جمعه ؛ 10 فروردين 1403
19 خرداد 1398 - 10:56
گزارش تحلیلی بیانات رهبر انقلاب اسلامی در ۱۴ خرداد

اندیشه مقاومت، قدرتمندترین سلاح یک ملت است

عصر روز سه‌شنبه ۱۴ خرداد در سی‌امین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) و با حضور خیل عظیم عاشقان آن حضرت مانند هرسال سخنرانی کردند.
نویسنده :
امیر رفیعی
کد خبر : 3140

پایگاه رهنما :

عصر روز سه‌شنبه ۱۴ خرداد در سی‌امین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) و با حضور خیل عظیم عاشقان آن حضرت مانند هرسال سخنرانی کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «شجاعت، حکمت، تدبیر، پارسایی و پرهیزگاری، دلباخته خدا بودن، ظلم‌ستیزی، حمایت و دفاع از مظلوم، عدالت‌خواهی، رفتار و گفتار صادقانه با مردم و مجاهدت دائم در راه خدا» را از جمله ویژگی‌های بارز امام برشمردند و افزودند: این خصوصیات، تجسم عمل صالح است و در هر کس مجتمع شود، خداوند همان‌گونه که در قرآن فرموده مهر و محبت او را در دل‌ها قرار می‌دهد. اما بخش اصلی و محوری بیانات ایشان درباره یکی از خصوصیات بارز حضرت امام (ره) بود؛ «مقاومت و ایستادگی در برابر موانع و مشکلات». خصوصیتی که امام را در زمان حیات ایشان و نیز در طول تاریخ در هیئت یک «مکتب، اندیشه، راه و تفکر» مطرح کرده است و برخی از آن به‌عنوان «دکترین مقاومت خمینی» از آن یاد می‌کنند؛ دکترینی که شاهرگ سیطره غرب و آمریکا را نشانه گرفته و بر اساس منطق عقلی و بشارت‌های مسلم الهی، نسخه‌ای همیشه پیروز است. با توجه به بیانات رهبر انقلاب اسلامی، درباره عنصر مقاومت که یکی از اصولی‌ترین درس‌های امام راحل است، نکات زیر قابل‌تأمل است؛
۱- مقاومت؛ تائید شده از سوی عقل و شرع
معنای مقاومت عبارت است از «انتخاب راه صحیح، آغاز حرکت در این راه، مبارزه با موانع و مشکلات و ادامه راه حق، بدون انصراف یا توقف». چنین تفکر و اصلی می‌گوید باید در مقابل ظالم ایستاد و از مظلوم هم حمایت کرد و در برابر موانع راه نیز تسلیم نشد. این راه برگرفته از متن دین و قرآن است و عقل سلیم نیز مؤید آن است.
۲- ارزشی فراگیر و جذاب
دشمن سعی دارد مقاومت را مسیری پرهزینه و تلخ جلوه دهد حال‌آنکه مسیر مقاومت دارای جذابیت ذاتی است و خودبه‌خود دل‌ها را به خود جذب می‌کند. برپایی راهپیمایی روز قدس در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا، علیه رژیم صهیونیستی و در حمایت از فلسطین، سندی زنده و روشن از جذابیت مسیر مقاومت است.
۳- نتیجه و اثر مقاومت
نتیجه ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن، عقب‌نشینی دشمن است. تجربه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی این اصل را تائید می‌کند؛ «تسلیم شدن در مقابل دشمن، موجب پیشروی او می‌شود، اما اگر در مقابل زیاده‌خواهی و باج‌خواهی دشمن، مقاومت شود، پیشروی او متوقف خواهد شد؛ بنابراین از این زاویه نیز، صرفه با مقاومت است. تجربه‌ی جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته نیز مؤید همین مطلب است؛ زیرا هر جا که ایستادگی کردیم، موفقیت و پیشرفت نصیب ما شده است و هر جا که بر اساس میل طرف مقابل حرکت کردیم، ضربه خوردیم.»
۴- هزینه تسلیم؛ بیش از مقاومت
دشمن سعی دارد این‌گونه القا کند که راه چاره مشکلات و عبور از سختی‌ها تسلیم است. حال‌آنکه تجربه و واقعیت خلاف این را اثبات می‌کند. مقاومت اگرچه دارای هزینه است، اما هم هزینه آن کمتر است و از آن مهم‌تر آنکه نتیجه آن بر اساس بشارت‌های مسلم قرآنی، پیروزی است. عربستان سعودی نمونه بارز تسلیم است. هم پول‌های کلان به آمریکا می‌دهد و به‌اصطلاح دوشیده می‌شود و هم تحقیر می‌شود.
۵- جوسازی علیه فایده مقاومت
دشمن سعی دارد با دستگاه عظیم تبلیغاتی خود این‌گونه وانمود کند که مقاومت بی‌فایده است و نتیجه‌ای ندارد و اساساً در برابر ابرقدرت‌ها امکان مقاومت وجود ندارد. تجربه امام راحل و قیام پیروزمندانه ایشان علیه رژیم طاغوت و در ادامه ایستادن مقابل شرق و غرب، بطلان این القائات را ثابت می‌کند.
۶- پرهیز از خطای محاسباتی
مهم‌ترین دلیل نگاه غلط به اصل مقاومت، خطای محاسباتی است. دستگاه محاسباتی عده‌ای قادر به درک و برآورد صحیح دو سوی میدان نبرد نیست. دشمن را قوی‌تر ازآنچه هست می‌بیند و توانایی خود را دست‌کم گرفته یا اصلاً نمی‌بیند. چنین افرادی به دلایل مختلف، افول موریانه‌وار آمریکا را نمی‌بینند و تصوری اغراق‌شده از این ابرقدرت پیر و فرتوت که با مشکلاتی بزرگ مواجه است، دارند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مورد تأکید کردند: «برای آنکه در موضوع لزوم مقاومت در برابر زورگویان عالَم دچار خطای محاسباتی نشویم، باید به واقعیات و حقایق مربوط به جبهه‌ی استکبار آمریکا به‌خوبی مطلع باشیم و از واقعیات، ظرفیت‌ها و توانایی‌های خودمان نیز شناخت صحیحی داشته باشیم.» البته افول دشمن فقط در عرصه اقتصادی نیست و «در عرصه سیاسی نیز اقتدار آمریکا افول کرده که انتخاب فردی با مختصات آقای دونالد ترامپ، واضح‌ترین و بهترین نشانه برای افول سیاست آمریکا است.»
۷- چهار شرط برای موفقیت مقاومت.
اما دکترین مقاومت برای پیروزی قاطع نیاز به لوازمی دارد که نباید از آن‌ها غفلت کرد. برخی از این شروط عبارت‌اند از اینکه مقاومت باید «شجاعانه باشد نه مرعوبانه»، «امیدوارانه باشد نه مأیوسانه»، «مبتکرانه باشد نه منفعلانه» و «عاقلانه و خردمندانه باشد نه هیجانی، احساساتی و سطحی» باشد.
در کنار این سه اصل، یک نکته مهم دیگر نیز وجود دارد و آن‌هم اینکه؛ «اندیشه مقاومت، قدرتمندترین سلاح یک ملت است و دشمن درصدد است با وسوسه، تردیدافکنی و القاء بی‌فایده و ناممکن بودن مقاومت، این سلاح را از دست ملت ایران خارج کند؛ بنابراین باید اندیشه‌ی مقاومت را از ترفند دشمن مصون داشت.»
۸- مقاومت در عرصه اقتصاد
همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها تأکید کرده‌اند، امروزه بزرگ‌ترین میدان نبرد دشمن، مسئله اقتصاد است و دکترین مقاومت را باید در این عرصه به نمایش گذاشت. از همین رو رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: «مسائل فرهنگی و امنیتی هم بسیار مهم است، اما مسائل اقتصادی و معیشتی، از همه نقدتر است و درعین‌حال بر فرهنگ و امنیت نیز اثرگذار است.»
ایشان در مسائل اقتصادی، چند موضوع را دارای اهمیت مضاعف برشمردند و گفتند: «رونق تولید»، «ارزش پول ملی»، «بهبود فضای کسب‌وکار»، «جدا کردن بودجه و اقتصاد کشور از خام‌فروشی نفت»، «تبدیل دخالت دولت در اقتصاد به هدایت و نظارت دولت» و «بریدن دست مفسدان اقتصادی یعنی اختلاسگران، دزدان، تروریست‌های اقتصادی و قاچاقچیان بی‌رحم از اقتصاد کشور» از جمله مسائل اصلی است که باید مسئولان متفقاً بر روی آن‌ها متمرکز شوند و از حواشی و مسائل فرعی بپرهیزند.

ارسال نظرات