پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
05 مهر 1398 - 18:39

روحانی: توضیحات تیم ایرانی توطئه آمریکا و عربستان درباره آرامکو را کم‌رنگ کرد

رئیس‌جمهور گفت: پس از توضیحات تیم ایرانی توطئه‌ای که از سوی آمریکا و عربستان درخصوص آرامکو طراحی شده بود کم‌رنگ شد.
کد خبر : 3959

پایگاه رهنما :

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پس از شرکت و سخنرانی در هفتاد و چهارمین اجلاس سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد دقایقی قبال به تهران بازگشت.

وی در بدو ورود به کشورمان و در کنفرانس خبری درباره دستاورد‌ها و ارزیابی‌ها از این سفر، گفت: در این مقطع تاریخی که از یک طرف اجتماع سران کشور‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل است و، چون برنامه‌های دیگری در کنار این اجلاس وجود داشت، یک مقداری ازدحام سیاسون، دیپلمات‌ها و کارشناسان بیشتر بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وقتی وارد نیویورک شدیم احساس کردیم که ۲ فضای منفی چه در میان دیپلمات‌ها و چه در میان رسانه‌ها نسبت به ایران به وجود آمده است، اضافه کرد: اولین فضا این بود که شایعه کرده بودند که حوادثی که در آرامکو عربستان اتفاق افتاده از توان ارتش یمن خارج بوده و یک شبه افکنی شروع کرده بودند و دنبال این بودند که افکار عمومی و سیاسیون را دور این محور اتهامی چه در مجمع عمومی و هم در رسانه‌ها جمع کنند.

روحانی با تاکید براینکه به نظر من در این زمینه هیئت ایرانی بیان روشن و کافی داشت ادامه داد: حتی از برخی از سران اروپا که بیانیه‌ای داده بودند و به نحوی گفته بودند ایران هم نوعی مسئولیت دارد، پرسیدم که به چه دلیل و چه مدرکی این را می‌گویید. به آنان صراحتا و محکم گفتم این مدرک را نیاز دارم و حتما برای من بفرستید. آنان پاسخ دادند با بررسی‌هایی که کارشناسان ما کرده‌اند گفته‌اند که توانمندی یمنی‌ها و به تعبیر آن‌ها حوثی‌ها کمتر از این عملیات است. گفتم حالا فرض می‌گیریم کمتر است پس چه کسی این کار را کرده است؟ گفتند ما نمی‌دانیم، اما جهتش، جهت شمال و غرب بوده است!

وی افزود: به آنان گفتم آیا این منطق و استدلال شد؟ اولاً اطلاعات شما نسبت به یمن و حوثی‌ها چقدر است. اطلاعات شما نسبت به دشمنان یمن زیاد است، چون اسلحه آن‌ها را شما می‌دهید، اما از اینکه یمنی‌ها و حوثی‌ها چقدر توانمند هستند، خبر و اطلاع ندارید. ثانیاً شما وقتی اتهامی را متوجه جایی می‌کنید آیا معنایش را می‌فهمید؛ معنای آن، آشوب و شعله‌ور شدن فتنه و آتش در منطقه است.

رئیس‌جمهور گفت: آن‌ها پاسخی نداشتند و گفتم در تهران منتظرم شما مدارک‌تان را برای ما بفرستید. این موضوع را هم در نطق سازمان ملل، در مذاکرات دوجانبه، دو جلسه مهمی که با فرهیختگان و اندیشمندان آمریکا و مدیران مسوول رسانه‌های آن کشور داشتم و همچنین در دو مصاحبه اختصاصی و یک مصاحبه جمعی، باز کرده و مفصل توضیح دادم.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به اینکه چنین مطرح شده بود که همه مشکلات بر سر لجبازی طرف ایرانی است و آمریکا آماده مذاکره است و نسبت به آن اصرار هم دارد، اضافه کرد: آمریکایی‌ها تقریباً به همه سران اروپایی و غیراروپایی پیغام داده بودند که ما آماده مذاکره‌ایم. درخواست آمریکا قبلاً این بود که مذاکره دوجانبه باشد یعنی دو رئیس جمهور با هم مذاکره کنند و بار‌ها این موضوع را رد کرده بودیم. گفته بودیم اگر مذاکره هم باشد در قالب ۱+۵ خواهد بود و آن‌ها هم گفتند که می‌خواهند در قالب ۱+۵ مذاکره کنند.

وی ادامه داد: اتفاقاً ۳ نفر از آن ۱+۵ قبلی و ۱+۴ فعلی یعنی صدر اعظم آلمان، نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور فرانسه هم در نیویورک بودند و همگی اصرار داشتند که این جلسه برقرار شود و آمریکا هم می‌گوید که من تحریم را برمی‌دارم.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: نکته دیگری که محل بحث بود اینکه چه تحریمی برداشته شود و آن‌ها به صراحت گفته بودند که کل تحریم را برمی‌داریم. منتها شکل این کار شکلی نبود که قابل قبول باشد، یعنی اینکه در فضای تحریم و در بقاء تحریم و فضای مسموم فشار حداکثری، حتی اگر در قالب ۱+۵ بخواهیم با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم، هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که پایان و نتیجه این مذاکره چه خواهد بود.

روحانی با تاکید بر اینکه بهانه را از دست طرف مقابلی که می‌گفت: آماده مذاکره است و ایران برای مذاکره حاضر نیست، گرفتیم، اظهارداشت: به صراحت گفتیم که کاملاً آماده مذاکره‌ایم، اما نه در فضای تحریم و فشار. شما یک فضای آزاد و عادلانه ایجاد کنید ما کاملا آماده‌ایم. حتی به سران اروپا که می‌گفتند چه وقت آماده جلسه ۱+۵ هستید، می‌گفتم حتی اگر یک ساعت دیگر شما این فضا مناسب را درست کنید و فضای مسموم و سم را بردارید، حاضرم در جلسه ۱+۵ شرکت کنم.

وی ادامه داد: به نظر من ضروری بود که هم در مصاحبه و هم با سیاسیون به طور خیلی روشن و واضح توضیح دهیم که مانع مذاکره آمریکا است و آن کسی که نمی‌خواهد مسأله حل شود، آمریکا است والا ایران بخاطر منطق و استدلالش هیچ وقت از مذاکره فرار نمی‌کند و ترسی از مذاکره ندارد.

رئیس‌جمهوردر ادامه با اشاره به اهمیت تبیین مسأله کاهش تعهدات ایران در برجام که کم و بیش در دیدار‌ها و مصاحبه‌ها مطرح بود، گفت: بعضی‌ها می‌گفتند، گام سومی که در زمینه کاهش تعهدات برجامی برداشتید، بسیار مهم است. شما می‌خواهید سانتریفیوژ‌های مدرن را راه‌اندازی کنید و این به معنای آنست که به سمت سلاح هسته‌ای حرکت می‌کنید.

رئیس قوه مجریه افزود: این موضوع را هم در مصاحبه و هم در ملاقات‌های دوجانبه توضیح دادیم که اگر کسی بخواهد به سمت سلاح هسته‌ای حرکت کند لااقل نظارت را کم می‌کند و نظارت گسترده را محدود می‌کند، اما ایران نظارت‌ها را کاهش نداده است و تعهدی که کاهش دادیم در فعالیت هسته‌ای مان است. اما همه فعالیت‌های هسته‌ای، زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود.

روحانی عنوان کرد: اینگونه مسایل، موضوعات مهمی بود که روی آن شبهه افکنی شده بود و لازم بود که توضیح داده شود.

وی با اشاره به دیدار‌های دوجانبه با سران ۱۵ کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اظهارداشت: در ملاقات با کشور‌های مختلف درباره مسائل گوناگون بحث و تبادل نظر کردیم و در این دیدار‌ها هیچ کس و هیچ مقامی نبود که خروج آمریکا از برجام و فشار و تحریم آمریکا را محکوم نکند. همه آن‌ها بدون استثنا می‌گفتند این کار نادرست و غلط است و این موفقیت بسیار بزرگی برای ایران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از اهداف آمریکایی‌ها این است که ایران منزوی باشد. یعنی در ویزا‌ها و فعالیت‌ها فشار بیاورند برای اینکه ایران کمتر ملاقات کند و کمتر حرف بزند، گفت: فکر می‌کنم امسال در نیویورک، محل اقامت هیئت ایرانی یکی از پر رفت و آمدترین و فعال‌ترین مرکز دیپلماسی شده بود. یعنی هتلی که محل اقامت ما بود، آنقدر رفت و آمد سیاسی بود که لحظه‌ای نبود که یک رئیس جمهور به آن وارد و خارج نشود. گاهی در یک ترافیک، ناچار با چند مقام با هم دقایقی را صحبت می‌کردیم.

روحانی افزود: به نظر من آمریکا در این جهت هم کاملاً ناموفق بود. جایگاه ایران کاملاً در این اجلاس و در این رفت و آمد‌ها مشخص بود.

وی خاطرنشان کرد: تقریباً همه مقامات سطح بالای دنیا چه آن‌هایی که از آسیا و آفریقا و اروپا آمده بودند، درخواست ملاقات داشتند و گفت‌وگو و بحث کردیم. به نظر من در فرصت زمانی و در توانی که ما داشتیم توانستیم حرف و پیام و مظلومیت و درد و دل و حقانیت ملت ایران را برای جامعه جهانی توضیح دهیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امیدوارم این سفر مایه خیر و برکت باشد و در کل امروز و بعد از سفر، تحریم‌های آمریکا را سست‌تر از هر زمان دیگر می‌دانم.
منبع: تسنیم

ارسال نظرات