پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
28 ارديبهشت 1401 - 17:52

گزارشگر ویژه سازمان ملل: تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیرقانونی و ناقض حقوق بشر است

گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت: تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده است از دید شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل قابل توجیه نیست.
کد خبر : 11801

پایگاه رهنما:

النا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره تأثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهره‌مندی از حقوق بشر، عصر امروز (چهارشنبه 27 اردیبهشت) در یک نشست خبری به تشریح نتایج سفر 12روزه خود به ایران و دیدارهای انجام‌شده با مسئولان و سازمان‌های مختلف پرداخت.

وی درباره این سفر اظهار داشت: از تاریخ هفتم تا 18 می 2022 برای جمع‌آوری اطلاعات با محوریت بی‌طرفی و راستی‌آزمایی سفری به ایران داشتم. بحث من تأثیر منفی تحریم‌ها بر حقوق بشر بوده است.

وی با بیان اینکه "گزارش نهایی من در شورای حقوق بشر در سپتامبر 2022 ارائه خواهد شد"، گفت: از همه طرفین در ایران از جمله دولت ایران و شورای حقوق بشر برای تسهیل این سفر تشکر می‌کنم. من در این سفر با نمایندگان دولت ملاقات داشتم همچنین نماینده چند عضو جامعه مدنی را ملاقات کردم و با نمایندگان نهادهای مالی بخش خصوصی و دولتی، دانشگاهیان و... و با آژانس‌های تخصصی سازمان ملل و دیپلمات‌‌های خارجی در ایران دیدارهایی را برگزار کردم.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در ادامه گفت: ایران هم‌اکنون مشمول گسترده‌ترین تحریم‌ها است و آمریکا تحریم‌های مالی و تجاری بزرگی را از دهه 1970 علیه این کشور اعمال کرده است و اقداماتی را انجام داده است که ایران را از نظام مالی و تجاری جهان منزوی کند، در همین راستا در سال 2010 بسیاری از بخش‌های اقتصادی را هدف قرار داد، تحریم آمریکا هدفش بانک مرکزی ایران بود.

وی  اعمال تحریم‌های آمریکا ضد بخش‌های مختلف ایران را مورد تأکید قرار داد و گفت: بعد از انعقاد توافق هسته‌ای و قطعنامه 2231 تمام تحریم‌های ثانویه علیه ایران برداشته شد و سازمان ملل به‌نحوی عمل کرد که از طریق برجام اقداماتی را انجام داد و بخشی از آن سرمایه‌گذاری در ایران بود اما آمریکا یکجانبه از برجام خارج و تحریم‌ها را مجدداً علیه ایران وضع کرد و بانک مرکزی ایران و چند بانک ایرانی را در لیست تحریم‌ها قرار داد و بسیاری از شرکت‌ها از بازار ایران خارج شدند و دارایی‌های ایران مسدود شدند که این اقدامات 100 تا 120 میلیارد دلار به ایران آسیب زده است.

دوهان با بیان اینکه بیش از 700 فرد حقیقی و حقوقی در لیست تحریم‌های ضدایرانی قرار دارند، ادامه داد:  علاوه بر این، کانادا تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده و بیش از 200 فرد حقیقی و حقوقی ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر بخش‌های دانشگاهی و صنایع دستی و رشد اقتصادی ایران و همچنین همکار‌ی‌های بین‌المللی ایران با سایر کشورها، تصریح کرد: تأثیر تحریم‌ها بر گروه‌های آسیب‌پذیر و سرپرستان خانواده و اتباع مهاجر افغانی در این سال‌ها غیرقابل انکار بوده است. تحریم‌ها ارائه کمک‌های بشردوستانه از طریق آژانس‌های بین‌المللی را مختل و امکان نقل و انتقال پول را مسدود کرده است.

دوهان گفت: این  اقدامات قهری یکجانبه به‌عنوان اقدامات تنبیهی، موازین حقوق بشر جهانی را نقض کرده است. تحریم‌ها علیه شرکت‌هایی که با ایران تجارت داشتند و استفاده ابزاری از آن و اعمال تحریم‌های ثانویه امری غیرقانونی است. جلوگیری از داشتن حساب بانکی برای دیپلما‌ت‌های ایرانی خلاف کنوانسیون وین بوده است و ممانعت از پرداخت حق عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی هم خلاف قوانین بین‌المللی است.

وی گفت: تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده است از دید شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل قابل توجیه نیست. تحریم‌های یکجانبه به‌شکل  اولیه و ثانویه و تهدید به اعمال تحریم‌ها همه این‌ها بحث وضعیت حقوق انسانی را در ایران به خطر انداخته است و این تحریم‌های اعمال‌شده به تحریم صادرات کالاها و تحریم بانک‌های ایران و تحریم غذا و دارو منجر شده که باعث کاهش درآمد دولت و افزایش قیمت‌ها و  فقر و افراد آسیب‌پذیر و پناهندگان و زنان سرپرست خانوار شده است.

خبر در حال تکمیل است... .

منبع: تسنیم

ارسال نظرات