جمعه ؛ 10 فروردين 1403
22 آبان 1398 - 11:20

حمله ترویستی علیه رهبران جهاد اسلامی؛ بازی مرگ و زندگی نتانیاهو

نتانیاهو در شرایطی که از سوی مخالفان به ناتوانی در حفظ امنیت سرزمین‌های اشغالی و قوی شدن گروه‌های عضو جبهه مقاومت در لبنان و فلسطین در دوره زمامداری طولانی مدت او متهم میشود برای جلوگیری از پیوستن احزاب تندرو به جناح رقیب از حزب آبی و سفید دست به این عملیات زده است.
کد خبر : 4395

پایگاه رهنما :

عملیات تروریستی روز گذشته رژیم صهیونیستی در نوار غزه که به شهادت بهاء ابوالعطا فرمانده بارز گردان‌های القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی و همسر وی انجامید در شرایطی صورت گرفت که طی روزهای گذشته مقامات این رژیم از لزوم گسترش ترور شخصیت‌های مهم نظامی و سیاسی مقاومت فلسطینی خبر داده بودند.

نتانیاهو در پی جبران مافات

در ارتباط اهداف این عملیات تروریستی یک نکته مهم زمان انجام آن است که دقیقاً در سالروز عملیات ناکام و مفتضحانه نیروهای ویژه ارتش صهیونیستی در سال گذشته برای ورود به باریکه غزه صورت گرفته است. سال گذشته در چنین روزی یک تیم از نیروهای ویژه ترور رژیم صهیونیستی با استفاده از عوامل خود در باریکه غزه وارد این منطقه شدند تا یکی از فرماندهان مقاومت را ترور کنند اما در پی لو رفتن عملیات در بازرسی نیروهای امنیتی فرمانده تیم ترور کشته شد و بقیه هم جنازه را برداشته و در پناه آتش بالگردها و توپخانه به داخل سرزمین‌های اشغالی فرار کردند.

پیامد عملیات ناکام سال گذشته از هم گسیختی سیاسی در فلسطین اشغالی و در دولت نتانیاهو بود که با استعفای اویگدور لیبرمن وزیر جنگ این رژیم از کابینه شروع و تا به امروز هم دولت صهیونیست‌ها برقرار نشده است.

با این وصف به نظر میرسد که نتانیاهو در شرایطی که از سوی مخالفان به ناتوانی در حفظ امنیت سرزمین‌های اشغالی و قوی شدن گروه های عضو جبهه مقاومت در لبنان و فلسطین در دوره زمامداری طولانی مدت او متهم میشود برای جلوگیری از پیوستن احزاب تندرو به جناح رقیب از حزب آبی و سفید دست به این عملیات زده است. در بیانیه‌ای که ارتش اسرائیل منتشر کرده، ابوالعطا از فرماندهان ارشد «سرایا القدس» (گروهان‌های قدس) به هماهنگی حمله‌های راکتی و تک تیرانداز‌ها علیه منافع اسرائیل متهم و ادعا شده که این فرمانده جهاد اسلامی، در حال تدارک حمله‌های بیشتر علیه اسرائیل بوده است. در این بیانیه ابو العطا یک «بمب ساعتی» توصیف شده است. این بیانیه همچنین ادعا می‌کند: «در روزهای اخیر، ابو العطا در حال برنامه ریزی برای اجرای طرح ترور علیه شهروندان اسرائیلی و نیروهای دفاعی اسرائیل بوده و کشتن او یک خطر فوری را رفع کرده است». همچنین رسانه های صهیونیستی نیز او را مسئول دستور شلیک موشک به سمت شهرک‌های جنوبی (در مرز با غزه) معرفی می‌کنند.

در بعدی دیگر نیز می توان ارتباط این عملیات تروریستی را به بحث انتخاباتی در فلسطین اشغالی تحلیل کرد. اخیراً نتایناهو در اقدامی غیرمنتظره نفتالی بنت از حزب راست افراطی یمینا را به سمت وزیر جنگ انتخاب کرد. در پی این اقدام که برای جلوگیری از پیوستن بنت به گانتس صورت گرفت انتقادات از نتانیاهو، برای انتخاب فردی با سوابق غیرنظامی که چندین سال وزیر آموزش و پرورش بوده به عنوان وزیر جنگ، بر سر اینکه منافع امنیتی اسرائیل را فدای قدرت‌طلبی خود کرده است شدت گرفته و عملاً موقعیت نتانیاهو بیش از پیش متزلزل شد. در این شرایط هم بنت و هم نتانیاهو برای بستن دهان منتقدان این عملیات را تنها چند روز پس از انتصاب وزیر جدید جنگ صورت دادند تا نشان دهند که سیاست مشت آهنین را قبال رهبران جهاد اسلامی که اکنون به دلیل سالها تمرکز بر مقاومت مسلحانه تهدید بسیار بزرگی برای امنیت صهیونیست شده اند در پیش گرفته اند و با وجود به جان خریدن ریسک شروع جنگ اما نسبت به امنیت سرزمین‌های اشغالی سهل‌گیری و بی توجهی نشان نداده اند.

با این حال شکست ارتش صهیونیستی در عملیات سال گذشته و به اثبات رسیدن ضعف بزرگ سامانه گنبد آهنین در ردگیری موشک های تقویت شده گروه‌های مقاومت در غزه این واقعیت را ثابت میکند که نتانیاهو به هیچ وجه برای شروع جنگ گسترده این عملیات تروریستی را کلید نزد.

با این حال واکنش اولیه جهاد اسلامی در هدف قرار دادن تل آویو و عمق سرزمین های اشغالی و همچنین تهدید به حملات گسترده طی ساعات و روزهای پیش رو می تواند ترفند انتخاباتی نتانیاهو را به شکستی بزرگ برای وی مبدل کند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات