پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
21 ارديبهشت 1401 - 11:14

تحریم؛ چرخش روسیه به بازارهای انرژی مشرق زمین

رست است که تحریم‌های غرب علیه بخش انرژی روسیه، اقتصاد این کشور را به چالش کشیده است اما از همان ابتدا این گمانه وجود داشت که اگر مسکو جایگزینی برای بازارهای جذاب خود در اروپا پیدا نکند، چین و دیگر کشورهای شرقی به‌عنوان گزینه‌های اصلی مطرح خواهند شد.
نویسنده :
حسن فاضلی
کد خبر : 11728

پایگاه رهنما:

درست است که  تحریم‌های غرب علیه بخش انرژی روسیه، اقتصاد این کشور را به چالش کشیده است اما از همان ابتدا این گمانه وجود داشت که اگر مسکو جایگزینی برای بازارهای جذاب خود در اروپا پیدا نکند، چین و دیگر کشورهای شرقی به‌عنوان گزینه‌های اصلی مطرح خواهند شد.
در همین رابطه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور گفته روسیه که حدود یک ‌دهم نفت دنیا و یک‌پنجم گاز دنیا را تامین می‌کند، باید در مسیری پیش برود که در سال‌های اخیر در پیش گرفته و گام به گام، مسیر صادرات خود را به سمت بازارهای در حال رشد جنوب و شرق تغییر بدهد. او گفته است: «تلاش‌های کشورهای غربی برای خارج کردن تولید روسیه از بازار و جایگزین کردن تولیدات ما، در نهایت بر اقتصاد جهانی اثر خواهد گذاشت.»
روسیه حدود 40 درصد گاز طبیعی اروپا را تامین می‌کند و تحریم‌های غرب علیه روسیه، صادرات آن را به‌شدت به سختی انداخته؛ چون به‌خاطر تحریم‌ها، تامین قراردادهای فعلی و نحوه پرداخت آنها در شبکه‌های بانکی به‌شدت پیچیده شده است. از همین رو پوتین خواستار شتاب بخشیدن به تکمیل پروژه‌های زیرساختی، ازجمله خطوط راه‌آهن و لوله‌هایی که نفت و گاز این کشور را به بازارهای در حال رشد در شرق و جنوب می‌رسانند، شده است.

  • شریک ویژه نفت روسیه


 بزرگ‌ترین هدف روسیه در این رویکرد جدید، بدون هیچ تردیدی، چین است که همین حالا هم قراردادهای همکاری چشمگیری را با روسیه در بخش انرژی و دیگر بخش‌ها بسته است. روسیه در زمستان گذشته قرارداد جدید 30ساله‌ای را برای فروش گاز به چین بسته است. گازی که براساس این قرارداد به چین صادر خواهد شد از طریق خط لوله جدیدی که هنوز ساخته نشده منتقل می‌شود. روسیه و چین، در زمستان قرارداد همکاری استراتژیکی با هم امضا کردند و بسیاری در مسکو معتقدند روسیه می‌تواند با کمک پکن از تحریم‌های غرب جان سالم به در ببرد. اما بزرگ‌ترین زمینه همکاری برای دوکشور، بخش انرژی است. چین به‌شدت به منابع تازه انرژی برای حفظ رشد اقتصادی خود نیاز دارد و مسکو هم وابستگی بسیار زیادی به صادرات انرژی دارد و باید خیلی سریع جای خالی بازارهای اروپایی را پر کند.
بی‌اثر شدن تحریم‌ها علیه مسکو به‌خاطر همکاری نکردن پکن با غرب، چنان جدی گرفته می‌شود که مقامات آمریکایی، رسما در این‌باره به چین هشدار داده‌اند. با این حال نیاز دوکشور به واردات و صادرات انرژی، احتمالا چیزی نیست که با تهدید آمریکا برطرف شود. براساس توافق 2کشور در بهمن ماه سال گذشته ، شرکت گازپروم که به‌صورت انحصاری گاز روسیه را به خارج از این کشور صادر می‌کند، متعهد شده است که سالانه 10میلیارد مترمکعب گاز به چین صادر کند و این رقم قرار است  تا سال2025 میلادی به 38میلیارد مترمکعب برسد. خرید نفت از روسیه، ‌چنان وسوسه‌انگیز است که نه‌تنها چین، بلکه کشورهایی که با تحریم مسکو موافقند عملا تحریم را نادیده گرفته‌اند و خرید خود از روسیه را افزایش داده‌اند. یکی از این کشورها، کره‌جنوبی است که متحد آمریکا در شرق آسیاست. به گزارش منابع خبری ، در ماه مارس (اسفند و فروردین)، کره‌جنوبی که در وضع تحریم‌ها علیه روسیه با آمریکا و متحدان غربی‌اش همکاری کرده، 44درصد رشد واردات نفت از روسیه را ثبت کرده است. تایوان دیگر متحد آمریکا هم در مدت مشابه، شاهد 9درصد افزایش واردات نفت از روسیه بوده است. افزایش واردات نفت در دورانی که آمریکا و متحدانش در اروپا و دیگر مناطق دنیا، بر ایزوله  و منزوی کردن کامل روسیه تأکید می‌کنند، نشانه‌ای از وجود شکاف و نقص در رژیم تحریم‌ها علیه روسیه است.

ارسال نظرات