جمعه ؛ 10 فروردين 1403
11 تير 1401 - 16:00

غرب چه زمانی سرعقل می آید؟!

مذاکرات هسته‌ای ایران پس از ۳ ماه توقف با سفر جوزپ بورل به تهران، به شکلی متفاوت در دوحه از سرگرفته شد.
نویسنده :
محمدرضاشبانی
کد خبر : 12126

پایگاه رهنما:

مذاکرات هسته ای ایران پس از 3 ماه توقف با سفر جوزپ بورل به تهران، به شکلی متفاوت در دوحه از سرگرفته شد. رسانه های غربی برای انحراف افکار عمومی از واقعیت و البته یاس آفرینی در بین جامعه، راهبرد مقصر نمایی ایران را به کاربسته اند تا اینگونه القا شود که مطالبات تهران زیاده خواهانه و فرابرجامی است؛ این درحالی است که مطالبه اصلی ایران ارائه تضمین و راستی آزمایی به منظور رفع عینی تحریم ها و انتقاع اقتصادی ملت ایران است که البته به کمک بنگاه های خبری غرب در زرورق زیاده خواهی به خورد افکار عمومی داده می شود.

جمهوری اسلامی ایران یکبار در زمان دولت اعتدال طعم اعتماد به غرب و تضمین امضای کری را چشیده و حالا دولتی روی کارآمده که حاضر نیست بار دیگر اقتصاد کشور را به زلف پریشان برجام گره بزند. واشنگتن یکبار با خروج از برجام، بد عهدی خود را در عمل به تعهداتش نشان داده و حالا بایدن با حفظ تحریم های فرابرجامی، عزمی برای رفع این تحریم های ضد ایرانی ندارد و حاضر نیست در مقابل امتیازی که می گیرد، انتفاع اقتصادی ایران را تضمین کند.

هر چند رسانه های غربی و دنباله های آن در داخل، سعی در بازنمایی ایران به عنوان مقصر دارند اما معادله برجام در وضعیت فعلی، چندان هم پیچیده نیست؛ اول اینکه غرب بخصوص آمریکا برای آرام کردن بازار انرژی به توافق برجام نیاز دارد و ازطرفی وضعیت داخلی آمریکا و افول سرمایه اجتماعی دولت دموکرات در آستانه انتخابات نیز، رسیدن به یک دستاورد برای کاخ سفید را ضروری ساخته است و چه دستاوردی بهتر از به نتیجه رساندن مذاکرات هسته ای با ایران. اما توافقی که انتفاع اقتصادی ایران را  به حداقل برساند!

اما تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نیز نشان داده از آغاز کار خود، دیپلماسی متوازنی را در پیش گرفته و حاضر نیست یک گام از مواضع خود عقب نشینی کند. تهدید های پوشالی فعال شدن مکانیسم ماشه در رسانه های غربی و تصویرسازی ارعاب انگیز از فردای آن نیز خللی در تصمیم جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت؛ چرا که دولت سیزدهم با فعال کردن راهبرد نگاه به شرق و تقویت رابطه با همسایگان تا حدودی تحریم ها را خنثی کرده است. فراموش نکنیم پاییز و زمستان هم در پیش است و جنگ اوکراین و به تبع آن بحران انرژی نیز کماکان ادامه دارد؛ شاید زمستان، غرب را سر عقل بیاورد که شروط و مطالبات منطقی ایران را بپذیرد!

ارسال نظرات