پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
13 خرداد 1398 - 11:45

واکنش سوریه به بیانیه اخیر سازمان همکاری‌های اسلامی در عربستان

بیانیه پایانی نشست اضطراری اخیر سازمان همکاری اسلامی در شهر مکه نشان دهنده تبعیت آشکار و مداوم کشورهای شرکت کننده از رهبرانشان در غرب است و نوعی بازگشت به بیانیه ژنو ۱ و تفکر تشکیل حکومت انتقالی به ‌شمار می‌رود
کد خبر : 3115

پایگاه رهنما :

به نقل از الوقت یک منبع در وزارت خارجه سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری سانا در واکنش به بیانیه پایانی نشست اضطراری اخیر سازمان همکاری اسلامی در شهر مکه عنوان کرد: بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری اسلامی در مکه نشان دهنده تبعیت آشکار و مداوم کشورهای شرکت کننده از رهبرانشان در غرب است و نوعی بازگشت به بیانیه ژنو ۱ و تفکر تشکیل حکومت انتقالی به ‌شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: بهتر بود که نشست سازمان همکاری اسلامی به بررسی راه‌هایی برای حل و فصل مشکلات برخی کشورهای عضو در زمینه‌های چون خشونت، افزایش جرم، نبود دموکراسی و آزادی و نیز نقض روزانه حقوق بشر به ویژه در کشورهای میزبان آن می‌پرداخت تا اینکه به ارزیابی کشورهایی همچون سوریه بپردازد که دارای دموکراسی، تمدن، توسعه و روحیه سازش هستند.

این مقام سوری در ادامه گفت: سوریه تاکید می‌کند که جولان یک سرزمین عربی ـ سوری است و سوری نیز باقی خواهد ماند و سوریه تمامی ارضی خود که توسط اسرائیل یا گروه‌های تروریستی اشغال شده است را به هر شکل ممکنی آزاد خواهد کرد و از نشستی همچون نشست مکه انتظار حمایت و یا صدور بیانیه‌ای برای تأیید حق آن بر جولان و یا آزادسازی اراضی خود را ندارد.

نشست سازمان همکاری‌های اسلامی در عربستان در ادامه دو نشست مشابه است که طی دو سه روز به میزبانی پادشاه عربستان در شهر مکه برگزار شد.

پیش از این نیز قطر با بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و عراق با بیانیه پایانی نشست سران عرب مخالفت کرده بودند. رئیس جمهور عراق در اعتراض به اتهام‌های تند سعودی به تهران، ایران را «کشور مسلمان و همسایه» خواند و گفت، بغداد اصلا دوست ندارد که امنیت این کشور به خطر بیفتد. او امنیت و ثبات کشور اسلامی بزرگی مثل ایران را بخشی از امنیت کشورهای عربی و اسلامی توصیف کرد و گفت، منطقه نیازمند نظام امنیتی مشترک است که مبنای آن عدم دخالت و احترام به حاکمیت دیگر کشورهاست.

منبع: الوقت

ارسال نظرات