جمعه ؛ 10 فروردين 1403
27 بهمن 1397 - 10:26
چالش‌هایی که اقتصاد مقاومتی از پیش پای اقتصاد کشور بر می‌دارد

اقتصاد مقاومتی بهار اقتصادی را به ارمغان می‌آورد

روز ۲۹ بهمن در تقویم رسمی کشور به نام «روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی» درج شده است؛ نامگذاری که بواسطه مطالبات رهبرمعظم انقلاب اسلامی دراین‌باره صورت گرفته است. هدف راهبردی معظم‌له ایجاد همدلی و همسویی برنامه‌ها و سیاست‌های دولت با مردم جهت نیل به اهداف کوتاه مدت و در نهایت اهداف بلند مدت اقتصادی کشور است.
نویسنده :
خديجه پرندوار
کد خبر : 2313

پایگاه رهنما :

روز ۲۹ بهمن در تقویم رسمی کشور به نام «روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی» درج شده است؛ نامگذاری که بواسطه مطالبات رهبرمعظم انقلاب اسلامی دراین‌باره صورت گرفته است. هدف راهبردی معظم‌له ایجاد همدلی و همسویی برنامه‌ها و سیاست‌های دولت با مردم جهت نیل به اهداف کوتاه مدت و در نهایت اهداف بلند مدت اقتصادی کشور است. ایشان طی ۶ سال گذشته تاکنون همواره اقتصاد مقاومتی را بعنوان شاه بیت کلام خویش در اکثر دیدارهایشان با مسولین نظام و اقشار مختلف مردم مورد تاکید قرار داده‌اند و بعنوان راهکار نجات اقتصاد کشور از بحران و تحریم‌ها بیان نموده‌اند. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که در شرایط فشار، تحریم، دشمنی‌ها و توطئه‌های شدید، بتواند در مقابل همهی فشارها، به رشد و شکوفایی خود ادامه دهد. اقتصاد مقاومتی ارکان مختلفی دارد از جمله:
مقاوم بودن اقتصاد
مقاومت اقتصاد یعنی اینکه همه‌ی مردم و مسؤلین وظیفه دارند سد محکم و غیر قابل نفوذ اقتصادی، را در مقابل دشمن بوجود آورند و هیچ نیرویی نتواند این مقاومت را از بین ببرد.
استفاده از ظرفیت‌های دولتی و مردمی
دولت در این راستا میتواند کمک بسیار بزرگی را به بخش خصوصی ارایه دهد و با همایت از بخش خصوصی و رعایت اصل ۴۴ قانون اساسی، بخش خصوصی را حمایت کرده تا با همکاری بخش دولتی و خصوصی فعالیت‌های اقتصادی رونق و پیشرفت سریعتری داشته باشد و به بهانه‌های مختلف از جمله فساد اقتصادی، مانع از فعالیت کارآمدشان نشود، که طی این دو سال اخیر شاهد مانع‌تراشی به این بهانه برای بخش خصوصی بوده‌ایم.
حمایت از تولید داخلی
حمایت از تولید داخلی یعنی حمایت از بخش صنعت و کشاورزی؛ صنعت و کشاورزی دو قطب مهم اقتصاد یک کشور هستند، و دولت با سیاست‌های درست باید از این صنایع حمایت لازم را بعمل آورد و با دادن تسهیلات به این دو بخش آنان را در رسیدن به این هدف یاری کنند و با به کار انداختن کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل و راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک، به تولید ملی کمک نمایند و از تولیداتشان حمایت شود، و استفاده از کالا‌های خارجی را که مشابه آن در داخل تولید می‌شود را در دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی ممنوع نمایند تا تولید کنندگان رغبت بیشتری برای تولید محصولات با کیفیت داشته باشند.
مدیریت مصرف
یکی از مسایل مهم اقتصاد مقاومتی مدیریت مصرف است. یعنی با مدیریت، بتوان جلوی اسراف و زیاده‌روی را گرفت؛ و این قضیه باید در میان مردم فرهنگ‌سازی شود و ابتدا باید در دستگاه‌های دولتی باید این کار عملی شود و مسئولین خودشان الگویی برای مردم شوند و رسانه‌ها خصوصا تلوزیون، نقش مهمی را در این زمینه بازی می‌کند. اگر کشور ما یک کشور اسلامی است، پس، از آموزه‌های آن تبعیت شود و اسراف نکنیم و متآسفانه در کشورما اسراف زیاد است و باید جلوی آن گرفته شود و صرفه‌جویی را به جای تجمل‌گرایی تبلیغ کنیم. اما درباره‌ی اقتصاد مقاومتی باید راهکاری داشت و آن کارآفرینی است. کارآفرینی به معنای خلاقیت در ایجاد کار و فرصت‌های جدید اقتصادی و تولیدی با ریسک‌پذیری بالا است و رشد و شکوفایی اقتصادی و اجتماعی را به ارمغان می‌آورد و جامعه‌ای که در مسیر کارآفرینی حرکت کند جامعه‌ای پویا و فعال است و با این عمل می‌تواند در مقابل فشار‌های بیرونی و درونی مقاومت نماید. در جوامع کار آفرین، رشد و توسعه‌ی اقتصادی سریع‌تر و بیشتر انجام می‌شود، زیرا کارآفرینی باعث ایجاد اشتغال و انتقال تکنولوژی و ارتقاء سطح زندگی افراد جامعه می‌شود و رفاه و ثروت در کشور زیاد می‌شود. اما در کشور ما تقریبا دراکثر حوزه‌های اقتصادی مسؤلان نتوانسته‌اند اقدامات مؤثری انجام دهند. از جمله اقدامات صورت نگرفته در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی عبارتند از:
رونق در تولید مسکن
در این بخش که کمترین اثر تحریم‌ها را بر خود داشته دولت نه تنها فعالیت درستی نداشته، بلکه با اتخاذ تصمیمات نادرست از جمله افزایش وام مسکن، در این حوزه به کاهش تولید مسکن و افزایش بیکاری منجر شده است.
مقابله‌ی جدی با واردات کالا‌های لوکس خارجی
در این رابطه وزارت صنعت، نگاه وارداتی به تجارت خارجی داشته است و با رویکرد اشتباه خود روند کاهشی قبل را به روند افزایشی واردات کالا‌های غیر ضروری لوکس در سال‌های اخیر داشته است و این خود باعث تورم و بالا رفتن سطح زندگی اقشار پردرآمد شده و تآثیر آن بر کاهش ازدواج و افزایش ناامیدی در قشر کم‌درآمد شده است.
کاهش هزینه‌های جاری دولت
با شرایطی که بر کشور حاکم است از دولت انتظار کاهش هزینه‌های جاری می‌رود، اما متأسفانه رشد بالای ۲۰ درصد هزینه‌های دولت چیز دیگری می‌گوید. البته نباید ناگفته بماند که هدفمندی یارانه‌ها؛ نه تنها صورت نپذیرفته، بلکه اقدام برای حذف دهک بالا هم انجام نگرفته است؛ و مهمتر اینکه عملا از تولیدات داخلی نیز حمایت‌های منسجم و نظام‌مندی صورت نگرفته است. از سوی دیگر بالا بودن سود بانکی باعث شده به جای تولید مردم به سپرده‌گذاری بپردازند.
واردات قاچاق
دولت به بهانه‌های گوناگون انجام این قانون را به تآخیر انداخته و باعث ضربه به اقتصاد کشور شده است. این‌ها تنها بخشی از موارد بود که عنوان شد و تآثیراتش بر اقتصاد کشور این بوده که با عدم رعایت اقتصاد مقاومتی و عدم حمایت از کارآفرینی در کشور چرخ اقتصادی به کندی حرکت می‌کند و تحریم‌ها و توطئه‌های دشمن باعث از حرکت ماندن بخش‌های مهم اقتصادی خواهد شد. در نهایت کشور به جوامع و کشور‌هایی که قصد براندازی نظام را دارند، متکی خواهد شد. دیگر تآثیر آن، این خواهد بود که رونق اقتصادی از بین می‌رود و تولیدات کشور کم شده و باعث می‌شود خود کفایی جای خود را به وابستگی بدهد و کشور‌های دیگر برایمان در همه‌ی حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی، تصمیم‌گیری کنند؛ و مردم کم‌کم از آینده‌ی نظام ناامید شوند. بنابراین اگر این عواقب مسؤلین را به اتخاذ مجدد تصمیمات جدی، در رابطه با اقتصاد مقاومتی و حمایت از کارآفرینی در کشور وادار باید برای آبادانی کشور عزمی راسخ بکار گیرند تا کشور را در همه‌ی عرصه‌ها با سرعت بیشتری به توسعه و آبادانی نزدیک کنند آن‌هم با چنین نیرو‌های عظیم و بالقوه‌ای که در حوزه‌ی انسانی، معدنی و ثروت‌های ملی که در اختیار کشور ایران است.

ارسال نظرات