جمعه ؛ 10 فروردين 1403
01 خرداد 1401 - 14:34

پایگاه رهنما:

 

روزنامه کیهان **

اندیشکده کوئینسی: آمریکا دنبال سنگ‌اندازی است نه توافق با ایران

اندیشکده معروف آمریکایی تصریح کرد حتی دموکرات‌های آمریکا هم دنبال تعامل دیپلماتیک با ایران نیستند. «کوئینسی، حمایت دموکرات‌های سنا از یک مصوبه تشدید‌کننده تحریم و ضد برجام را سند ادعای خود توصیف کرد.

«ریسپانسیبل استیت کرفت» وابسته به‌اندیشکده کوئینسی در تحلیلی نوشت: پس از گذشت بیش از یک سال از آغاز مذاکرات دولت بایدن، نجات برجام همچنان نامشخص است. علی‌رغم شکست آشکار و پذیرفته شده کمپین «فشار حداکثری» که با تصمیم ترامپ برای لغو توافق در می‌۲۰۱۸ آغاز شد، سیاست‌ها در مذاکرات برجام مانند همیشه مسموم است. اخیرا، سنای آمریکا با ۶۲ رای موافق در مقابل ۳۳ رای مخالف، پیشنهاد سناتور جمهوریخواه برای مخالفت با ورود مجدد آمریکا به برجام را تصویب کرد، مگر اینکه توافق جدید حاوی چندین مفاد جدیدی باشد و همه می‌دانند ایران هرگز آنها را نخواهد پذیرفت. ۱۶ دموکرات به یک اقدام با هدف خرابکاری در دیپلماسی دولت رأی مثبت دادند. حتی پس از شکست ثابت شده رویکرد جنگ‌طلبان علیه ایران در لغو توافق و اعمال فشار حداکثری، محاسبات سیاسی در واشنگتن این است که جانبداری از تندروهای بی‌اعتبار، امن‌تر از حمایت از تعامل دیپلماتیک است.

ادامه گفتارهای جنگ‌طلبانه بر سر توافق هسته‌ای، نشان دهنده انگیزه‌های پنهان در سیاستگذاری‌های آمریکا است. انگیزه‌هایی که سیاستمداران و سیاست‌گذاران را تشویق به پذیرش سیاست‌های آشکارا بدتر برای آمریکا و جهان می‌کند. تا زمانی که این انگیزه‌ها از طریق افزایش سازماندهی و فعالیت سیاسی تغییر نکند، اصلاح و مهار سیاست خارجی ایالات متحده بسیار دشوار خواهد بود.

لغو برجام برای منافع آمریکا مضر بوده و این نتیجه‌گیری چه با تعریفی محدود یا فراگیر از منافع آمریکا، صحیح خواهد ماند. این کار نیروهای آمریکایی را در معرض خطر بیشتر حملات موشکی و پهپادی قرار داده است و حداقل در دو مورد، ایالات متحده و ایران را به جنگ بسیار نزدیکتر کرده است.

نقض تعهدات ما تلاش‌های دیپلماتیک کنونی و آینده آمریکا را تضعیف کرده و همین مسئله باعث می‌شود سیاست خارجی ما ضعیف‌تر و ناکارآمدتر از چیزی که می‌توانست، باشد. خروج از برجام حتی باعث شد متحدان منطقه‌ای ما هم امنیت کمتری داشته باشند. با هر دیدگاهی، سیاست ترامپ در قبال ایران شکست خورد و برنامه هسته‌ای ایران پیشرفته‌تر از همیشه است. تمامی مشکلات دیگر واشنگتن با ایران هم در طول این چهار سال به طور همزمان تشدید شده است.

جنگ اقتصادی دولت ما نیز پس از چندین سال پایبندی کامل تهران به مفاد قرارداد، مجازات دسته جمعی غیرقابل دفاعی را برای مردم ایران به همراه داشته است. پیوستن مجدد به توافق و پایان دادن به جنگ اقتصادی مطمئناً همه مشکلات روابط ایران و آمریکا را حل نمی‌کند، اما موضوع هسته‌ای را حل می‌کند، همه چیز را قابل کنترل‌تر می‌کند و احتمال درگیری بین دولت‌های ما را بسیار کاهش می‌دهد.

با وجود همه اینها، حزب جمهوری خواه هنوز نپذیرفته که تصمیم ترامپ در لغو برجام اشتباه بود. سناتور رند پل تنها جمهوری خواه کنگره است که به طور علنی از این تصمیم انتقاد کرده است. حامیان اصلی تحریم‌های «فشار حداکثری» به سادگی انکار می‌کنند که سیاست‌شان نتیجه معکوس داشته است و حاضر نیستند عواقب به بن‌بست کشاندن سیاست خارجی آمریکا در منطقه را بپذیرند.

شکست غیرقابل انکار «فشار حداکثری» نه به کنار گذاشته شدن آنکه به تداوم آن در دوران بایدن منجر شد. همان انگیزه‌های انحرافی که بسیاری از سناتورهای دموکرات را تشویق می‌کند تا همراه با جمهوری‌خواهان رای دهند، دولت بایدن را نیز به سمت پذیرش خطر فروپاشی توافق هسته‌ای به دلیل امتناع از دادن امتیازی عمدتاً نمادین سوق داده است. همان‌طور که پیتر بینارت اخیراً گفته است، «دولت بایدن، حتی بر اساس گفته خودش، توافق هسته‌ای ایران را بیهوده به خطر می‌اندازد.»

معماران سیاست‌های شکست خورده نه تنها هیچ مجازاتی، چه سیاسی و چه حرفه ای، برای شکست‌های خود متحمل نمی‌شوند، بلکه تعصب جنگ‌طلبانه در همه مذاکرات باعث می‌شود رویکرد آنها با کمترین مقاومت مواجه شده و خواسته‌های نامعقولی را مطرح کنند که هدف آن جلوگیری از رسیدن به توافق است.

استفاده آمریکا از تحریم‌های اقتصادی را در نظر بگیرید. واشنگتن به هیچ وجه حاضر به کاهش این نوع تحریم‌ها نیست، حتی اگر انجام این کار دستاوردهایی را به همراه داشته باشد که خود ایالات متحده به دنبال آن است. به طور کلی ترجیح آن است به جای اذعان به شکست یا نتیجه معکوس فشار تحریم‌های موجود، تحریم‌ها بصورت مداوم افزایش پیدا کنند.

اگر دولت مقابل به سرعت تسلیم نشود، همیشه استدلالها به سمت افزایش فشار می‌رود نه پیشنهاد کاهش آنها. از آنجایی که طرفداران لغو تحریم‌ها اغلب متهم به «نرم» بودن با این یا آن دولت می‌شوند، بیشتر کارشناسان سیاست خارجی انگیزه قوی در حمایت از وضعیت موجود یا تایید گزینه‌های تندروتر دارند.

تقریباً همه چیز در واشنگتن به گونه‌ای طراحی شده است که حمایت از دیپلماسی را به خطری خطرناک تبدیل کند، و همین ساختارها جنگ یا تحریم را برای حل مشکلی تشویق می‌کنند، فارغ از آنکه این کار چقدر اوضاع را بدتر می‌کند. از آنجایی که سیاست‌های زورگرایانه بارها و بارها شکست خورده، دلیل این حمایت نمی‌تواند مشاهده موارد متعدد موفقیت از این رویکرد باشد.

تداوم سیاست‌های شکست خورده برای سیاستمداران و سیاست‌گذاران آسان‌تر است، زیرا تغییر آنها به هر طریق مهمی می‌تواند باعث انتقاد و واکنش‌هایی شود که ترجیح می‌دهند از آن اجتناب کنند. مؤسسه کشورداری مسئولانه، کویینسی

(Quincy Institute for Responsible Statecraft)

‌اندیشکده‌ای است که در سال ۲۰۱۹ تاسیس شده و در واشینگتن دی سی

واقع است.

 

مسیر دولت سابق درباره ارز 4200 تومانی خطرناک و غیرقابل تداوم بود

حذف ارز 4200 تومانی و بازتوزیع یارانه‌ها، تصمیمی اضطراری اما درست بود.

روزنامه اصلاح‌طلب دنیای اقتصاد در این زمینه از زبان برخی کارشناسان نوشت: آنچه روی داده از سر ناچاری و اضطرار به واسطه قاچاق این محصولات به کشورهای همجوار بوده و عملا بخشی از یارانه پنهان به غیر‌ مردم ایران پرداخت می‌شد. این اصلاح به سهم خود، این نقیصه را تا حدودی اصلاح کرده و از نگاه کلی در اقتصاد کشور تاثیر مثبت داشته است. اقدامات اصلاحی اخیر از دید کارشناسی اقدام درستی است که امید است با لحاظ کردن موارد اصلاحی دیگر، حواشی مربوطه نیز به حداقل آسیب‌های محتمل کاهش یابد.

حذف هرگونه رانت و قیمت‌گذاری در بلندمدت، باعث شـــفافیت و کارآیی بیشتر بازار سرمایه و گزارش‌های ناشران خواهد شد و این موضوع، تحلیل را برای فعالان بازار میسر و روشن‌تر خواهد کرد. اتفاقی که در حذف یارانه گندم، مرغ، برنج و لبنیات افتاد، باعث رشـد مبلغ فروش شرکتهای فعال در این حوزه خواهد شد که در کنار آن باید افزایش نرخ خرید مواد اولیه آنها را هم مدنظر قرارداد و با بررسی حاشیه سود ناخالص این شرکتها به دور از هیجانات کاذب، اقدام به خرید و فـروش کرد. با توجه به P/E بالای این شرکت‌ها در بورس و رشد سریع قیمت سهام‌شان می‌توانیم بگوییم، نمی‌توان رشـد بالاتری را انتظار داشت و در نهایت به تعدیل P/E آنهـا خواهد انجامید. آنچه اتفاقات اخیر بیش از پیش نمایان می‌کند، احتمال بالای حذف رانت و واقعی‌سازی قیمت حامل‌های انرژی در آینده‌ای نه چندان دور است که قطعا اثرات وسیع‌تری خواهد داشت و تحلیلگران باید در تحلیل خود این مورد را مدنظر

قرار دهند.

در نتیجه، راهی جز این برای اصلاحات اقتصادی وجود ندارد که حذف هم‌زمان رانت‌های تولیدکنندگان و قیمت‌گذاری دستوری و آزادسازی واردات اتفاق بیفتد. این روزنامه از قول کارشناس دیگری نوشت: اصلاح قیمت‌ها و حذف ارز ترجیحـی در کنار ابهامات و مشکلاتی که دارد، تاثیرات مهمی بر اقتصاد و به خصوص بازار سرمایه خواهد داشت و به نظر می‌رسد، این اقدامات موجب کاهش ریسک بازار، افزایش سودآوری شرکتها، کاهش کسری بودجه دولت و افزایش انتظارات تورمی در سطح جامعه شود که در کل، برآیند این تصمیم از نگاه بازار سرمایه، مثبت ارزیابی می‌شود.

 از ریسک‌های عمده و تاثیرگذار بر بازار سرمایه، می‌توان به بخشنامه‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه از سوی دولت اشاره کرد که در حال حاضر، با حذف ارز ترجیحی انتظار می رود، سطح دخالت‌های دولت در اقتصاد و بازار سرمایه کاهش یابد، همچنین با کاهش ریسک، شاهد افزایش P/E بازار باشیم. با حذف ارز ترجیحی و آزادسازی نرخ محصولات، سایه قیمت گذاری دستوری نیز از سر این صنایع برداشته می شود و این امر به سودآوری این شرکت‌ها منجر خواهد شد. از سوی دیگر به نظر می رسد با این اقدام، کسری بودجه دولت کاهش یابد و دولت اوراق بدهی کمتری در بازار سرمایه بفروشد.

کارشناس دیگری هم به دنیای اقتصاد گفت: آنچه در مورد تبعات حذف ارز ۴۲۰۰تومانی مطرح می‌شود، تنها تبعات یک اشتباه فاحش در اقتصاد کشور در قیمت‌گذاری نادرست نرخ مبادله دلار و ریال است؛ تعیین نرخ مبادله ثابت برای نرخ ارز، در حالی که تورم شدید توام با کسری بودجه پایدار و ناترازی بانک‌ها برقرار بود و موجب شد تا فاصله شدیدی میان نرخ واقعی ارز و نرخ دولتی

پدید آید.

وسوسه حرکت‌های پوپولیستی در دولت قبل که در آستانه انتخابات بود، موجب شد تا اصلاح قیمت ارز حتی با راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی و نرخ نیمایی ارز رخ ندهد و در نهایت، ده‌ها میلیارد دلار ارز در قالب تخصیص‌های اشتباه و مشکوک به هدر برود. این مسیر قطعا در دولت جدید قابل ادامه نبود و بار دیگر دولت مجبور به اصلاح نرخ ارز دولتی شده است.

*********************************

روزنامه خراسان**

یک حکم جنجالی و تغییر دبیر فدراسیون ژیمناستیک!

اتفاقات فدراسیون ژیمناستیک در چند سال اخیر حاشیه های زیادی برای این رشته ایجاد کرد و کار را به مراجع قضایی و سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری کشاند. به گزارش مهر در تازه ترین اتفاق، حکمی درباره رئیس پیشین و دبیر این فدراسیون منتشر شده که این حکم دادگاه کیفری منجر به صدور «قرار جلب به دادرسی» شده است. مهر مدعی شد متن این حکم و موارد اتهام در اختیار گروه ورزشی این خبرگزاری قرار دارد اما بنا به ملاحظاتی از انتشار آن خودداری می شود. به دنبال این اتفاق فدراسیون ژیمناستیک از تعیین سرپرست دبیری جدید خبر داد و احمدی سرپرست فدراسیون ژیمناستیک در حکمی سید مقداد قلندرپور را به جای محسن سلیمانی، به عنوان سرپرست دبیری منصوب کرد.

 

خبر متفاوت

ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی اتهام آزار جنسی یکی از خدمه پرواز را در یک جت اختصاصی در سال ۲۰۱۶ تکذیب کرد. مجله «بیزینس اینسایدر» در گزارشی نوشت: شرکت «اسپیس ایکس» که متعلق به ایلان ماسک است، ۲۵۰ هزار دلار برای جلب رضایت شاکی پرونده این آزار جنسی پرداخت کرده است. بر اساس این گزارش، کسی که ایلان ماسک را به آزار جنسی متهم کرده بعد از گرفتن پول توافق کرده که از او شکایت نکند. با این حال این نشریه آمریکایی به نقل از منابعی که نامشان فاش نشده و دوستان این شخص معرفی شده‌اند، نوشته است که ماسک در جت خصوصی‌اش، هنگامی که این خدمه پرواز در حال ماساژ او بوده،  او را آزار جنسی داده است اما ماسک مدعی شده که این گزارش، با انگیزه سیاسی و به قصد ترور شخصیت او تهیه شده است.

**********************************

روزنامه ایران**

اعطای اوراق هویت به ۴۲ فرد فاقد شناسنامه در استان هرمزگان

 خبر اول اینکه، ۴۲ نفر از اهالی شهر لیردف استان هرمزگان که به علت عدم احراز هویت و شناسنامه نداشتن برای سال‌های متمادی از دریافت بسیاری از خدمات آموزشی، رفاهی و درمانی محروم بودند، شناسنامه دار شدند. به گزارش میزان، رئیس کل دادگستری هرمزگان روز گذشته با حضور در مسجد جامع امیرالمؤمنین شهر لیردف شناسنامه‌های این افراد را به آنها تقدیم کرد. دی ماه سال ۱۴۰۰ بود که حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی قوه قضائیه به موضوع افراد فاقد شناسنامه و مدارک هویتی که به‌ نوبه خود مقوله‌ای آسیب‌زا و مولد جرم و تخلف است اشاره کرد و خواستار مرتفع شدن مشکل این افراد با همکاری قوه قضائیه با بخش‌های مختلف دولت ازجمله وزارت کشور و سازمان ثبت ‌احوال و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط شد. به گفته رئیس کل دادگستری هرمزگان پس از صدور این دستور حدود ۱۵۰ فقره شناسنامه افراد فاقد شناسنامه صادر و تحویل شد و حدود ۱۰ نفر نیز به لحاظ عدم احراز ایرانی بودن تقاضایشان مردود اعلام شد. بر اساس اعلام این مسئول در این مدت تمامی افراد متقاضی شناسنامه در استان هرمزگان تعیین تکلیف شده‌‌اند.

عراق تا چند روز دیگر بدهی‌های گازی ایران را پرداخت می‌کند

 خبر دیگر اینکه،«عادل کریم» وزیر برق عراق، در کنفرانسی مطبوعاتی در کربلای معلی زمان پرداخت بدهی‌های ایران را اعلام کرد. وزیر برق عراق در این کنفرانس گفت: «با دولت بر سر پرداخت بدهی‌های طرف ایرانی توافق کردیم. من به ایران سفر کردم و با وزیر نفت ایران توافق کردیم که بدهی‌ها پیش از پایان این ماه (ماه جاری میلادی) پرداخت شود. تابستان امسال به علت اقدامات اتخاذ شده و تعمیراتی که با مدیران کل شرکت‌ها انجام دادیم، بهتر از تابستان گذشته خواهد بود.» پیش‌تر، «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق گفته بود که میزان دقیق بدهی برقی این کشور به ایران معادل ۱میلیارد و ۶۴۲میلیون دلار است. او گفته بود که بدهی‌های مربوط به سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به طور کامل به ایران پرداخت شده است. چندی پیش وزیر برق عراق به ایران سفر کرده بود و با «جواد اوجی» وزیر نفت جمهوری‌ اسلامی ایران درباره ازسرگرفته شدن صادرات گاز ایران به عراق به توافق رسیده بود.

دومین شهر دریایی متحرک سپاه در آستانه افتتاح

 شنیدیم که،انتشار عکسی از شنــــــــــاور لجستیکی در حــــــــال ساخت شهید مهدوی در روزهای اخیر از افتتاح قریب الوقوع دومین شهر دریایی متحرک سپاه خبر می‌دهد. این شناور غول‌پیکر که در راستای راهبرد توسعه‌ای نیروی دریایی سپاه برای حضور مقتدرانه این نیرو در آب‌های دور و تقابل با دشمنان فرامنطقه‌ای طراحی شده یک ناو پشتیبانی و حاصل تغییر کاربری حرفه‌ای کشتی فله بر و تبدیل آن به یک شناور لجستیکی نظامی است.به گزارش فارس، ناو شهید مهدوی از تجهیزات مخابراتی و راداری یکپارچه و امکانات جدیدی در تأسیسات عرشه خود برخوردار است.با نهایی شدن ساخت این ناو نیروی دریایی سپاه علاوه بر برخورداری از قابلیت‌های رزمی در حوزه‌های مختلف به گستره تازه‌ای از توان ایفای مأموریت‌های دور دست نیز دست خواهد یافت.

قدرتی که در کنار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌تواند توان بازدارندگی و سیادت دریایی ایران را به شکل بی‌سابقه‌ای ارتقا بخشد و تضمین‌کننده امنیت خطوط تجاری ایران و نیز تأمین‌کننده حقوق دریانوردان و صیادان ایرانی در آب‌های آزاد باشد.

صادرات پهپاد به دو کشور دیگر پیش از تاجیکستان

 دست آخر اینکه،پس از افتتاح کارخانه ساخت پهپاد ابابیل۲ در کشور تاجیکستان حالا اعلام شده است که این کشور اولین مقصد صادراتی پهپادهای ایرانی نبوده است. به گزارش تسنیم، پهپادهای ایرانی پیش از این به کشورهایی مانند ونزوئلا و اتیوپی نیز صادر شده بودند، اما هیچ‌گاه به‌صورت رسمی خبر فروش و یا افتتاح کارخانه ساخت پهپادهای ایرانی در یک کشور خارجی منتشر نشده بود. علاوه بر این، در سال‌های اخیر طیف گسترده‌ای از پهپادهای ایرانی دراختیار گروه‌های مقاومت قرار گرفته است. به‌نظر می‌رسد پس از برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی، ایران اولین گام جدی در حوزه صادرات محصولات دفاعی را با تولید یک محصول راهبردی یعنی پهپاد برداشته و علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، توانسته‌ نیروهای جبهه مقاومت در سراسر منطقه را نیز به انواع پهپادها مجهز و از چندی پیش روند صادرات پهپادها را نیز شروع کند.

جمهوری اسلامی ایران همچنین توانسته است با تجهیز متحدان خود در منطقه به انواع پهپادها، شبکه یکپارچه پهپادی در منطقه ایجاد کند تا بتواند به هر تهدیدی در گستره جغرافیایی غرب آسیا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ دهد و از این طریق چالشی جدی برای دشمنان خود در این منطقه فراهم کند.نگاهی اجمالی به پهپادی که کارخانه تولید آن در تاجیکستان افتتاح شده است، نشان می‌دهد ابابیل2 انتخابی هوشمندانه برای صادرات بوده است. پهپادی ارزان‌قیمت، با تنوع مأموریتی مناسب و طراحی و تولید آسان، ابابیل2 را به گزینه‌ای مناسب برای صادرات بدل کرده است. علاوه بر این، ابابیل2 برای کشوری مانند تاجیکستان می‌تواند بستری مناسب برای توسعه و تست بسیاری از فناوری‌ها و آموزش پهپادی باشد و دیپلماسی پهپادی را به یکی از ارکان مهم گسترش دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران تبدیل کند.  ادامه این روند، ایران را در جایگاه‌ بازیگری مهم در عرصه صادرات محصولات پهپادی قرار می‌دهد.

ایران و تاجیکستان هر دو دارای مرزهای مشترک با کشور افغانستان و از این منظر دارای منافع مشترکی در موضوع مقابله با تروریسم هستند؛ زیرا با حضور نیروهای امریکایی در افغانستان و همین‌طور بعد از ترک این کشور از سوی آنها هسته‌های داعش در این کشور تقویت شده و به‌عنوان خطری بالقوه که می‌تواند مرزهای دو کشور را تهدید کند، مطرح است. همچنین هر دو کشور عضو سازمان همکاری‌ شانگهای هستند و با تأیید عضویت ایران در این سازمان، حالا مسیر گسترش تعاملات دفاعی ایران با سایر کشورهای عضو این پیمان نیز میسر شده است.از این منظر ابابیل2 در نقش یک پهپاد انتحاری و مراقبتی که با مداومت پروازی 1.5ساعته و برد 200کیلومتری می‌تواند تا ارتفاع 11000 پا ارتفاع بگیرد و منطقه‌ای 770کیلومترمربعی را تحت پایش قرار دهد، گزینه‌ای مناسب برای برخورد با گروهک‌های تروریستی است. با افتتاح کارخانه تولید ابابیل2 در تاجیکستان شبکه پهپادی ایران که به‌ سمت غرب کشور گسترش یافته، در شرق کشور نیز در حال گسترش است و به این ترتیب عمق راهبردی دفاعی جمهوری اسلامی ایران گسترش می‌یابد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

رئیسی فردا به عمان سفر می‌کند

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در تداوم دیپلماسی همسایگی دولت مردمی برای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به دعوت رسمی «هیثم‌بن‌طارق آل‌سعید» سلطان عمان، دوشنبه دوم خرداد در رأس هیاتی بلندپایه عازم مسقط پایتخت این کشور خواهد شد. ملاقات رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با «هیثم‌بن‌‌طارق آل‌سعید» سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه‌های سفر یک روزه رئیسی به این کشور است. سفر رئیسی به مسقط، نخستین سفر رئیس‌جمهور ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رئیس‌جمهور در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم است. گفتنی است در راستای ایجاد زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان، هیاتی ۵۰ نفره از تجار و فعالان اقتصادی ایران هفته گذشته به این کشور سفر کردند.

***

وزیر برق عراق:

قبل از پایان این ماه بدهی‌های ایران را می‌پردازیم

وزیر برق عراق روز گذشته در نشست خبری خود در کربلا تاکید کرد: با دولت توافق کردیم بدهی‌های ایران را پرداخت کنیم. وی گفت: به تهران سفری داشتم و با وزیر نفت ایران به توافق رسیدیم که قبل از پایان ماه جاری بدهی‌های ایران را پرداخت کنیم.

عادل کریم گفت: در سفر اخیر به تهران همچنین درباره واردات گاز از ایران در تابستان به توافق رسیدیم و طرف ایرانی متعهد شد نیروگاه‌ها و واحدهای تولید برق ما را تجهیز کند. بغداد به خاطر واردات گاز از ایران بدهی‌هایی به تهران دارد که برای پرداخت این بدهی‌ها به توافق رسیدیم. آنها اوضاع عراق را می‌دانند و انتظار داریم که در تابستان و زمستان تامین گاز بخوبی انجام شود.

عادل کریم در ادامه اعلام کرد تامین گاز در سطح جهانی نیز با کمبود مواجه است و این سوخت به یک کالای بسیار مهم تبدیل شده است و دستیابی عراق به گاز یک دستاورد به شمار می‌رود.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران در دیدار خود با عادل کریم، وزیر برق عراق و هیات همراه در کشورمان بر توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها در حوزه نفت و گاز تاکید کرد و گفت: امیدوارم در این چند روزی که در ایران هستید تصمیم‌های خوبی اتخاذ شود.

وزیر برق عراق نیز در این دیدار ایران را کشور دوست خواند و افزود: خوشحال هستم که برای دومین بار شما را ملاقات می‌کنم. ما دوست شما هستیم و دوست داریم همکاری‌های ۲ کشور تداوم یابد. 2 طرف در این دیدار بر توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها بویژه در بخش گاز تأکید کردند.

***

گفت‌وگوی بلینکن و معاون وزیر دفاع عربستان درباره ایران

وبگاه وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در بیانیه‌ای نوشت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امروز به نشست وندی شرمن، معاون وزیر خارجه و خالد بن‌سلمان آل‌سعود، معاون وزیر دفاع پادشاهی عربستان سعودی در واشنگتن ملحق شد. در ادامه این بیانیه آمده است: وزیر خارجه و معاون او قویا از آتش‌بس مورد مذاکره سازمان ملل حمایت کرده و دیگر پیشرفت‌ها در یمن را مرور کردند، از جمله از سرگیری پروازهای تجاری از صنعا و واردات سوخت برای یمن از بندر حدیده. آنها در عین حال بر ضرورت افزایش فوری دسترسی به تعز و دیگر شهرها در خطوط مقدم جنگ تاکید کردند.

وزارت خارجه آمریکا افزود: آنها با معاون وزیر دفاع[عربستان سعودی] درباره تعهد پابرجای آمریکا نسبت به تقویت توان دفاعی عربستان سعودی، تلاش‌ها برای مقابله با تهدیدات ایران و اهمیت حفظ حمایت قوی بین‌المللی از اوکراین صحبت کردند.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: آنها همچنین درباره مدیریت فشار در بازارهای جهانی انرژی که ناشی از حمله روسیه به اوکراین است گفت‌وگو و همچنین مسائل حقوق بشری و پیشرفت عربستان سعودی را در زمینه برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ مرور کردند.

***

پیگیری توافقات سفر معاون نخست‌وزیر آذربایجان به ایران

به دنبال سفر اخیر معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان به ایران، سیدعباس موسوی، سفیر کشورمان در باکو دیروز در دیدار شاهین مصطفی‌یف پیگیری توافقات این سفر را آغاز کرد.

در این دیدار مصطفی‌یف ضمن مفید و موفق خواندن سفر خود به ایران و دیدار با مقامات ارشد سیاسی، بر اراده رئیس‌جمهور و دولت جمهوری آذربایجان برای توسعه نامحدود روابط با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم دوست، برادر و همسایه تاکید کرد.

***

امیر سیاری:

کوچک‌ترین تهدید علیه ایران را در بالاترین حد پاسخ می‌دهیم

امیردریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: ایمان و اعتقاد، اتحاد و انسجام، پرهیز از تفرقه و ولایتمداری، رمز عبور ملت ایران از توطئه‌های دشمنان است. ملت ایران تا به امروز با افتخار از دسیسه دشمن عبور کرده و در اوج صلابت ایستاده است.

وی حفظ تمامیت ارضی، درخشش جمهوری اسلامی ایران و تأثیرگذاری در عرصه‌های بین‌المللی و امنیت ملی و تقویت قدرت بازدارندگی و آمادگی کامل نیروهای مسلح را از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست که به برکت خون شهدا به دست آمده است.

سیاری افزود: انقلاب اسلامی به برکت خون پاک هزاران هزار شهید، جانباز و ایثارگر به این درجه از اعتبار و بالندگی رسیده است و قطعا امروز کوچک‌ترین تهدید علیه ایران را در بالاترین حد پاسخ می‌دهیم.

منبع: بصیرت

ارسال نظرات