جمعه ؛ 10 فروردين 1403
04 اسفند 1397 - 15:42

گام دوم درگرانیگاه فضای مجازی

بیانیه گام دوم انقلاب مهم‌ترین خبری بود که پس از گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی توسط رسانه‌ها منتشر شد.
نویسنده :
زینب شاهینی
کد خبر : 2371

بیانیه گام دوم انقلاب مهم‌ترین خبری بود که پس از گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی توسط رسانه‌ها منتشر شد. انقلاب به چهل سالگی رسیده است و جوانان انقلابی چهل سال پیش به میانسالان و پیران با تجربه امروز تبدیل شده‌اند. فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی قرار است با جوانان امروز رقم بخورد. جوانانی که عمده آن‌ها مربوط به دهه‌های شصت و هفتاد هستند و نقل مبارزات و روز‌های شیرین انقلاب را در خاطرات شنیده‌اند. برخی از آن‌ها دوران سخت جنگ را تجربه کرده‌اند، اما مبارزات آن‌ها و افتخاراتی که داشته‌اند عمدتا مربوط به عرصه‌های علمی، فرهنگی و ورزشی بوده است. بدون شک نسل دهه شصتی‌ها در پیشرفت علمی کشور نقش به سزایی داشتند. جوانان این دهه با ظهور اینترنت و فراگیری آن ورود به عرصه مجازی را تجربه کرده‌اند و شاید عنوان فعالترین رده سنی در فضای مجازی به این گروه اختصاص دارد. امروز تحریف و دروغ‌پردازی درباره گذشته و زمان حال بیشتر از هر بستری در فضای مجازی مطرح می‌گردد و رهزنان فکر و عقیده و آگاهی در لابه‌لای صفحات دنیای مجازی به دنبال نشاندن دروغ به جای حقیقت هستند.
 
در حالیکه رهبر معظم انقلاب شناخت درست گذشته و درس گرفتن از تجربه‌ها را شرط برداشتن گام‌های استوار در آینده می‌دانند؛ جوانان امروز باید برای کنار زدن دروغ‌ها و تحریف‌ها و ترویج حقایق در این فضا آستین خود را بالا بزنند و مجاهدانه تلاش کنند. زمانیکه رهبر انقلاب در فرمایشات قبلی خود فضای مجازی را یک تهدید و دو فرصت برشمردند، به این معنا است که اگر از این ابزار هوشمندانه استفاده شود ظرفیت‌های آن بسیار بیشتر از تهدیدات آن است و می‌تواند به عنوان ابزاری پیش‌برنده به کمک جریان انقلاب بیاید. امروز که جشن بزرگ چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشته‌ایم دشمن بیش از هر زمان دیگری به دنبال کمرنگ کردن دستاورد‌های انقلاب اسلامی و ایجاد فضای یاس و ناامیدی نسبت به آینده است. دشمن و پیاده نظامش در فضای مجازی با استفاده از تاکتیک‌های مختلف عملیات روانی، همچون مبالغه، شایعه‌سازی، دروغ‌پراکنی، سیاه‌نمایی، برچسب زدن و ... به دنبال آن است که با واژگونه‌نمایی جوان امروز را از گذشته درخشان خود پشیمان و شرمنده سازد و آینده روشن او را با القای یاس و ناامیدی به سیاهی بکشاند.
 
این در حالی است که راه طی شده انقلاب در مقایسه با دیگر انقلاب‌ها و کشور‌ها مسیری افتخار‌آمیز و با موفقیت بوده است و ادامه این راه نیز نیازمند نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی می‌باشد. رهبر معظم انقلاب در این بیانیه مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور را نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی می-دانند که جمعیّت جوان زیر ۴۰ سال که بخش مهمّی از آن نتیجه‌ی موج جمعیّتی ایجادشده در دهه‌ی ۶۰ است را فرصت ارزشمند آن می‌دانند. نخستین توصیه ایشان به جوانان برای برداشتن گام دوم انقلاب داشتن امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است که آن را کلید اساسی همه قفل‌ها می‌دانند و از نظر ایشان بدون آن هیچ گامی نمی‌توان برداشت. به همین جهت سیاست-های تبلیغی و رسانه‌ای دشمن در این چهل سال بر محور مایوس‌سازی مردم و مسئولان بوده است. ایشان خبر‌های دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران معرفی می‌-کنند.
 
اما راه حل مبارزه با این تبلیغات را نیز جوانان می‌دانند و صراحتا بیان می‌کنند که جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ی تبلیغاتی باشند. فضای مجازی مهم‌ترین بستری است که جوانان می-توانند نهال امید به آینده را در آن بکارند و با مبارزه تبلیغاتی خود ترس و ناامیدی را کنار بزنند. در عین حال توصیه‌های دیگر ایشان در عرصه‌های علم، معنویت، اقتصاد، مبارزه با فساد و عدالتخواهی، استقلال طلبی، مرزبندی با دشمن و ترویج سبک زندگی صحیح نیز همگی در بستر فضای مجازی قابلیت رشد خواهند داشت و می‌توان گفتمان آن‌ها را در این فضا ترویج کرد.

ارسال نظرات