جمعه ؛ 10 فروردين 1403
11 آبان 1398 - 10:04
بررسی ابعاد کشته شدن ابوبکر البغدادی

چرا جعبه سیاه آمریکا حذف شد؟

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه پنجم آبان (۲۷ اکتبر) رسماً مرگ ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش را در عملیات نیرو‌های آمریکایی در ادلب سوریه اعلام کرد. ترامپ این مسئله را یک پیروزی برای آمریکا در نبرد با تروریسم بیان کرد.
نویسنده :
محمد مرادی
کد خبر : 4271

پایگاه رهنما :

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه پنجم آبان (۲۷ اکتبر) رسماً مرگ ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش را در عملیات نیرو‌های آمریکایی در ادلب سوریه اعلام کرد. ترامپ این مسئله را یک پیروزی برای آمریکا در نبرد با تروریسم بیان کرد. هرچند تردید‌های بسیاری در کشته شدن البغدادی وجود دارد و همچون مرگ "بن‌لادن" که توسط "اوباما" در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد، خیلی‌ها کشته شدن البغدادی را غیرواقع می‌دانند، اما برفرض اینکه البغدادی کشته‌شده باشد این سؤال اساسی وجود دارد که داعش چگونه به وجود آمد، چه کشور‌هایی از آن حمایت کرده و چرا البغدادی درنهایت توسط آمریکا کشته شد؟
داعش، ابزار آمریکا در جهان اسلام
پس از کشته شدن ابوعمر البغدادی در آوریل سال ۲۰۱۰، شورای مرکزی خلافت اسلامی عراق، ابوبکر البغدادی را به‌عنوان جانشین او انتخاب کرد. البغدادی با «ابومحمد الجولانی» فرمانده جبهه النصره که قصد داشت با شورشیان سنی سوریه در نبرد با دولت سوریه وارد ائتلاف شود، دچار اختلاف شد و در بهار سال ۲۰۱۳ پس از اعلام «خلافت اسلامی عراق و شام» جبهه النصره را نیز در داعش ادغام کرد. این اقدام او باعث شد تا «ایمن الظواهری» او و گروه داعش را از القاعده اخراج کند. در خرداد ۲۰۱۴ داعش موصل را تصرف و البغدادی در مسجد این شهر خود را خلیفه اعلام کرد. نیرو‌های تحت امر او در ابتدا ۱۰۰ هزار کیلومترمربع از خاک عراق و سوریه را تصرف نمودند. در نهایت داعش هم در عراق و هم در سوریه شکست خورد و ائتلاف ایران، حزب‌الله لبنان، ارتش سوریه و روسیه موفق به شکست دادن گروه تروریستی داعش شدند. نکته مهم این است که داعش را آمریکا برای تفرقه و ناامنی در جهان اسلام ایجاد کرد. دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا بار‌ها هیلاری کلینتون را متهم کرد که داعش توسط دولت او و اوباما ایجاد شده است. علاوه بر این، اسناد زیادی وجود دارد که داعش توسط آمریکا تشکیل و تقویت شد و برخی از کشور‌های عربی و ترکیه نیز از قدرت گرفتن داعش حمایت کردند. البغدادی از سال ۲۰۰۴ تحت مدیریت مخفی آمریکا برای مأموریتی بزرگ آموزش‌دیده بود.
کشته شدن البغدادی، اولویت ترامپ
ابوبکر البغدادی به دلیل وابستگی به نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا به‌عنوان جعبه سیاه آمریکا معروف بود و اگر در ادلب به دست نیرو‌های روسی یا گروه‌های مقاومت می‌افتاد اطلاعاتی فاش می‌کرد که به‌شدت امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌نمود. ترامپ در حین تأیید کشته شدن او گفت: «دستگیری و کشتن بغدادی اولویت اصلی امنیت ملی دولت من بوده است». علاوه بر این، دونالد ترامپ در عرصه داخلی با چالش‌های زیادی مواجه بوده و مسئله استیضاح وی بسیار جدی شده است. ترامپ با اعلام خبر کشته شدن البغدادی هم به دنبال تحت‌الشعاع قرار دادن مسئله استیضاح و هم به دنبال تقویت جایگاه خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است. با توجه به انتقاد‌هایی که از ترامپ برای خروج از سوریه (البته این خروج به‌صورت کامل اتفاق نیفتاده است) شد، ترامپ درصدد است که نشان دهد با کشته شدن البغدادی مأموریت آمریکا را در مبارزه با داعش به پایان رسانده است.
چه کسانی داعش را شکست دادند؟
آمریکایی‌ها در حال حاضر در حالی مدعی کشته شدن البغدادی شدند که تهدید داعش به پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر رسیده است و هزاران نفر از اعضای گروهش در اردوگاه‌های عراق و سوریه، اسیر هستند. درواقع آمریکا، ترکیه و ارتجاع عرب به همراه رژیم صهیونیستی به‌عنوان حامیان گروه‌های تروریستی در سوریه بودند درحالی‌که ائتلافی از ایران، حزب‌الله لبنان و ارتش سوریه در چند سال گذشته موفق به شکست دادن داعش و دیگر گروه‌های تروریستی شد و درواقع پایان داعش در سوریه و عراق توسط ایران و هم‌پیمانانش اعلام و تأیید شد. اکنون مهره آمریکا که توسط نیرو‌های وابسته به واشنگتن در چند سال گذشته مخفی و موردحمایت قرارگرفته به دلایل انتخاباتی و همچنین امنیتی کشته شده است. درواقع داعش و ابوبکر البغدادی را طبق اعتراف مقامات آمریکایی، آمریکا به وجود آورد و این گروه همانند دیگر گروه‌های تروریستی که آمریکا تشکیل داده است، تاریخ‌مصرفی دارند.
هرچند آمریکا خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی را تأیید کرده و دولت عراق نیز اعلام کرده که این عملیات با همکاری بغداد صورت گرفته است، اما روسیه در مورد کشته شدن البغدادی ابراز تردید کرده است؛ اما درهرحال، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد ابوبکر البغدادی دو ماه قبل از کشته شدن، یکی از افسران سابق بعث به نام «عبدالله قارداش» را به‌عنوان جانشین خود تعیین کرده است. مانور «دونالد ترامپ» بر کشته شدن البغدادی - فارغ از صحت‌وسقم این ادعا - در حالی است که آمریکا خود عامل اصلی و اساسی تشکیل تروریست‌های تکفیری داعش و انتقال آن‌ها به سوریه و عراق بوده است. واقعیت آن است که هدف اصلی و اساسی مقامات آمریکا و در رأس آن‌ها «دونالد ترامپ» از مانور بر ادعای کشتن البغدادی، فریب افکار عمومی و منحرف کردن آن‌ها از نقش مستقیم واشنگتن در پیدایش داعش و تداوم حیات آن است. درواقع، آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا در نزد افکار عمومی، خود را به‌عنوان ناجی ملت‌های منطقه جلوه دهند؛ ملت‌هایی که در سایه حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و لجستیکی واشنگتن از تکفیری‌ها در طول سال‌های گذشته تکه‌تکه شدند. نکته مهم دیگر این است که تروریست‌های خودساخته آمریکا مانند بن‌لادن و البغدادی یک سال مانده به انتخابات دور دوم ریاست جمهوری این کشور کشته‌شده‌اند و همین مسئله نشان‌دهنده این است که تروریست‌ها تاریخ‌مصرف مشخص داشته و برای اهداف بزرگ کشته می‌شوند. در نهایت، باید تأکید کرد که ویروس داعش که توسط آمریکا در جهان اسلام منتشرشده با کشته شدن البغدادی از بین نخواهد رفت و کشته شدن رهبر داعش، دوره جدیدی از حیات این گروه تروریستی خواهد بود.

ارسال نظرات