جمعه ؛ 10 فروردين 1403
05 آذر 1398 - 08:55
اخبارویژه روزنامه‌ها

۵ آذر ماه / این ۶۰ میلیون نفرکجا هستند؟ / پاسخگوترین وزیر دولت روحانی/ روحانی شعار شفافیت داد، اما با بنزین مردم را غافلگیر کرد!

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید روحانی در یزد شعار شفافیت داد، اما با تصمیم بنزینی، خلاف این شعار عمل کرد و به اعتماد مردم لطمه زد.
کد خبر : 4490

پایگاه رهنما :

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

 

 

 

کیهان

 

دولت به‌جای تحمیل گرانی به مردم درآمدهای مالیاتی را ساماندهی کند

 

چگونه تاثیرات منفی طرح افزایش قیمت بنزین بر دیگر کالاها را می‌شود کم کرد! روزنامه وطن امروز ضمن طرح این سوال نوشت: بنزین تک‌نرخی که تا همین چند روز پیش به قیمت 1000 تومان در دسترس بوده حالا دونرخی شده و قرار است در نهایت سهمیه‌های نرخ اول یا همان بنزین سهمیه‌ای با 50 درصد افزایش به میزانی بیشتر در اختیار خودروهای بیشتری قرار گیرد و البته بنزین نرخ دوم یا همان نرخ آزاد با 200 درصد افزایش به 3000 تومان رسیده است.

حالا به فرض افزایش سهمیه‌ها و تخصیص سهمیه برای تاکسی‌های اینترنتی یا... چگونه ممکن است قیمت کرایه‌ها افزایش پیدا نکند؟ مگر نرخ اول با افزایش 50 درصدی مواجه نشده که این توقع وجود دارد قیمت کرایه خودروهایی که دارای سهمیه بنزین هستند یا قرار است سهمیه‌های‌شان افزایش پیدا کند، تغییر نکند؟

پس نکته اول این است که حتی به‌رغم اختصاص سهمیه یا افزایش آن نمی‌توان مدعی شد قرار است قیمت‌ها افزایش پیدا نکند! عبارت «تا پایان سال گران نخواهد شد» هم علاوه بر اینکه در صحت و سقم آن- به‌واسطه تجربه دلار 4200 تومانی و ادعای رئیس‌جمهور مبنی بر عدم تغییر قیمت کالاهای اساسی به‌واسطه تخصیص ارز ترجیحی به واردات این کالاها و عدم تحقق این وعده- دچار تردید جدی است، گزاره‌ای بسیار خطرناک است. خطر این گزاره از این حیث است که چرا تا پایان سال؟ آیا قرار است بخشی از بار تورمی ناشی از افزایش قیمت بنزین با سیاست‌های دستوری و پلیسی دولت به سال آینده منتقل شود؟

شکی نیست که با توجه به کاهش درآمدهای نفتی در کنار افزایش هزینه‌های جاری، دولت برای اداره امور 2 راهکار کلی تحت عنوان کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها را پیش رو دارد. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری شده و به صرف کاهش هزینه‌ها از طریق صرفه‌جویی نمی‌توان مشکلات اقتصادی را حل کرد، لاجرم دولت باید به دنبال افزایش درآمدهای پایدار خود باشد.

بررسی سهم ترکیب درآمدهای مالیاتی در کشور طی ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد بیشتر درآمدهای مالیاتی در این مدت از مالیات بر کالا و خدمات و مالیات بر اشخاص حقوقی ناشی شده و مالیات بر ثروت و درآمد کمترین سهم را در تحقق درآمدهای مالیاتی در کشور داشته است.

از این رو در شرایط فعلی بهترین و صحیح‌ترین اقدام درآمدزا برای دولت را می‌توان ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر ثروت دانست؛ پایه‌های مالیاتی‌ای که براحتی می‌تواند چیزی حدود 40 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی جدید نصیب کشور کند.

در دولت روحانی و طی سال‌های 93 تا 96 مالیات بر درآمد حقوق‌بگیران ۶۶ درصد و مالیات بر کالاها حدود 80 درصد افزایش داشته در حالی که این افزایش برای مالیات بر ثروت چیزی کمتر از 15 درصد بوده است. همچنین  مالیات برعایدی سرمایه به‌صورت بسیار ساده مالیات بر تفاوت قیمت فروش با خرید است.

این مالیات کارکرد بسیار خوبی در جلوگیری از معاملات مکرر املاک و مستغلات داشته و مانع انباشت ثروت از این طریق می‌شود. در این مالیات جدول ارزش روز املاک تهیه شده و مثلا اگر قیمت روز ملک خریداری شده توسط فردی صد میلیون تومان بوده و سال بعد آن را به قیمت 120 میلیون تومان بفروشد به مابه‌التفاوت حاصله درصد قابل توجهی مالیات تعلق می‌گیرد. این کار انگیزه محتکران مسکن را بشدت کاهش می‌دهد.

ضمن اینکه با وضع این پایه مالیاتی می‌توانیم اطلاعات دقیق‌تری از منابع ثروت و املاک در کشور داشته باشیم.

 مالیات بر جمع درآمد هم به این معناست که تمام اشکال درآمدی مانند حقوق مشاغل، درآمدهای اتفاقی، املاک، سود سهام و سایر اشکال آن علاوه بر اینکه مشمول مالیات قانونی می‌شود، اگر جمع آنها از رقم مشخصی بیشتر شد مشمول مالیات بر جمع درآمد نیز می‌شود.

اولین گام در راه تحقق این پایه مالیاتی اصلاح سخنانی مبنی بر این است که دولت حق سرک کشیدن به حساب‌های مردم را ندارد. چرا که برای تحقق این پایه مالیاتی تمام مراودات و مبادلات سیستم بانکی باید کنترل شود. لزوم وضع این پایه مالیاتی از این جهت است که در حال حاضر سهم مالیات بر اشخاص حقیقی در ایران رقمی کمتر از 40 درصد است اما این سهم در کشورهای پیشرفته 80 درصد است.

 

ترکان: عمل نکردن دولت به وعده‌ها موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود

 

مشاور روحانی می‌گوید؛ دادن درآمد گرانی بنزین به 60 میلیون نفر، یعنی کشک.

اکبر ترکان در گفت‌وگو با روزنامه اینترنتی فراز و در پاسخ به این سوال که «افزایش قیمت بنزین و اعتراض‌های مردمی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ مشکل دقیقا چیست؟»، تصریح کرد: نکته مهم اعتماد است. این موضوع دو وجه دارد؛ بازگشت منابع حاصل از اصلاح سیستم به مردم، یک جنبه است، بخش دیگر قضیه ایجاد بی‌اعتمادی است؛

مردم می‌گویند فردا این بسته حمایتی دولت قطع می‌شود، اینها موجب بی‌اعتمادی و استقبال نکردن مردم از اجرای چنین طرح‌هایی می‌شود. اصل موضوع، بالا بردن درجه اعتماد است. نباید به مردم دروغ گفت، وقتی برای مدتی حرف‌هایی بزنید و بعد عمل نکنید «دروغگویی» و «اعتماد نکردن» به میان می‌آید.

ترکان در پاسخ به این سوال که «از نظر شما این طرح چگونه اجرا می‌شد، بهتر بود؟»، تصریح کرد: حذف کارت سوخت از ابتدا اشتباه بود. باید مردم با همان روش سهمیه‌بندی زندگی می‌کردند بعد قیمت اول و قیمت دوم تعیین می‌شد.
وی می‌افزاید: در کشورهای دیگر، بن غذایی به‌صورت کارت الکترونیک ارائه می‌شود که امکان خرید مواد غذایی از فروشگاه‌ها را برای مردم فراهم کرده و البته راهکار خوبی هم هست چراکه پول نقد ممکن است در سفره مردم نیاید یا خانواده‌هایی که بدسرپرست هستند یا خانواده‌هایی که از اقشار به‌شدت ضعیف مالی هستند و دریافت پول نقد تاثیر چندانی بر زندگی‌شان نمی‌گذارد.

ترکان همچنین درباره این سوال که برنامه دولت مبنی بر اینکه «با افزایش قیمت بنزین درآمد حاصل از آن به خانوارها با درآمد پایین بازگردانده می‌شود»، چه توجیهی دارد؟ می‌گوید: مابه‌التفاوت درآمدی از این طرح وجود دارد؛ اگر این مابه‌التفاوت را به اقشار ضعیف جامعه بدهند در جامعه اقدام جبرانی اتفاق خواهد افتاد اما اگر بگویند می‌خواهیم این درآمد را به 60 میلیون نفر بدهیم یعنی کشک! درحالی که بسته حمایتی باید فقط به 50 درصد از اقشار ضعیف مالی تعلق بگیرد با این هدف که این جمعیت، متوجه این حمایت دولتی شوند.

وقتی بسته 60 میلیون را شامل می‌شود یعنی این درآمد به خانواده‌های پردرآمد هم خواهد رسید. 50 درصد ضعیف حدود 40 میلیون نفر از ایرانی‌ها را دربر می‌گیرد. پس از آن، طرح باید به صورت واقعی و عملی اجرا شود تا مردم معنای تحقق عدالت اجتماعی را متوجه شوند چراکه هر چقدر اعتماد بالاتر برود پذیرش حرف‌ها برای مردم راحت‌تر خواهد شد.

 

روحانی در یزد شعار شفافیت داد اما با بنزین مردم را غافلگیر کرد!

 

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید روحانی در یزد شعار شفافیت داد اما با تصمیم بنزینی، خلاف این شعار عمل کرد و به اعتماد مردم لطمه زد.

علی صوفی به روزنامه آرمان گفت: آقای روحانی در یزد آمد که تغییر رویه بدهد، البته سخنان وی از پیش تعیین شده نبود و صحبت‌هایی که رئیس‌جمهور در آنجا انجام داد غیرمترقبه بود. رئیس‌جمهور در یزد دفعتاً شروع به شفاف‌سازی کرد و به مردم هم وعده داد که همه چیز را برملا خواهم کرد و به شما خواهم گفت و به دولت هم دستور می‌دهم که عوامل اجرایی دولت کاملا آنها را پیگیری کنند.

وی می‌افزاید: در واقع سخنان آقای روحانی نمایانگر این قضیه بود که دیگر ملاحظه چیزی را نخواهد کرد. اما همانطور که می‌بینیم پیامد آن اظهارات در یزد تصمیم به افزایش قیمت بنزین بود. اما آقای روحانی با این تصمیمی که در حوزه بنزین گرفته شد به فاز امنیتی رفت. لذا به جای اینکه شفاف‌سازی کرده و اعتماد مردم را جلب کند با این تصمیم موجب سلب اعتماد مردم شد.

صوفی می‌گوید: بنابر این به‌نظر نمی‌آید که آقای رئیس‌جمهور بخواهد تغییر رویه دهد چون در عزل و نصب‌هایی که صورت می‌گیرد، شاهد این هستیم که این عزل و نصب‌ها هیچ ‌ارتباطی با عقبه رای آقای روحانی ندارد و به شکل افراطی از نیروهای حزب اعتدال و توسعه به‌صورت غیرموجهی استفاده می‌شود.

انگار در فرصت باقی مانده هم باید پستی بگیرند و در جایی مشغول شوند. انتقاداتی که به دولت احمدی‌نژاد بابت انتصابات غیرکارشناسی، غیرموجه و غیرشایسته سالاری وارد می‌شد اکنون عیناً در دولت روحانی تکرار می‌شود. این مسئله به حدی فراتر از تصورات رفته که دولت برای ارتقای اعضای حزب اعتدال و توسعه دیگر هیچ‌ قاعده‌ای را رعایت نکرده است.

این وزیر دولت اصلاحات افزود: هرکسی را در هر جایی که ممکن است منصوب می‌کنند. یکی از اعتراضاتی که اکنون وجود دارد این است که هیچ‌کس در جای خود نیست. مثلا در وقتی به لحاظ تخصص و تجربه به وزارتخانه‌ها نگاه می‌کنیم شاهدیم که کاملا از نیروهای صاحب تجربه و تخصص خالی شده و هیچ‌کدام در جای خود قرار نگرفته‌اند و این روند ادامه دارد.

این حزب رتبه چندان مناسبی در میان احزاب ندارد و صرفا به‌دلیل جاه‌طلبی‌های برخی اعضا و کینه‌ای که از اصلاح‌طلبان دارند مورد توجه است.به‌رغم این‌که اینها با حمایت اصلاح‌طلبان روی کار آمده‌اند و از این حیث مدیون اصلاح‌طلبان هستند، اما گویا خود به تنهایی به اریکه قدرت رسیده‌اند و با این حساب که می‌بینیم هر روز با وجود بی‌تدبیری در دولت شاهد ناامیدی بیشتری در جامعه هستیم.

درست عکس آن چیزی که به خود نسبت دادند تحت عنوان دولت تدبیر و امید بی‌تدبیری‌های صورت گرفته امید را قطع کرده می‌کند، چراکه همه تصمیم‌ها مایوس‌کننده و عاری از تدبیر لازم است.

وی درباره طرح بنزینی دولت هم گفت: ما در آستانه انتخابات هستیم و شاید برخی از اطرافیان آقای روحانی تحلیل‌شان بر این بوده که رئیس‌جمهور می‌خواهد به 60‌میلیون نفر در آستانه انتخابات یارانه بنزین داده و پول پخش کند.

البته هیچ ‌بعید هم نیست اگر بر این مبنا این تصمیم اتخاذ شده باشد که با این کار اعتبار اجتماعی آقای روحانی نه تنها پایین نخواهد آمد بلکه بالاتر هم خواهد رفت و با افزایش یارانه‌های نقدی در کوتاه‌مدت و جریان انتخابات سود خواهد برد. اما اصلاً اینگونه نشد و نتیجه برعکس شد و حاصلی برای دولت نداشت. چراکه تبعات اقتصادی این طرح برای دولت بسیار بالاست.

یعنی از یک طرف درست است که واقعی شدن قیمت بنزین برای دولت سود دارد، اما باید توجه داشته باشیم که آثار تورمی آن چقدر خواهد بود و این پول پرقدرتی که به جامعه تزریق می‌شود چه تبعاتی برای جامعه خواهد داشت. به‌نظرم در مجموع دولت، جامعه رای آقای روحانی، اصلاح‌طلبان و آرای خاکستری همه در این رابطه ضرر کردند.

 

مشاهدات عضو فراری ستاد فتنه سبز از شدت عمل پلیس فرانسه با معترضان

 

مسئول شاخه جوانان در ستاد میر حسین موسوی (انتخابات88) بخشی از مشاهداتش درباره شدت عمل پلیس و نیروهای امنیتی فرانسه با جلیقه‌زردها را بازگو کرد.

حمزه غالبی که در پاریس اقامت دارد، نوشت: من خودم شخصا تو تجمع جلیقه زردهای از سر کنجکاوی شرکت کردم. پلیس یک جاهایی رو اجازه می‌داد تجمع شکل بگیره با دو تا نکته: 1- هرکسی وارد منطقه می‌شد قبلش بازرسی می‌شد که وسیله قابل پرتاب یا قابل احتراق یا ابزار خشونت با خودش نداشته باشه. 2- اگر از محدوده خارج می‌شدی، «به شدت» برخورد می‌کرد.

به شدت که می‌گم منظورم اینه که پلیس وقتی می‌زنه، جوری می‌زنه که دیگه احتمال آسیب جدی هست. شوخی ندارند و خیلی مجهز هستند. گلوله جنگی شلیک نکردند اما گلوله ساچمه پلاستیکی و گاز ‌اشک‌آور مفصل استفاده می‌شه. جوری که 2500 نفر زخمی، 11 نفر کشته و 24 نفر یک چشم خود رو از دست داده‌اند.

هیچ اعتراف تلویزیونی پخش نشد اما من خودم گزارش رادیویی از جلسه دادگاه که بازداشت شدگان گوش دادم که تعریف می‌کردند جوگیر شدیم فلان چیز رو خراب کردیم و از قاضی طلب تخفیف می‌کردند. اما در هر صورت 10 هزار دستگیری موقت رخ داده که به 3200 حکم قضایی از جمله 400 حکم محکومیت زندان ختم شد.

از جمله بازداشت‌هایی که محل نقد فراوان شد، بازداشت‌های پیشگیرانه بود. یعنی کسانی که پلیس و سیستم امنیتی فرانسه فهرست کرده بود، اراذل و اوباشی هستند که می‌خواهند در تجمعات خشونت به خرج بدهند، قبل از تجمع قبل از اینکه جرمی کرده باشند بازداشت موقت می‌کرد.

ماکرون و وزیر کشور بارها در مصاحبه‌های خودشون تاکید می‌کردند حق تظاهرات حق شهروندی است اما ما با خراب کاری برخورد می‌کنیم و به کسی اجازه نمی‌دهیم نظم عمومی به هم بخورد. در گفتار مقامات سعی می‌کردند نشان بدهند که اعتراضات اقتصادی را می‌شنوند ولی ادبیات تند و محکم علیه خراب‌کاری دارند.

نکته دیگر جالب دیگه، محکوم کردن بدون اما و اگر خشونت توسط جامعه مدنی و همه طیف‌های سیاسی بود. با وجود اینکه خیلی‌ها معتقد بودند پلیس، خشونت خارج از حد قانون داشته است جوری که بیش 300 پرونده قضایی علیه پلیس هم تشکیل شد.

البته این را در نظر بگیرید که اگر داعش (معادل مجاهدین و الاهوازیه و... برای ما) فعالیتی بکند قطعا پلیس ضد تروریست با خشونت می‌ترکونتشون. نه فقط تو خود فرانسه که بعضی از فرانسوی‌ها که عضو داعش شده‌اند به دستور اولاند در سوریه و عراق ترور شدند. بعد از عملیات‌های تروریستی نیروی‌های ارتش با لباس نظامی و اسلحه جنگی در گروهای چند نفری و انگشت به ماشه در جاهای حساس شهر از جمله ایستگاه و یا محله‌های پر تردد گشت دارند. از نهادها دولتی مهم مثل پلیس یا فرمانداری یا وزارت‌خانه هم حفاظت مسلح دارند.

 

آمریکا در پی ضرب شست ایران پهپاد گلوبال هاوک را از دور خارج می‌کند

 

نیروی هوایی آمریکا در اثر ضربت مهیبی که از سیستم پدافندی و راداری ایران خورد، پهپاد گران‌قیمت و فوق‌پیشرفته گلوبال هاوک را از دور خارج می‌کند.

فارین‌پالیسی در گزارشی اعلام کرد، فقط چند ماه پس از این که ایران یک پهپاد جاسوسی گران‌قیمت آمریکایی را بر فراز تنگه هرمز سرنگون کرد، وزارت دفاع در حال بررسی کنار گذاشتن دو سوم از سی و چند پهپاد گلوبال هاوک است که نیروی هوایی در اختیار دارد. این اقدام، بخشی از حرکت به سوی ساخت توانمندی‌های مورد نیاز برای مقابله با چین و روسیه است.

مقام‌های کنونی و سابق وزارت دفاع آمریکا به فارین‌پالیسی گفته‌اند، نیروی هوایی پیشنهاد کرد21 فروند از 35 پهپاد گلوبال هاوک نیروی هوایی آمریکا که اکنون در غرب آسیا و دیگر مناطق جهان مشغول جمع‌آوری اطلاعات هستند، کنار گذاشته شوند؛ چالش پنتاگون این است که باید برای ساخت نسل بعدی سامانه‌های - بمب‌افکن بی21، موشک‌های فراصوت و دیگر انواع این سلاح‌ها- سرمایه‌گذاری کند که بتواند در سامانه‌های دفاعی روسیه و چین نفوذ کنند؛ برای انجام این کار این وزارتخانه به پول نیاز دارد. به همین علت پنتاگون به رهبری مارک اسپر تلاشی را آغاز کرده است تا برنامه‌های به ارث رسیده را بررسی کند تا ببیند توقف کدام یک از آنها زیانی ندارد.

کارشناسان می‌گویند کنار گذاشتن گلوبال هاوک، که برای نخستین بار در 2001 مورد استفاده قرار گرفت، منطقی است به‌عنوان یک ناوگان کوچک- فقط 30 فروند هواپیما- نگهداری آنها به‌دلیل کمبود قطعات دشوار است، اما مهمتر از همه این هواپیما در برابر آتش دشمن آسیب‌پذیر است. ایران یکی از پهپادهای گلوبال هاوک را تابستان امسال و بر فراز تنگه هرمز سرنگون کرد.

 

 

 

 

ایران

 

پگاه آهنگرانی و حسین قدیانی در لیست عفو شدگان

 

  خبر اول اینکه، سه روزنامه‌نگار، دو شاعر و نویسنده و یک بازیگر در فهرست عفو شدگان قرار دارند. به گزارش فارس، صبا آذرپیک و پوریا عالمی دو روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، حسین قدیانی ستون نویس روزنامه های کیهان و جوان، کیومرث مرزبان طنزنویس، حسین جنتی شاعر  و پگاه آهنگرانی بازیگر از جمله افرادی هستند که نامشان در لیست عفوهای اخیر درخواست شده از سوی رئیس قوه قضائیه آمده است. در آستانه ۱۷ ربیع الاول و همزمان با میلاد با سعادت پیامبر مکرم اسلام، آیت الله رئیسی در نامه‌ای به محضر مقام معظم رهبری لیستی بیش از ۳۵۵۲ نفر از محکومان را به جهت استفاده از عفو و تخفیف در مجازات ارائه کرد.

این فهرست هم از نظر تعداد و هم از حیث حضور محکومان سیاسی در حوزه دانشجویی، اصحاب فرهنگ و رسانه و برخی از محکومان امنیتی متفاوت بود. محمدحسین آقاسی که وکالت کیومرث مرزبان را برعهده دارد با یادآوری اینکه موکلش به ۲۳ سال  و نه ماه حبس محکوم شده بود و حالا در فهرست افراد مشمول عفو و تخفیف مجازات از سوی مقام معظم رهبری است، گفت: نمی‌دانیم عفوی که به او تعلق گرفته، آزادی است یا تخفیف مجازات. مرزبان نویسنده و طنزپرداز ایرانی است که برای مدتی با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور همکاری می‌کرد و سال ۹۶ پس از بازگشت به کشور دستگیر و بازداشت شد. بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، از مجموع محکومیت‌  صادره برای او فقط ۱۱ سال حبس قابل اجرا بود.

 

اقدام عجیب صداوسیما در پخش تصاویر توهین‌های زشت علیه دولت و مجلس

 

  دســت آخــر اینکــه، صداوســــیما در اقدامــــی عجیـب و زشــت به‌جــای پخش تصاویر وحدت آفرین در تجمع دیروز تهران روی پلاکاردها و دستنوشته‌هایی زوم کرد که رسماً توهین به دولت و مجلس و تصمیم نظام و بیشتر شبیه تهییج و تحریک برخی تندروها برای التهاب آفرینی‌های جدید بود. به گزارش برنا، در حالی که اجتماع دیروز مردم تهران می‌توانست نمایش وحدت و همدلی باشد صداوسیما که مسئولیت اقناع‌سازی افکار عمومی و تبلیغات اصلاح قیمت بنزین به آن سپرده شده است با پخش تصاویر برخی دستنوشته‌های توهین‌آمیز علیه دولت و مجلس نشان داد بیش از آنکه به فکر وحدت ملی باشد، در اندیشه انتخابات پیش رو و تبلیغات جناح تندرو مخالف دولت و تهییج تندروها برای التهاب آفرینی‌های جدید در آستانه انتخابات است. برنا در این گزارش افزود: طرح اصلاح قیمت بنزین تصمیم سران قوا بود، صداوسیما این را خوب می‌داند چرا که بخش مهم اقناع افکار عمومی از ماه‌ها قبل به این رسانه سپرده شده بود و اگر قبلاً نمی‌دانست باید به وظیفه‌اش درست عمل کند حتماً با بیانات رهبرمعظم انقلاب در یکشنبه هفته قبل متوجه شده ولی اینکه این رسانه به جای تبیین این تصمیم (که وظیفه ذاتی‌اش هم بود) گزارش‌های جهت دار در چند روز گذشته پخش کند و در راهپیمایی امروز روی شعارهای تخریبی و توهین‌آمیز مانور دهد نشان می‌دهد اساساً در رسانه ملی تعریفی از وحدت وجود ندارد.

 

 

 

خراسان

 

فروش املاک به خارجی ها سر و سامان می گیرد

 

طبق پیشنهاد یک مسئول مهم اجرایی که به زودی توسط دولت ابلاغ خواهد شد، مقرر شده کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز بنگاه های معاملات ملکی موظف باشند قبل از انعقاد هر نوع قرارداد اجاره یا واگذاری ملک اعم از املاک مسکونی، تجاری، کشاورزی و امثالهم به اتباع خارجی، از یک پایگاه اطلاعاتی مربوط به این اتباع استعلام کنند و سامانه مذکور، مرجع صدور خدمات به شهروندان خارجی خواهد بود.

 

دستور ویژه برای تهیه لوایح پیشگیری از ناهنجاری‌ های اجتماعی

 

با توجه به تاکیدات ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ضرورت تهیه و تدوین پیوست ‌های اجتماعی در طراحی کلیه برنامه‌ های کلان توسعه ‌ای، ملی و بومی، تعدادی از اعضای کابینه بر اساس دستور یک مسئول ارشد نهاد ریاست جمهوری مکلف شده اند با توجه به آثار محیطی این برنامه ها و پروژه ها و به ‌منظور کنترل آثار یادشده و نیز پیشگیری از ناهنجاری‌ ها و آسیب ‌های اجتماعی به تهیه این پیوست ها در اسرع وقت اقدام و آن را با پیشنهاد شورای اجتماعی کشور، به دولت تقدیم کنند.

 

 

 

 

آرمان

 

بازداشت17 اغتشاشگر در لرستان

 

فرمانده انتظامی لرستان از دستگیری ۱۷ نفر عوامل اصلی آشوبگران در ناآرامی‌های اخیر در استان خبر داد. سردار حاجی‌محمد مهدیان‌نسب اظهار کرد: در پی اعتراضات هفته گذشته در خصوص طرح سهمیه‌بندی سوخت و سوءاستفاده عده‌ای فرصت‌طلب که تخریب اموال عمومی و ناامنی را به همراه داشت شناسایی و دستگیری عوامل در دستور کار پلیس قرار گرفت. وی با بیان اینکه همکاری مردم با پلیس در خصوص معرفی و دستگیری اغتشاشگران جای قدردانی دارد گفت: نیروی انتظامی مجاهدانه و صادقانه در برقراری نظم و امنیت تلاش می‌کند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

 

تکذیب کشته شدن دانشجو در تبریز

 

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: خبر کشته‌شدن یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز کذب محض است. در گزارش مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آذربایجان‌شرقی با اشاره به شایعه‌پراکنی روزهای اخیر معاندان نظام مبنی بر کشته شدن یکی از انترن‌های دانشگاه علوم پزشکی در اغتشاشات اخیر تبریز آمده است: این شایعه به‌منظور تشویش اذهان عمومی و با هدف ناامن کردن فضای خبری کشور منتشر می‌شود. بنا بر بررسی‌ها، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشجویی به نام الهه رستگار ندارد.

واکنش همسر استراماچونی به قطعی اینترنت

دالیلا استراماچونی همسر سرمربی ایتالیایی استقلال با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرامش نوشت: دولت ایران تصمیم گرفت که خدمات اینترنت را از تاریخ ۱۵ نوامبر قطع کند. بعد از ۸ روز بدون هیچگونه ارتباطی، واکنش‌هایم به این موضوع تمام نشدنی است. برایم غیرممکن است که همه آنها را بتوانم با شما به اشتراک بگذارم. لطفاً درکم کنید. اما باید چیزهایی بنویسم. برایم درس گرفتن حتی از اتفاقات منفی، بسیار مهم است؛ بنابراین قصد دارم در اینجا چیزهایی که روزهای بدون اینترنت، به من یاد داد را به اشتراک می‌گذارم. در ابتدا ناامید شدم، خیلی ناامید شدم، اما خب، من همچنان زنده بودم و می‌توانستم کارهای ارزشمندتری انجام دهم، مانند کتاب خواندن، آشپزی بدون جست‌وجو در گوگل برای پیدا کردن دستورالعمل پخت، اما تلاش کردم که خلاقیت به خرج دهم و به یاد بیاورم.

کشف کشتی هزار ساله واکینگ‌ها

در نروژ یک کشتی کشف کردند که بیش از هزار سال قدمت دارد و مربوط به عصر واکینگ‌ها است. این کشتی با استفاده از جغرافیای رادار در زیر یک قبرستان باستانی در یک جزیره کوچک نروژی کشف شده است. کشتی واکینگ‌ها نخستین بار در سپتامبر ۲۰۱۹ کشف شد و باستان شناسان می‌گویند هیچ برنامه‌ای برای بیرون کشیدن آن از سطح زمین وجود ندارد. محققان این کشف باور دارند، با استفاده از اطلاعاتی که به تازگی به دست آمده می‌توان تاریخ واکینگ‌ها را بهتر بررسی کرد و به جزئیات ریزتری دست یافت. به گفته باستان‌شناسان این کشتی جدید مطمئناً دارای اهمیت تاریخی زیادی خواهد بود و می‌تواند به دانش آنها بیفزاید، زیرا می‌توان با ابزارهای جدید باستان شناسی کشتی کشف شده را مورد بررسی قرار داد.

تعطیلی مدرسه برای بوی بد

پیش از ظهر دوشنبه در پی انتشار بوی نامطبوع در برخی مناطق شهر بستان‌آباد، با تصمیم مسئولان و آموزش و پرورش و در راستای صیانت از سلامت دانش‌آموزان مدارس محدوده میدان امام حسین(ع) این شهر تعطیل شد. فرماندار بستان‌آباد با بیان اینکه بوی متصاعد شده مربوط به نشت گاز یا دی اکسید کربن نیست به مردم این شهر اطمینان داد که هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد. موسوی ادامه داد: منشأ بوی نامطبوع در شهر مشخص و اقدامات لازم برای رفع آن پس از نمونه‌برداری آغاز شده است.

تکذیب گرفتن پول برای تحویل جسد

معاون امنیتی استانداری خوزستان درباره آمار دستگیری‌ها و کشته‌شدگان معترض‌ در ناآرامی‌های اخیر استان گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی استان در حال آمارگیری هستند که به محض رسیدن به نتیجه نهایی تعداد آنها را اعلام خواهیم کرد. حبیب‌ا... آصفی درباره شایعه گرفتن پول و حق تیر برای تحویل اجساد معترضان به خانواده‌های آنها از سوی برخی‌نهادها، اظهار کرد: این موضوع را به شدت تکذیب می‌کنم و تاکنون چیزی درباره آن نشنیده‌ام و کذب محض است. وی اضافه کرد: این قضیه با عقل جور درنمی‌آید و من آن را رد می‌کنم.

کنترل بازار تهران با ۲ هزار بازرس

مدیرکل تعزیرات استان تهران گفت: اگر اجناس مغازه‌ای ۲ نوع قیمت دارد و پیش از حضور بازرس تعزیرات اتیکت قیمت‌شان را تغییر دهند و بعد از خروج بازرسان، قیمت‌ها را به روال سابق برگرداند قطعا تخلف کرده و با آن برخورد قاطع خواهیم کرد. بعد از گران شدن بنزین تعداد بازرسان سازمان تعزیرات را ۲ برابر کرده و در ۲ شیفت جداگانه فعالیت آنها ادامه دارد.

طرح ممنوعیت پخش اعترافات

حجت‌الاسلام احمد مازنی، نماینده تهران در مجلس، درباره طرح فراکسیون امید مبنی بر ممنوعیت پخش اعترافات از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری گفت: طی سال‌های گذشته شاهد پخش اعترافات از افرادی بودیم که بعدها مشخص شد یا واقعی نبودند یا این که همه آن چیزی که باید گفته نشده است. حال فردی ابزاری در دست دشمن برای جاسوسی بوده است و از او استفاده شده در دادگاه باید به اتهامات او رسیدگی شود و مجازاتش در همان جا هم صادر شود. اگر ما می‌خواهیم حرف‌های او را بشنویم باید دادگاهش را به طور علنی پخش کنیم همان چیزی که قانون اساسی به ما می‌گوید.

اظهاراتی در حد رئیس کلانتری

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس ایران درباره سخنان روحانی پیرامون اعتراضات اخیر گفت: «رئیس‌جمهور به جای اعتمادآفرینی می‌گوید که تلویزیون و دوربین‌های مانیتورینگ داریم، شناسایی و برخورد می‌کنیم. البته این ادبیات یک رئیس پاسگاه و کلانتری است. رئیس‌جمهور تجدید نظر کند.» این نماینده ضمن انتقاد از روحانی به هشدارهای اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و شیخ حسن نصرا... رهبر حزب‌ا... لبنان درباره وقوع تنش جدی در ایران اشاره کرده و پرسیده با توجه به سوابق امنیتی روحانی، چطور او این هشدارها را جدی نگرفته است.»

پاسخگوترین وزیر دولت روحانی

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: در مجلس دهم از ۱۹ وزیر کابینه، سه هزار سوال ملی و منطقه‌ای مطرح شده است که از این میان ۴۴۳ سوال از کمیسیون به هیأت رئیسه ارجاع شده است. علی‌اصغر یوسف نژاد افزود: وزرای کشور با ۵۰ سوال، خارجه با ۴۸ سوال، اقتصاد با ۴۰ سوال، نفت با ۳۳ سوال و نیرو با ۲۹ سوال بیشترین سهم را از سوالاتی داشته‌اند که به هیأت رئیسه ارجاع شده یا به عبارت دیگر نماینده سوال کننده از پاسخ‌های وزیر در کمیسیون قانع نشده است. نماینده ساری در مجلس خاطر نشان کرد: ۱۶۹سوال از اول دوره دهم مجلس در صحن مطرح شده که ۱۱۴مورد از این سوالات ملی و مابقی منطقه‌ای بوده است و وزیر خارجه با ۲۴سوال بیشترین سهم را داشته و در واقع پاسخگوترین وزیر کابینه تدبیر امید بوده است.

این ۶۰ میلیون نفرکجا هستند؟

نماینده ارومیه در مجلس خواستار شفاف شدن وجه واریز برای ۶۰ میلیون ایرانی شد. نادر قاضی‌پور در جلسه علنی دیروز در تذکری با اشاره به وعده پرداخت وجه کمکی به ۶۰ میلیون ایرانی در پی افزایش قیمت بنزین، اظهار کرد: از ۶۰ میلیون نفری که آقای نوبخت گفتند برای آنها مبلغی پرداخت می‌شود چیزی به کشاورزان و کارگران ارومیه پرداخت نشده است. وی ادامه داد: این ۶۰ میلیون نفری که به آنها پول تعلق گرفته کجا هستند؟ آنها را به ما نشان دهید.

هزینه چاپ اسکناس در ایران

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه هزینه چاپ اسکناس در ایران ۱۰ برابر دنیا است، گفت: سالانه ۳۴ میلیارد تومان برای امحای اسکناس در کشور هزینه می‌شود. احمد محمدی انارکی یکی از حُسن‌های حذف صفرها را کاهش هزینه امحای اسکناس عنوان و تصریح کرد: هزینه چاپ اسکناس در کشور ۱۰ برابر دنیا است، البته رقم اسکناس هم می‌تواند دلیل این هزینه چاپ بالا باشد، چون بالاترین رقم پول در کشور ما ۵۰ هزار تومانی و ۱۰۰ هزار تومانی است و مثلا رقم یک میلیون تومانی نداریم. علاوه براین کارشناسان می‌گویند هزینه‌های دفاتری ریالی بالاست.

منبع: مشرق

ارسال نظرات