پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
11 تير 1401 - 12:27

آخرین اخبار زلزله‌ هرمزگان؛ تعداد فوتی‌ها به ۵ نفر رسید/ ادارات شنبه تعطیل هستند/کنکور برگزار می‌شود+فیلم و تصاویر

از ساعت ۲ بامداد امروز شنبه ۱۱ تیر تاکنون ۲۰ زلزله هرمزگان را لرزانده که ۳ مورد از این زمین‌لرزه‌ها بیش از ۶ ریشتر قدرت داشته است. این زلزله‌ها در بخش‌هایی از کشور امارات نیز احساس شده است.
کد خبر : 12125

پایگاه رهنما:

بر اساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشور در ساعت 02:02:07 بامداد امروز زمین لرزه‌ای به شدت 6.1 ریشتر بندرخمیر و بندر لنگه را لرزاند. مختصات کانون این زلزله هرمزگان که در عمق 10 کیلومتری زمین رخ داده، 26.78 درجه عرض شمالی و 55.3 درجه طول شرقی ثبت شده است.

این زمین‌لرزه در 34 کیلومتری بندر خمیر، 41 کیلومتری بندر کنگ و 48 کیلومتری بندر لنگه رخ داده است.

پس از وقوع نخستین زلزله، زمین‌لرزه‌‌های دیگری با قدرت 6.1 و 6.3 ریشتر بندرخمیر و بندرلنگه را لرزاند. 

این زمین‌لرزه در عمق 10 کیلومتری زمین رخ داده و پس از زلزله بامداد امروز بالغ بر 20 زمین لرزه این مناطق را لرزانده است. 

کانون زلزله‌ها روستای سایه خوش بوده که طبق آخرین آمار رسمی، 5 کشته بر جا گذاشته است؛ مهرداد حسن زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان به خبرنگار تسنیم گفت: این زلزله تاکنون در کنار 5 فوتی، 49 مجروح نیز داشته است.

استاندار هرمزگان: معضل اصلی گرمای هواست/نمی‌توان مردم را برای زمان طولانی در چادر نگه داشت

مهدی دوستی استاندار هرمزگان در گفت‌وگو با تسنیم گفت: بعد از زلزله اصلی و چند پس لرزه شدید آن، جلسه ستاد بحران تشکیل شد و براساس تقسیم‌بندی انجام شده، برخی مدیران از جمله بنده مکلف به حضور در سطح مناطق زلزله‌زده شدیم و برخی مدیران نیز برای پشتیبانی از مناطق عملیاتی در ستادهای خود مستقر هستند.

وی ادامه داد: بلافاصله با اولویت نجات افراد زیرآوار مانده انجام شد، قبل از ساعت 5 صبح مطمئن شدیم کسی زیر آوار نیست. گام دوم اسکان بود که اسکان موقت انجام و چادرهای موقت مستقر شد. ساعت 8 صبح دستور آغاز پخت غذا صادر شد و تا ساعتی پیش بیش از 3500 غذا برای حدود افرادی که در این منطقه حضور دارند آماده شد. موارد دیگری مانند نوشیدنی خنک نیز آماده شده است.

استاندار هرمزگان گفت: مسئله اصلی ما گرمای شدید هواست، چادر مستقر شده اما برای زمان بلند مدت و پس از تکمیل ساخت ساختمان‌ها نمی‌توان مردم را در چادرها نگه داشت. معاون اول دولت ساعت 3 بامداد با من تماس گرفتند و قرار شد مساعدت شود و کانکس‌های موقت برای مردم زلزله‌زده تهیه شود.

دوستی گفت: با توجه به گرمای شدید هوا، چادرهای سالنی بزرگ از استان‌های دیگر ازجمله فارس به همراه کولرهای بزرگ ارسال شده و تا 2 ساعت اینده اولین چادرها برپا می‌شود تا مردم به ویژه زنان و کودکان در این چادرها مستقر شوند و از گرما در امان باشند.

خوشبختانه چند هفته پیش با تعامل استانداری و بنیاد برکت تمام خانه‌های روستایی بیمه شده بودند، کارشناسان بیمه‌ در حال ارزیابی هستند اما آواربرداری اصلی مربوط به مسیرهای مواصلاتی بوده که به دلیل ریزش کوه و پل مسدود شده بودند که خوشبختانه به سرعت رفع انسداد و آسفالت‌ریزی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تا این لحظه تعداد فوتی‌ها همان 5 نفر است گفت: 13 نفر از مجروحان این زلزله در بیمارستان بودند که دو نفر مرخص شده‌اند و سایر افراد نیز احتمالا تا دو روز آینده مرخص می‌شوند.

دستور وزیر کشور برای امدادرسانی سریع به زلزله‌زدگان هرمزگان

احمد وحیدی وزیر کشور در تماس تلفنی با مهدی دوستی استاندار هرمزگان، ضمن استماع آخرین گزارش از خسارات زلزله هرمزگان دستور داد امکانات لازم برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان به سرعت ارسال شود.

تماس تلفنی وزیر کشور با استاندار هرمزگان در ساعات اولیه بامداد شنبه پس از وقوع این زمین لرزه انجام و دستورات لازم صادر شد.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان تاکنون شمار قربانیان این زلزله به 5 نفر‌ افزایش یافته است.

بنابر گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله‌ای به بزرگی 6.1 ریشتر ساعت 2 و 2 دقیقه بامداد امروز، بندر خمیر و بخش‌های دیگر استان هرمزگان را لرزاند و پس لرزه‌هایی به بزرگی 6.3 ریشتر هم در ساعت 3 و 54 دقیقه بامداد، رخ داده است.

دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان زلزله هرمزگان

بهرام عین‌اللهی در تماس تلفنی با رئیس اورژانس کشور و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، خواستار رسیدگی فوری و آمادگی مراکز درمانی بیمارستان‌های این استان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله شب گذشته هرمزگان شد.

وی در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: ارائه سریع خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه زلزله انجام گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین به جعفر میعادفر، رئیس اورژانس کشور ماموریت داد تا در محل حادثه حاضر شود.

در این تماس تلفنی همچنین دکتر حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به حضور فعال اورژانس پیش بیمارستانی و کادر تخصصی درمان برای ارائه خدمات به مصدومان، گزارشی از اقدامات انجام شده توسط اورژانس، اقدامات تشخیصی و رسیدگی‌های درمانی به آسیب دیدگان زلزله، به وزیر بهداشت ارائه کرد و از آمادگی کامل بیمارستان‌های هرمزگان برای اقدامات درمانی آنان خبر داد.

وی گفت: تیم‌های واکنش سریع و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی به منطقه سایه‌خوش و سایر روستاهای اطراف بندرلنگه اعزام شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این تماس تلفنی با اشاره به آماده باش تمامی نیروهای اورژانس و کادر درمان افزود: تمام بیمارستان‌های استان در آماده‌باش کامل هستند و آمبولانس‌های این دانشگاه به همراه امکانات کامل خدمات اورژانس از بندرعباس به بخش مهران اعزام شده است.

ارسال چادر، اقلام زیستی و بسته‌های غذایی از تهران به مناطق زلزله‌زده هرمزگان

مهدی ولی‌پور؛ رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به وقوع زلزله 6.1 ریشتری بندر خمیر و لنگه در ساعت 2 بامداد اظهار کرد: در پی وقوع این زلزله، نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام و اقدامات خود را آغاز کردند.

وی با اشاره به پایان یافتن مرحله جستجو در محل حادثه خاطر‌نشان کرد: در ساعت 7 صبح امروز، مرحله جستجو به پایان رسیده و هم‌اکنون فرآیند اسکان اضطراری در حال انجام است.

ولی‌پور با اشاره به ارسال کمک‌های ستاد مرکزی به محل حادثه به آسیب‌دیدگان تصریح کرد: قرار است اقلامی شامل چادر، موکت، اقلام زیستی و بسته‌های غذایی از طریق تهران به محل حادثه ارسال شود.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر همچنین با اعلام آمادگی استان‌های معین برای امدادرسانی و کمک به آسیب‌‌دیدگان در این زلزله خاطر‌نشان کرد: استان‌های فارس، بوشهر و کرمان به عنوان استان‌های معین آماده هستند و در صورت نیاز نیروهای خود را به محل حادثه اعزام خواهند کرد.

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان گفت: برق آب‌شیرین‌کن‌ها وصل شدند و‌ نگرانی برای تامین آب رفع شد، تنها برق 17 روستا مانده تا وصل شود. پخت غذای گرم از ساعت 8 صبح آغاز شده و نان و یخ مورد نیاز تهیه شده است. تعدادی چادر سالنی با خنک‌کننده ایستاده تهیه شده که بچه‌ها را در آن‌جا مستقر کنیم تا زمانی که برق وصل شود.

بیشتر بخوانید

زلزله ,

مدیرکل فرودگاه‌های استان هرمزگان گفت: هیچ گونه خسارتی به فرودگاه‌ها وارد نشده و فرودگاه‌های استان آماده همکاری با پرواز‌های امدادی است.

به گزارش روزنامه الاتحاد امارات، شدت زلزله بامداد امروز استان هرمزگان در جنوب ایران به‌قدری زیاد بود که ساکنان ابوظبی، دبی، شارجه و عجمان نیز آن را احساس کردند.

فیلم زیر مربوط به خروج ساکنان شهر العین امارات پس از زلزله هرمزگان است

 

آمادگی نیروی دریایی سپاه برای کمک به زلزله‌زدگان

سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه به محض وقوع زلزله ضمن تماس با سردار عظمایی فرمانده منطقه پنجم ندسا تأکید کرد سریعأ گروه های جهادی ، مهندسی و امداد رسان به محل وقوع حادثه اعزام شوند. 

تنگسیری گفت: باید تلاش شود از مشکلات و آلام مردم عزیز آن منطقه کاسته و هرگونه کمک رسانی لازم به مردم صورت گیرد. 

وی تصریح کرد: در صورت نیاز با امداد هوایی توسط بالگردهای هوادریا نیروی دریایی سپاه به سرعت مصدومان حادثه به بیمارستان های بندرعباس منتقل شوند. 

دریادار پاسدار تنگسیری ضمن تماس با مهندس دوستی استاندار هرمزگان افزود: نیروی دریای سپاه با بسیج امکانات و امداد رسانی منطقه پنجم، در حال کمک رسانی است و در صورت نیاز بیشتر آمادگی دارد از ظرفیت مهندسی نیرو هم استفاده کند، ما مثل همیشه برای رفع مشکلات مردم عزیز در کنار آنان خواهیم بود.

زلزله ,

اعزام تیم‌های امدادی هلال احمر فارس به مناطق زلزله‌زده هرمزگان

حسین درویشی مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم  با بیان اینکه زلزله ای به بزرگی 6.1 ریشتر بامداد 11 تیرماه مناطقی از استان هرمزگان را لرزاند اظهار داشت: با اعلام مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر در خصوص این رویداد، کلیه نیروهای امدادی و عملیاتی این جمعیت به حالت آماده باش کامل درآمده و 9 تیم تخصصی عملیاتی این جمعیت به هرمزگان اعزام شدند.

وی گفت: تیم تخصصی امدادهوایی به همراه بالگرد ، دو تیم تخصصی سگ های زنده یاب ، یک تیم واکنش سریع و پنج تیم عملیاتی جستجو و نجات در آوار و اسکان اضطراری از چهار شهرستان این جمعیت در سطح فارس به هرمزگان اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس همچنین اظهار کرد: اقلام امدادی مورد نیاز مردم این مناطق که شامل چادر ، بسته غذایی و موکت می باشد از انبار های پشتیبانی امدادی هلال احمر فارس بارگیری و به مناطق زلزله زده ارسال شدند.

محمد رحمانیان مدیر روابط عمومی اورژانس 115 شهرستان جهرم نیز گفت: پیرو وقوع زلزله در هرمزگان اتوبوس آمبولانس جهرم  با تجهیزات و داروی کامل به سمت محل وقوع حادثه اعزام شد.

 

دوستی استاندار هرمزگان گفت: این زلزله‌ها متاسفانه موجب شد شماری از هم‌وطنان جان خود را از دست دهند و شماری نیز مصدوم شدند و خساراتی نیز به منازل مسکونی مردم وارد شده است.

استاندار هرمزگان گفت: تا صبح امروز عملیات نجات و جستجوی افراد مانده در زیر آوار ادامه داشت و اکنون این عملیات با توجه به اینکه دیگر فردی زیر آوار نیست پایان یافت.

وی تصریح کرد: ادوات و تجهیزات لازم برای آواربرداری به منطقه اعزام شده و به سرعت کار آواربرداری از این مناطق آغاز خواهد شد.

استاندار هرمزگان: عملیات جستجو و نجات پایان یافت/ هیچ فردی زیر آوار نیست

مهدی دوستی استاندار هرمزگان گفت: این زلزله‌ها متاسفانه موجب شد شماری از هم‌وطنان جان خود را از دست دهند و شماری نیز مصدوم شدند و خساراتی نیز به منازل مسکونی مردم وارد شده است.

استاندار هرمزگان گفت: تا صبح امروز عملیات نجات و جستجوی افراد مانده در زیر آوار ادامه داشت و اکنون این عملیات با توجه به اینکه دیگر فردی زیر آوار نیست پایان یافت.

وی تصریح کرد: ادوات و تجهیزات لازم برای آواربرداری به منطقه اعزام شده و به سرعت کار آواربرداری از این مناطق آغاز خواهد شد.

زلزله ,

مسئولان ارشد استانی از جمله استاندار هرمزگان در منطقه زلزله‌زده حضور دارند. 

تمام ادارات دولتی و دستگاه‌های اجرایی استان هرمزگان با اعلام استانداری امروز شنبه 11 تیر تعطیل اعلام شد. در اطلاعیه ستاد بحران استانداری عنوان شده که امتحانات و آزمونهای کنکور برگزار خواهد شد اما ادارات تعطیل هستند. 

 

استاندار هرمزگان همچنین از برپایی کمپ‌های اسکان موقت در بندرعباس و مناطق متاثر از زلزله خبرداد.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان اظهار داشت: با توجه به تعداد زلزله‌ها از دیشب اقدامات لازم برای برپایی کمپ‌های اضطراری در بندرعباس و سایر مناطق زلزله‌زده انجام شده است.

وی افزود: این کمپها با کمک هلال احمر دایر می‌شود و مکان آنها به زودی اطلاع رسانی می‌شود.

استاندار هرمزگان از مردم درخواست کرد ضمن حفظ آرامش خود، از تردد در مسیر مناطق زلزله زده پرهیز کنند و فعلا به این مناطق سفر نکنند. 

سپاه استان نیز آمادگی خود برای کمک رسانی به مردم را اعلام کرد، گروه‌های جهادی استان نیز از آمادگی اعزام خبردادند و اعلام کردند برای کمک به هم وطنان عازم غرب هرمزگان می‌شوند. 

مردم در حال حاضر در بیرون از منازل خود هستند و از ترس وقوع زلزله‌های دیگر از رفتن به منازل پرهیز می‌کنند. 

زلزله ,

از ساعت 2 بامداد امروز که زلزله بزرگ 6.1 ریشتری استان هرمزگان را لرزانده، تا ساعت 6 صبح مجموعاً 20 زمین‌لرزه بزرگ و کوچک در این استان رخ داده است.

سه عدد از این زمین‌لرزه‌ها بالای 6 ریشتر بوده‌اند(دو زلزله 6.1 ریشتری و یک زمین‌لرزه 6.3 ریشتری) و مابقی لرزه‌ها نیز بالای 3 و 4 ریشتر بوده‌اند.

تخریب بخشی از مناره مسجد تاریخی جامع بندر لافت و بادگیرهای این شهر و تخریب بخشی از دیوار مدرسه چاهوشرقی در پی ریزش سنگ از کوه و ریزش دیوارها در برخی از مناطق روستایی غرب جزیره قشم بخشی از گزارشات اولیه اثرات زمین لرز‌ه‌های بزرگ ساعات اخیر است.

زلزله , زلزله , زلزله ,

مختار سلحشور مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان در گفت‌وگو با تسنیم از آمادگی کامل نیروهای امدادی و اعزام به مناطق زلزله خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از آماده باش کامل بیمارستان‌های استان خبرداد و گفت: بیمارستان‌های استان کاملا در حالت آماده باش هستند. 

وی افزود: تیم های واکنش سریع و تکنسین های فوریتهای پزشکی به منطقه سایه خوش و سایر روستاهای اطراف بندرلنگه اعزام شدند. 

فرشیدی گفت: تمامی نیروهای اورژانس پیش بیمارستانی و کادر بهداشت و درمان آماده خدمات رسانی به مردم زلزله زده هستند و جلسه اضطراری مدیریت درمان دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده است.

زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله , زلزله ,

منبع: تسنیم

ارسال نظرات