پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
16 مهر 1398 - 17:24
اخبار ویژه روزنامه‌ها

۱۶ مهرماه / دستور مهم دولت درباره کم شدن حقوق برخی مدیران/ حال و روز اصلاح‌طلبان خوب نیست/ زمان اعلام دارایی اعضای مجمع؟

یک روزنامه سعودی نوشت پهپاد‌های ایرانی، قدرت‌های نظامی و همچنین اسرائیل را با موفقیت به چالش کشیده‌اند.
کد خبر : 4043

پایگاه رهنما :

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که  در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

 

کیهان

 

متهم پرونده نظرسازی! شما که خودتان اهل بخیه‌اید

 

متهم حرفه‌ای پرونده نظرسازی ( جعل نظرسنجی) به بهانه یک نمایش  اینستاگرامی، به شبهه‌افکنی پرداخت.

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: قضیه از این قرار است که تتلو طی درخواستی از طرفدارانش اعلام کرده که رکورد کامنت‌گذاری را بشکنند تا او به وعده‌ای که داده عمل کند. طی مدت نه چندان زیادی، تعداد کامنت‌های او به بالای 16 میلیون رسیده است. من ابتدا فکر می‌کردم که کامنت‌ها می‌تواند تکراری باشد ولی برخی دوستان که آشناتر هستند، گفتند بیشترشان فقط از سوی یک کاربر است.

حالا بیایید فرض کنیم که یک سلبریتی مذهبی یا سیاسی اصولگرایان درخواست مشابهی کند و نه 16 میلیون که فقط یک یا دو میلیون کامنت گذاشته شود، آنگاه اصولگرایان چه تحلیلی می‌داشتند؟ اگر به 5 یا 10 میلیون می‌رسید چطور؟ چه توصیف‌ها و تحلیل‌هایی که ارایه نمی‌کردند؟

چرا الان یک جمله درباره این پدیده از آنان سخنی نمی‌شنویم؟ با اطمینان می‌توان گفت که همه این 16 میلیون نفر در آموزش و پرورش رسمی پس از انقلاب تحت آموزش بوده‌اند. همه آنان تحت نظارت نهادهای رسمی و نیز تبلیغات صداوسیما قرار داشته‌اند. قریب به اتفاق آنان در داخل کشور هستند.

وی می‌افزاید: آیا این آمار واقعی است یا همه اینها صوری و فریب است؟ آیا 40 سال پیش که انقلاب شد، هیچ‌ یک از پدران اصولگرا یا اصلاح‌طلب به ذهن‌شان خطور می‌کرد که 40 سال پس از انقلاب 16 میلیون نفر به درخواست چنین موجودی پاسخ مثبت دهند و برایش کامنت بگذارند؟ آیا یک در میلیون نیز احتمال چنین چیزی را می‌دادند؟

متاسفانه سیاست فرهنگی و آموزشی در ایران بیش از اندازه وجه ایدئولوژیک پیدا کرده به این معنا که فقط به آرمان‌های خودش نگاه می‌کند و نسبت به واکنش‌های محیط بی‌توجه است. این همه علائم چرا بازتابی در سیاست فرهنگی نمی‌یابد؟ سیاست فرهنگی به تکرار تبلیغاتی آرمان‌ها تقلیل پیدا کرده است. برای همین رابطه‌اش با واقعیت جامعه قطع شده است. جامعه راه خود را می‌رود و سیاست فرهنگی راه خود را.

درباره این موج سواری گفتنی است؛ اولاً فضای مجازی پر از دستکاری و مهندسی غیرواقعی لایک و فالوئر (دنبال‌کننده)، ممبر (عضو) کانال و حتی تعداد بازدید مطالب است. ثانیاً خیلی از کاربران، دارای اسامی و عناوین مستعار هستند، ضمن اینکه چشم‌بندی‌های رُباتیک و چتربازی‌های آکروباتیک هم در این بازار مکاره کم نیست.

صرف‌نظر از خرید و فروش این قبیل بزرگ‌نمایی‌ها در خود فضای مجازی، این هم واقعیتی است که صاحبان برخی شبکه‌های مجازی بزرگ، با سرویس‌های اطلاعاتی- فرهنگی غربی همکاری می‌کنند و برای ذائقه‌سازی گمراه‌کردن مخاطبان، به ضریب‌دهی موضوعات مطلوب خود اهتمام دارند.

ثانیاً هویت سرزمینی بخش معتنابهی از کاربران این فضاها معلوم نیست؛ یا غلط‌انداز است. به‌عنوان مثال در همین آشوب مجازی اخیر در عراق، کسانی ظرف 72 ساعت به‌عنوان عراقی غیرتمند سرگرم عرق ریختن و هشتگ زدن و ترند کردن موضوع آشوب بودند که بعدها معلوم شد اصلاً عراقی نیستند و از مبدأ عربستان سعودی، 79 درصد توئیت‌ها را ارسال کرده‌اند. همچنان که در فتنه سال 88، جریان عبری- عربی (ارتجاعی) در حوزه توئیتر و فیس‌بوک به اسم «ایرانی عضو جنبش سبز» فعال بودند.

اما حتی اگر فرض کنیم همه آن 16 میلیون کامنت واقعی، و هر کدام متعلق به یک نفر بوده‌اند، باز هم خیلی تعجب‌انگیز نخواهد بود وقتی ملاحظه کنیم که همین فضای مجازی در آمریکا، موجب غلبه فردی با مختصات ترامپ بود. آیا - برحسب ظاهر- آنجا هم نظام ایدئولوژیک حاکم است؟ در اوکراین که یک کمدین طنز به واسطه همین موج‌سواری رسانه‌ای، رئیس‌جمهور شد چطور؟

یادمان نرفته که دوسال پیش نشریات اصلاح‌طلب نوشتند نامزد این طیف با برجام و تلگرام پیروز می‌شود. اما در سال بعد، خود اصلاح‌طلبان می‌گویند محبوبیت همان فرد اکنون به زیر 10 درصد سقوط کرده است.

آیا امثال عبدی نمی‌دانند چرا آن تب تند، به این سرعت به عرق افتاد و زود هم به نقطه انجماد میل کرد؟!

و بالاخره اینکه مردم اکنون از امثال عبدی انتظار دارند درباره برعکس از آب درآمدن وعده‌های اقتصادی پاسخگو و یا عذرخواه باشند؛ نه اینکه همچنان قیافه آدم‌های طلبکار به خود بگیرند.

 

آرمین: بدنه اجتماعی ریزش کرده حال و روز اصلاح‌طلبان خوب نیست

 

عضو مرکزیت «سازمان (منحله) مجاهدین انقلاب» گفت حال و روز اصلاح‌طلبان خوب نیست.

محسن آرمین در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: با این داوری موافقم که بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان طی دو سه سال اخیر ریزش داشته. اما اینکه آیا این ریزش به‌خاطر تصمیم اشتباه اصلاح‌طلبان در انتخابات سال‌های ۹۲ و ۹۴ و یا ۹۶ بوده، محل تأمل است.

تصور نمی‌کنم در این حقیقت بتوان‌تردید کرد که بخش اعظم منتقدان امروز، در حمایت از اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های سال‌های ۹۲ و ۹۴ و۹۶ شرکت کرده‌اند و اکنون که انتظارات و تصورات خود را برآورده نمی‌بینند در موضع و تصمیم اصلاح‌طلبان در قبال انتخابات‌های مذکور تردید می‌کنند.

وی اضافه کرد: در انتخابات‌های ریاست جمهوری ۹۲ و مجلس ۹۴ اصلاح‌طلبان پس از یک دوره هشت ساله هدف تهاجم همه‌جانبه بودند، به میدان آمدند. هدف آن تهاجمات همه‌جانبه حذف کامل جریان اصلاح‌طلبی از عرصه سیاست و جامعه بود.

آرمین گفت: تصمیم اصلاح‌طلبان به حضور در سه انتخابات گذشته تصمیمی‌به‌هنگام و از نظر سیاسی درست بوده است. آن دو انتخابات فرصتی بود تا اصلاح‌طلبان پس از آن تهاجمات گسترده و به رغم تمام محدودیت‌ها و ناعادلانه بودن عرصه رقابت انتخاباتی وارد عرصه رقابت شوند.به‌نظر من انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ گام‌ لازمی‌بود که در ادامه همین راه باید برداشته می‌شد.

او در عین حال گفته است: به عملکرد اصلاح‌طلبان در بستن فهرست کاندیداها در انتخابات مجلس و شوراهای شهر، عملکرد فراکسیون امید و مدیریت آن در مجلس و. .. نقدهای جدی وارد است. امید می‌رفت با نقدها و اعتراضاتی که به‌ترکیب شورای عالی اصلاحات و سازوکار بستن لیست امید در انتخابات پیشین وارد شد درترکیب این شورا و سازوکار تصمیم‌گیری آن تجدیدنظر جدی به عمل آید اما متأسفانه تغییرات انجام‌شده انتظارات را برآورده نکرده است. متأسفانه انحصارطلبی‌ها و خودمحوری‌ها و... مهم‌ترین عامل نارسایی‌ها و مشکلات مذکور است. این نقدها و ‌اشکالات یک بحث است، مسئله حضور جدی در عرصه رقابت سیاسی بحثی دیگر.


وی همچنین گفت: مشکل اصلاح‌طلبان نداشتن یک گفتمان جدید و ناظر به اصلی‌ترین مشکلات کشور است که عدالت خواهی و فسادستیزی بخشی از آن است. مشکل اصلاح‌طلبان به گمان من این است که گفتمان آنها به اندازه کافی منسجم، رادیکال، صریح و شفاف نیست.

گفتمانی که پیش از این وجود داشت با توجه به تحولات سیاسی و اجتماعی سال‌های اخیر نیاز به بازسازی دارد.خبرنگار ایران پرسید «پیشتر برخی اصلاح‌طلبان چون شکوری‌راد و ناصری و... به عملکرد عارف در فراکسیون امید و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان انتقادهایی داشته‌اند.

تندترین انتقاد که اخیرا مطرح شد مربوط به کرباسچی است. کرباسچی با طرح این عنوان که عارف عملکردی ندارد که بشود از آن انتقاد کرد، رئیس دولت اصلاحات را رهبر نمادین اصلاحات دانسته و خواستار انتخاب رهبری تشکیلاتی برای سازماندهی جبهه اصلاح‌طلبان شده است.

آیا در آستانه انتخابات مجلس شاهد عارف‌زدایی از اصلاحات هستیم؟ برخی ناظران این گفته را عبور کارگزاران از خاتمی و اصلاح‌طلبان تلقی کردند. این اظهارنظر نوعی سهم‌خواهی است یا شما آن را خروج تدریجی کارگزاران از جبهه اصلاحات تحلیل می‌کنید؟».

آرمین در پاسخ گفت: به طور کلی این روزها حال اصلاح‌طلبان خیلی خوب نیست. نکاتی که شما ذکر کردید به‌نظر من معلول و نتیجه این حال ناخوش است. اصلاح‌طلبان نیاز به یک گفتمان جدید و یک خانه تکانی اساسی دارند. پنجره‌ها را باید بازکنند تا هوای تازه وارد شود. وسایل کهنه و زنگارگرفته را باید دم در یا سرکوچه بگذارند تا سمساری ببرد.

وی تصریح کرد: اصلاح‌طلبان باید به ارزیابی عملکرد خود بنشینند و خطاها و اشتباهات خود را صادقانه بپذیرند. عناصر فرصت‌طلب و آلوده و جاه طلب را از خود دور کنند. رودربایستی را کنار بگذارند. فرمان هدایت جریان اصلاح  را به دست افرادی ندهند که قادر به نمایندگی مطالبات اصلاح‌طلبانه نیستند.

اظهارات آمیخته با توجیه آرمین در حالی است که آنها در سال 96، می‌توانستند با فرض ناکارآمدی دولت، از نامزد خود (جهانگیری) حمایت کنند اما چون خود را فاقد پایگاه اجتماعی موثر می‌دانستند ‌ترجیح دادند مجدداً از روحانی حمایت کنند و بنابراین، ادعای مضیقه و محدودیت پذیرفته نیست.

 

متحدان منطقه‌ای ایران پیشرفته‌ترین کاربران پهپادهای نظامی

 

یک روزنامه سعودی نوشت پهپادهای ایرانی، قدرت‌های نظامی و همچنین اسرائیل را با موفقیت به چالش کشیده‌اند.

روزنامه  عرب‌نیوز نوشت: پهپادها، فناوری پیشرفته و دارای کاربردهای متنوع هستند که با توجه به رواج جنگ‌های از راه دور در خاورمیانه، به یکی از مهمترین سلاح‌ها تبدیل شده‌اند و بیشتر کشورها از آمادگی لازم برای دفاع در برابر آنها برخوردار نیستند؛ این فن‌آوری در دست شبه‌نظامیان به یکی از مؤلفه‌های مهم جنگ‌های غیرمتقارن تبدیل شده و بر میزان بی‌ثباتی‌های ژئوپلتیک در خاورمیانه و شمال آفریقا افزوده‌اند.

کارشناسانی همچون مایکل نایتس، کارشناس جنگ‌های خاورمیانه و مکلبرگ، استاد دانشگاه، علت استفاده از پهپادها را ارزان بودن و عدم نیاز به استفاده از خلبان عنوان می‌کنند. در تازه‌ترین نمونه، از 18 پهپاد در کنار 7 موشک برای بمباران تأسیسات نفتی عربستان سعودی استفاده شد.

حوثی‌های یمن در ابتدا از پهپادهایی ابتدایی استفاده می‌کردند؛ اما پهپادهایی که اکنون به کار می‌برند تقریباً با پهپادهایی که ایران طراحی می‌کند، یکی هستند و به نظر می‌رسد برد پرواز آنها تا 1500 کیلومتر باشد.

قبلا اسرائیل برنامه‌ای را در ارتش خود در زمینه توسعه فناوری‌های مربوط به حمله با پهپادها و دفاع در برابر آنها اجرا کرد. اما به گفته نایتس، پیشرفته‌ترین استفاده‌کنندگان پهپادها، ایران و گروه‌های مورد حمایت این کشور از جمله حوثی‌های یمن هستند که اسرائیل را در این زمینه به چالش کشیده‌اند.

ایرانی‌ها پهپادهایی با قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌ای مانند بمباران با دقت بسیار بالا را در اختیار حوثی‌ها قرار داده‌اند. تنها کافی است که ایران دستور ساخت یا برنامه الکترونیکی ویژه را به یمن ارسال کند. تهیه مواد مورد نیاز برای ساخت پهپادها از بازارهای آزاد به راحتی امکان‌پذیر است.

نایتس گفت حزب‌الله لبنان نیز سرگرم تولید و توسعه فناوری پهپادی خود بر اساس طرح‌های ایرانی است. حزب‌الله از سال 2004 از پهپادها استفاده می‌کرده است.

یکی از مهمترین جنبه‌ها در کاربرد پهپادها در حملات نظامی، امکان انکار مسئولیت حمله‌هاست. پهپادها را می‌توان در صورت رهگیری شدن، با فشار دکمه‌ای منفجر کرد.

 

هاآرتص: دقت حملات به آرامکو بالاتر از توان آمریکا و روسیه بود

 

عوزی ایوِن دانشمند هسته‌ای اسرائیل و یکی از موسسان نیروگاه اتمی‌«دیمونا»، در مقاله‌ای که در روزنامه‌هاآرتص منتشر شد، ضمن بررسی عملیات پهپادی مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی، نوشت: تل‌آویو باید از این حمله درس گرفته و در دیدگاه خود نسبت به توانمندی‌های ایران تجدیدنظر کند.

ایون با تشریح پنج نکته مهم درباره حمله به پالایشگاه نفت آرامکو تأکید کرده همه این موارد الزاماتی را برای تل‌آویو در قبال نیروگاه دیمونا ایجاد می‌کند که عبارتند از: اول: در مجموع ۲۰ پهپاد و موشک کروز در حمله به آرامکو استفاده شد که این یعنی سطح بالایی از هماهنگی، ارتباطات همزمان، ناوبری و انتخاب مناسب هدف. دوم: در این بمباران هماهنگ، ۱۷ موضع بطور مستقیم هدف قرار گرفت و بر این اساس می‌توان میزان موفقیت این حمله را ۸۵ درصد دانست و این یعنی توانمندی بسیار بالا و قابل اعتماد بودن فناوری به کار گرفته شده در این حمله.

بر اساس این گزارش ،‌برای مقایسه این عملیات می‌توان گفت در حمله آمریکا به سوریه با موشک‌های کروز، ۶۰ درصد اهداف مورد نظر آسیب دید. در حمله موشکی روسیه به داعش در سوریه، معمولا تعدادی از موشک‌ها منحرف شده و در صحرا فرود می‌آمد. در این میان فناوری ایران قابل اعتماد و پیشرفته است و ایرانی‌ها قادرند عملیاتی را با حضور همزمان تعداد زیادی پهپاد و موشک کروز اجرا کنند.

سوم:‌ترکیب پهپاد و موشک کروز در اصابت به اهداف بسیار دقیق عمل کرد و احتمالا برای اهداف غیرثابت نیز چنین باشد و تصاویر منتشر شده بیانگر میزان دقتی است که در این حمله به کار رفت از جمله اینکه در یکی از این تصاویر دیده می‌شود که هرکدام ازتانکرهای کروی گاز، از مرکز خود هدف اصابت موشک قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، بر اساس این تصاویر مشخص است که دقت حمله تا یک متر بوده که این بسیار بهتر از چیزی است که با هدایت ماهواره‌ای امکان دارد.

چهارم: ارتش سعودی، هواپیماهای مجهز به رادار در اختیار دارد که از قابلیت تشخیص حملات قریب‌الوقوع برخوردارند اما چنین نشد. حتی آمریکا هم نشانه‌ای از حمله به تاسیسات آرامکو از جمله مبدا این حملات را نیافت؛ این واقعیت‌ها یکی از این دو معنی زیر را می‌رساند:

یا سامانه پدافندی سعودی موفق نبود یا ارتباط بین موشک‌ها، مخفی شده و غیرقابل کشف بود که در هر حال به معنی موفقیت‌آمیز بودن حمله مزبور است.

پنجم: ایرانی‌ها یا گروه‌های حامی آنها نشان دادند، می‌توانند مواضع مشخص را با دقت بالا و مخصوصاًً از فاصله چند هزار کیلومتری هدف قرار دهند. بنابراین «اسرائیل» باید این حقیقت را بپذیرد که در برابر چنین حملاتی آسیب‌پذیر است و به فکر تدارکاتی متفاوت باشد.

به گزارش تابناک، نویسنده مقاله ضمن ابراز رضایت از تخلیه مخازن آمونیاک در «حیفا»، توصیه می‌کند، بهتر است تمام ‌تانکرهای گاز و سوخت را به منظور حفاظت در برابر ضربات مستقیم زیرزمین مخفی کنیم و مهم‌تر از هر چیز دیگر اینکه فعالیت راکتور هسته‌ای دیمونا به دلیل آسیب‌پذیر بودن این تاسیسات باید متوقف شود زیرا در غیر این‌صورت ضرر آن بیشتر از نفع آن خواهد بود.

 

جلودارزاده: وابستگان به دولت بیش از همه اخلال اقتصادی می‌کنند

 

عضو فراکسیون امید می‌گوید؛ با کارنامه ضعیف اصلاح‌طلبان در مجلس و دولت، بعید است بتوان دوباره از مردم رأی گرفت.

سهیلا جلودارزاده، عضو فراکسیون به روزنامه آرمان گفت: «شاخص خط فقر چیزی نیست که لازم باشد دولت اعلام کند؛ مشخص است که خط فقر چقدر است. الان من با اینکه اجاره خانه نمی‌دهم و کرایه حمل‌ونقل هم پرداخت نمی‌کنم، مگر می‌توانم با ماهی سه میلیون تومان زندگی کنم؟»

وی با بیان اینکه پژو 405 ماشین اقشار ضعیف جامعه است، گفت: الان اتفاقی که به‌عنوان فساد در ایران‌خودرو یا جاهای دیگر مطرح می‌شود، اثبات مدعای ماست که دولت یا همان بخش خصوصی وابسته به دولت، از بسیاری از کارآفرینان که اخلال اقتصادی ایجاد می‌کنند، بیشتر این کار را انجام می‌دهد. یعنی ماشین را آماده می‌کند، نمی‌فروشد و نرخ را بالا می‌برد. الان پراید یا پژو 405 را چه کسی می‌خرد ضعیف‌ترین اقشار!»

وی درباره احتمال نامزدی در انتخابات مجلس اظهار داشت: «برای ورود مجدد به مجلس برنامه خاصی ندارم. الان چیزی نمی‌دانم، فقط می‌دانم نمی‌خواهم به مجلس بروم. نمی‌توانم با مردم برای گرفتن رای حرف بزنم. چون واقعاً نمی‌دانم چقدر می‌توانم خواسته‌هایشان را عملی کنم. فقط هم مالک خودم هستم ‌ترجیح می‌دهم جایی بروم که بتوانم کاری انجام دهم».

 

 

 

 

ایران

 

آلمان موضع ضد اسرائیلی ایران را  «یهودستیزانه» نمی‌داند

 

 خبر اول اینکه،دولت آلمان بر این باور است که موضع ضد اسرائیلی ایران و اظهارات مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره محو اسرائیل از جغرافیای خاورمیانه، موضعی «ضد اسرائیلی» است و ارتباطی به «یهودستیزی» ندارد.

به گزارش عصرایران، روزنامه «جروزالم پست» اسرائیل با انتشار گزارشی درباره واکنش وزارت خارجه و دولت آلمان به اظهارات ضد اسرائیلی مقامات تهران، نوشت: دولت «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اعلام کرده است که موضع ایران درباره «محو اسرائیل»، مصداق «یهودستیزی» نیست.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، «در اول اکتبر، وزارت خارجه آلمان اظهارات سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را موضعی «ضداسرائیلی» و نه «یهودستیزانه» توصیف کرده است! وقتی «جروزالم پست» درباره این موضع وزارت خارجه آلمان از یک سخنگوی دولت مرکل سؤال کرد، چنین پاسخ شنید: «ما چیزی برای افزودن به پاسخ وزارت امور خارجه نداریم.» گفتنی است فرمانده سپاه ایران گفته بود: «این رژیم شوم باید از نقشه پاک شود و این دیگر یک رؤیا نیست و یک هدف  قابل دستیابی است.»

 

 بازداشت تعداد دیگری از کارگران هفت تپه

 

خبر دیگر اینکه،یکشنبه شب، تعدادی از کارگران نیشکر هفت‌تپه برای دیدار با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس قصد آمدن به تهران را داشتند که در میانه راه، بازداشت شده‌اند.

به گزارش ایلنا، در بین این کارگران اعضای شورای اسلامی کار این واحد صنعتی بودند که قصد داشتند در ارتباط با مشکلات این واحد تولیدی با نمایندگان مجلس دیدار و رایزنی نمایند. کارگران هفت‌تپه در مورد این کارگران ابراز نگرانی کردند. گفته شده که تعدادی از کارگران بازداشت شده در مسیر تهران، دیروز آزاد شدند.

 

تهیه طرحی برای نظارت بر زندان‌ها

 

 دست آخر اینکه، نماینده تهران از تهیه و تقدیم طرح تشکیل «هیأت هماهنگی و نظارت بر زندان‌ها» به هیأت رئیسه مجلس خبر داد.

به گزارش «ایران»، محمود صادقی در توئیتی نوشت: طرح تشکیل «هیأت هماهنگی و نظارت بر زندان‌ها» با امضای ۷۲ نفر از نمایندگان تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد؛ این هیأت، متشکل از نمایندگان سه قوه، ضمن ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین قوا به‌صورت مستمر بر تمام زندان‌ها، بازداشتگاه‌ها و ندامتگاه‌های کشور نظارت مستمر خواهد داشت.

 

 

 

خراسان

 

 دستور مهم دولت درباره کم شدن حقوق برخی مدیران

 

اگرچه هیئت دولت در مصوبه ۲۴ اردیبهشت ماه امسال خود مقرر کرده بود اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، قضات، کارمندان وزارت اطلاعات، کارمندان دیوان محاسبات و کارمندان شاغل در پست های سیاسی وزارت امور خارجه از حداکثر دریافتی مقرر در قانون بودجه امسال (۷ برابر حداقل حقوق) مستثنا هستند، یک مسئول ارشد اجرایی در نامه روزهای اخیر خود به اعضای اقتصادی کابینه، تاکید کرده غیر از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، مصوبه قبلی درباره سایر مصادیق فوق لغو شده است.

 

مقاومت یک ساله مسئولان مقابل ارز نیمایی زنگنه شکست

 

در حالی که وزارت نفت در آبان سال گذشته، از مسئولان اقتصادی دولت خواسته بود با تغییر مصوبات سال های اخیر در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی، نرخ ارز رسمی اعلامی توسط بانک مرکزی را حذف و قیمت ارز در سامانه نیما را جایگزین آن کنند، طبق نامه روزهای اخیر یک عضو مهم هیئت وزیران به زنگنه، اعلام شده بالاخره با این درخواست وزارت نفت پس از یک سال موافقت و قراردادهای آن حوزه از اول آبان سال گذشته به بعد، مطابق نرخ سامانه ETS اصلاح می شود.

 

 

 

آرمان

 

واکنش قاضی صلواتی به تقلب رساندن ایروانی

 

در جلسه رسیدگی به اتهامات گروه عظام که صبح یکشنبه برگزار شد، نماینده دادستان از رفیعی درباره اینکه چرا کالای وارداتی خود را به‌جای بند ۹ قانون، ذیل بند ۶ معرفی کرده، سوال کرد و رفیعی نیز مشغول توضیح شد. در این هنگام عباس ایروانی که کنار تریبون اخذ دفاعیات از متهم نشسته بود، با پای خود به رفیعی زد و به‌نوعی به او «خط داد» تا اظهاراتش را اصلاح کند. قاضی صلواتی پیش از آغاز جلسه چهارم محاکمه، ضمن تقدیر از رسانه‌ها بابت توجه به این موضوع، محل استقرار عباس ایروانی و رفیعی در سالن دادگاه را تغییر داد. تا پیش از این متهمان به ترتیب و برحسب رتبه انتساب اتهام و معمولا کنار هم می‌نشستند که پس از این اتفاق و با دستور قاضی، ایروانی و رفیعی از هم جدا شدند.

 

بازداشت رئیس یکی از ادارات آذرشهر

 

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: رئیس یکی از ادارات دولتی شهرستان آذرشهر به اتهام اختلاس بازداشت شد. موسی خلیل‌الهی در تشریح اتهامات این مدیر دولتی، اظهار داشت: وی به اتهام انتقال سه قطعه ملک متعلق به دولت، هر کدام به‌طور تقریبی ۲۰۰مترمربع و با کاربری مسکونی به شخصی دیگر، دستگیر و بازداشت شده است. وی اضافه کرد: در این پرونده علاوه بر مدیر یادشده، شخص دریافت‌کننده املاک مذکور نیز بازداشت شده است. پرونده مزبور در شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز در حال رسیدگی است. شهرستان آذرشهر با ۱۰۰هزار نفر جمعیت در فاصله ۴۲کیلومتری جنوب تبریز واقع است.

 

زمان اعلام دارایی اعضای مجمع؟

 

غلامرضا مصباحی‌مقدم در ارتباط با ایجاد سایت اعلام دارایی مسئولان براساس قانون از کجا آورده‌اید، اظهار کرد: من از کسانی بودم که در مجلس هشتم برای تصویب‌کردن این قانون تلاش کردم. شورای نگهبان در آن زمان این قانون را خلاف اصل ۱۴۲ قانون اساسی تشخیص داد و به مجلس برگرداند؛ ما در مجلس بر آن اصرار کردیم و این قانون به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد.

وی ادامه داد: در مجمع از این مصوبه دفاع کردم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا به‌عنوان عضو مجمع در این سایت دارایی‌های خود را اعلام کرده‌اید، گفت: هنوز زمانی که ما ثبت‌نام کنیم نرسیده است؛ برای ثبت‌نام در این سایت تماس گرفتم که اعلام کردند هنوز زمانش نرسیده‌است.

 

تکذیب برگزاری تجمع

 

سردار محمد یزدی، دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان تهران با اشاره به برخی اظهارنظرات و گمانه‌زنی‌های گوناگون درباره اطلاعیه منتشرشده در خصوص برگزاری تجمع اعتراضی عده‌ای از طلاب و شهروندان نسبت به تصمیم وزارت ورزش و جوانان در ایجاد فضای اختلاط در ورزشگاه‌ها و فراموشی خواسته‌های حیاتی و اصلی جوانان که ظاهرا با محوریت یکی از حوزه‌های علمیه و علمای انقلابی تهران در حال پیگیری و مطالبه است، ضمن تکذیب هرگونه انتساب این تجمع به ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر گفت: اساسا سیاست و رویکرد ستاد به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی، ورود مستقیم به عرصه ترویج معروفات یا مقابله با منکرات نیست.

 

ناپدیدشدن ۱۵گردشگر

 

15گردشگر اصفهانی در دره ویژه درون ایلام مفقود شده‌اند و از آنها اطلاع یا ردی در دسترس نیست. ناپدیدشدن ۱۵گردشگر اصفهانی که قصد بازدید از منطقه ویژدرون ملکشاهی در استان ایلام را داشتند به مرکز هلال‌احمر ایلام گزارش شد. بنا بر اطلاعات دریافتی، این گردشگران از سه‌روز پیش در منطقه حضور داشته‌اند و هنوز با وجود شش‌ساعت از اعلام مفقودی، متاسفانه نیروهای هلال‌احمر نتوانسته‌اند سرنخی پیدا کنند. طی روزهای گذشته با سرریز شدن آب سدی که در این منطقه وجود دارد باعث بالارفتن آب رودخانه شده و همین بر نگرانی‌ها اضافه کرده است.

 

بازداشت شبانه کارگران هفت‌تپه

 

تعدادی از کارگران نیشکر هفت‌تپه برای دیدار با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس قصد آمدن به تهران را داشتند که در میانه راه، ظاهرا بازداشت شده‌اند. خبرگزاری ایلنا نوشته است: در بین این کارگران اعضای شورای اسلامی کار این واحد صنعتی بودند که قصد داشتند در ارتباط با مشکلات این واحد تولیدی با نمایندگان مجلس دیدار و رایزنی نمایند. کارگران هفت‌تپه در مورد این کارگران ابراز نگرانی کردند. ظاهرا دیروز نیز اعتراضات کارگران هفت‌تپه با خواسته بازگشت به کار همکاران تعدیلی‌شان ادامه دارد؛ بیش از 10روز است که این کارگران خواستار بازگشت به کار بیش از20 نفر از همکاران اخراجی خود هستند.

 

بازداشت مدیر یک موسسه حقوقی

 

دادستان قم گفت: مدیرعامل یکی از موسسه‌های حقوقی در این استان بازدداشت و روانه زندان شد. حجت‌الاسلام‌ غریب افزود: مدیرعامل موسسه حقوقی حصا با اعلام شکایت ۲۰نفر از شهروندان مبنی بر کلاهبرداری و خیانت در امانت، تحت تعقیب قضائی قرارگرفته و با قرار بازداشت موقت روانه زندان شد. وی افزود: پرونده سابق نامبرده با موضوعات کلاهبرداری، تنظیم اسناد و دفاتر خلاف واقع، اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد و فرار مالیاتی با صدور کیفرخواست، به دادگاه کیفری2 استان قم ارسال و محل فعالیت موسسه مذکور نیز با دستور معاون دادستان قم پلمب شده است.

 

امید جمنا به ائتلاف

 

عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: ائتلاف نیروهای اصولگرا به نقطه خوبی رسیده است. محمد ناظمی اردکانی با بیان اینکه ناکارآمدی دولت، ریزش آرای اصلاح‌طلبان را به‌دنبال داشته است، افزود: این ریزش آرا، به‌مثابه تیغ دولبه عمل خواهد کرد. وی ادامه داد: راهبردهایی که می‌تواند ما را در انتخابات به هدف نزدیک کند، وحدت حداکثری است که در سایه دو اقدام به‌دست می‌آید؛ نخست، ائتلاف همه جریان‌ها که به نقطه خوبی رسیده است و دوم، وجود گفتمانی فراگیر. عضو جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه با این دو مولفه می‌شود بر روی آرای شناور، اثر گذاشت گفت: وجود دو سبد رای در بین اصولگرایان قطعا منجر به شکست می‌شود.

 

برگزاری دادگاه محمد لرستانی

 

جلسه رسیدگی به پرونده محسن لرستانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد. سیدکاظم حسینی وکیل مدافع محسن لرستانی چندروز پیش (۱۰مهرماه) درباره پرونده موکلش گفت: موکلم ۱۲ اسفندماه سال ۹۷ در منزل مادرش در سعادت‌آباد بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان است. وی افزود: پرونده موکلم با شکایت مدعی‌العموم و با صدور کیفرخواست به اتهام «افساد فی‌الارض» به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است. حسینی تصریح کرد: موضوع اتهامی موکلم در رابطه با مسائل اخلاقی و خصوصی بود که در فضای مجازی منتشر کرده بود و او شاکی خصوصی ندارد.

 

سرمربی تیم‌ملی جودو هم از ایران رفت!

 

محمد منصوری که در سه‌سال اخیر سرمربی‌گری تیم‌ملی جودوی ایران را به عهده داشته با وجودی که قراردادش تا المپیک توکیو اعتبار دارد اعلام کرده به ایران برنمی‌گردد. وی که در سه‌سال اخیر سرمربی‌گری تیم‌ملی جودوی ایران را به عهده داشته با وجودی که قراردادش تا المپیک توکیو اعتبار دارد، در گفت‌وگو با یک سایت فارسی‌زبان خارج از کشور اعلام کرده به ایران برنمی‌گردد. پس از ماجرای جنجالی سعید ملایی و نیز تعلیق جودوی ایران، این سومین حاشیه جودوی ایران در ماه‌های اخیر است.

 

واکنش‌ها به دستگیری سحر تبر

 

موضوع بازداشت فاطمه.خ معروف به «سحر تبر» از شاخ‌های اینستاگرام که دو روز پیش به دستور دادسرای ارشاد بازداشت شد، در رسانه‌های بین‌المللی واکنش‌های جالبی به همراه داشت. این رسانه‌ها از آنجایی که سحر تبر در فضای مجازی با گریم‌های عجیب‌وغریب حاضر می‌شد، تیتر «دستگیری زامبی در ایران» را انتخاب کردند. برخی دیگر نیر به شباهت سحر تبر به آنجلینا جولی اشاره کردند و نوشتند که آنجلینا جولی زامبی دستگیر شد.

منبع: مشرق

ارسال نظرات