پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
13 مرداد 1401 - 08:07

تکرار مدل اوکراین در تایوان/ آمریکا چگونه با بحران‌زایی در جهان، منافع خود را تامین می‌کند؟

افزایش تنش‌ها در شرق آسیا مجددا نشان داد که ساختار حکومتی در این کشور تا چه اندازه به تنش‌زایی و بحران‌آفرینی در نظام بین‌الملل علاقه دارد و اساسا نظام کنونی جهان که برگرفته از نظم مورد پسند آمریکاست، تا چه ناپایدار و زمینه‌ساز جنگ است.
کد خبر : 12365

پایگاه رهنما:

سفر پرحاشیه و جنجالی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان، دقایقی پیش پایان یافت و نانسی پلوسی با هواپیمای اختصاصی، از این منطقه خارج شد و به سمت ژاپن و کره جنوبی رفت.

 با وجود هشدار مکرر و جدی پکن به واشنگتن برای لغو این سفر و جلوگیری از تنش‌افزایی در منطقه‌ی جنوب شرق آسیا، پلوسی با حمایت هر دو حزب اصلی آمریکا به تایوان رفت و با مقامات تایوانی دیدار کرد؛ موضوعی که مقامات چینی را به واکنش واداشت و قرار است از فردا، یک رزمایش عملیاتی توسط ارتش چین در حوالی جزیره تایوان برگزار شود.

این افزایش تنش‌ها در شرق آسیا که با تحریک مقامات آمریکایی صورت گرفته، مجددا نشان داد که ساختار حکومتی در این کشور تا چه اندازه به تنش‌زایی و بحران‌آفرینی در نظام بین‌الملل علاقه دارد و اساسا نظام کنونی جهان که برگرفته از نظم مورد پسند آمریکاست، تا چه حد ناپایدار و زمینه‌ساز جنگ است.

تکرار مدل بحران‌آفرینی آمریکا؛ این بار در تایوان

این مساله بار‌ها از سوی رهبر انقلاب هم مورد تاکید قرار گرفته است. به عنوان مثال، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سه‌شنبه دهم اسفند، در سخنانی به مناسبت عید مبعث، تأکید کردند: «امروز مظهر واضح و کامل جاهلیت مدرن، رژیم مافیایی امریکا است که اساساً یک رژیم بحران‌ساز و بحران‌زیست است.»

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به قضایای اوکراین و عبرت‌های آن، این موضوع را نمونه‌ای آشکار از سیاست بحران‌سازی امریکا خواندند و افزودند: «برخلاف مواضع دوگانه غربی‌ها موضع ثابت جمهوری اسلامی ایران همواره مخالفت با جنگ و تخریب در همه مناطق دنیا است و علاج بحران اوکراین و قضاوت درباره آن را منوط به شناخت ریشه‌های واقعی آن می‌دانیم.»

تجربه اخیر در تایوان و تبعاتی که سفر نانسی پلوسی به تایوان خواهد داشت – و قطعا این منطقه را درگیر فضای امنیتی و نظامی خواهد کرد – نشان داد که تحلیل رهبر انقلاب تا چه اندازه منطبق بر واقعیت‌های جاری در نظام بین‌الملل است. همانطور که واشنگتن با تحریک دولت غربگرای ولودیمیر زلنسکی در اوکراین به عضویت در ناتو، جنگ و بحران را به اروپا تحمیل کرد، حالا نیز به نظر می‌رسد که این شرایط در جنوب شرق آسیا هم در حال تکرار است و کاخ سفید به دنبال ایجاد جرقه‌های درگیری نظامی در این منطقه است.
منبع: تسنیم
برچسب ها: چین آمریکا تایوان

ارسال نظرات