جمعه ؛ 10 فروردين 1403
12 آبان 1398 - 16:18

نقش مخرب دولت‌ها و سفارتخانه‌های خارجی در اعتراضات عراق

از روز سه‌شنبه (نهم مهرماه) تظاهراتی در شهر‌های جنوبی عراق و همچنین در بغداد برگزار شد. در ظاهر این اعتراض‌ها در واکنش به نبود اشتغال و مشکلات اقتصادی صورت گرفت. در تظاهرات مرحله اول عراق که از اول اکتبر آغاز و تا ۸ اکتبر ادامه داشت ۱۵۷ نفر کشته (۸ نظامی) و ۵۴۹۴ نفر زخمی شدند.
نویسنده :
محمدحسن رحمانی
کد خبر : 4295

پایگاه رهنما :

از روز سه‌شنبه (نهم مهرماه) تظاهراتی در شهر‌های جنوبی عراق و همچنین در بغداد برگزار شد. در ظاهر این اعتراض‌ها در واکنش به نبود اشتغال و مشکلات اقتصادی صورت گرفت. در تظاهرات مرحله اول عراق که از اول اکتبر آغاز و تا ۸ اکتبر ادامه داشت ۱۵۷ نفر کشته (۸ نظامی) و ۵۴۹۴ نفر زخمی شدند. در ۲۵ اکتبر نیز مرحله دوم اعتراض‌ها در شهر‌های مختلف عراق شروع شد. هرچند دولت عراق با ارائه ۴ بسته اصلاحی سعی در اقناع معترضان کرده، اما اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد. از روز جمعه سوم مهرماه که مرحله دوم اعتراضات عراق شروع شده است، توطئه طراحی شده از سوی کشور‌های غربی و عربی علیه دولت عراق بیش از پیش آشکار شد.
آنچه در مرحله دوم اعتراضات در عراق بسیار عجیب بود تشدید خشونت توسط برخی از عناصر بود. به‌گونه‌ای که به بسیاری از ساختمان‌های دولتی یا مراکز احزاب شیعی حمله شده و یا این مکان‌ها به آتش کشیده شدند. برخی از فرماندهان مقاومت مردمی عراق نیز توسط معترضان مورد ضرب و شتم قرارگرفته و حتی چند تن از اعضای جریان عصائب الحق به شهادت رسیدند. این مسئله باعث شده تا کارشناسان و رسانه‌های مختلف، موج دوم اعتراضات عراق را به‌عنوان اوج نقش‌آفرینی بازیگران خارجی برعلیه بغداد معرفی کنند. مخالفت عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق با سیاست‌های آمریکا و عربستان باعث شده تا وی در کانون یک فتنه بزرگ قرار بگیرد. در این راستا، سفارت آمریکا در عراق نقش آشکاری در ناآرامی‌های این کشور ایفا می‌کند و به مرکز و کانون این فتنه تبدیل‌شده است.
روزنامه الاخبار این فتنه را با عنوان کودتا علیه دولت عبدالمهدی نام‌گذاری کرده است. تشکیلات سرّی آمریکا برای ایجاد این فتنه با عنوان " تظاهرات اکتبر " از ۹ بخش تشکیل شده است: کمیته عالی تظاهرات، تیم عملیات روانی، تیم بسیج الکترونیکی، تیم مستندسازی تخلفات، گروه فشار بین‌المللی، تیم اطلاع‌رسانی، تیم فناوری الکترونیکی، تیم کمک‌رسانی، تیم پشتیبانی لجستیک. آمریکایی‌ها برای اینکه بتوانند نتیجه کودتا علیه عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق را تضمین کنند، مسئولیت پیگیری میدانی را به دو اتاق عملیات محول کرده‌اند: نخست سفارت آمریکا در بغداد که وابسته به سرویس جاسوسی این کار است. دوم؛ منطقه کردستان عراق به‌ویژه سلیمانیه.
طبق گزارش الاخبار این کودتای سیاسی توسط آمریکا، امارات و عربستان پایه‌ریزی شده است. امارات، مرکز ایده‌پردازی شد و اشخاصی مانند «طحنون بن زاید آل نهیان» مشاور امنیت ملی و «محمد دحلان» مشاور فلسطینی وی (که به داشتن ارتباط با رژیم صهیونیستی شهره است)، مسئولیت برنامه‌ریزی را بر عهده گرفتند. هزینه مالی این کودتا که حدود ۱۵۰ میلیون دلار است، بر عهده عربستان سعودی قرار گرفت. اجرای میدانی آن نیز بر عهده نهاد‌های موسوم به جامعه مدنی عراق است که تحت حمایت مالی سفارت آمریکا قرار دارند. مسئله مهم اینکه، شمار این نهاد‌ها به بیش از پنجاه‌هزار نهاد می‌رسد و فقط در سال ۲۰۱۹، ۷۰۱ میلیون دلار به آن اختصاص داده‌شده است. علاوه بر این، شبکه آمریکایی الحره در جریان تظاهرات اخیر عراق با پخش تصاویر جعلی و بزرگنمایی رسانه‌ای نقش مهمی در تحریک مردم به درگیری با نیرو‌های امنیتی و شکل‌گیری خشونت‌های خیابانی ایفا می‌کند.
دولت عراق طی یک ماه گذشته ۴ بسته پیشنهادی با محوریت تأمین مطالبه‌های معترضان ارائه داد. معیشت، اصلاح ساختار‌ها و مبارزه با فساد سه محور اصلی دربسته‌های پیشنهادی دولت عراق است. بااین‌حال، برخی جریان‌های سیاسی عراق همچنان سوار بر موج اعتراض‌ها شده و بر تداوم اعتراض‌ها و حتی استعفای دولت تأکیددارند، درحالی‌که از عمر دولت عبدالمهدی کمتر از یک سال می‌گذرد و دولت برای اجرای بسته‌های اصلاحات و پاسخگویی به مطالبه‌های مردمی به زمان نیاز دارد. رئیس‌جمهور و روسای قوای سه‌گانه به‌خصوص نخست‌وزیر بار‌ها اعلام کرده‌اند که صدای معترضان را شنیده‌اند و بسته‌های پیشنهادی نیز گویای جدی گرفتن مطالبه‌های مردم از سوی دولت عراق است. تداوم اعتراض‌ها علیه دولتی که عمر کمتر از یک سال دارد و درخواست برای سرنگونی نظام سیاسی و دولت عراق نه‌تن‌ها گویای پویایی سیاسی در این کشور نیست بلکه گویای این است که تحولات عراق مطابق میل جریان سازان اجتماعی و خلاف منافع مردم حرکت می‌کند. سفارتخانه کشور‌هایی مانند آمریکا نیز به کانون یک فتنه بزرگ تبدیل‌شده است.
با توجه به اینکه مرجعیت شیعیان عراق و همچنین دولت این کشور به‌صراحت بر مسالمت‌آمیز برگزار شدن تظاهرات اخیر تأکید کرده‌اند، اما برخی از جریان‌های وابسته به بازیگران خارجی سعی دارند تا مسیر مطالبات واقعی مردم را منحرف کرده و آن را تبدیل به کودتایی علیه دولت عبدالمهدی کنند. اکنون به‌صراحت می‌توان گفت که تظاهرات عراق از مسیر واقعی خود خارج‌شده و ادامه این تظاهرات باهدف ضربه زدن به امنیت و ثبات سیاسی عراق است. حتی در راستای پروژه سرّی سفارتخانه آمریکا، هدف قرار گرفتن نیرو‌های مقاومت نیز در حال اجراست. ترور ناکام ابوعزرائیل تک‌تیرانداز محبوب محور مقاومت در جریان تظاهرات عراق یکی از نمونه‌های این مسئله است. مردم عراق از سال ۲۰۰۳ که صدام ساقط شد تا سال ۲۰۱۸ که داعش در عراق شکست خورد به دلیل حضور نظامیان آمریکایی طعم ثبات و امنیت را نچشیده‌اند. در این میان پس از گذار از پروژه داعش در عراق، دولت عادل عبدالمهدی به دنبال فراهم کردن زمینه‌های پیشرفت اقتصادی و امنیتی بوده و بر اخراج نظامیان آمریکایی تأکید دارد. این مسئله باعث شده تا وی در کانون یک کودتای سیاسی قرار بگیرد؛ بنابراین موج دوم اعتراضات عراق که از جمعه ۲۵ اکتبر شروع شده به‌عنوان مرحله تشدید پروژه آمریکا، عربستان و امارات باهدف به شکست کشاندن دولت عادل عبدالمهدی است. این مسئله در صورت وقوع عراق را بار دیگر وارد گرداب ناامنی و بی‌ثباتی خواهد کرد. به همین دلیل مردم عراق برای گذار از شرایط کنونی و دوری از هرگونه بازگشت به دوران ترور و ناامنی، باید به ۴ بسته اصلاحی دولت اعتماد کرده و فرصت و زمان لازم را برای اجرای این تعهدات به دولت بدهند.

ارسال نظرات