پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
24 ارديبهشت 1401 - 13:31

وحیدی: اصلاح یارانه‌ها به نفع مردم و طبقات کم‌برخوردار است/هرچه جلوتر برویم، مردم منافع این طرح را بیشتر حس می‌کنند

وزیر کشور گفت: تلاش دشمن این است نگذارد طرحی که همه اقتصاددانان آن را تایید می‌کنند اجرا شده و اصلاح اقتصادی شکل بگیرد؛ تلاش دارند به هر بهانه‌ای مردم را به میدان بیاورند ولی مردم ما عمیقا به انقلاب و نظام و دولت‌شان اعتماد دارند.
کد خبر : 11751

پایگاه رهنما:

«احمد وحیدی» وزیر کشور شب گذشته در برنامه‌ تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری درباره نظام عادلانه‌سازی یارانه‌ها طی سخنانی اظهار داشت: مردم به خوبی مستحضر هستند که دولت به دنبال منافع آن‌ها حرکت می‌کند و با بزرگواری مسائل را دنبال و همراهی کردند و این همراهی کاملاً ارزشمند و در شأن ملت ایران است.

وی افزود: در 8 یا 9 ماهی که دولت مردمی آیت‌الله رئیسی روی‌کار آمده، همراهی مردم را دیدیم که اولین مسئله کرونا بود و مردم با دولت همراهی کردند و نتیجه آن این است که تلفات 700 نفری به زیر 5 نفر رسیده است.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه مردم در مقاطع مختلف دولت را امتحان می‌کنند، بیان کرد: دولت قول‌های مختلفی داد که یکی پس از دیگری به آن‌ها عمل می‌کند و دیدیم که قول رئیس‌جمهور در مورد برچیده شدن کرونا عمل شد و اگر مردم همراهی و باور نمی‌کردند این اتفاق نمی‌افتاد.

وحیدی تأکید کرد: دولت قول داد که روابط خارجی را بهبود می‌بخشد و امروز شاهد هستیم که در وضعیت بهتری قرار داریم.

وی با بیان اینکه یارانه‌ها باید به نفع مردم اصلاح می‌شد و این اصلاح یارانه‌ها به نفع مردم و طبقات کم‌برخوردار است، گفت: مردم همراهی می‌کنند چون در این طرح منافع روشن و ملموسی برای مردم وجود دارد و اولین خواست در این طرح رسیدن عادلانه یارانه به مردم است. در ارز ترجیحی ثروتمندان چندین برابر سایر مردم از یارانه استفاده می‌کردند و الآن این مسئله عادلانه می‌شود.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه وقتی مردم حس کنند اجرای این طرح در راستای مبارزه با قاچاق است همراهی می‌کنند، خاطرنشان کرد: قبلاً یارانه به تعداد معدودی واردکننده داده می‌شد و نتیجه آن این بود که در حوزه نهاده‌های دامی 400 شرکت ثبت‌نام کرده بودند و اکنون به‌جای اینکه یارانه را به چند نفر واردکننده بدهیم، به نزدیک 80 میلیون نفر می‌دهیم.

وحیدی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور بلافاصله بعد از اجرای طرح بین مردم رفتند و وقتی مردم حس کنند رئیس‌جمهور بین آن‌هاست اعتماد می‌کنند، تصریح کرد: جای تشکر از مردم دارد که با این طرح همراهی خوبی داشته‌اند و هرچه جلوتر برویم منافعش بیش‌تر تشریح و احساس می‌شود و مردم متوجه می‌شوند با چه طرح مهمی که به نفع آحاد ملت است مواجه هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درمورد علت بروز ناآرامی پس از افزایش نرخ بنزین در سال 98 و عدم ایجاد ناآرامی در افزایش قیمت‌های اخیر بیان داشت: طرح‌های گسترده اقتصادی که آثار اجتماعی گسترده دارد را باید با مردم در میان بگذاریم و دولت مردمی نمی‌تواند جدای از توجیه مردم و تبیین مسئله برای مردم و همراه‌سازی مردم حرکت کند و این شرط ضروری هر طرح اقتصادی با پیامدهای گسترده اقتصادی است.

وزیر کشور افزود: دولت سیزدهم با توجه به همین نکته مبنایش را بر این گذاشت که موضوع برای مردم تبیین شود.

وحیدی با اشاره به همراهی قوای سه‌گانه برای اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها گفت: نظر هر سه قوه این بود که این شرایط نمی‌تواند ادامه یابد و رؤسای سه قوه با هم هماهنگ بودند و صداوسیما نقش بسیار مهمی در تبیین مسائل داشت.

وی افزود: مسئله دولت، قبل از اجرای طرح این بود که باید وفور کالا داشته باشیم و ذخایر به اندازه کافی باشد و زیرساخت‌هایی چون تولید و توزیع آماده باشد.

وزیر کشور ادامه داد: ما به لحاظ وفور کالا مشکلی نداشته و نداریم؛ هرچند ممکن است وقتی یک سیستم را از نقطه‌ای به نقطه دیگر ببریم اختلال موقتی در سامانه صورت بگیرد هرچند این اختلال مقطعی هم به حداقل رسید و ما با کمبود مواجه نشدیم و اقلامی چون تخم مرغ و مرغ زیاد است و مرغ آن‌قدر زیاد هست که احتمالاً باید دولت فکر کند که چگونه مرغ‌ها را خریداری کند که تولیدکنندگان دچار ضرر نشوند.

وحیدی افزود: روغن هم در انبارها و هم در کارخانه‌ها موجود است هرچند ممکن است به دلیل تغییر از یک وضعیت در برخی ساعات در برخی فروشگاه‌ها تغییر موقت ایجاد شود.

وی ادامه داد: در غرب وقتی چیزی کم می‌شود غارت می‌کنند ولی در کشور ما حتی هجوم به فروشگاه‌ها هم نبود و حداکثر در برخی جاها صف داشتیم که محدود بود و مشکلی هم در آن‌ها نداشتیم.

وزیر کشور درباره صدور برخی فراخوان‌ها برای برگزاری تجمع اعتراضی تصریح کرد: تعداد فراخوان‌ها خیلی گسترده است و دشمنان ملت خیلی خوب فعال هستند و دلیلش هم روشن است چون آن‌ها می‌دانند اگر از مرحله اقتصادی به خوبی عبور کنیم که به لطف خدا عبور خواهیم کرد، ملت ایران در نقطه جدید اقتصادی و ملی قرار می‌گیرد.

وحیدی بیان داشت: همه تلاش دشمن این است که طرحی را که همه اقتصاددانان آن را تأیید می‌کنند نگذارند اتفاق بیفتد و اصلاح اقتصادی رخ دهد و همچنین تلاش دارند تا به هر بهانه‌ای مردم را مثلاً به میدان بیاورند ولی مردم ما عمیقاً به انقلاب و نظام و دولتشان اعتماد دارند و طبیعتاً این اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه دشمنان فراخوان‌های فراوانی دادند دریغ از اینکه هیچ‌کدام از آن‌ها اتفاق بیفتد، بیان داشت: از قزوین تصویری نشان داده بودند که مردم پالتو پوشیده بودند که معلوم است مربوط به فصل و زمان دیگری است. مردم با قدرت و صلابت از این فراخوان‌ها استقبال نکردند که البته معلوم هم است که مردم از گروهک منافقین و سلطنت‌طلبان بی‌آبرو حمایت نکنند و فقط در چندجا چند نفر تا چند ده نفر بودند که تجمع با تلاش فرماندهی انتظامی پایان یافت.

وزیر کشور در خصوص دلیل پذیرش دولت برای اجرای بار سنگین اصلاحات یارانه‌ای گفت: اینکه سعی کنیم به‌دلیل حفظ آبروی خودمان یا برای اینکه کسی به ما چیزی نگوید، این طرح را انجام ندهیم ناشی از سرمایه اجتماعی کم دولت و نظام است و وقتی نظام سرمایه و دولت اعتماد مردمی را دارد چرا نباید وارد این صحنه شود و با همین دلیل و به دلیل تکلیف قانونی دولت وارد صحنه شد و این ابتدای راه شکوفایی اقتصادی مردم ایران است.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات