جمعه ؛ 10 فروردين 1403
05 آذر 1398 - 15:33

پرچم سفیدِ تسلیم آل سعود در برابر انصارالله

عربستان در جنگ با انصارالله یمن زمین، بازی را واگذار کرده است. دو مورد عملیاتی که انصارالله یمن به آرامکو و در نجران انجام داد را می‌توان به‌عنوان تیر خلاص انصارالله به ائتلاف سعودی دانست.
نویسنده :
محمد مرادی
کد خبر : 4492

پایگاه رهنما :

عربستان در جنگ با انصارالله یمن زمین، بازی را واگذار کرده است. دو مورد عملیاتی که انصارالله یمن به آرامکو و در نجران انجام داد را می‌توان به‌عنوان تیر خلاص انصارالله به ائتلاف سعودی دانست. حمله به آرامکو باعث شد تا آل سعود پس از 56 ماه تجاوز به یمن به این نتیجه برسد که باید به دنبال خروج از باتلاق یمن باشد. به دنبال این حمله، انصارالله یمن طرح صلحِ فراگیر را از موضع قدرت به عربستان پیشنهاد داد. پس از اینکه ریاض در برابر این طرح سکوت کرد و به‌نوعی آن را قبول نکرد، بلافاصله ارتش و انقلابیون یمن عملیات موسوم به «نصر من الله» که در نجران انجام شده بود را علنی کردند. این عملیات که بزرگ‌ترین عملیات زمینی در طول جنگ یمن بود باعث کشته شدن بیش از 500 نفر و اسارت 2000 تن از مزدوران سعودی شد. علاوه بر این، 500 کیلومتر از اراضی نجران تحت تسلط انصارالله قرار گرفت و به‌اندازه یک سال جنگ، مهمات و سلاح مدرن جنگی از سوی انصارلله به غنیمت گرفته شد. این دو حمله باعث شد تا عربستان به‌تدریج به این نتیجه برسد که باید به دنبال پایان دادن به جنگ یمن باشد. پس از این حملات، عربستان حجم حملات خود به یمن را به‌شدت کاهش داد و انصارالله نیز متقابلاً حمله به عربستان را متوقف کرد. این مسئله باعث شد عملاً روند مذاکرات عربستان با انصارالله شروع شود. در آغاز این روند، ‏مقامات اروپایی اعلام کردند که محمد بن سلمان خواهان خروج از یمن است، از این رو باید راهی جهت خروج آبرومندانه او از این کشور بیابیم. خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد که بر اساس تحقیق «گروه بین‌المللی بحران» عربستان به دنبال راهی برای خروج از جنگ در یمن است. گروه بین‌المللی بحران از آمریکا خواسته به رژیم عربستان برای برون‌رفت از باتلاق یمن کمک کند.
عربستان پس از 65 ماه که از جنگ یمن گذشته، پرچم سفید تسلیم را بالا برده و عملاً شکست در جنگ یمن را پذیرفته است. آل سعود به دنبال آن است تا با انصارالله به تفاهماتی در زمینه پایان دادن به جنگ یمن برسد اما میانجی‌ها، به دنبال پیدا کردن راهی باهدف حفظ آبروی آل سعود هستند تا رژیم سعودی به‌عنوان بازنده کامل معرفی نشود
در ادامه این تلاش‌ها، خالد بن سلمان بن عبدالعزیز، پسر پادشاه سعودی که جانشینی وزیر دفاع را نیز برعهده دارد، روز دوشنبه 20 آبان ماه طی سفری از پیش اعلام نشده وارد شهر مسقط، پایتخت عمان شد. منابع غیررسمی سفر جانشین وزیر دفاع عربستان به مسقط را به تلاش ریاض برای توافق با جنبش انصارالله یمن ربط دادند. یکی از نویسندگان و خبرنگاران یمنی به نام «عباس الضالعی»، در چرایی سفر خالد به مسقط نوشت که او طی این سفر با هیئت انصارالله در عمان دیدار کرده است. او نوشت: «عربستان در برابر حوثی زانو زد و همه شروط آن‌ها را برآورده خواهد کرد». این کاربر یمنی در توئیتر، دیدار خالد بن سلمان با هیئت انصارالله را «گدایی سعودی از حوثی» دانست و گفت که انصارالله بر عربستان پیروز شد. کاربر دیگری نیز به نام «فهد سلطان» که خود را خبرنگار یمنی معرفی کرده، نوشت که پسر شاه سعودی با خود سه پرونده را به عمان برد. نخست مکلف کردن عمان در کنار پاکستان برای وساطت جهت گفت‌وگو با ایران جهت پایان دادن به تنش در منطقه. دوم جنگ در یمن و آغاز گفت‌وگوی مستقیم با انصارالله یمن. سوم پایان دادن به درگیری‌های پنهان در استان المهره یمن بین عربستان و عمان.
کاربری دیگر به نام «توفیق الحمیدی»، وکیل و فعال حقوقی در یمن نیز در حساب توئیتری خود نوشت که بر اساس اطلاعات ویژه‌ای که دارد یک فروند هواپیمای عمانی روز دوشنبه یکی از افراد نزدیک به «عبدالملک بدر الدین الحوثی»، رهبر انصارالله یمن را از صنعا، پایتخت این کشور به مسقط برد تا خالد تحت نظارت «یوسف بن علوی»، وزیر خارجه عمان، گفت‌وگوی مستقیمی با فرستاده رهبر انصارالله داشته باشد.
برخی از کارشناسان نیز تأکید کرده‌اند که کسی که خالد بن سلمان را در سفر به عمان همراهی می‌کرد، سفیر سابق سعودی در صنعا بود، کسی که به‌شدت با جنگ یمن مخالف بوده و معتقد به آتش‌بس در این کشور است. خالد بن سلمان در دیدار با سلطان عمان از او یک خواسته بسیار مهم داشته و آن اینکه آبروی آل‌سعود در مسئله آتش‌بس و عقب‌نشینی از یمن حفظ شود! آنچه باعث شد تا خالد بن سلمان به‌سرعت راهی مسقط شود، سخنان روز شنبه 19 آبان ماه رهبر انصارالله بود که با تأکید بر آمادگی برای آتش‌بس، هشدار داد که تداوم حمله به یمن باعث افزایش توانایی نظامی یمنی‌ها و به‌تبع آن، پاسخ‌های کوبنده به متجاوز به‌عنوان یک حق مشروع خواهد شد.
با توجه به تلاش‌هایی که در روزهای گذشته در مسئله جنگ یمن رخ داده است به نظر می‌رسد باید به‌تدریج شاهد عقب‌نشینی‌های بیشتر عربستان در جنگ یمن بود. عربستان با کسری بودجه نزدیک به 60 میلیارد دلاری مواجه بوده و بن سلمان ولیعهد سعودی در عرصه داخلی نیز با انتقادات زیادی مواجه است. قتل جمال خاشقجی نیز موقعیت بین‌المللی بن سلمان را تضعیف کرده است. علاوه بر این، رونمایی انصارالله یمن از پهپادهای مدرن و موشک‌های رادار گریز نیز نشان داده که هیچ نقطه‌ای در عربستان از تیررس انصارالله در امان نیست. مهم‌تر از همه، دونالد ترامپ به‌عنوان متحد بن سلمان در مسئله حمله انصارلله به آرامکو نشان داد که متحد قابل‌اعتنایی نبوده و بن سلمان نمی‌تواند وی را عامل بقای خود بداند. همه این دلایل باعث شده تا به‌تدریج بن سلمان در مسیر کاستن از تنش‌های منطقه‌ای باشد. چراکه همه این مسائل و چالش‌ها جدای از بن سلمان می‌تواند بقای آل سعود را نیز به خطر بیندازد. به همین دلیل، انصارالله اکنون در اوج قدرت نظامی و جایگاه سیاسی قرار داشته و آل سعود نیز به دنبال آن است تا با این جنبش به تفاهماتی در زمینه پایان دادن به جنگ یمن برسد اما میانجی‌های این مسئله به دنبال پیدا کردن راهی باهدف حفظ آبروی آل سعود هستند تا رژیم سعودی به‌عنوان بازنده کامل معرفی نشود. در کل، عربستان پس از 56 ماه که از جنگ یمن گذشته، پرچم سفید تسلیم را بالابرده و عملاً شکست در جنگ یمن را پذیرفته است.

ارسال نظرات