پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
21 مهر 1398 - 16:45

عاملان حمله به نفت‌کش ایران چه کسانی بودند؟ / امنیت منطقه‌ای بازنده بزرگ حمله به نفت‌کش ایرانی

رویداد حمله به نفت کش ایرانی با واکنش منفی تهران رو به رو شد و سخنگوی وزارت خارجه از بررسی و اعلام جزئیات و عوامل این حادثه در آینده ای نزدیک خبر داد. مع الوصف تارنمای خبری تحلیل الوقت به گفتگو با کارشناسان مسائل منطقه پرداخته است.
کد خبر : 4082

پایگاه رهنما:

 روز جمعه  انفجاری در یک نفتکش ایرانی در آب های دریای سرخ و در منطقه ای واقع در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی، گزارش شد. در این رابطه روابط عمومی و امور بین المللی شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرده بود که انفجارها احتمالا ناشی از شلیک دو موشک بوده که در ساعت‌های ۵ و ۵:۲۰ صبح به شناور نفتی ایران اصابت کرده است.این رویداد با واکنش منفی ایران رو به رو شد و سخنگوی وزارت خارجه از بررسی و اعلام جزئیات و عوامل این حادثه در آینده ای نزدیک خبر داد. مع الوصف تارنمای خبری تحلیل الوقت به گفتگو با کارشناسان مسائل منطقه پرداخته است.

 

دست‌های پنهان محور آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی

در همین راستا، جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: «در پشت این ماجرا محوری ضد ایرای با مشارکت آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان نقش آفرین هستند. این کشورها در نتیجه واهمه ای که از پیروزی ها و دستاوردهای محور مقاومت و شکست هایی که یه طور مداوم از ایران محتمل شده اند در پی جلوگیری کردن از تداوم این روند هستند. اما این عملیات هیچ اهمیتی از لحاظ نظامی ندارد و بر فرض اگر در پاسخ به حملات انصارالله به آرامکو عربستان و انفجار کشتی‌های نفتکش در بندر الفجیره صورت گرفته باشد نیز به هیچ وجه هیچ گونه برد و امتیازی برای عاملان آن محسوب نمی شود و این اقدام قابل قیاس با ضربات موشکی و پهبادی انصارالله یمن به عربستان قابل نیست.»

 همچنین، این کارشناس مسائل منطقه افزود: «هر چند این اقدام کو‌چک‌تر از آن است که بتوان آن را پیامی هشدارآمیز به تهران برآورد کرد اما می‌توان از آن سه نشانه را مورد بازخوانی قرار داد. اولین نشانه این است که عاملان این حمله در پی آن هستند که همراهی خود را به صورت عملی با تحریم‌های نفتی آمریکا نشان دهند. دومین نشانه در ارتباط با مصرف داخلی عاملان حمله است که به مردم خود بگویند قادر هستند مواضع و منافع ایران را در منطقه مورد تهدید قرار دهند. در سطح سوم نیز می‌توان از این حمله  به عنوان نشانه‌ای بر عدم تمایل  به بر هم خوردن ثبات منطقه خلیج فارس یاد کرد.

 

هدف گرفتن میانجی‌گری پاکستان میان تهران و ریاض

همچنین، حسین رویوران کارشناس مسائل غرب آسیا به «الوقت» گفت: کسانی می توانند این کار را کرده باشند که هرگونه حل مشکل میان ایران عربستان را برنمی تابند. نخست وزیر پاکستان تا ساعاتی دیگر قرار است وارد تهران شود تا در جهت حل مشکلات حرکت بکند. کسی که این کار را کرده در پی آن است تا مانع از به نتیجه رسیدن اهداف این سفر شود. یعنی به عبارتی هدف اصلی از این اقدام عدم حصول نتایج مثبت از میانجی‌گری اسلام آباد میان تهران و ریاض می باشد. حال باید پرسید چه کسانی مشتقا هستند که چنین گشایشی روی ندهد؟

در پاسخ می توان گفت چنین جریانی هم در داخل عربستان و هم منطقه هواخواهانی دارد. در سطح داخلی عربستان جریان ها و اشخاصی هستند که نمی‌خواهند سطح تنش ها میان ایران و عربستان کاهش یافته یا حل شود. این امکان وجود دارد که چنین اقدامی از سوی این جریان ها صورت گرفته باشد. علی رغم این موضوع نمی توان با قاطعیت عربستان را عامل این حمله دانست. در سطح منطقه نیز بازیگرانی هستند که نمی خواهند تنش های میان دو کشور حل شود. نماد بارز این امر رژیم صهیونیستی می باشد که فاصله چندانی با محل وقوع حادثه نیز ندارد و ممکن است این حمله از سوی آنها بوده باشد.»

 

عاملان حمله انتظار پاسخ محکم ایران را داشته باشند

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه تصریح کرد: «هرچند تاکنون جمهوری اسلامی ایران کسی را به عنوان عامل این حمله معرفی نکرده اما تحقیقات نشان خواهد داد که پشت پرده ماجرا چیست و حتما تهران واکنش قاطعانه ای نشان خواهد داد. ایران کشوری نیست که ضربه پذیر باشد. همانگونه که در ماجرای توقیف نفت کش ایرانی توسط انگلیسی‌ها، ایران کشتی نفتکش خطاکار انگلیسی را توقیف نمود. ایران از توانایی و قدرت لازم برای دادن هرگونه پاسخی برخوردار است. بنابراین اگر منطقه وارد کنش و واکنش تقابلی شود بازنده اصلی امنیت منطقه خواهد بود.»

 

جنگ نفت‌کش‌ها علیه منافع عربستان است و روی نخواهد داد

رویوران افزود: «حتی اگر فرض را بر این بگیریم که چنین اقدامی از سوی عربستان، در پاسخ به حملات انصارالله به آرامکو بوده باشد از نگاه ایران امری قابل قبول نیست زیرا مجری حملات آرامکو انصارالله یمن بوده و نه ایران؛ از اینرو ریاض نمی‌تواند به منافع ایران در پاسخ به آن حمله، ضربه بزند. اینکه عربستان به انصارالله پاسخ دهد یا حمله ور شود موضوعی متفاوت است. با توجه به اینکه ایران تحت تحریم های آمریکا صادرات نفتی محدودی دارد و در طرف مخالف عربستان بیش از 10 میلیون بشکه تولید و حدود 7 میلیون بشکه در روز صادرات می کند منطقی به نظر نمی رسد که در پی بازی خطرناک جنگ نفتکش‌ها باشد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات