پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
27 مرداد 1398 - 18:15
گام‌به‌گام با بیانیه گام دوم انقلاب (۱۴)

دروغ‌پردازی و جعل سند به سبک بی‌بی‌سی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب ضمن تأکید بر ضرورت شناخت درست گذشته و درس گرفتن از تجربه‌ها نوشتند: «دشمنان انقلاب باانگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ی گذشته و حتی زمان حال را دنبال می‌کنند
کد خبر : 3727

پایگاه رهنما:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب ضمن تأکید بر ضرورت شناخت درست گذشته و درس گرفتن از تجربه‌ها نوشتند: «دشمنان انقلاب باانگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ی گذشته و حتی زمان حال را دنبال می‌کنند و از پول و همه‌ی ابزار‌ها برای آن بهره می‌گیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمی‌توان شنید.» به عقیده ایشان یکی از اهداف دشمنان تحریف حقایق و تاریخ است و در این راستا اگر داخل کشور کسی حقایق جنگ، انقلاب و اسلام را تحریف کرده، دشمنان و دستگاه‌های تبلیغاتی او را تشویق کرده‌اند. رهبر معظم انقلاب هشدار داده‌اند که حقیقت را از دشمن و پیاده نظامش یعنی دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای نمی‌توان شنید. رهبر معظم انقلاب در مورد جریان رسانه‌ای دشمن گفته‌اند که همت جریان رسانه‌ای دشمن این است که بر روی یک نقاطی تکیه کند که جمهوری اسلامی را می‌تواند زمین‌گیر کند؛ مثلاً ایجاد یأس، نقاط منفی را درشت کردن، نقاط مثبت را به‌کلی حذف کردن. ایشان عدم انعکاس راهپیمایی روز قدس توسط بی‌بی‌سی را نمونه‌ای از سیاست‌های رسانه‌ای دشمن ذکر و تأکید می‌کنند که نگاه به جریان رسانه‌ای دشمن باید سوءظن آمیز باشد.
یکی از مهم‌ترین تحریفات تاریخی که مورد واکنش مقام معظم رهبری قرارگرفته، تحریف شخصیت امام خمینی (ره) است. ایشان در بیست و ششمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در سال ۱۳۹۴ در این رابطه ضمن برشمردن عوامل خارجی و داخلی تحریف بیان داشتند: «تحریف شخصیت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای‌نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.» در ادامه به بازخوانی برخی از تحریفات تاریخی و دروغ‌پردازی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی دشمنان که بعضی از آنان در رابطه باشخصیت امام خمینی (ره) نیز است، می‌پردازیم.
بی‌بی‌سی که به تعبیر رهبر انقلاب بنگاه خبرپراکنی انگلیس است، یکی از رسانه‌هایی است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز به دروغ‌پردازی و تحریف‌های متعددی در حوزه تاریخ و... در قالب‌های مختلف خبری و مستند پرداخته است. نمونه‌های اخیر آن نیز گزارشی با موضوع مأموریت ژنرال هایزر به ایران در آستانه وقوع انقلاب اسلامی و مستند «بهتان برای حفظ نظام» بود. در این مستند ادعا می‌شود که جمهوری اسلامی بر پایه فقه اسلامی، معتقد است برای حفظ نظام، می‌توان به مخالفان انواع تهمت‌ها را ابراز کرد. بی‌بی‌سی همچنین در گزارش ژنرال هایزر، به اسنادی جعلی که ادعا شده بود به‌تازگی از طبقه‌بندی خارج شده است، اشاره کرد که در تضاد با خاطرات هایزر و ویلیام سالیوان (آخرین سفیر آمریکا در ایران) بود. انتشار اسناد جعلی توسط بی‌بی‌سی کار تازه‌ای نبود، چراکه در سال ۹۵ نیز این رسانه ادعا کرد که بر اساس سندی که به‌تازگی از سازمان سیا به دست آورده است، امام خمینی (ره) حداقل دو بار با رؤسای جمهوری آمریکا تماس برقرار کرده و وعده داده که منافع آمریکا به خطر نخواهد افتاد که یکی از این تماس‌ها در سال ۱۳۴۲ با جان اف کندی و دیگری در روز‌های پیش از انقلاب با جیمی کارتر بوده است. همچنین بخش دیگری از تحریفات بی‌بی‌سی در رابطه با دفاع مقدس است. مستند «دو سرباز» نمونه‌ای از مجموعه تولیدات این رسانه است که دربرگیرنده تحریفاتی می‌باشد. بی‌بی‌سی در این مستند ادعا می‌کند که پس از آزادسازی خرمشهر در سال ۱۳۶۱ که معادله جنگ به‌نفع ایران تغییر کرد و در بیشتر جبهه‌ها نیرو‌های عراق به پشت مرز‌های رسمی دو کشور عقب رانده شدند، صدام حاضر به قبول آتش‌بس شد، اما امام خمینی (ره) این جواب را برای او فرستاد: «به صدام می‌گویم که من یک راه برای تو سراغ دارم و آن راه انتحار است.»، درحالی‌که این سخنان مربوط به اسفندماه سال ۱۳۶۰ است.

ارسال نظرات