جمعه ؛ 10 فروردين 1403
24 مهر 1398 - 15:06

گزیده تحلیل های رسانه ها

تعیین شرط با مقاومت یمن است نه شکست‌خوردگان سعودی-حمایت از مدیران و مبارزه با پولشویی-حاکمیت بر سر راه نقدینگی-کاری که از دستگیری زم و فتح آمدنیوز مهمتر است-بارقه های امید در تونس
کد خبر : 4128

پایگاه رهنما:

تعیین شرط با مقاومت یمن است نه شکست‌خوردگان سعودی
کیهان: سفر «عمران‌خان» به تهران، سفر «پوتین» به ریاض و سفر چندی پیش «عبدالمهدی» به ریاض روی نقطه پایان دادن به جنگ یمن تمرکز داشته است اما ادامه بمباران یمن در حین این سفرها بیانگر آن است که طرفی که جنگ را شروع کرده است، به امتیاز نیاز دارد و این امتیاز هم در «میدان نظامی» قابل تحقق نیست و لاجرم باید در همین مذاکرات سیاسی تأمین شود.
دیدار عمران‌خان رئیس‌حزب «تحریک انصاف» از تهران و عزیمت او از تهران به ریاض بیانگر آن است که تهران از او خواسته است تا برای حل مسئله اقدام کند. در همین جا یک سؤال مطرح می‌شود مبنی‌بر اینکه آیا ایران بدون مقدمه برگ مذاکراتی را به دست نخست‌وزیر پاکستان داده است؟ پاسخ آن بدون تردید منفی است، چرا که جمهوری اسلامی بسیار پیچیده‌تر از این عمل می‌کند و «بی‌گدار به آب نمی‌زند». بنابراین کشش مذاکراتی اولیه متعلق به ریاض است که تهران به طور جدی از آن استقبال کرده است. کما اینکه بعضی تحولات هفته‌های اخیر در مراودات سیاسی نیز از همین منطق پیروی می‌کنند.
عمران‌خان در تهران طرح چهار ماده‌ای ایران را - که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب به آن تصریح شد- دریافت کرد که شامل توقف جنگ، شروع گفت‌وگوهای بدون واسطه یمنی-یمنی، تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات پارلمانی بود. منطق و ماهیت طرح ایران به طور خلاصه ناظر به پایان دادن به جنگ ظالمانه یک طرفه‌ای است که 43 ماه از آغاز آن می‌گذرد. سفر ولادیمیر پوتین به ریاض هم اگرچه توأم با بیش از 20 قرارداد تجاری با طرف سعودی بود، اما در عین حال براساس آنچه از خبرها برمی‌آید، بیشترین وقت رئیس‌جمهور مقتدر روسیه به بحث لزوم پایان یافتن جنگ خونین رژیم سعودی علیه یمن سپری شده است.
حمایت از مدیران و مبارزه با پولشویی
سیاست روز: حمایت از مدیران کارآمد به عنوان وظیفه اصلی در چارچوب اصل مقاومت فعال امکان پذیر است. مهمترین مساله در حوزه مدیریتی زمینه سازی برای رونق تولید و اشتغال بوده و در این زمینه اعتماد به نیروی داخلی و چشم بستن از وعده‌های بیرونی امری ضروری است. تجربه نشان داده که نسبت دادن همه چیز به برجام به دلیل بدعهدی و عدم صداقت طرف‌های غربی تجربه‌ای فاقد دستاورد مثبت بوده است. رویکرد به جذب سرمایه‌های خارجی و فعال شدن شرکت‌های خارجی در پروژه‌های ملی نیز چشم انداز مثبتی نداشت چنانکه توتال فرانسه و مشابه آن در نهایت از اجرای تعهدات خود شانه خالی کردند حال آنکه بسیاری از فازهای پارس جنوبی با تکیه بر توان مهندسان داخلی در قرارگاه خاتم الانبیاء محقق شد.
بر این اساس حمایت از مدیران در قالب توجه به داشته‌های درونی و اختصاص منابع مالی برای رونق تولید به جای اختصاص ارز به واردات که بعضا بدون نظارت به هدر رفت سرمایه‌ها منجر شده، قابل اجراست. تکیه بر توان ایرانی چنانکه اخیرا نیز در نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های برتر، جوانان ایران زمین توان و اراده بالای خویش برای رساندن کشور به خودکفایی و درجات بالای علمی و فن آوری را برای همگان آشکار ساخت و نیز دوری از واژگانی که برخی مدیران و دست اندرکاران عرصه سیاستی و اقتصاد درباره توان ایرانی به کار می‌برند و می‌گویند که ایرانی صرفا می‌تواند لوله هنگ بسازد و آبگوشت بز باز بپزد و نیز واگذاری منابع مالی و حمایتی به بخش‌های کارآمد به جای برخورداران از رانت اقتصادی از مولفه‌های مهم در این عرصه خواهد بود. دوم آنکه از اصول تحقق پیشرفت و مقابله با طراحی دشمنان را اصل شفافیت و مبارزه با رانت از جمله مقوله پولشویی تشکیل می‌دهد. دراین عرصه نیز دو رویکرد قابل طرح است در یک طرف معادله برخی کنوانسیون‌های بین المللی نظیر سی.اف.تی، اف.ای.تی.اف، پالرمو و ... قرار دارند که نوشته و پرداخته اقتصاد جهانی هستند. هر چند که ماهیت ظاهری این کنوانسیون‌ها در چارچوب شفافیت مالی و پولشویی عنوان شده اما باطن این کنوانسیون‌ها سلطه بیشتر نظام سرمایه داری به اقتصاد کشورها است چنانکه مقامات ارشد خزانه داری آمریکا که محور تحریم‌های ضدایرانی است در راس اف.ای.تی.اف قرار دارند. مسلما رویکرد به چنین کنوانسیون‌هایی نمی‌تواند کارگشای اهداف ملی از جمله در حوزه شفافیت و پولشویی باشد به ویژه اینکه غرب که خود محور این قوانین است در برجام بدعهدی خویش را اثبات کرده و دیگر نمی‌توان به آنها اعتماد داشت.
حاکمیت بر سر راه نقدینگی
خراسان: روز گذشته، آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پول‌شویی از سوی معاون اول رئیس جمهور به دستگاه های مختلف ابلاغ شد. آیین نامه ای که تکالیف متعددی را برای دستگاه های مختلف در زمینه راه اندازی سامانه های نظارتی در بخش های مختلف اقتصادی تعیین کرده است. قانونی که اصلاحات آن حدود یک سال پیش در مجلس تصویب شد و 15 دی ماه به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید. ابلاغ این آیین نامه در شرایطی است که طی ماه های اخیر، سه اتفاق جدید در عرصه شفاف سازی اطلاعات اقتصادی مردم و نظارت بر آن ها صورت گرفته است و توجه به آن ها نشان می دهد تا چه اندازه فرصت ها برای شفاف سازی اقتصادی از دست رفته است و اکنون چه میزان از طریق شفاف سازی اقتصادی می توان به اصلاح برخی فرایندهای غلط در اقتصاد امید داشت.
ثبات نسبی بازار ارز با نظارت  بر تراکنش‌های بانکی: با گذشت بیش از یک سال از تغییر رئیس کل بانک مرکزی و تلاش اثرگذار همتی در مدیریت بازار ارز و ثبات نسبی در این بازار، مشخص شد که تا چه اندازه نظارت بر تراکنش های ریالی در مدیریت بازار ارز موثر است. به گونه ای که چندی پیش وی با اشاره به این که تقویت کنترل بر ریال و تراکنش های آن - که به طرز غیراصولی و بدون نظارت در جریان بود- بر مدیریت بازار ارز موثر بود.
کشف 24 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی: آمارهای مسئولان سازمان امور مالیاتی نشان می دهد که طی سه سال اخیر، 24 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی از طریق بررسی حساب های بانکی شناسایی شده است. این اتفاق در شرایطی است که با ظرفیت های فنی و زیرساختی شبکه بانکی که سال هاست ایجاد شده، امکان نظارت بر این حساب ها پیش از این نیز فراهم بوده است. شناسایی این رقم و اقدام به بررسی حساب های بانکی با گردش بیش از پنج میلیارد تومان نشان می دهد که چه میزان بررسی حساب های بانکی می تواند برای احیای منابع عمومی موثر باشد.
حذف یارانه ثروتمندان این بار به کمک حساب های بانکی: حذف یارانه ثروتمندان در ماه های اخیر مجدد در دستور کار قرار گرفته است و این بار معترضان به شرط دادن مجوز بررسی حساب های بانکی خود، اجازه اعتراض به حذف یارانه را دارند. البته تراکنش های بانکی اشخاص نیز برای شناسایی درآمد آن ها در این دور بررسی حذف یارانه ثروتمندان مدنظر است. شاید همین توجه نصفه و نیمه به ضرورت بررسی حساب های بانکی است که موجب شده است حذف یارانه ثروتمندان این بار به صورت جدی تر اجرایی شود. این سه اتفاق مثبت که هر کدام بار مهمی از دوش منابع عمومی کشور برمی دارد و فرصت اختصاص منابع به قشرهای نیازمند را فراهم می سازد، نشان می دهد که تا چه اندازه اقتصاد ایران، فرصت نظارت بر قلب فعالیت های اقتصادی را از دست داده است. همه می دانیم که هر فعالیت اقتصادی، ردپای خود را در نقل و انتقال پول نشان می دهد و در همه جای دنیا با وجود همه آزادی های اقتصادی مختلف، حاکمیت بر سر راه نقل و انتقال پول نشسته واین فرایند را به دقت رصد می کند تا حقوق عمومی را از چنگ فراریان مالیاتی و افرادی که اقدام به پول شویی می کنند، بستاند. اکنون با ابلاغ آیین نامه مبارزه با پول شویی فرصت مناسبی ایجاد شده است تا مجموعه حاکمیت و دستگاه های نظارتی بر روند نقل و انتقالات بانکی نظارت جدی تری داشته باشند و بتوانند ضمن مهار سوداگری در عرصه های مختلف اقتصاد، مسیر گردش نقدینگی را نظارت پذیر کنند. مسیری که نظارت پذیری آن به سالم سازی اقتصاد کمک بسیار شایانی خواهد کرد.
کاری که از دستگیری زم و فتح آمدنیوز مهمتر است
خبرگزاری فارس: روح الله زم عنصر اصلی رسانه دروغ‌پرداز آمدنیوز دستگیر شد. به نظرم مهمترین جرم زم نشر اخبار دروغ و ایجاد اغتشاش و آشوب در ایران است. در واقع مسئله اصلی آمدنیوز افشاگری و حتی توهین آن رسانه نیست چه که بسیاری رسانه‌های دیگر ضدانقلاب هم چنین می‌کنند، آنچه مورد اعتراض بود اخبار دروغ آمدنیوز علیه نظام و زمینه‌سازی و فراخوان برای اغتشاش در نقاط مختلف کشور و مشخصاً ناآرامی‌های سال 96 بود که خسارت زیادی به بار آورد. از این جهت دستگیری یک عنصر خرابکار و اغتشاشگر اهمیت دارد.
به نظر می‌رسد که مهمتر از دستگیری زم، اندیشیدن تدبیر برای مسیری است که امثال زم در آن می‌توانند جامعه را دچار التهاب کنند. گرچه با همت پاسداران امنیت ایران، زم بازداشت و آمدنیوز هم فتح شد اما تضمینی نیست که فردا یک زم و یک آمدنیوز دیگر سر بر نیاورد و دوباره با دروغ‌پردازی و آشوب، جامعه را بهم نریزد. لذا جامع‌ترین روش برخورد با زم‌ها و آمدنیوزها، روشنگری و تبیین ماهیت واقعی این عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی غرب و صهیونیست‌ها و سعودی‌هاست. باید به جایی برسیم که اگر همه مردم به تمامی شبکه‌ها و کانال‌های تلویزیونی و رسانه‌ای دشمن دسترسی داشتند، ضمن مقاومت فعالانه، کمترین تاثیر را از جنگ نرم و حملات رسانه‌ای آنان بپذیرند.
برای این باید فکری اساسی کرد. نباید بگذاریم تا مزدورهایی همچون زم با سوءاستفاده از خلا سواد رسانه‌ای، آشوب کنند. برای این منظور مهمترین کار راه‌اندازی نهضت سواد رسانه‌ای در کشور است تا هر رسانه بی‌شناسنامه و مزدوری نتواند به راحتی و با القای اخبار کذب ذهن‌ها را مشوش کند. باید سطح سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی جامعه آنچنان بالا رود که دسیسه‌های رسانه‌های فارسی‌زبان ملکه و ترامپ و بن سلمان و نتانیاهو بی‌اثر شود و خرابکاران و خلافکاران فرهنگی-رسانه‌ای نتوانند با روح و روان مردم بازی کنند.
همچنین باید ضمن تأمین استقلال و عزت و اقتدار کشور در اینترنت از مرزهای مجازی و فکری و معنوی ایران دفاع کرد و اجازه نداد تا شارلاتان‌های رسانه‌ای دشمن در داخل عملیات روانی کنند و به قانون پاسخگو نباشند. آینده و ذهن و روان نوجوان و جوان ایرانی آنقدر مهم است که نباید گذاشت دستگاه عظیم پروپاگاندای دشمن با ابتذال و سانسور و دروغ به آن لطمه بزند. ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات، راه اندازی جستجوگر ملی و پیام رسان امن و استاندارد، ارتقای قدرت سایبری و نرم کشور و افزایش آمادگی برای حضور فعالانه در عرصه جنگ نرم و در نهایت تولید قدرت ملی در فضای مجازی هم باید جدی گرفته شود.
بارقه های امید در تونس
حمایت: تونس، نقطه آغازین تحولات منطقه در چارچوب «بیداری اسلامی» است و هر رویدادی در این کشور آفریقایی به دلیل بسامد آن در کشورهای عربی و اسلامی حائز اهمیت است. بر اساس این قاعده، انتخابات ریاست جمهوری، یکی از نقاط عطف این کشور به شمار می‌آید که توجه رسانه‌های جهان را نیز به خود جلب کرد. در دور اخیر رقابت‌های انتخاباتی، شخصیتی به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد که هرچند چهره‌ای تقریباً ناشناخته‌ای به شمار می‌آید، اما به دلیل موضع ضد صهیونیستی و حمایت‌گرانه از فلسطین، به‌شدت در کانون توجهات قرار گرفت.
به نظر قیس سعید، برقراری روابط عادی دیپلماتیک با اسرائیل، «خیانتی بزرگ» است که وجدان ملت تونس، به آن راضی نمی‌شود چراکه در رأس موضوعات عربی - اسلامی، مسئله فلسطین و حقوق ملت فلسطین قرار داشته و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. او حتی پا را فراتر از این گذاشته و به نیابت از کشورهای عربی به رژیم صهیونیستی «اعلام جنگ» کرده است. وی معتقد است که اعراب «در وضعیت جنگی با یک رژیم اشغالگر و غاصب به‌سر می‌برند» و وعده کرده است که به اتباع رژیم جعلی اسرائیل، ویزای ورود به تونس نخواهد داد. 
 
 
منبع: بصیرت

ارسال نظرات