جمعه ؛ 10 فروردين 1403
10 ارديبهشت 1401 - 14:28

سیل پیام‌ها برای درگذشت نادر طالب‌زاده/ برای از او گفتن زبان بند آمده است

بعد از خبر درگذشت استاد فرزانه نادر طالب‌زاده از چهره‌های مهم جبهه فرهنگی انقلاب سیلی از دلنوشته‌ها فضای مجازی را فرا گرفت.
کد خبر : 11675

پایگاه رهنما :

بعد از خبر درگذشت استاد فرزانه نادر طالب زاده از چهره‌های مهم جبهه فرهنگی انقلاب سیلی از دلنوشته‌ها فضای مجازی را فرا گرفت. در ابتدا محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی با اعلام این خبر نوشت: «به نام خدای شهدا

* نادر طالب زاده شهادتت مبارک

سلام
برادر بزرگوار
سلام رفیق
سلام شفیق
سلام شهید
سلام برتو‌ روزی که بدنیا آمدی، روزی که زیستی و مبارزه کردی و روزی که در ماه خدا و فوران رحمت کبریاییش مشتاقانه بسوی معبود پر کشیدی
آقا نادر چه خوب رایحه‌ای که از سید شهیدمان آقا مرتضی آوینی عزیز را به امانت گرفتی، پاس داشتی و حالا در ملکوت به رفیقت با سربلندی ادا می‌کنی
نادر جان تو ثابت کردی که جهاد در عرصه جنگ نرم چه بسا دشوارتر ومظلومانه‌تر از جنگیدن در میادین آتش و خون است.
چه خوب نشان دادی که جهاد با سرمایه گران‌سنگ آبرو گذاشتن در میدان و از ملامت‌ها و زخم زبان‌ها نهراسیدن کمتر از شهادت با مرگ سرخ نیست
نادر جان تو هم بسان مرتضی نشان دادی که در باغ شهادت بسته نیست
فقط بصیرت می‌خواهد و همت
حالا کارگردان و گوینده خنجر و شقایق در بزم بهشتیان همدیگر را در آغوش گرفته‌اند
در روزهای پایانی ماه رحمت خدا با ملایکی که در شب قدر نزول کردند همراه شدی و به آسمان پر گشودی
نادر جان شهادت مبارک و گوارایت
اگر چه که در سوگت رفقایت نالان و حیرانند
..کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران»

* درس  پایداری و استقامت

سیدمحمد حسینی، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هم نوشت:

انا لله و انا الیه راجعون
استاد گرانمایه و عزیز حاج نادر طالب زاده.
کسی که در حیات و امروز در نوع وفاتش به آموخت. بهتر از همه حرف های یار دیرینش سید شهیدان اهل قلم را فراگرفته و به آن جامه عمل پوشانده.
اینکه هنر در ذات خود واجد دو وجه کلی است. قبله و جبهه
هنری که جهت نداشته باشد و روی به قبله ای نکند و به تعبیر بلند سید مرتضی انصراف وجه از جهات دیگر نداده باشد و هنری که جبهه و مواجهه با ظلم و کفر و استبداد و بیداد را سرلوحه خود نسازد اساسا هنر نیست از حیز هنر بودن ساقط است.
و این مفهوم چه عمیق و درست و مشهود در تار و پود تمام رفتارهای عمار سینمای ایران حاج نادر طالب زاده عزیز تنیده شده بود.
روحت شاد که در رفتن از این دنیا هم محراب ماه علی علیه السلام و روز مبارزه با استبداد را برگزیدی و دوباره پرده از رازی برداشتی برای اینکه به ما و به همه آزادی خواهان جهان با رفتن شهادت‌گونه‌ات درس  پایداری و استقامت دهی.
حاج نادر عزیز بدان که شاگردانت راهت را ادامه خواهند داد و دیر نخواهد بود زمانی که روز قدس را به یاد تو در قدس گرامی دارند. 

رحمت و رضوان اللهی بر تو باد.

* کارنامه پرافتخار و پربار

سیدمحمدیاشار نادری، رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، طی پیامی درگذشت نادر طالب‌زاده مستندساز و سردار جبهه فرهنگی انقلاب را تسلیت گفت.

وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

عروج شهادت گونه مجاهد فرهنگی و هنرمند متعهد، زنده نام حاج نادر طالب‌زاده موجبات تأسف و تألّم خیل کثیر علاقه‌مندان به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را پدید آورد.
کارنامه پرافتخار و پربار آن هنرمند فقید که از همراهی با سیدالشهدای اهل‌قلم شهید سید مرتضی آوینی رحمه الله علیه تا تربیت نسل جدیدی از مستندسازان و هنرمندان جوان انقلابی را دربرمی گیرد، بی‌شک باقیات‌الصالحات و ذخیره ارزشمندی برای آن فقید سعید می‌باشد.
پایمردی و تداوم در جبهه حق علیه باطل از اوان روزهای انقلاب تا آخرین روزهای حیات ایشان و حضور در جبهه‌های بین‌المللی جهان اسلام و ثبت و ضبط وقایع جنگ‌های سخت و طاقت‌فرسا ویژگی بارز وی بود که درنهایت در روز جهانی قدس و ایام‌الله انزجار از رژیم غاصب و نامشروع صهیونیستی به دیدار معبود شتافت.
این‌جانب ضمن عرض تسلیت به پیشگاه رهبری فرزانه انقلاب، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای حفظه الله، بیت شریف ایشان، خانواده معزا، علاقه‌مندان و دوستداران ایشان علو درجات و غفران الهی را آرزومندم.

* نامی عجین با مبارزه علیه صهیونیسم

سیدمهدی جوادی مددیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درگذشت «نادر طالب زاده» سردار سرافراز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را تسلیت گفت:
باسمه تعالی
«الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
پرواز شهادت‌گونه سردار سرافراز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی «حاج نادر طالب زاده» را همزمان با ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس تسلیت و تعزیت عرض می کنم.
حاج نادر طالب زاده از مصادیق «اصحاب آخرالزمانی سیدالشهدا علیه السلام» بود که سال‌ها به عنوان جهادگر و رزمنده، سنگر رسانه‌ را «کربلای مبارزه حق و باطل» قرار داده بود. نام این سردار جنگ نرم عجین بود با مبارزه علیه صهیونیسم و استکبار جهانی و چه تقارنی است رحلت شهادت گونه او با روز جهانی قدس.
اکنون او میهمان شهدا و در آغوش رفیق دیرینه خود سید شهیدان اهل قلم است که می‌فرمود: «غایت خلقت جهان، پرورش انسان‌هایی است که در برابر شدائد، بر هرچه ترس و شک و تردید و تعلق است غلبه کنند و حسینی شوند».
فقدان این استاد ارجمند و مبارز نستوه، ثلمه‌ای برای همه آزادیخواهان جهان و اهالی فرهنگ و رسانه است.
با عرض تسلیت و تعزیت به خانواده محترم «حاج نادر طالب زاده» و جامعه هنری و رسانه‌ای کشور، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم، غفران و رضوان الهی را مسئلت دارم‌. ان شاالله قرین رحمت واسعه الهی و هم‌نشین سالار شهیدان باشند.

* نسل جنگ تکرارنشدنی است

مسعود ده‌نمکی با انتشار متنی انتقادی درگذشت نادر طالب‌زاده را تسلیت گفت:

نادر جان!
می دانم از امشب پوسترهایت را فراوان چاپ خواهند کرد و برایت کلیپ‌ها و مستندها خواهند ساخت اما از غصه‌های این سال‌های آخر تو  نخواند گفت.

از بی‌مهری‌های کسانی که تو برایشان نردبان فراهم کردی. از حرف‌های در گوشی که بارها برایم گفتی و مرا هم به صبوری دعوت کردی.

از اینکه می‌گفتی مسعود جان! نسل جنگ چیز دیگری بود و تکرارنشدنی است و از هم‌سنگران امروز باید به اندازه فهم‌شان توقع داشت.

می‌گفتی چک دست کسانی است که خودمان دسته‌چک دستشان دادیم اما به اسم نو انقلابی‌گری از روی ما رد شده‌اند. کاری که ما با نسل خودمان و سید مرتضی آوینی نکردیم.

می‌دانم درست مثل شهید آوینی همان‌ها که خون به جگرش کردند و برایش مرثیه خواندند، برای تو هم همان‌ها که قلبت را آزردند سیاه‌پوش خواهند شد.

حیف که به صبر و سکوتم فراخواندی وگرنه گفتنی‌ها بسیار است.

عزت و ذلت دست خداست نادر جان. سلام مرا هم به امام و شهدا برسان و بگو رفقای قدیمی در راه هستند...

* مجاهد خستگی ناپذیر

محمود گبرلو مجری تلویزیون و منتقد سینما  نیز در اینستاگرام خود نوشت:«مجاهد خستگی ناپذیر نادر طالب زاده عزیز دارفانی را وداع گفت. طالب‌زاده یک فرد خاص و عجیبی بود. یک انقلابی و آرمانخواه معمولی نبود. تمام عمرش را لحظه به لحظه وقف اهداف انقلاب اسلامی کرد و حتی از انقلابیون رایج انقلابی‌تربود چون با علم و دانش و آگاهی قدم در این راه گذاشته بود.

بینش و بصیرت عجیبی در تبیین اندیشه‌های انقلاب اسلامی نشات گرفته از نگاه امام راحل داشت. آرمان خواه ساده‌لوح نبود که با شور و شعار عمل کند بلکه با عقل و درایت وآ گاهی قدم بر می‌داشت. طبیعتاً انتقاداتی به نگاه و منش او وجود داشت و دارد اما در جایگاه نظریه‌پردازی قابل تامل و تعمق است. در بیان اندیشه‌های خود پاک و نجیبانه رفتار می‌کرد همین برای او جایگاه ویژه‌ای در میان اهل فرهنگ و هنر ایجاد کرد.
عملکردش در عرصه فرهنگ و هنر کارآمد و اندیشه ورز بود و نیروهای زیادی را تربیت کرد و در تبلیغ اندیشه اسلامی در آن سوی مرزها هم بسیار موفق بود.

نسل همانند او بسیار کم‌اند که بیش از ۴۰ سال مداوم در جنب و جوش باشند و پاک بمانند. انشالله  با اولیای خدا و بخصوص با شهدا محشور باشند . نام و یاد او همیشه باقی است.»

* برای از او گفتن زبان بند آمده است

وحید یامین‌پور نویسنده و معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان هم نوشت:

انالله و انا الیه راجعون

نادر عزیز رفت...

برای از او گفتن، زبانم بند آمده.

تسلیت به همه برادران و خواهرانم در جبهه فرهنگی و رسانه‌ای انقلاب اسلامی.

* سردار سرافراز جبهه فرهنگی انقلاب

مجید اکبرشاهی، مدیرعامل موسسه تصویر شهر و دبیر هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر در پیامی درگذشت نادر طالب زاده را تسلیت گفت:

ضایعه درگذشت سردار سرافراز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مرحوم نادر طالب زاده موجب تاثر و تالم همه دوستداران و یاوران انقلاب، جامعه رسانه ای، سینمایی و خانواده بزرگ رسانه ملی شد.

استاد طالب زاده از سرمایه های ارزشمند کشور، ولایتمدار و از یاران شهید مرتضی آوینی بود که لحظه ای از جهاد تبیین و دفاع از اصول و ارزش های انقلاب و جمهوری اسلامی فروگذار نکرد.

اینجانب درگذشت آن شخصیت دغدغه مند و دلسوز جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی را همزمان با روز جهانی قدس به اهالی رسانه، فرهنگ‌ و هنر و خانواده ایشان تسلیت گفته و برای آن فقید سعید از درگاه خداوند رحمان، رحمت و بخشایش و براى بازماندگان گرامى صبر و سلامت مسألت دارم.

* خدمات ماندگار و زحمات بی‌دریغ

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در پیامی نوشت: 

فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ

به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند، و برای کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته‌اند شادی می‌کنند که نه بیمی بر ایشان است و نه اندوهگین می‌شوند.

آیه ۱۷۰ سوره آل عمران

فقدان استاد ارجمند، مبارز نستوه، هنرمند متعهد و تراز انقلاب اسلامی، مجاهد جهاد تبیین، جناب آقای نادر طالب زاده باعث تألم و تأثر شدید جامعه فرهنگ، هنر و رسانه و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شد.

مشیت و اراده خداوند متعال بر این قرار گرفت که در ایام نورانی ماه مبارک رمضان و در روز قدس شریف به سرور شهیدان عالم و همرزمان شهیدش بپیوندد.

این جهادگر عرصه جنگ نرم، که نام و آوازه اش در سپهر هنر و فرهنگ متعالی انقلاب اسلامی و مبارزه حق علیه باطل، همواره باقی است، مصداق واقعی این قول یار شهیدش آوینی بود: «هنرمند رویی به عالم غیب دارد و رویی به عالم شهادت. با آن روی خورشیدی منیر است و با این روی قمری مستنیر در شب ظلمانی کره ارض...»

خدمات ماندگار آن هنرمند گرانقدر، بصیر و با فضیلت که بیان و عملش تجلی اندیشه و تفکر انقلابی، تدبیر، آگاهی و شجاعت بود و زحماتِ بی‌دریغش در معرفی و ترویج ارزش‌های انقلاب و تربیت نسل جدید هنرمندان جوان انقلابی، منشوری راهگشا در دفاع از حق، صیانت از حریم مقدّس انقلاب اسلامی و پرورش نیروهای فکری نظام محسوب می‌شود و بر حسنات کارنامة درخشان ایشان خواهد افزود. ان‌شاءالله.

اینجانب فقدان آن فقید سعید را به خانواده مکرّم ایشان، همکاران و جامعه فرهنگی- هنری کشور، مخصوصا جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و برای آن عزیز سفرکرده رحمت واسعه الهی و برای بازماندگانش صبر و شکیبایی از درگاه خداوند سبحان مسئلت می‌کنم.

ان شاءاللّه روح بلند آن مرحوم در بالاترین مراتب بارگاه قدسی با سالار و سرور شهیدان محشور و هم‌جوار گردد.

رحمت و مغفرت و رضوان الهی بر این برادر فقید باد.

* طالب‌زاده و آوینی غرب را زیسته بودند

مسعود معینی‌پور، مدیر شبکه چهار در پیامی درگذشت هنرمند فقید، نادر طالب‌زاده را تسلیت گفت.

انا لله وانا الیه راجعون
روح بی‌قرار هنرمند انقلاب اسلامی کسی که از مصادیق تحول‌یافتگان خمینی کبیر است آسمانی شد.
نادر طالب‌زاده، کسی بود که تحول روحی و فکری او تحت تاثیر انقلاب امام خمینی (ره) شکل گرفت و به عنوان نماد یک انسان انقلابی تمام عیار است. 
شاهد بودیم طالب‌زاده تا آخرین لحظه حیات، در تلاش برای جهاد تبیین، ترویج و بیان مصادر و مقاصد انقلاب اسلامی بود. طالب‌زاده را بیش از هر خصلتی، به پیگیری مطالبات طبقه مستضعف جامعه و آرمان‌های انقلاب اسلامی همچون عدالت و آزادی می‌شناسیم.
جناب طالب‌زاده، یک تنه، صدا و تصویرِ انقلاب اسلامی بود.
سوابق یک عمر کار هنری، او را اهل گفت‌وگو، منطقی و بسیار خوش‌قریحه و خوش‌فکر نشان می‌نُمایاند. 
درگذشت نادر طالب‌زاده، این هنرمند پرتوان انقلابی را به خانواده محترم ایشان، اصحاب رسانه، جامعه هنری و جامعه اسلامی تسلیت عرض می‌کنم. 
نادر طالب‌زاده و مرتضی آوینی 
یک وجه اشتراک دارند؛ 
هر دو غرب را زیسته بودند،
هر دو دنیای مدرن را قبل از دنیای خمینی درک کرده بودند،
اما آگاهانه تبدیل به انسان انقلاب اسلامی شدند و انسان انقلاب اسلامی رفتند؛
مصداق عاش سعیدا و مات سعیدا.

* پرورش نهال پرطراوت هنر و اندیشه انقلاب

حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در پی درگذشت نادر طالب زاده، هنرمند و استاد دلسوز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پیام تسلیتی منتشر کرد:

«اگر غربال ابتلائات نباشد، چگونه خبیث از طیب جدا شود و چگونه انسان به کمال رسد؟»

معلم تمام‌عیار و اندیشه‌ورز قهار که با مشی پدرانه و تلاش مؤمنانه‌اش، راه را برای ما که پای در این مسیر نهاده بودیم، باز می‌کرد از میانمان رفت.

او از برجستگانی بود که نهالِ پرطراوتِ هنر و اندیشه انقلاب را در سیل ابتلائات بزرگ زمانه، با شوق و ایمان راسخ خویش پاسداری کرد و به شکوفایی و رویش‌های تازه در نسل‌های بعدی رساند؛ نسلی که جز تشویق و اعتماد از او چیزی ندید و سعه صدر و متانت را از او آموخت.

عروج غم‌بارش و خسارت جبران‌ناپذیر از دست دادنش، بر دوست‌داران و شاگردان این نادر مرد بزرگ تسلیت باد.

رضوان و رحمت خدا بر او.

منبع: فارس

ارسال نظرات