پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
11 آبان 1398 - 11:40
رهبر معظم انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش:

نیروهای مسلح آمادگی مقابله با فتنه را داشته باشند

هفدهمین مراسم مشترک دانش‌آموختگی و تحلیف دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه هفته گذشته با حضور فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) برگزار شد
نویسنده :
روح الله امینی
کد خبر : 4279

پایگاه رهنما:

هفدهمین مراسم مشترک دانش‌آموختگی و تحلیف دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه هفته گذشته با حضور فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) برگزار شد. رهبر معظم انقلاب در ابتدای ورود به میدان با حضور بر مزار شهیدان و قرائت فاتحه، یاد و خاطره مدافعان فداکار اسلام و میهن را گرامی داشتند. فرمانده کل قوا سپس از یگان‌های مستقر در میدان سان دیدند. رهبر انقلاب اسلامی همچنین جانبازان سرافراز حاضر در میدان را مورد تفقد قرار دادند.
 

اول علاج ناامنی در عراق و لبنان
رهبر معظم انقلاب سپس در سخنانی، حفظ امنیت را مسئولیت مقدس و حساس نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی برشمردند و با اشاره به طراحی دشمنان برای سلب امنیت از برخی کشور‌های منطقه، گفتند: دلسوزان عراق و لبنان بدانند اولویت اصلی آنان، علاج ناامنی است و مردم این کشور‌ها نیز بدانند مطالبات به‌حق آن‌ها فقط در چارچوب ساختار‌های قانونی قابل تأمین است. رهبر انقلاب اسلامی همچنین بار دیگر مسئولان و مؤثران فکری و همچنین آحاد ملت را به هوشیاری در قبال تلاش برای تخریب محاسباتی آنان فراخواندند و تنها راه مقابله با آن را بصیرت دانستند و چند نکته مهم را نیز گوشزد کردند: باید به آینده و تحقق وعده‌های الهی امیدوار بود، نباید به دشمن اعتماد کرد، از تحرکات دشمن نباید لحظه‌ای غفلت کرد، به پیروزی‌ها غرّه نشویم و نیرو‌های مسلح باید آمادگی لازم برای مقابله با فتنه را داشته باشند.
فرمانده کل قوا در ابتدای سخنان خود به اهمیت موضوع امنیت برای هر جامعه و وظیفه مهم نیرو‌های مسلح برای تأمین امنیت اشاره کردند و افزودند: اگر در جامعه‌ای امنیت نباشد، امکان فعالیت‌های اقتصادی، علمی و تحقیقاتی و کار‌های فکری و فرهنگی وجود نخواهد داشت، بنابراین حفظ امنیت یک وظیفه فوق‌العاده باارزش است که باید قدر آن دانسته شود.

پشت پرده ناامنی‌های منطقه
ایشان بزرگ‌ترین لطمه به یک کشور را سلب امنیت آن دانستند و با اشاره به برنامه‌ریزی دشمنان برای آشوب و سلبِ امنیت برخی کشور‌های منطقه، گفتند: عوامل این خباثت‌ها و کینه‌ورزی‌های خطرناک، شناخته‌شده هستند و در پشت این قضایا، آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی غربی با پشتوانه پول برخی کشور‌های مرتجع منطقه قرار دارند. رهبر انقلاب اسلامی خطاب به دلسوزان عراق و لبنان تأکید کردند: اولویت اصلی، علاج ناامنی است و مردم این کشور‌ها نیز متوجه باشند که دشمن به دنبال برهم زدن ساختار‌های قانونی و ایجاد خلأ در این کشور‌ها است و تنها راه رسیدن مردم به مطالبات برحقی که دارند، پیگیری آن‌ها در چارچوب ساختار‌های قانونی است. رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند: دشمنان چنین فکر‌هایی را برای کشور عزیز ایران هم داشتند، اما خوشبختانه ملت هوشیارانه و به‌موقع به میدان آمد و نیرو‌های مسلح نیز آماده بودند و آن توطئه خنثی شد.

تفاوت ارتش استکباری و ارتش در نظام اسلامی
فرمانده کل قوا در ادامه به تفاوت طبیعت ارتش‌های قدرت‌های استکباری با ارتش جمهوری اسلامی پرداختند و گفتند: مسئولیت اصلی ارتش‌های قدرت‌های استکباری تجاوز، غصب و ضربه زدن به کشور‌های دیگر است، اما در فلسفه و منطق نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی، ضمن آنکه دفاع در جای خود محکم و قدرتمندانه وجود دارد، اما تجاوز ابداً جایگاهی ندارد. ایشان به برخی از جنایات ارتش‌های انگلیس، فرانسه و آمریکا در یکصدسال اخیر، در شبه‌قاره هند، شرق و غرب آسیا و شمال و مرکز آفریقا اشاره کردند و افزودند: مشکل اصلی این ارتش‌ها، تکیه آن‌ها به نظام‌های استکباری است و بر همین اساس است که ما همواره بر لزوم تکیه ارکان و عناصر مختلف نظام بر قرآن و اسلام تأکید می‌کنیم. مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) گفتند: نظام اسلامی، نیرو‌های مسلح خود را اعم از ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی مورد ارج قرار می‌دهد و آن‌ها جزو عناصر مؤثر و مهمِ نظام اسلامی هستند.

ارتش؛ سرافراز در امتحان‌ها
رهبر انقلاب اسلامی، جان‌فشانی در همه میدان‌ها و سرافرازی در همه امتحان‌های چهل سال گذشته را از دیگر خصوصیات و ویژگی‌های ارتش جمهوری اسلامی برشمردند و افزودند: تعداد بسیاری از عناصر باایمان ارتش همچون شهیدان صیاد شیرازی، ستاری، بابایی، فلاحی و فکوری و همچنین مرحوم ظهیرنژاد و مرحوم سلیمی به استقبال نظام جمهوری اسلامی آمدند و خیل عظیم ارتش را به‌دنبال خود آوردند.
فرمانده کل قوا یکی از عرصه‌های سرافرازی ارتش را پشتیبانی از جبهه مقاومت در سال‌های اخیر دانستند و خاطرنشان کردند: این نقش‌آفرینی مهم در آینده و در وقت خودش اعلام خواهد شد. ایشان تحول در سازمان‌دهی و در تاکتیک‌های عملیاتی و در فکر و فرهنگ و جهت‌گیری‌ها را از دیگر ویژگی‌های بارز ارتش جمهوری اسلامی خواندند و سپس در خصوص وظایف آینده نیرو‌های مسلح ازجمله ارتش، نکاتی را بیان کردند.

ملت آزاده
رهبر انقلاب اسلامی به تبیین مختصات یک ملت آزاده پرداختند و گفتند: ملتی که آزادانه اراده و آزادانه عمل کند و منافع حقیقی خود را به‌درستی تشخیص دهد و با استقلال، اراده و عمل، آن منافع را تأمین کند، یک ملت آزاده است. رهبر معظم انقلاب یکی دیگر از مختصات ملت آزاده را «تأثیر نپذیرفتن از تخریب محاسباتی دشمن» خواندند و افزودند: یکی از برنامه‌های دشمن، تغییر محاسبات مسئولان و مؤثران فکری و همچنین آحاد مردم است تا منافع حقیقی و ملی خود را نتوانند به‌درستی تشخیص دهند.

بدافزار محاسباتی
ایشان با تأکید بر اینکه تخریب محاسباتی مسئولان و مردم، همچون واردکردن بدافزار به یک سیسستم رایانه‌ای و دست‌کاری اطلاعات و واردکردن اطلاعات غلط است، خاطرنشان کردند: گاهی اوقات دشمن در رایانه عمومی مدیریت یک کشور و در اندیشه و محاسبات آن‌ها اثر می‌گذارد، اما یک ملت آزاده هیچ‌گاه از این اقدام تأثیر نمی‌پذیرد و شجاعانه به‌دنبال منافع ملی خود می‌رود. رهبر انقلاب اسلامی لازمه تأثیر نپذیرفتن از تخریب محاسباتی دشمن را «بصیرت» دانستند و تأکید کردند: اگر چشم‌باز و هوشیاری نباشد، نه می‌توان منافع حقیقی و راه رسیدن به آن را تشخیص داد و نه می‌توان فردی را که باید این بار بزرگ را به دوش بکشد، به‌درستی شناخت. مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) با تأکید بر اینکه اگر این مختصات وجود داشته باشد، ملت به نتایج مطلوبی خواهد رسید، گفتند: همه آحاد مردم به‌ویژه نیرو‌های مسلح باید احساس تکلیف کنند و مراقب باشند که دشمن در محاسبات فکری آنان تأثیرگذار نشود.

۴ توصیه کلیدی
ایشان سپس در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده چند نکته را بیان کردند: ۱- به دشمن نباید اعتماد کرد و نباید به او خوش‌بینی ساده‌لوحانه داشت. ۲- نباید لحظه‌ای از تحرکات دشمن چشم برداشت و غافل شد. ۳- نباید دشمن را ناتوان و حقیر شمرد، بلکه باید آن را در اندازه‌های خود شناخت و برای مقابله آماده بود. ۴- نباید به پیروزی‌ها غرّه شد، چراکه یک‌لحظه غفلت می‌تواند همانند جنگ احد، پیروزی را تبدیل به شکست کند حتی با حضور پیامبر (ص) در میدان. رهبر انقلاب اسلامی، «ایمان، مجاهدت، تلاش مستمر، وحدت و هم‌افزایی و مشغول نشدن به سرگرمی‌های حقیر دنیوی» را ازجمله عوامل پیروزی و حفظ آن برشمردند و گفتند: اگر این عوامل حفظ نشوند، پیروزی‌ها از دست خواهند رفت. فرمانده کل قوا در خصوص حفظ عوامل پیروزی یک مأموریت ویژه برای نیرو‌های مسلح بیان کردند و افزودند: نیرو‌های مسلح باید مراقب فتنه باشند و آرایش و آمادگی‌های لازم را برای مقابله با فتنه داشته باشند، زیرا طبق فرموده خداوند متعال در قرآن، فتنه از کشتار و قتل نیز بدتر است. رهبر انقلاب اسلامی «حفظ امید به آینده» و «اطمینان به تحقق وعده‌های الهی» را دو عامل مهم برای مقابله با توطئه‌ها برشمردند و گفتند: امروز به لطف خداوند و به کوری چشم دشمنان، جوانان کشور سرشار از امید هستند و تحقق وعده‌های الهی را که شاید تصور آن‌ها درگذشته دشوار بود، اکنون در مقابل چشمان خود می‌بینیم.

تحقق وعده‌های الهی
رهبر معظم انقلاب شکست‌های پی‌درپی رژیم صهیونیستی در مقابل جوانان مؤمن حزب‌الله و جوانان باهمت فلسطینی در جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و ۷ روزه را نمونه‌های عینی از تحقق وعده‌های الهی برشمردند و افزودند: ناکامی استکبار در منطقه غرب آسیا، باوجود هزینه‌های گزاف و اعتراف خودشان به این شکست، از دیگر نمونه‌های تحقق وعده‌های الهی است.
ایشان در پایان سخنان خود تأکید کردند: به لطف خداوند، راهپیمایی‌های بازگشت در غزه، روزی به بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمین خودشان منجر خواهد شد.

ارسال نظرات