پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
27 اسفند 1397 - 11:24
کاردار سوریه در ایران:

تعرفه‌های گمرکی ایران و سوریه صفر می‌شود

کاردار سوریه در ایران با دعوت از سرمایه‌گذاران ایرانی برای سرمایه‌گذاری در بازسازی سوریه از حذف تعرفه‌های گمرکی ۲ کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
کد خبر : 2553

کاردار سوریه در ایران با دعوت از سرمایه‌گذاران ایرانی برای سرمایه‌گذاری در بازسازی سوریه از حذف تعرفه‌های گمرکی ۲ کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد. علی السیداحمد در نشست مشترک هیأت تجاری سوری با فعالان اقتصادی بخش تعاون ایران اظهار داشت: در حال حاضر تعرفه‌های گمرکی ۲ کشور ۴ درصد است که برنامه‌ریزی لازم برای حذف تعرفه‌های گمرکی در آینده نزدیک انجام شده است. وی افزود: بخش تعاون ایران با ۱۴ میلیون عضو نشان می‌دهد سهم قابل توجهی در اقتصاد ایران دارد و نباید از این ظرفیت غافل شد. وی با تأکید بر اینکه روابط بین ایران و سوریه از گذشته وجود داشته و ما نیز به این روابط و توسعه آن پایبند هستیم، افزود: ما از طرف‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در سوریه دعوت می‌کنیم. وی با تأکید بر اینکه امروز داعش در سوریه مراحل پایانی عمر خود را طی می‌کند و رو به زوال است، اظهار داشت: سوریه امروز در دوران بازسازی قرار دارد و از این جهت از بخش‌های دولتی و خصوصی ایران دعوت می‌کنیم در بازسازی کشور ما کمک کنند.
 
علی السیداحمد با بیان اینکه بازسازی سوریه نیازمند حدود ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است، از شرکت‌های ایرانی برای ورود به بازسازی این کشور دعوت کرد. کاردار سوریه در ایران خاطرنشان کرد: متأسفانه روابط اقتصادی ایران و سوریه به میزان روابط بسیار خوب سیاسی ۲ کشور نیست و در حال حاضر روابط تجاری ۲ کشور فقط ۲۰۰ میلیون دلار است که این حجم بسیار پایینی است. وی با اشاره به مشکلات و موانع پیش روی سرمایه‌گذاری و تجارت ۲ کشور، ادامه داد: مشکل تأمین مالی صادرات و گشایش بانک‌های مشترک برای تبادل ارز‌های محلی ایران و سوریه از موانعی است که باید نسبت به رفع آن اقدام کرد. علی السیداحمد با بیان اینکه ایران و سوریه هر دو درگیر تحریم هستند و نباید از تحریم‌ها بترسیم، یادآور شد: این حق ۲ کشور است که بتوانند بدون دغدغه و موانع پیش رو با یکدیگر مبادلات تجاری و اقتصادی داشته باشند و اینجا بنده بشارت می‌دهم در زمینه رفع موانع توسعه اقتصادی ۲ کشور به مراحل پیشرفته‌ای دست یافته‌ایم. در ادامه محمود ناصرالفتوح، سرپرست هیات تجاری سوریه گفت: شرکت‌های خصوصی و تعاونی ایران، در بازسازی این کشور به‌عنوان کشور همپیمان، سهم اصلی را در اختیار خواهند داشت. وی افزود: مسؤولان عالی‌رتبه ۲ کشور در نشست‌های مشترک بر کاهش تأثیر تحریم‌ها بر روابط تجاری و تسهیل شرایط تجاری تأکید کردند و در این زمینه به راهکار‌های عملی دست یافتند.

ناصرالفتوح با بیان اینکه خروجی سفر به ایران و دیدار با فعالان اقتصادی این کشور، باید به راهکار‌های عملی برسد، افزود: ایران در روز‌های سخت در کنار سوریه بود، همچنین ایران در بازسازی سوریه نیز سهم اصلی را بر عهده خواهد داشت. وی تأکید کرد: امروز سوریه برای بازسازی خود، اولویت را به مشارکت کشور‌های همپیمان مانند ایران که در جنگ با تکفیر در حمایت از سوریه برآمدند، می‌دهد و با همین رویکرد از شرکت‌های خصوصی و تعاونی ایران برای ورود به پروژه‌های توسعه‌ای دعوت می‌کنیم. وی خاطرنشان کرد: در زمینه مبادلات تجاری و افزایش روابط تجاری ۱۸ توافقنامه برای توسعه حجم مبادلات تجاری بین ۲ کشور به امضا رسیده است. همچنین رایزن سابق بازرگانی ایران در سوریه از احتمال صفر شدن تعرفه تجاری میان ایران و سوریه خبر داد و گفت: ۸۸ گروه کالایی به فهرست تجارت ۲ کشور اضافه خواهد شد. محمدحسین سجاد‌نژاد تاکید کرد: روابط تجاری دو کشور در سطح قابل قبولی نیست، اما زیرساخت‌های همکاری از سال ۹۰ که فرمان تجارت آزاد سوریه به امضا رسید، در حال فراهم شدن است. وی با اشاره به اینکه تعرفه تجاری بین ۲ کشور از سال ۹۰ به ۴ درصد رسیده بود، اضافه کرد: در توافقات اخیر به صفر رسیدن تعرفه تجاری مطرح و همچنین ۸۸ گروه کالایی استخراج شده که به فهرست تجارت ۲ کشور اضافه می‌شود. سجادنژاد یادآور شد: مذاکرات برای حمل‌ونقل مشترک زمینی میان ۲ کشور در حال انجام است. وی از فعالان تجاری کشور سوریه دعوت کرد در نمایشگاه‌های تجاری ایران که به صورت منظم برگزار می‌شود مشارکت فعال داشته باشند.

ارسال نظرات