جمعه ؛ 10 فروردين 1403
26 شهريور 1397 - 09:51
تکنیک‌های جنگ روانی در فضای مجازی (۳)

پاره حقیقت‌گویی براي فريب افکار عمومي

گاهی خبر یا سخنی مطرح می‌شود که از نظر منبع، محتوای پیام، مجموعه‌ای به هم پیوسته و مرتب است که اگر بخشی از آن نقل و بخشی نقل نشود، جهت و نتیجه پیام منحرف خواهد شد.
کد خبر : 1432

پایگاه رهنما :

گاهی خبر یا سخنی مطرح می‌شود که از نظر منبع، محتوای پیام، مجموعه‌ای به هم پیوسته و مرتب است که اگر بخشی از آن نقل و بخشی نقل نشود، جهت و نتیجه پیام منحرف خواهد شد. این رویه رایج رسانه‌هاست که معمولا متناسب با جایگاه و جناح سیاسی که به آن متمایل هستند، بخشی از خبر نقل و بخشی را نقل نمی‌کنند. خبر هنگامی کامل است که عناصر خبری در آن، به شکل کلی مطرح شوند. اما چنانچه یکی از عناصر خبری شش گانه (که، کجا، کی، چه، چرا، چگونه) در خبر بیان نشود، خبر ناقص است.
حذف عمدی یکی از عناصر
در تاکتیک پاره حقیقت گویی، حذف یکی از عناصر به عمد صورت می‌گیرد و بیشتر اوقات، عنصر چرا حذف می‌شود. گاهی در روش پاره حقیقت‌گویی بخش-هایی از خبر گفته می‌شود که صحیح است، اما در کنار آن خبر‌های درست، خبرنادرست قرارمیگیرد تا با استفاده از استناد به خبر درست بقیه اخبار نادرست آن مجموعه خبر‌ها نیز مورد قبول واقع شود. تاکتیک پاره حقیقت‌گویی درباره نقل قول مطبوعات و رسانه‌ها از سخنان افراد و شخصیت‌های مهم فراوان به کار می‌رود. هر گروه و دسته‌ای به فراخور هدفی که آن را دنبال می‌کند، بخشی از صحبت‌ها را بیان و به بخش‌های دیگر بی‌توجهی می‌کند.
استفاده رسانه مکتوب از این عملیات
اگر امروزه سری به فضای مجازی بزنید و یا نگاهی به تیتر صفحه اول روزنامه‌های کشور بیندازید با موارد زیادی از به کارگیری این تاکتیک مواجه خواهید شد. برای مثال وقتی صحبت‌های مقامات و مسئولان در رسانه منعکس می‌شود عمده این رسانه‌ها در تلاشند بر روی آن قسمت از صحبت‌ها که مطابق سلایق و منافع خودشان است بیشتر تمرکز کنند. این روش پوشش گزینشی صحبت‌ها در رسانه‌ها در بسیاری از موارد باعث می‌شود مقصود اصلی گوینده به طور کلی به مخاطب منتقل نشود و حتی در مواردی نتیجه‌گیری کاملا متضاد با آنچه گفته شد برای مخاطب حاصل شود. در این میان نیاز به حضور رسانه‌های مستقلی است تا به دور از منافع و سلایق سیاسی جناحی صحبت‌های گوینده را بر اساس درجه‌بندی اهمیتی که دارد و مطابق با اصول خبرنویسی منتشر کند.
گاهی روش پاره حقیقت گویی به جای گزینش اخبار مکتوب و کلمات مصاحبه‌شونده در گزینش تصاویر و فیلم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانگونه که نویسنده و گوینده خبر با گزینش خبر می‌توانند عناصر خبری را تغییر دهند و مطابق با هدف خود منتشر کنند یک عکاس و یا فیلم‌بردار هم امکان چنین تغییری را دارند.
کاربرد این ابزار در فضای مجازی
بسیاری اوقات عکس‌ها و فیلم‌هایی تقطیع شده در فضای مجازی دست به دست می‌شود و مبنای قضاوت افکار عمومی قرار می‌گیرد که به صورت گزینشی گرفته شده‌اند و تمام حقیقت را بیان نمیکنند. برای مثال در برهه‌ای فیلم‌ها و تصاویر زیادی از برخورد ماموران نیروی انتظامی و گشت ارشاد در فضای مجازی می‌شد و در عمده آن‌ها به نظر می‌رسید که ماموران -بدون هیچ دلیلی اقدام به رفتار خشونت آمیز می‌کنند. در حالیکه عمده این فیلم‌ها با برنامه‌ریزی قبلی گرفته می‌شد تا با تقطیع توهین و رفتار خلاف قانون مجرمان آن‌ها را بی‌گناه جلوه و در جایگاه مظلوم نشان دهند. اما پس از بررسی جوانب درگیری مشخص می‌شد این افراد با تهمت و توهین و حتی گاهی ضرب و شتم به ماموران در حال انجام وظیفه متعرض شده‌اند. بنابر آنچه گفته شد تاکتیک پاره حقیقت‌گویی گاهی بسیار بیشتر از یک دروغ بزرگ می‌تواند حقیقت را نابود کند. چرا که دروغ به دلیل عدم وجود مدرک و سند در بسیاری موارد به راحتی افشا خواهد شد، اما پاره حقیقت گویی راست و دروغ خبر را باهم مخلوط می-کند و خبری باورپذیر‌تر از دروغ صرف را به مخاطب عرضه می‌کند.

ارسال نظرات