 49/5 درصد رساند. یادگار امام(ره)، مرحوم سید احمد خمینی در آن مقطع زمانی در خصوص وی نوشت: «آقای دکتر کاشان در زمان تصدی پست معاونت ارزی بانک مرکزی مملکت در خزانه بانک را باز کرد و به هر دلال و قاچاقچی و چاقوکش ۵ هزار دلار تقدیم کرد و روزانه میلیون‌ها دلار ذخایر ارزی بانک مرکزی را به جیب گانگسترها ریخت. آیا این نقشه تهی کردن خزانه ارزی مملکت را آمریکای جنایتکار جلوی حاج اصغر آقا گذاشته بود و یا به تصمیم‌گیری نابخردانه شخص او مربوط می‌شد؟ آیا این بابا رئیس بزرگتری نداشت تا جلوی کار او را بگیرد؟»

فخریه کاشان قائم مقام آخوندی و شریک فرزندانش در زنجیره‌ای از شرکت‌های مرتبط و غیرمرتبط با حوزه راه و شهرسازی شده و از رانت حضور عباس آخوندی در مسند وزارت، بیشترین بهره را بردند.
 

 

عضو کارگزاران: روحانی از مردم عذرخواهی کند

 

یک عضو مرکزیت حزب کارگزاران خواستار عذرخواهی روحانی از مردم شد و گفت: در تصمیم مهمی مانند بنزین، او مردم را به هیچ انگاشته است.

به گزارش جهان‌نیوز، یداله طاهرنژاد با اشاره به بی‌تدبیری بنزینی دولت گفت: به دولت پیشنهاد می‌کنم که از این به بعد با احتیاط وعده دهد و با قدرت به وعده خود عمل کند تا بتواند این سال‌های باقی‌مانده از دوره ریاست جمهوری خود را هم به سلامت سپری کند. من هیچ‌وقت دوست ندارم جای آقای روحانی باشم، چون اصلا دوست ندارم کارهایی که آقای روحانی انجام می‌دهد از من سر بزند.

وی می‌افزاید: یک کار پرهزینه که می‌توانست هزینه‌ای نداشته باشد خسارت سنگینی به کشور وارد کرد و عوارض سنگینی هم به‌جای خواهد گذاشت.

به نظر من کاری که آقای روحانی می‌تواند انجام دهد این است که به ترمیم اعتماد عمومی نسبت به خود و دولت بپردازد و جامعه را به نقطه‌ای برساند که او را به‌صورت نسبی باور کند وگرنه با این بی‌اعتمادی‌ای که نسبت به دولت شکل گرفته، مطمئناً آقای روحانی هر کاری کند نمی‌تواند با اقبال عمومی مواجه شود.

عضو کارگزاران گفت: یکی از راه‌هایی که رئیس‌جمهوری می‌تواند به‌وسیله آن دوباره اعتماد مردم را به دست بیاورد، عذرخواهی از آنهاست. به‌دلیل اینکه آنها را در گرفتن چنین تصمیم مهمی که در زندگی‌شان تأثیر مستقیم دارد به هیچ انگاشته است. در مرحله بعد، دست‌کم الان اقدام به جلب رضایت مردم کند. برای مردم توضیح دهد که ضرورت‌های این تصمیم چه بوده و مردم را به این باور برساند که دولت چاره‌ای جز گرفتن این تصمیم نداشته است. دولت در اجرا می‌توانست تدابیر مناسبی بیندیشد که این همه خسارت ایجاد نکند.

ایران

 

«ایلهان عمر» متهم به جاسوسی برای ایران

 

خبر اول اینکه، ایلهان عمر، نماینده مسلمان کنگره امریکا به جاسوسی برای جمهوری اسلامی متهم شد. این اتهام که از سوی دادگاهی امریکایی مطرح شده است، بر پایه ادعاهایی است که موقع شهادت یک تاجر کانادایی کویتی‌الاصل در محاکمه شیخ خالد بن حمد آل ثانی برادر امیر قطر، مطرح شده است. به گزارش مهر، بر اساس این ادعا، قطر با استخدام ایلهان عمر، منابع مالی را در اختیار او قرار داده و عمر اطلاعاتی را به قطر منتقل کرده که این اطلاعات به ایران تحویل داده شده است. عمر یک سیاستمدار سومالیایی‌تبار 37 ساله اهل ایالات متحده امریکا است که در سال ۲۰۱۶ عضو مجلس نمایندگان مینه‌سوتا شد و به عضویت این مجلس درآمد. او در نوامبر ۲۰۱۸ در انتخابات مجلس نمایندگان امریکا، پیروز شد و از حوزه انتخابیه مینه‌سوتا به مجلس راه یافت و اولین امریکایی- سومالیایی شد که به این مجلس راه می‌یابد. او اولین زن باحجاب، اولین زن پناهجو و نخستین نماینده زن مسلمان مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا به شمار می‌آید. اتهام جاسوسی علیه این زن مسلمان کنگره امریکا در حالی مطرح شده است که سخنگوی دفتر عمر در بیانیه‌ای خطاب به جروزالم پست، ضمن رد این اتهام‌ها، عربستان سعودی را متهم کرد که از نخستین روز عضویت وی در کنگره امریکا، راه بی‌اعتبار کردن وی را در پیش گرفته و داستان جعلی العربیه نیز با همین هدف منتشر شده است. ایلهان عمر به دلیل مواضع ضدصهیونیستی که دارد، همواره از سوی دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری امریکا و محافل وابسته به رژیم اسرائیل مورد حمله واقع شده است.

 

اعمال محدودیت‌های حقوقی علیه عناصر مؤثر شبکه ضد ایرانی

 

خـبـر دیگر اینکــه، قوه قضائیه از اعمال محدودیت‌های قضایی و حقوقی در مورد اموال عناصر مؤثر و کلیدی شبکه ایران اینترنشنال خبر داد. به گزارش میزان، با رصد دقیقی که از سوی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی صورت گرفته است، شبکه ایران اینترنشنال تلاش‌هایی در جهت برهم زدن امنیت کشور، تشویق و تحریک اشرار، ساماندهی اقدامات تروریستی، اقداماتی با ماهیت براندازانه و تجزیه‌طلبانه و حمایت همه‌جانبه از اشرار داشته و بخشی از شبکه‌ای است که اقدامات آن منجر به تخریب اموال مردم شده است. بر اساس این گزارش، علاوه بر اعمال محدودیت‌های قضایی و حقوقی در مورد اموال عناصر مؤثر و کلیدی ایران اینترنشنال، انجام اقدامات بین‌المللی در مورد این شبکه در دستور کار قرار گرفته که در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

تکذیب شایعه تحویل پیکر کشته شدگان در ازای دریافت پول

 

دســت آخــر اینکــه، فرماندار بهارستان از شهرهای استان تهران شایعه تحویل پیکر کشته شدگان حوادث در ازای دریافت مبلغ پول توسط نهادهای مربوطه را تکذیب کرد. به گزارش ایلنا، مجتبی خانجانی با اشاره به نامه‌نگاری خانواده کشته‌شدگانی که نیازمند کمک‌های مالی هستند، افزود: نه تنها هیچ پولی از خانواده کشته شدگان دریافت نمی‌شود بلکه اگر خانواده این کشته‌شدگان هم توان مالی ضعیفی داشته باشند و برای ما این مسأله محرز شود، به آنها کمک خواهیم کرد.

در همین رابطه محمود صادقی، عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی در واکنش به شائبه دریافت پول برای تحویل اجساد کشته شدگانِ اخیر گفت: تاکنون خبر موثقی در این زمینه به دست ما نرسیده است و در فضای مجازی مطالبی را با این عنوان مشاهده کردیم، اما اگر خانواده‌ها و اشخاص مطلعی در این رابطه وجود دارند، این موضوع را به ما بیان کنند.

خراسان

 

رسیدگی شورای نگهبان و مدیران قضایی به شکایت تعدادی از  روستاییان

 

در حالی که یک نهاد مهم دولتی در ابلاغیه سال ۹۲ خود شرایط جدیدی را برای بهره برداران از مراتع و دارندگان پروانه چرا، در نظر گرفته بود، با اطلاع تعدادی از روستاییان شمال غرب کشورمان که فعال در این بخش هستند و شکایت آن ها به دستگاه قضایی، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و علاوه بر جنبه های قانونی، به علت ویژگی های خاص این حقوق مکتسبه، به فقهای شورای نگهبان نیز ارجاع شد. 

پس از بررسی های متعدد در هر دو بخش قانونی و شرعی، این دستورالعمل به علت رعایت نکردن موازین مربوط به ابطال و طی روزهای اخیر به مدیران دولت و شاکیان اعلام شده است.

 

شاهکار ناپلئونی یک نهاد دولتی در ارزیابی ها

 

با توجه به این که بازرسان و ناظران دولتی در قالب جشنواره شهید رجایی اقدام به بررسی عملکرد و پیشرفت دستگاه های اجرایی در حوزه‌های مختلف کرده اند و نتایج آن را در اختیار مسئولان ارشد هر سازمان و وزارتخانه قرار می دهند، گزارش یک مقام مسئول در وزارتخانه ای اقتصادی نشان می دهد در بررسی حدود ۴۰ مرکز موجود در زیرمجموعه یکی از سازمان های دولتی، دو سوم آن ها نمره ضعیف و یک سوم دیگر نیز عمدتا نمره متوسط کسب کرده اند.

آرمان

 

سرانه مصرف لوازم آرایشی در ایران

 

رئیس سازمان غذا و دارو: متوسط جهانی میزان مصرف اقلام آرایشی بهداشتی و عمدتا اقلام آرایشی در خانوارهای ایرانی بین ۴ تا 5/4 درصد از هزینه‌های خانوار را تشکیل می‌دهد که میانگین جهانی آن در هر خانوار ۲ تا 5/2 برابر است. سهم قاچاق در حوزه محصولات آرایشی بهداشتی بسیار بالاست و حدود6/1 میلیارد دلار قاچاق در این حوزه داریم که البته در حال حاضر مقدار آن کمتر شده است.

 

ثبت دارایی۲۵۰ نماینده درسامانه ثنا

 

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان اعلام کرد: تاکنون حدود ۲۵۰ نماینده اموال و دارایی‌های خود را در سامانه ثنا ثبت کردند. محمدجواد جمالی نوبندگانی اظهار داشت: با توجه به اینکه مدتی اینترنت‌ها قطع بود، احتمال این هست که زمان ثبت اطلاعات مالی نمایندگان تمدید شود. وی اعلام کرد: صبح دیروز هیات‌رئیسه اعلام کرد که هنوز تعداد اندکی از نمایندگان که شاید ماموریت بودند و یا دسترسی به اینترنت نداشتند، از ثبت‌نام جا ماندند.

 

آمار شهدای بسیج در اغتشاشات بالاتر بود

 

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه با بیان اینکه بیشترین شهدای ۸ سال جنگ تحمیلی مربوط به بسیجیان است، گفت: در همین حادثه اخیر که اغتشاش‌گران به جان امنیت و حیثیت کشور افتادند، آمار شهدای بسیج بالاتر است و حضور میدانی بسیج شفاف‌تر و ملموس‌تر بود و توانست این مساله را جمع کند. وی، با بیان اینکه بسیج در دفاع مقدس، سازندگی، محرومیت‌زدایی، کمک به وزارت‌خانه‌ها و عرصه‌های مختلف فرهنگی، علمی، اقتصادی و اجتماعی درخشیده است، افزود: برای بسیج و پاسداران افتخار است که در هر صحنه‌ای که خطری وجود داشته باشد، پیش‌قدم باشند.

 

ویلموتس، ٣٩٠ میلیون تومان برای ٣٠ روز

 

تعداد روزهای حضور سرمربی تیم ملی در ایران در ٦ ماه گذشته به ٣٠ روز هم نمی‌رسد و تا پایان سال هم تیم ملی برنامه‌ای ندارد که بخواهد به ایران بیاید. او برای ٣٠ روز حضور در ایران روزی ٣٩٠ میلیون تومان گرفته است.

 

شوخی با کت جادویی رامبد جوان

 

روزنامه ایتالیایی «کوریره دلاسرا» گزارشی درباره ناراحتی استراماچونی از امکانات استقلال نوشت و در پایان گزارش خود خبرداد هواداران این باشگاه خواهان بازگشت علی فتح‌ا...زاده هستند. وقتی از مدیر عامل سابق استقلال در این باره سوال می‌کنیم با خنده می‌گوید: «نکند به ایتالیایی‌ها هم پول داده‌ام؟ هر وقت یک هواداری اسم ما را صدا می‌زند می‌گویند پول داده‌ام. من اینقدر پول داشتم و نمی‌دانستم؟ اصلا راستش را بگویم؟ رامبد جوان که برای به دنیا آمدن فرزندش به کانادا رفته بود بنده شبیخون زدم و کت معروف ایشان در سریال کت جادویی را دزدیم. یادتان هست که از جیب‌هایش پول بیرون می‌آمد».

 

بازداشتی جدید در مجموعه هلال‌احمر

 

مدیرعامل سابق شرکت «سُهایک» هلال احمر بازداشت شد. فارس نوشت؛ گفته شده علت بازداشت وی مرتبط با پرونده «حسین‌ انگاشته» عنصر پشت پرده سوءاستفاده‌های مالی در ‌هلال‌احمر است که در ادامه برخورد با عوامل متخلف در سازمان هلال احمر توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده است. این افراد با نفوذ و شبکه‌سازی توانسته‌اند به‌عنوان وارد کننده انحصاری ‌دارو و ‌تجهیزات‌ پزشکی هلال احمر تخلف کنند.

 

احمدی‌نژاد خودش نمی‌آید

 

دبیر جمعیت آبادگران جوان گفت: سهم اصولگراها و اصلاح‌طلبان از کرسی‌های مجلس آینده هر کدام حدود ۱۵ درصد و منتخبان مستقل ۶۰ درصد خواهد بود. به عبارت دیگر نامزدهایی که مستقل هستند و وابستگی جریانی به اصولگرایی و اصلاح‌طلبی ندارند بیشتر رأی خواهند آورند و به مجلس راه‌می‌یابند.

 

اعتراف دیرهنگام درباره ویلموتس

 

امیرمهدی علوی سخنگوی فدراسیون فوتبال اعلام کرد: مارک ویلموتس چند روز پیش از دیدار مقابل عراق تقاضای فسخ قرارداد با تیم ملی ایران را داده بود، اما در آن زمان به هر نحوی که بود توانستیم توسط کشور ثالث پول مورد نظر ویلموتس را به وی پرداخت کنیم. این درحالی است که فدراسیون اخبار منتشر شده در رسانه‌ها که به نقل از رسانه‌های بلژیکی رسیده بود، تکذیب می‌کرد و هیچ توجهی به آن مقابل افکار عمومی نشان نداد. به نظر می‌رسد فدراسیون در یک چالش حقوقی بین‌المللی بزرگ گرفتار شده است.

 

دپوی مواد منفجره در آرایشگاه

 

سرپرست پایگاه ششم پلیس امنیت عمومی پایتخت از دستگیری فردی که آرایشگاه خود را محل دپوی مواد اشتعال‌زا جهت تخریب اموال در ناآرامی‌های اخیر کرده بود، خبر داد. سرهنگ یعقوب علی رجبیان گفت: در پی ناآرامی‌های روزهای اخیر، گزارشی مبنی بر فعالیت غیر مجاز یکی از آرایشگران جنوب تهران که واحد صنفی خود را محلی برای دپوی مواد اشتعال‌زا و محترقه تبدیل کرده بود، دریافت کردیم. وی با اشاره به اینکه با توجه به حساسیت موضوع تیمی از ماموران نظارت بر اماکن عمومی پایگاه ششم پلیس امنیت پایتخت به همراه اکیپی از ماموران عملیاتی این پایگاه وارد عمل شده و در بررسی و بازدید صنفی انجام گرفته از این آرایشگاه صحت خبر مورد تایید قرار گرفت، گفت: با هماهنگی مقام قضائی متصدی این واحد صنفی در مغازه‌اش دستگیر و از آرایشگاه وی دو گالن ۲۰ لیتری نفت و ۶ بطری الکل و مقادیری مواد اشتعال‌زا کشف شد.

 

بازداشت شهردار آذرشهر

 

شهردار آذرشهر به همراه یک شهروند دیگر آذرشهری به اتهام تبانی دستگیر شدند. کلاهبرداری برای بردن مالِ غیر از دلایل این بازداشت عنوان شده است. نام دو عضو فعلی شورای شهر آذرشهر نیز در این پرونده به چشم می‌خورد. همچنین گفته می‌شود این پرونده بابت املاک شهرداری آذرشهر بوده است. ا... یاری فرماندار آذرشهر دستگیری شهردار این شهر را تایید کرد.

 

در انگلیس به من می‌گفتند طالبان!

 

مائوریتزیو ساری، سرمربی یوونتوس و سرمربی سابق چلسی می‌گوید در انگلیس به دلیل علاقه‌ای که به پیاده کردن سبک فوتبال مورد علاقه‌اش در چلسی داشته، سبکی که در انگلیس به ساری‌بال معروف شده بود، با انتقادهای زیادی مواجه بود. ساری می‌گوید به این خاطر حتی به او لقب طالبان داده شده بود. ساری البته از زمان ملحق شدن به یوونتوس از ابتدای فصل جاری این سبک تهاجمی مورد علاقه خود را تغییر داده تا بتواند تیمش را با سبکی به میدان بفرستد که برای حضور ستاره‌هایی مثل رونالدو، ایگواین و دیبالا در خط حمله مناسب‌تر باشد.

 

بازداشت یک مسئول قضائی قزوین

 

مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن دادگستری قزوین در خصوص تخلفات مطرح در پرونده هفت سنگان با دستور قاضی ویژه پرونده، بازداشت شد. پرونده هفت سنگان قزوین یکی از پرونده‌هایی است که با دستور ریاست قوه قضائیه و ابلاغ ویژه صادره، به صورت خاص مورد رسیدگی قرار گرفت. بی‌شک چنین اقدامی صرف نظر از احراز اتهام انتسابی به مدیرعامل تعاونی مسکن دادگستری قزوین، رسیدگی قاطع و بدون اغماض دستگاه قضائی، گام مهمی در مبارزه با فساد است و در اعتمادآفرینی و امید مردم به قوه قضائیه نقش بسزایی خواهد داشت.

 

سفر روحانی به آذربایجان شرقی

 

رئیس جمهور امروز در یک سفر نیم روزه به آذربایجان شرقی، برای افتتاح پروژه‌های عمرانی، بازدید از مناطق زلزله‌زده و حضور در شورای اداری استان به بستان‌آباد، میانه و تبریز سفر می‌کند. براساس این گزارش، افتتاح نیمی از پروژه راه‌آهن 20 ساله میانه ـ تبریز که امروز تا بستان‌آباد بهره‌برداری می‌شود، از مهم‌ترین برنامه‌های سفر وی به آذربایجان شرقی است.

منبع: مشرق

ارسال نظرات