پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
02 آبان 1398 - 11:33

سلطانی: متوجه مفهوم سریال فارسی نمی شوم /نادری: برای حضور در «ستایش» هول شدم!

کارگردان سریال «ستایش» گفت: من عبارت فیلم فارسی را نمی‌فهمم. سریال فارسی را متوجه نمی‌شوم. یعنی چه و، چون منظورشان را درک نمی‌کنم که آیا از نظر نقصان محتوا و منظور می‌گویند یا شکل ارائه و فکر می‌کنم برخی منتقدان باید شیوه نقدشان را تغییر بدهند.
کد خبر : 4196

پایگاه رهنما :

سعید سلطانی و فریبا نادری کارگردان و بازیگر «ستایش» با حضور در برنامه صبحگاهی شبکه سه از فصل یک این سریال تا حواشی فصل سه و انتقادات منتقدان و شوخی‌های مردم در فضای مجازی با این سریال سخن گفتند.

محمد صابری امروز در این برنامه میزبان سعید سلطانی کارگردان و فریبا نادری بازیگر سریال «ستایش» بود.

سلطانی در ابتدا درباره رضایت ۸۵ درصدی مردم گفت: این لطف خدا بود. همه کاری که ما انجام می‌دهیم قصد و نیتمان این است که کار دیده شود. درباره «ستایش» نمی‌گویم از ابتدا چنین رضایتی را پیش بینی نمی‌کردم، اما از ذات داستان و نوع روایتی که داشت و عقبه‌ای که مردم از ۱۰ سال پیش با سریال داشتند این فهم را داشتم که مورد اقبال عمومی قرار خواهد گرفت.

نادری نیز در این خصوص اظهارداشت: زمانی که ستایش ۱ پخش می‌شد خودم بیننده پرو پاقرص آن بودم، اما فکر نمی‌کردم همه جامعه از اقشار مختلف بیننده آن باشند و درباره اش صحبت کنند.

۲۰۰ دقیقه از «ستایش» ساخته شده بود که کارگردانی آن را پذیرفتم

سلطانی با اشاره به اینکه شروع ستایش با زنده یاد ایرج قادری بود و ورود سعید مطلبی به عنوان نویسنده نیز به طبع ورود او بود، ادامه داد: متاسفانه ایشان نتوانستند به خطر بیماری کار را ادامه بدهند. سپس آقای اصغر هاشمی وارد پروژه شدند و چیزی حدود ۲۰۰ دقیقه هم کار گرفته بودند، اما مشکلی برایشان پیش آمد و نتوانستند کار را ادامه بدهند. بخش قابل توجهی از کست چیده شده بود، قصه مشخص بود و ادامه کار دشوار بود و من با توجه به اینکه قصه، موضوع روز بود و با جسارت به مسائل روز وارد شده بود، بنابراین کار را پذیرفتم و کارگردانی اش کردم.

طرفدار پر و پاقرص «ستایش» بودم و وقتی به من زنگ زدند خیلی هول شدم!

نادری در این باره که فکر نمی‌کردم روزی به عنوان قطب منفی این سریال باشم، اظهار کرد: روزی که به من زنگ زدند اصلا آنقدر هول شدم که حتی نقش را هم نپرسیدم و گفتم فقط نشانی دفتر را به من بدهید! حالا هم احساس می‌کنم «ستایش ۳» شاخص‌ترین کار من است و مردم مرا با پری سیما می‌شناسند.

وی با بیان اینکه خوشحالم اجرا به شکلی بوده که مردم پری سیما را باور کرده اند، ادامه داد: نقش منفی خیلی سخت‌تر است، چون معمولا فاصله زیادی با شخصیت خود بازیگر دارد و برای رسیدن به آن فقط دانستن چهار تکنیک بازیگری کافی نیست و هدایت کارگردان و نویسنده مهم است.

نادری یادآور شد: من به پری سیما حق نمی‌دهم که این همه منفی باشد و انتقام بگیرد. او حق دارد بابت دگرگونی زندگی‌اش ناراحت باشد، اما اینکه روی همه روابط پا بگذارد درست نیست.

سلطانی در ادامه اظهارداشت: نقش‌های مثبت و منفی قصه را رنگ آمیزی می‌کنند، اما از ویژگی‌های ستایش این است که درباره آدم‌ها علی رغم مثبت و منفی بودنشان، اراده‌شان برای کاری که انجام می‌شود توضیح داده می‌شود و بیننده آن‌ها را می‌شناسد و جایگاهشان را در قصه درک می‌کند و اینگونه درباره شان قضاوت می‌کند.

اجرای نقش‌های منفی دشوارتر است

وی افزود: پری سیما کاراکتر بسیار دشواری بود و خانم نادری زحمات زیادی کشید. خانم تیرانداز هم همینطور و ایفای نقش‌هایی که بار منفی داشت، اجرایشان دشوارتر بود.

سلطانی در ادامه درباره تعامل خود با سعید مطلبی نویسنده این سریال اظهارداشت: او به نوعی خالق اصلی این کاراکتر‌ها و شکل روایت است و ما ارتباط دائمی و فراگیری با ایشان داریم که برگرفته از خاصیت‌های شخصی او است و هیچ توقفی در فعالیت‌های او وجود ندارد و انگار با خودش مسابقه دارد.

وی افزود: او اولین نویسنده‌ای است که با خیال راحت می‌توانم با او کار کنم و متن‌هایش به ذهن من نزدیک است.

پری سیما را در فصل سه بدون هیچ نقابی بازی کردم

نادری نیز در این باره بیان کرد: تقریبا در بیشتر سکانس‌هایی که بازی داشتم آقای مطلبی سر صحنه بودند و بدون کمکشان کار من سخت‌تر می‌شد. در ستایش دو پری سیما خیلی کاراکتر بیرونی نبود و ناگهان مشخص می‌شود او چه نقابی داشته است. در ستایش سه او ورق هایش را رو می‌کرد و رو بود؛ بنابراین از من خواستند بدون هیچ نقابی این نقش را بازی کنم.

سلطانی هم با اشاره به اینکه قبل از پیوستن به پروژه، راش‌های داریوش ارجمند را دیده بوده، درباره شخصیت حشمت فردوس تصریح کرد: وقتی کاری با چنین سابقه و طول پخشی داریم، کم کم استحاله‌ای بین کاراکتر و بازیگر می‌بینیم. چه بسا ویژگی‌هایی که خود ارجمند دارد در حشمت فردوس دیده می‌شود. مطمئنم اگر هر بازیگر دیگری جای ارجمند بود این ویژگی‌ها پیدا نمی‌شد و شاهد این شیرینی، زبری و نرمی و لطافت که از آدم‌های این سن و سال سراغ داریم در کار نبود.

وی افزود: خود او یک دایی داشته است که خیلی به این کاراکتر نزدیک است و دوستانی در بازار دارد که از آن‌ها برای اجرا کاراکتر استفاده کردند. خیلی‌ها که در تره‌بار کار می‌کردند سر صحنه می‌آمدند و به ارجمند می‌گفتند چقدر مشابه آدم‌هایی است که آنجا می‌بینند.

برای اجرای اولین سکانسم مقابل حشمت فردوس ترسیده بودم

نادری نیز درباره همکاری با ارجمند گفت: در سکانسی که من به دفتر میدان می‌رفتم و با زبان نرم حشمت فردوس را تهدید می‌کردم. باید از موضع قدرت صحبت کنم، اما آنقدر ترسیده بودم که نمی‌دانستم از پس این کار برمی آیم یا نه. آقای ارجمند به شدت آدم نازنینی هستند و مرا که دیدند فهمیدند من ترسیده ام و راهنمایی ام کردند.

منتقدان برای نقد سریالی با ۸۵ میلیون مخاطب از فرمول دیگری استفاده کنند

سلطانی درباره اینکه نظرش درباره اظهار نظر‌های منتقدان که اغلب موافق «ستایش» نیستند، چیست، تصریح کرد: کم هوشی کسی در کار ما است که پیشنهاد و انتقادی را که سبب بهتر شدن کارش می‌شود نپذیرد. بپذیریم که سریال سازی در کشور ما جریانی است که باید با توجه به آن نقد و بررسی شود. این را به عنوان دلایلی که کار در جا‌هایی مقابل نقد قرار گرفته عرض نمی‌کنم بلکه می‌گویم یک منتقد وقتی درباره یک کار تلویزیونی صحبت می‌کند که با ۸۵ میلیون مخاطب مواجهه داشته است، باید از فرمول دیگری برای نقد استفاده کند. مواجهه با محصولی که طیف گسترده‌ای از نوجوانان تا افراد مسن را در برمی گیرد، فرمول دیگری می‌طلبد. ضمن اینکه به نظر همه منتقدان احترام می‌گذارم، مشخصا آن‌ها کار را دیده اندو حالا نقد می‌کنند.

نمی‌دانم فیلم یا سریال فارسی یعنی چه؟

وی درباره نقدی که مبنی بر فیلم فارسی بودن ستایش به آن می‌شود، تصریح کرد: من این عبارت فیلم فارسی را نمی‌فهمم. سریال فارسی را متوجه نمی‌شوم یعنی چه و، چون منظورشان را درک نمی‌کنم که آیا از نظر نقصان محتوا و منظور می‌گویند یا شکل ارائه. نمی‌پذیرم اثری را که بسیار دیده می‌شود با یک انگ به گناه اینکه دیده شده اینگونه برخورد شود.

استقبال مردم از سریال در فضای مجازی یک نکته مثبت است

سلطانی یادآور شد: من وقت نمی‌کنم، اما پسر و دخترم فضای مجازی را مرور می‌کنند و از حوصله و شوخ طبعی مردم خنده ام می‌گیرد و خیلی برایم جالب است. مثلا درباره گریم ستایش یا روابطی که شخصیت‌ها دارند، هر شب این اتفاق به روز می‌شود و جریان آن قطع نمی‌شود و این یک نکته مثبت است.

من آب می‌خورم می‌گویند پول حشمت فردوس است

نادری نیز در این خصوص بیان کرد: من آب می‌خورم می‌گویند پول حشمت فردوس است. لطف هم دارند، اما خیلی محترمانه است. به صورت جدی فرصت نمی‌کنم در فضای مجازی باشم و روزی نیم ساعت ۴۵ دقیقه درگیر می‌شوم.

وی یادآور شد: مردم بیشتر با من شوخی کرده اند و مرا مورد لطفشان قرار داده‌اند.

سلطانی درباره فعالیت‌های تازه خود توضیح داد: با آقای زرین کوب به عنوان تهیه کننده ساخت سریال «بوم و باران» را برای شبکه دو سیما آغاز کرده ایم. این مجموعه بستر تاریخی دارد و نوشته شهره شریعتی است و دو ماه است جلوی دوربین رفته و برای سال بعد روی آنتن می‌رود.

این کارگردان در پاسخ به اینکه آیا «ستایش ۴» نیز ساخته خواهد شد یا خیر، گفت: خیلی‌ها از من در این باره سوال می‌کنند. بخش سوم هم برای من اینگونه بود که وقتی دو را تمام کردیم می‌دانستیم ادامه خواهد داشت، اما همه چیز قائل به کشف و شهود مطلبی بود و بنا بود مطالب یک و دو در بخش سه جمع بندی شود. اکنون درباره فصل چهارم واقعا نمی‌دانم و باید از آقای مطلبی سوال کرد.

وی در این باره که آیا داستان در فصل سه بسته می‌شود، اظهار کرد: داستان پایان خوبی دارد و اگر ادامه داشته باشد اتفاق جدیدتری با همین کاراکتر‌ها است.

نادری هم در ادامه درباره کار جدیدش خبر داد: من سر سریال «از سرنوشت» هستم که در سه فاز ساخته می‌شود و فاز اول را آقای علیرضا خردمندان ساختند و فاز بعدی را علیرضا بذرافشان می‌سازد.

سلطانی در پایان گفت: مجموعه «ستایش» فقط حاصل کار کارگردان و بازیگران نیست و مجموعه عواملی است که از ۱۰ سال پیش مشغول کار هستند.

پایان بخش حرف‌های نادری هم چنین بود: من هم به بچه‌هایی که کارشان دیده نمی‌شود و مثل ما نیستند که از آن‌ها قدردانی بشود، تشکر می‌کنم. از کسانی که کار را می‌بینند و به درستی و با احترام نقد می‌کنند هم ممنونم.

«سلام صبح بخیر» به تهیه کنندگی ابوالفضل صفری شنبه تا پنجشنبه‌ها ساعت ۷ تا ۹:۳۰ روی آنتن می‌رود و هر روز به مسائل گوناگون سیاسی، اجتماعی، ورزشی، هنری و... می‌پردازد.
منبع: فارس

ارسال نظرات