پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
14 مهر 1398 - 12:26

جانسون در دقیقه ۹۰؛ عقب‌نشینی یا انتحار سیاسی؟

معقول‌ترین راه پیش روی جانسون درخواست تاخیر موعد خروج از اتحادیه اروپاست معنی چنین درخواستی نیز پذیرش شکست جانسون در هدفی است که به خاطر آن پست نخست وزیری را انتخاب کرده بود
کد خبر : 4023

پایگاه رهنما : 

بوریس جانسون که یکی از اولین منتقدین ترزا می‌در مورد برگزیت بود، اکنون با شرایطی تقریبا مشابه، در جدالی بی سرانجام با پارلمان به سر می‌برد. با این تفاوت که جناح مقابل جانسون مخالف خروج سخت بریتانیا هستند. جانسون برای غلبه بر این مشکل راه‌های جدیدی را امتحان نمود، اما هیچکدام به نتیجه نرسید. اکنون نخست وزیر باید حساس‌ترین تصمیمات را بگیرد؛ یا در برابر صدای مخالف تسلیم شده و از اتحادیه اروپا درخواست مهلت کند یا در یک انتحار سیاسی به قیمت فدا شدن موقعیت خود، پی خروج بدون توافق را به تن بمالد.

جانسون و میراث برگزیت

از زمان نتایج همه پرسی برگزیت تا کنون دو وزیر در بریتانیا استعفا داده اند. جانسون با آگاهی از شرایط نخست وزیران گذشته که از قضا هم حزبی‌های او نیز محسوب میشوند، با عزمی جدی و قاطع قدم در راهی گذاشت که برخی ناظران به این نتیجه رسیدند جانسون به هر قیمتی که شده بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج میکند.

جانسون که با شعار خروج بریتانیا در ۳۱ اکتبر روی کار آمد در قدم اول خود را نیازمند کابینه‌ای هم سو و یک صدا می‌دید. از اولین ساعات روی کار آمدن او ۱۳ وزیر یا خودشان استعفا دادند یا جانسون آن‌ها را برکنار کرد به طوری که یک سوم کابینه از همان ابتدا تغییر پیدا کرد. تا جایی که حزب کارگر، کابینه جانسون را راستگرا‌ترین کابینه بریتانیا در چند دهه اخیر نامید. اگر جانسون یک طرف ترازوی قدرت را با خود در خروج بدون توافق هم صدا کرد کمی آنسوتر در پارلمان بیش ار نیمی از اعضای مجلس که ۳۰ تن آن‌ها هم حزبی‌های جانسون هستند با خروج بدون توافق به شدت مخالف هستند. در جامعه مدنی نیز کم کم صدا‌هایی به گوش میرسید که خواهان لغو برگزیت بودند. مبنای کار برای اتحادیه اروپا مذاکراتی بود که قبلا ترزا می‌انجام داده بود؛ و باید در آن ترتیبات موسوم به Back Stop و مرز نرم و قوانین گمرکی اتحادیه اروپا بین دو ایرلند رعایت میشد. اما جانسون قبلا در کابینه ترزا می‌مخالف این بند بود و آن را یک توافق بد نامیده بود.

راه حل‌های جانسون

جانسون پس از هم صدا کردن کابینه سعی کرد تردید‌های ایجاد شده در جامعه بریتانیا را نیز از بین ببرد او ۲۳ اوت دریک سخنرانی در آستانه اجلاس جی ۷ به مردم بریتانیا وعده داد پس ازخروج از اتحادیه اروپا، بریتانیا به یک کشوری قوی و جهان‌گرا تبدیل خواهد شد. او گفت: کسانی که فکر میکنند بریتانیا پس از خروج دچار مشکلات اقصادی میشود، سخت در اشتباهند. مجلس عوام در اولین اقدام عملی خود روز سه شنبه ۱۹ شهریورلایحه‌ای را تصویب کردند که به نمایندگان امکان می‌دهد لایحه‌ای فراجناحی معرفی کنند که نخست وزیر را وادار خواهد کرد خواستار تاخیر در برگزیت تا ۳۱ ژانویه شود، مگر آنکه نمایندگان یک توافق تازه را تصویب کنند یا تا روز ۱۹ اکتبر به خروجی بدون توافق رای دهند. جانسون در مقایل این اقدام پارلمان، گفت: مجلس را منحل و انتخابات زود هنگام برگزار میکند. اما نمایندگان با انتخابات زود هنگام نیز مخالفت کردند و تنها ۲۹۳ نفربه انتخابات زود هنگام رای دادند. جانسون این بار چاره را در دور زدن پارلمان و تعلیق آن دید، پس از کسب مجوز از ملکه پارلمان را تعلیق کرد تا مجلس در آستانه خروج بدون توافق تعطیل شده وفرصت تصویب قانون جدید نداشته باشد. اما مخالفین با بردن مساله به دادگاه عالی بریتانیا موفق شدند حکم این دادگاه را برای غیرقانونی بودن لغو پارلمان بگیرند.

پیشنهاد جدید جانسون

جانسون در اخرین اقدام خود روز چهارشنبه پیشنهاد هفت صفحه‌ای تازه‌ای به کمیسیون اروپا داد که دو طرف وارد مذاکرات فشرده ده روزه‌ای میشوند که باید نهایتا تا ۱۷ اکتبر به نتیجه برسد. جانسون درمقابل خواست اتحادیه اروپا برای باقی ماندن ایرلند تحت قوانین اتحادیه گمرکی اروپا، پیشنهاد جدیدی مبنی بر ایجاد مراکز کنترل تبادل کالا و تردد هردو ایرلند را داد؛ به صورتی که ایرلند شمالی بخشی از بازار یکپارچه اروپا بماند، اما ازاتحادیه گمرکی خارج شود. معنی ساده این پیشنهاد مجوز انگلیس برای بازرسی‌های گمرکی مرز ایرلند است. همان ابتدا «سیمون کاونی» وزیر خارجه ایرلندبا آن به مخالفت پرداخت. «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا پس از ۲۰ دقیقه تماس تلفنی با جانسون گفت: ازطرح جدید جانسون برای حل چالش مرزی قانع نشده است. جانسون مشابه همین پیشنهاد را اوایل نخست وزیری به اتحادیه اروپا داده بود که در آن مرز سخت برداشته میشود، اما ترتیبات جایگزین پیشنهادی جانسون به جای آن گذاشته میشد. «میشل بارنیه» نماینده ارشد شورای اروپا نیز گفت: این طرح با دیدگاه اروپا در مورد مرز آزاد بین دو ایرلند و اقتصاد یکپارچه جزیره ایرلند فاصله زیادی دارد.

پله آخر

جانسون که تا قبل از این گفته بود حاضر است بمیرد تا اینکه تاخیر برگزیت را بپذیرد، امازروز جمعه اسنادی موسوم به «بن اکت» (Benn Act) در دادگاه عالی اسکاتلند قرائت شد که نشان میدهد او پذیرفته در صورت عدم توافق با اتحادیه اروپا، تاریخ خروج از اتحادیه اروپا را از ۳۱ اکتبر به تعویق بیندازد. این همان قانونی بود که نمایندگان پارلمان روز ۱۹ شهریور تصویب کرده بودند. یک گروه فعال ضد برگزیت با طرح شکایتی در دادگاه اسکاتلند از این دادگاه خواستند دولت را ملزم به قانون فوق کند. در این شکایت حتی گزینه‌هایی مانند دستگیری نخست وزیر در صورت عدم اجرای قانون پیشنهاد شده است. تا کنون به نظر میرسد تهدیدات جانسون برای خروج بدون توافق، لفاظی‌هایی بدون ضمانت اجرا بوده است. دفتر نخست وزیری در مقابل انتشار اسناد این دادگاه اظهار نظری نکرده است. از سوی دیگر بعید به نظر میرسد اتحادیه اروپا تا روز ۱۹ اکتبر/۲۷ مهر با جانسون بر سر پیشنهاد جدید وی به نتیجه برسد؛ بنابراین معقول‌ترین راه پیش روی جانسون درخواست تاخیر موعد خروج از اتحادیه اروپاست. معنی چنین درخواستی نیز پذیرش شکست جانسون در هدفی است که به خاطر آن پست نخست وزیری را انتخاب کرده بود.
منبع: الوقت

ارسال نظرات