پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
08 مرداد 1398 - 18:08

«نصرالله نیجریه» گرفتار توطئه سعودی- صهیونیستی

گزارش‌ها از وخامت حال شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه حکایت دارد. طبق گزارش‌ها، شیخ زکزاکی در زندان دچار «مسمومیت شدید» شده است
نویسنده :
محمد حسن رحمانی
کد خبر : 3585

پایگاه رهنما :

گزارش‌ها از وخامت حال شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه حکایت دارد. طبق گزارش‌ها، شیخ زکزاکی در زندان دچار «مسمومیت شدید» شده است. تیم پزشکی معالج وی هم‌زمان اعلام کرده در خون «شیخ»، مقدار زیادی سرب و کادمیوم مشاهده شده و این مقدار بسیار خطرناک و کشنده است. کبد وی نیز آسیب جدی دیده است. همچنین گفته می‌شود چند بار دولت نیجریه تلاش کرده او را مسموم کند، اما با هوشیاری شیخ برخی از این تلاش‌ها خنثی شده است. شیخ زکزاکی طلایه‌دار دور جدید بیداری اسلامی در آفریقا محسوب می‌شود.
شاید هیچ آینده‌پژوهی در چند دهه گذشته نمی‌توانست رشد موشک‌وار شیعیان نیجریه را پیش‌بینی کند. شیعیانی که جمعیت آن‌ها در ابتدا تنها ۵۰۰ نفر بود، اما با رشدی ۱۴۰۰۰ برابری توانسته‌اند تعداد خود را به بیش از هفت میلیون برسانند؛ اما شیعیان نیجریه که به‌اندازه چند کشور حاشیه خلیج‌فارس جمعیت دارند، مورد ظلم و ستم بی‌حدوحصری قرارگرفته‌اند که این ظلم و ستم، هرساله روندی صعودی دارد. نیرو‌های ارتش نیجریه آذرماه ۹۴ در تلاش برای بازداشت شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه، به خانه وی در منطقه «گیلسو» شهر «زاریا» یورش بردند. در جریان این حمله نیرو‌های ارتش اقدام به تیراندازی به سمت حاضران در خانه شیخ زکزاکی کردند که بر اثر این تیراندازی، تعداد زیادی کشته و زخمی شدند. در این حمله وحشیانه بیش از ۵۰۰ نفر از شیعیان مظلوم این کشور به شهادت رسیدند. پس از این جنایت، شیخ زکزاکی توسط ارتش نیجریه زندانی شده و از آن زمان تاکنون بیش از ۱۳۰۰ روزاست که می‌گذرد.
شیخ زکزاکی و موج جدید بیداری اسلامی در آفریقا
بیداری اسلامی که از سال ۲۰۱۱ شروع شد، پایه‌های حکومت‌های مرتجع عربی را بسیار سست کرد و در برخی کشور‌ها باعث تغییر معادلات نیز شد. به‌عنوان‌مثال در یمن حکومت وابسته به عربستان سقوط کرد و انقلابیون به رهبری انصارالله در حال حاضر بر بیشتر مناطق یمن مسلط هستند. موج بیداری اسلامی در ۲۰۱۱ با توطئه‌های غرب به‌نوعی به پایان رسید؛ اما موج جدید بیداری اسلامی به نظر می‌رسد این بار نیز از آفریقا شروع شود. تظاهرات مردمی در الجزایر و سودان منجر به برکناری حاکمان این دو کشور شد؛ اما این مسئله به آغاز بیداری اسلامی منجر نشده است. در شرایط کنونی کشوری مانند نیجریه مستعد این مسئله است. سرکوب‌های ارتش و دولت نیجریه علیه شیعیان این کشور و تحت‌فشار قرار دادن شیخ زکزاکی در زندان ناشی از هراس عربستان و رژیم صهیونیستی از به راه افتادن موج جدید بیداری اسلامی در آفریقا است. درواقع عربستان و رژیم صهیونیستی به‌عنوان دو رژیمی که در ساختار نظامی- امنیتی نیجریه نفوذ زیادی دارند به دنبال سرکوب گسترده شیعیان و محدود کردن آن‌ها هستند. چراکه ویژگی‌های جنبش اسلامی شیعیان نیجریه و همچنین شیخ زکزاکی نشان‌دهنده این است که تمام ویژگی‌های لازم برای به راه افتادن دور جدید بیداری اسلامی مهیا است. به همین دلیل تلاش‌ها بر ناکام کردن این موج جدید متمرکزشده است.
نقشه خطرناک آل سعود برای حذف شیخ زکزاکی
انتشار اخبار و گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص وخیم‌تر شدن حال شیخ ابراهیم زکزاکی، نگرانی‌ها را در خصوص احتمال به شهادت رساندن ایشان افزایش داده است. این اتفاقات در حالی روی می‌دهد که مجامع بین‌المللی و نهاد‌های حقوق بشری که دم از حمایت از حقوق بشر می‌زنند در قبال اوضاع مسلمانان نیجریه و رهبر شیعیان این کشور هیچ واکنشی از خود نشان نداده‌اند؛ گویی که شیخ زکزاکی اصلاً وجود نداشته و رژیم نیجریه هیچ حمله‌ای علیه شیعیان این کشور انجام نداده است.
در این میان نباید از نظام سعودی و وهابی‌های این کشور در به حاشیه راندن اوضاع نیجریه و شیخ زکزاکی غافل ماند. شیخ زکزاکی که عمر خود را در راه گسترش تفکرات شیعه در این کشور صرف کرده و در واقع یکی از پیروان تفکرات امام خمینی (ره) به شمار می‌رود، همواره مورد غضب سران آل سعود بوده است. شیخ زکزاکی یک سال قبل در تماس تلفنی با فرزند خود تأکید کرده بود که عربستان از ارتش نیجریه برای به راه انداختن کشتار «زاریا» حمایت کرده بود. در همین خصوص منابع نیجریه‌ای اعلام کرده‌اند که سعودی‌ها برای به حاشیه راندن جنبش اسلامی نیجریه و فشار به آن، هزینه‌های زیادی کرده‌اند. این منابع گفتند شیخ زکزاکی با خطر واقعی روبه‌رو است و تلاش‌های برنامه‌ریزی‌شده برای حذف وی در محل بازداشتش وجود دارد. دکتر ابراهیم سلیمان یکی از رهبران جنبش اسلامی نیجریه نیز به‌تازگی اعلام کرده است؛ عربستان عامل اصلی آزاد نشدن شیخ زکزاکی است. پیش‌ازاین نیز یک فعال سیاسی نیجریه‌ای اعلام کرده بود که توافقی میان دولت نیجریه، آمریکا و عربستان برای عدم آزاد شدن شیخ زکزاکی وجود دارد. اطلاعات منتشرشده نشان از آن دارد که شیخ زکزاکی و تمام اقدامات وی توسط سرویس اطلاعات عربستان از سال‌ها قبل تحت نظر بوده و رژیم آل سعود برای سرکوب جنبش اسلامی نیجریه و حذف رهبر شیعیان این کشور از قبل برنامه‌ریزی کرده بود. همچنین شیخ زکزاکی بار‌ها از روابط میان نیجریه و رژیم صهیونیستی و همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی میان آن‌ها در کنار فساد گسترده در نیجریه و ارتباط عناصر جنبش تروریستی بوکوحرام با برخی فرماندهان ارتش نیجریه انتقاد کرده بود؛ بنابراین می‌توان گفت که عناصر نظام نیجریه با حمایت رژیم آل سعود و رژیم صهیونیستی تلاش دارند تا نقشه خود را برای حذف فیزیکی شیخ زکزاکی که در بازداشت به سر می‌برد، اجرا کنند. چراکه دشمنان شیخ ابراهیم زکزاکی، وی را «نصرالله نیجریه» می‌نامند؛ کسی که خواب راحت را بر بوکوحرام و رژیم نیجریه حرام کرده است.

ارسال نظرات