پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
15 خرداد 1398 - 01:56

فهیم: سینمای ایران هم در بیرون مرز‌ها ناکام است و هم در داخل کشور گرایش عمومی ندارد/ متولیان نهاد‌های سینمایی انقلاب اسلامی را به انزوا کشیده‌اند

محمدتقی فهیم منتقد پیشکسوت سینما در آستانه سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد گفت: ما جزو معدود کشور‌های جهانیم که فیلم تولید می‌کنیم و صاحب سینما هستیم، اما فیلم‌های مان نه متناسب با دیپلماسی عمومی است و نه متناسب با ارزش‌های انقلابی و اسلامی و فرهنگ عمومی جامعه!
کد خبر : 3125

پایگاه رهنما:

فهیم در گفتگوی افزود: آرمان‌های انقلاب اسلامی امروزه در کشور‌های منطقه و دنیا پراکنده شده و مردم جهان تشنه آنند تا در رابطه با انقلاب اسلامی اطلاعات بیشتری کسب کنند، اما متأسفانه سینمای ما در این وادی موضعی به شدت منفعلانه دارد و هیچ گاه سعی نکرده تا آرمان‌های نظام اسلامی مان را از طریق تولید فیلم‌هایی ارزشمند به جهانیان عرضه کند و حوزه برون مرزی در سینما برخلاف شعار‌هایی که برخی مدیران سینمایی می‌دهند، اساساً به حال خود رها شده است.

وی ادامه داد: سینمای ما نه تنها در عرصه بین الملل سعی نکرده باورها، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل (ره) را عرضه کند بلکه در داخل کشور هم هیچ تلاشی برای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه ندارد و وضعیت آن به حدی بحرانی شده که نگرانی جدی برای دغدغه‌مندان و سینه سوختگان حوزه فرهنگ و هنر به وجود آورده است.

این منتقد برجسته سینما تصریح کرد: مسأله سینمای ایران این روز‌ها بسیار پیچیده‌تر و بحرانی‌تر از گذشته است؛ ما با مدیرانی در سینما روبرو هستیم که از این هنر-صنعت در جهت بهبود اوضاع فرهنگی استفاده نمی‌کنند و بالعکس از تولید و عرضه آثاری حمایت می‌کنند که بر ضد فرهنگ و ارزش‌ها و باور‌های جامعه است. سینمای امروز ایران یک سینمای ضد فرهنگی به تمام معنا شده؛ مایه شرمساری و تأسف است که همه مسائلی که روزی علیه آن‌ها قیام کردیم امروزه مجدداً در سینمای ایران ترویج می‌شوند.

وی در همین راستا با بیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) در بدو ورودشان به ایران اسلامی فرمودند: ما با سینما مخالف نیستم بلکه با فحشا مخالفیم؛ اما سینمایی که امروز پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی وجود دارد نه تنها به هیچ عنوان متکی به انقلاب اسلامی نیست بلکه آنقدر مبتذل، تهوع آور و سخیف شده که بعضاً تفاوتی با سینمای دوران رژیم گذشته ندارد. ما اصولاً امروزه در سینمای ایران با ۲ نوع فیلم روبرو هستیم، یا آثاری که خرده انتلکتوئل‌ها با پول‌های بادآورده تولید می‌کنند و تولیدات شان هیچ تأثیر مثبتی برای جامعه در پی ندارد یا آثاری به شدت مبتذل همراه با شوخی‌های بی پروای جنسی که اصلاً در شأن و منزلت سینمای ما نیست.

فهیم خاطرنشان کرد: بنده معتقدم در شرایط فعلی باید فکر اساسی در حوزه مدیریت سینما بشود. ما نیاز به حضور مدیرانی دغدغه‌مند و دلسوز داریم که تمام تلاش و توان خود را به کار برند تا ما دارای یک سینما با هویت ملی و اسلامی شویم.

وی در ادامه این گفتگو با انتقاد شدید از برخی مدیران سینما که فروش بالای فیلم‌ها را موفقیت سینمای ایران قلمداد می‌کنند اظهار داشت: یکی از بزرگترین مشکلات امروز سینمای کشور افرادی هستند که با استدلال اینکه این سینما مخاطب دارد و مردم با طیب خاطر بلیت خریداری کرده و فیلم‌ها را تماشا می‌کنند، با فراری رو به جلو می‌خواهند اوضاع و احوال سینما را خوب جلوه دهند در صورتی که استدلال آن‌ها از اساس و پایه غلط است و ایرادات اساسی دارد.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران تأکید کرد: کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند نباید از یاد ببرند که بر اساس آمار‌ها نهایت مخاطب سینما طی سال‌های اخیر بین ۲ تا ۳ میلیون نفر بوده و این اتفاق یعنی آنکه بیش از ۹۵ درصد مردم اصلاً به سینما نمی‌روند. امروزه فیلم‌ها متکی به کف مخاطب شده اند و متأسفانه مخاطب انبوه هیچ ارتباطی با سینمای ما ندارد. نه فیلم‌های خوبی در سینما وجود ندارد و نه زیرساخت‌های سینما درست است و انزوای مطلق سینمای ایران را در برگرفته است.

فهیم در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد از باندبازی و لابی گری در سینمای ایران اظهار داشت: بودجه‌های سینما تنها در دست افرادی خاص است و گعده و جریان خاصی در سینما وجود دارند که همه چیز سینما را برای خود می‌خواهند و به فکر این هستند تا از سینما جیب‌های خود را پرکنند. سینما امروزه برای این افراد محلی برای سرمایه گذاری زودبازده شده است و آن‌ها با کالای فرهنگی نامناسب جیب عده‌ای از مردم بخت برگشته را که از این کالا استفاده می‌کنند خالی کرده و به هیچ چیز دیگر هم نمی‌اندیشند. این وضعیت نه تنها در سینما که در شبکه نمایش خانگی و... هم به همین صورت است و من نمی‌دانم چرا جلوی این کار‌های ناشایست گرفته نمی‌شود.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های متولی سینما که باید مبلغ انقلاب باشند وا داده اند و عقب نشینی کرده و در دامان به ظاهر دینی و مذهبی پنهان شده اند. متولیان نهاد‌های سینمایی انقلاب اسلامی را به انزوا کشیده اند، انقلاب از حیطه فعالیت شان فاصله گرفته و نسبت به آن رسماً بی توجهند. این در حالی است که امروزه در کشور ما اگر سینمایی وجود دارد که این افراد مدیریت آن را بر عهده دارند به یمن برکت انقلاب اسلامی است و اگر این انقلاب نبود آن‌ها امروزه هیچ پست و مقام و منصبی نداشتند.

این منتقد سینما ساخته نشدن فیلم راجع به شخصیت‌های بزرگ انقلابی همچون حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و بسیاری از شخصیت‌های بزرگ سیاسی، مذهبی و دینی انقلاب اسلامی را مایه شرمساری برای سینمای کشور برشمرد و اظهار داشت: سوأل بنده از آقایان متولی سینما این است که چرا امروزه پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی راجع به امام امت فیلمی ساخته نشده؟ شخصیتی که مورد کنجکاوی مردم دنیا است و لیدر بزرگ یک قرن اخیر به شمار می‌رود. چرا ما برای ساخت فیلمی در مورد ایشان موج به راه نینداختیم؟

فهیم در همین راستا افزود: گویا ما یادمان رفته که سینما رسانه‌ای جریان ساز است و یک فیلم می‌تواند در سراسر گیتی موجی عظیم ایجاد کند. گویا ما یادمان رفته که انبوه مردم دنیا افرادی مانند چگوارا و گاندی و... را از طریق سینما و فیلم‌هایی که در مورد آن‌ها ساخته شده می‌شناسند و با عقاید و افکار آن‌ها از طریق فیلم‌های سینمایی آشنا شده اند. بنده باز هم تأکید می‌کنم نداشتن فیلمی راجع به بزرگان انقلاب اسلامی مایه شرمساری ما در سینما است.

وی در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: در مجموع باید بگویم آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی و امام راحل (ره) هیچ جایی در امروز سینمای ایران ندارد، سینما امروزه برای عده‌ای افراد خاص محل بیزینس و سودآوری‌های کلان شده و از سوی دیگر هم جریان مریض شبه روشنفکری در آن جولان می‌دهد. نه سبک زندگی ایرانی-اسلامی در هیچ یک از آثار سینمایی ما دیده می‌شود و نه هیچ یک از مدیران نگاهی به مسائل حساس همچون بیانیه مقام معظم رهبری در خصوص «گام دوم انقلاب» دارند. تنها امید ما این است که دستگاه‌های ناظر بر عملکرد مسئولان فرهنگی جلوی این اقدامات فاجعه بار را بگیرند و اجازه ندهند بیش از این سینما به سمت زوال برود.
منبع: سینما پرس

ارسال نظرات