جمعه ؛ 10 فروردين 1403
13 مرداد 1401 - 10:24

تولید اولین نمونه پروتوتایپ بیوایمپلنت استخوانی در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی/ مسجدی: ابزارهای نوینی برای تعیین هویت افراد به کار گرفته شده است

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: درصورت حمایت دستگاه‌های مختلف در کشور، اولین نمونه پروتوتایپ بیوایمپلنت استخوانی تا پایان امسال تولید و رونمایی خواهد شد.
کد خبر : 12371

پایگاه رهنما:

عباس مسجدی در خصوص تشریح جزئیات مربوط به کیت‌های ژنتیک تولید داخل و کیت‌های تشخیص هویت، بیان کرد: ایران جزو معدود کشورهای جهان است که موفق به تولید کیت ژنتیک با بالاترین استاندارد شده است به نحوی که طبق بررسی‌های صورت گرفته می‌توان گفت که استاندارد کیت‌های تولید داخل از کیت‌های آمریکایی و آلمانی هم بالاتر است.

وی افزود: این کیت به همت نخبگان جوان و کارشناسان مرکز تحقیقات تولید و تابستان سال گذشته توسط رئیس قوه قضاییه رونمایی شد و هم اکنون در بسیاری از آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: به طور کلی علوم قانونی و جنایی با به کارگیری علم ژنتیک دچار تحولات انقلابی شده است.

وی افزود: با افزایش شناخت نسبت به ژنوم انسان، ابزارهای نوینی در راستای تعیین هویت افراد شناسایی و به کار گرفته شد.

مسجدی با بیان اینکه قدمت علم ژنتیک قانونی به بیش از ۳۵ سال می‌رسد، اظهار کرد: در حال حاضر روش استاندارد در حوزه تعیین هویت ژنتیکی استفاده از شاخص‌های STR (ShortTandemRepeats)  است.

وی افزود: با توجه به جایگاه و بعضا نوع نشانگرهای مورد استفاده بر روی کروموزوم‌های جنسی و غیرجنسی، دامنه کاربرد این کیت‌ها تنوع بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد؛ از کاربردهای این روش می‌توان به تعیین رابطه پدر، مادر، فرزندی و روابط خویشاوندی خونی درجه یک مانند (خواهری – برادری)، بررسی وجود جد پدری یا مادری مشترک و …؛ اشاره کرد.

بیشتربخوانید

اقدامات سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص بومی سازی دستگاه‌ها و تجهیزات

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: تا به امروز عمده کیت‌های مورد استفاده در این حوزه محدود به محصولات مربوط به شرکت‌هایThermo Fisher ، QIAGEN  و Promega بوده است. این کیت‌ها در خصوص نمونه‌های مربوط به افراد زنده و نمونه‌های جمع آوری شده از صحنه جرم، بقایای انسانی و قربانیان حوادث دسته جمعی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

وی افزود: با توجه به این که این اقلام ۱۰۰ درصد وارداتی بودند لذا سالانه خروج ارز در مقیاس چندین میلیون دلار صورت می‌گرفت و در صورت عدم امکان واردات این اقلام، خطر اطاله دادرسی و خدمات رسانی به ارباب رجوع‌های سازمان وجود داشت.

مسجدی گفت: کیت‌های تولید داخل که از ابتدا با یک کیت ۱۷ لکوسی در سازمان پزشکی قانونی به منظور تشخیص هویت و تعیین روابط خویشاوندی از ۵ سال پیش آغاز شده بود، سال گذشته و پس از آزمایشات مختلف در معاونت پزشکی آزمایشگاهی و همچنین معاونت تحقیق و پژوهش سازمان به تایید رسید و تولید و رونمایی شد، همچنین این کیت در سال ۱۴۰۱ موفق به گرفتن چندین تاییدیه از سازمان‌ها و آزمایشگاه‌های مختلف در سراسر کشور شد.

وی با اشاره به تولید و تایید کیت کروموزومY  به نام IG_Y18Plex ، گفت: بلافاصله پس از گرفتن تاییدیه‌ها روند تولید انبوه برای این دوکیت آغاز شد که در حال حاضر علاوه بر سازمان پزشکی قانونی به نهادهای دیگر نیز فروخته شده است و این مهم در حال گسترش است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور بیان کرد: مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به منظور نیل به خودکفایی که از ابتدا برای این هدف کار خود را آغاز کرده بود، موفق به تولید چندین کیت دیگر از جمله کیت ۲۸ لکوسی اتوزوم تحت نام اختصاصی IG_GrandPlex و همچنین کیت‌های مورد استفاده در لکه‌ها و صحنه جرم شده است که در حال حاضر در آستانه شروع تست‌های مستقل کمی و کیفی توسط معاونت‌های مربوطه سازمان پزشکی قانونی است.

وی در واکنش به اینکه در هفته‌های اخیر در خصوص راه اندازی واحد بافت و سلول و تامین نیاز کشور در این بخش و تولید و عرضه اولین خروجی محصولات بیوایمپلنت به بازار مواردی طرح شد و اینکه در حال حاضر ادامه روند طی پروسه این موضوع در چه مرحله‌ای قرار دارد و زمان نهایی راه اندازی این واحد چه مقطعی از سال خواهد بود؟ گفت: پس از امضای تفاهم نامه با بنیاد برکت، طی هفته‌های اخیر جلسات متعددی در سطح کارشناسی و فنی بين دو مجموعه برگزار شد.

مسجدی ادامه داد: در این جلسات نحوه سرمایه گذاری، لیست تجهیزات مورد نیاز و جدول زمانبندی تامین تجهیزات و راه اندازی کارخانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: اميدواريم با تلاش و حمايت تمام دست اندركاران ذیربط و تلاش همكاران مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، تا پایان سال جاری اولین نمونه پروتوتایپ بیوایمپلنت استخوانی تولید شود.

ارسال نظرات