جمعه ؛ 10 فروردين 1403
29 مهر 1398 - 08:59

بازگشت به خویشتن

«قیس سعید» از کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم و با کسب ۷۶ درصد آرا در رقابت با «نبیل القروی» رئیس‌جمهور تونس شد. قیس سعید برخلاف دیگر نامزد‌های انتخاباتی برای تبلیغات هزینه زیادی نکرد و به‌صورت مستقل وارد انتخابات شد؛ اما در مورد اینکه چگونه توانست نظرحداکثری مردم تونس را به خود جلب کند باید گفت: او استاد حقوق بین‌الملل در یکی از دانشگاه‌های تونس است و به فراخور رشته تحصیلی‌اش یعنی حقوق فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و حقوقی داشت و از مخالفان رژیم قبلی و از حامیان مطالبات انقلاب ۲۰۱۱ است. ا
نویسنده :
محمدرضا شبانی
کد خبر : 4159

پایگاه رهنما :

«قیس سعید» از کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم و با کسب ۷۶ درصد آرا در رقابت با «نبیل القروی» رئیس‌جمهور تونس شد. قیس سعید برخلاف دیگر نامزد‌های انتخاباتی برای تبلیغات هزینه زیادی نکرد و به‌صورت مستقل وارد انتخابات شد؛ اما در مورد اینکه چگونه توانست نظرحداکثری مردم تونس را به خود جلب کند باید گفت: او استاد حقوق بین‌الملل در یکی از دانشگاه‌های تونس است و به فراخور رشته تحصیلی‌اش یعنی حقوق فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و حقوقی داشت و از مخالفان رژیم قبلی و از حامیان مطالبات انقلاب ۲۰۱۱ است. او در جریان انتخابات دور اول در مصاحبه با رویترز گفت: «به نظر می‌رسد در این لحظه مردم تونس اهداف انقلاب خود را دنبال می‌کنند و این درسی برای همه ملت‌های جهان است.» به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران پیروزی قاطع او در دور دوم را پیش‌بینی می‌کردند. از طرفی سلوک زندگی سعید و اجاره‌نشینی در یک آپارتمان ساده، از او یک چهره مردمی ساخت که در پیروزی وی نقش بسزایی ایفا کرد. این رئیس‌جمهور حقوقدان و شخصیت دانشگاهی در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی به‌شدت مورد حمایت قشر دانشجویان واقع شد. عدم محوریت تصمیم‌گیری‌های سیاسی در یک مجموعه خاص، توزیع حاکمیت در میان تمامی احزاب و جریان‌های سیاسی، تشکیل شورا‌های محلی بر اساس خواسته‌های ساکنان و ارائه طرح‌های رشد و توسعه ازجمله طرح‌های پیشنهادی سعید برای حل‌وفصل مشکلات پیش روی جامعه تونس است. با توجه به مقبولیت وی در دور دوم، حزب النهضه که بیشتر کرسی‌ها در پارلمان تونس را در اختیار دارد و حتی سه نامزد ریاست جمهوری که در دور اول ناکام ماندند از قیس سعید در برابر نبیل القروی حمایت کردند. سرانجام مردم تونس می‌بایست از بین دو نامزد ریاست‌جمهوری القروی تاجر و رهبر حزب «قلب تونس» و نیز «قیس سعید» نامزد مستقل و حقوقدان یکی را برای سکان‌داری و مدیریت اجرایی کشورشان به کاخ ریاست‌جمهوری «قرطاج» بفرستند که ساعاتی پس از پایان رأی‌گیری، تلویزیون رسمی تونس از پیروزی قیس سعید در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.
سعید در یک کنفرانس خبری به هوادارانش تأکید کرد که «شما درس بزرگی به همه جهان دادید، شما جهان را بهت‌زده کردید، این یک انقلاب است.» او پیش از برگزاری انتخابات نیز تأکید کرده بود که «عادی‌سازی روابط با اسرائیل خیانتی بزرگ است، چراکه ما در وضعیت جنگ با این رژیم قرار داریم.» سعید افزود که «روابط کشور در داخل بر مسئولیت و اعتماد استوار خواهد بود و در خارج نیز برای قضایای عادلانه از جمله مسئله فلسطین تلاش خواهیم کرد.» طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی»، نامزد پیروز انتخابات تونس همچنین گفت که آن کشور وارد مرحله جدیدی از تاریخ شده و با عزم و اراده همه چالش‌ها را برطرف خواهد کرد و دولت به تعهدات بین‌المللی خود پایبند خواهد بود. قیس سعید را می‌توان حامی سوریه و مخالف رویکرد کشور‌های عربی در سرنگونی بشار اسد دانست. او درباره دولت سوریه نیز گفته که هیچ‌کس نباید در گزینه‌های ملت سوریه دخالت کند و هیچ‌کس حق ندارد در این کشور برای سرنگونی نظامش دخالت کند. بنابراین، تونسی‌ها که آغازگر بیداری در منطقه بودند، ولی به دلیل دخالت کشور‌های غربی و منفعت‌طلبی‌های آن‌ها نتوانستند انقلاب خود را به سرانجام برسانند و به آنچه می‌خواهند، برسند، با رأی خود مردی را بر مسند ریاست جمهوری نشاندند که با مطالبات بر زمین‌مانده انقلاب آشنا است و می‌تواند به پشتوانه عقلانیت سیاسی و انقلابی مردم - که به‌نوعی بازگشت به خویشتن بود- نوید آغازی فصلی نو در تونس باشد.

ارسال نظرات