جمعه ؛ 10 فروردين 1403
08 ارديبهشت 1401 - 09:37

از اروپا تا آمریکا؛ وقتی فلسطین مسئله اول ورزشکاران جهان شد

به بهانه فرارسیدن روز جهانی قدس، نمونه‌های بارز حمایت ورزشکاران آزاده جهان از فلسطین مقابل اشغالگری صهیونیست‌ها منتشر شده است.
کد خبر : 11653

پایگاه رهنما:

مسئله «فلسطین» برای مسلمانان جهان و تمام انسان‌ها یک موضوع حقوق بشری به شمار می آید. اشغال کشوری با زور سلاح و کشتار مردم این سرزمین به بهانه های مختلف، باعث شده تا رژیم صهیونیستی در جهان به عنوان یک نظام آدمکش و نژادپرست شناخته شود.

* فلسطین، موضوع انسانی و بشردوستانه

فلسطین را باید فراتر از مسئله جهان اسلام نگاه کرد چون هیچ فرد آزاده ای از جنایت های این رژیم کودک کش به راحتی عبور نمی کند. بمب باران های متعدد در چند دهه گذشته و کشتار مردم مظلوم و بی دفاع باعث شده تا ضمیر هر انسانی بیدار شود و به حمایت از فلسطین مقابل صهیونیست ها بپردازد.

بخش بزرگی از حمایت فلسطین توسط ورزشکاران صورت می گیرد که ضربه بزرگی بر پیکره نظام کودک کش صهیونیست ها وارد می کند. همیشه فوتبال در جهان به دلیل پرتماشاگر و پرمخاطب بودن بازتاب بیشتری نسبت به ورزش های دیگر دارد. وقتی فوتبالیستی از فلسطین حمایت می کند، مانند بمبی در قلب صهیونیست ها عمل می کند و تمام توجه ها را به کشتار و جنایت های رژیم اشغالگر معطوف می کند.

البته، صهیونیست ها از چند دهه گذشته برای تطهیر چهره زشت خود دست به دامن ورزش شدند تا بتوانند با استفاده از تریبون دیپلماسی ورزش، بر جنایت های خودشان سرپوش بگذارند و خودشان را به عنوان انسان های عدالت خواه معرفی کنند.

فلسفه ورزش تنها برای تندرستی و مسابقه دادن نیست. ورزش می تواند ابزاری موثر برای تاثیر گذاشتن به جهانیان باشد. این روزها قدرت این پدیده تا جایی رسیده که تمام کشورهای دنیا به ورزش به عنوان ابزار سیاسی تاثیرگذار نگاه می‌کنند.

رژیم صهیونیستی نمونه بارزی است که همیشه به دنبال استفاده ابزاری از ورزش برای عادی سازی روابط با کشورهای دنیا و بالاخص مسلمانان و اعراب است. تاثیر ورزش در سیاست تا جایی است که کشورها حاضرند صدها میلیون دلار هزینه کنند تا بتوانند با این ابزار، چهره زشت و اشغالگرشان را تطهیر و تاریخ را به سود خود تحریف کنند.

در آستانه نزدیک شدن به روز جهانی قدس، نمونه هایی از ورزشکاران آزاده را معرفی می کنیم تا بگوییم مسئله فلسطین یک مسئله حقوق بشری است و نه تنها در دنیای اسلام، بلکه در سطح جهان به عنوان یک مسئله مهم درنظر گرفته می شود.

همواره قشری در عرصه ورزش حاضر می شوند و در این باره معادلات سیاسی پشت پرده را بهم می زنند. برای نمونه، حمایت چهره های سرشناس ورزشی و فوتبالی از فلسطین مقابل رژیم اشغالگر قدس همیشه باعث شده تا صهیونیست‌ها نتوانند به راحتی به اهداف پلید خود با پوشش ورزش برسند.

در زیر نمونه های بارزی از حمایت جامعه جهانی ورزش از مردم فلسطین مقابل صهیونیست ها به رشته تحریر درآمده است.

* حمایت خلاقانه از فلسطین

باشگاه فوتبال «بعث الرقاب» تونس از پیراهن های جدید خود برای فصل گذشته رونمایی کرد. نکته جالب در این رونمایی از پیراهن های باشگاه فوتبال تونسی این بود که طراحی این پیراهن ها از نقشه فلسطین و چفیه این کشور الهام گرفته تا از مقاومت فلسطین حمایت و هر گونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد کند.

* تور دوچرخه سواری ضد صهیونیستاین پیراهن های جدید تیم فوتبال تونسی در فضای مجازی، حمایت هواداران و فلسطینی ها را به همراه داشت و این اقدام برای حمایت از فلسطین تحسین شد.

کمپین «سفر بزرگ به سوی فلسطین» اعلام کرده بود فعالیت جدیدی در راستای آگاه سازی مردم از نظام نژادپرست صهیونیستی انجام می دهد.

طبق اعلام این جنبش ضدصهیونیست و حامی مردم فلسطین، 250 دوچرخه سوار با بنرهای حمایتی از فلسطین و محکومیت نظام نژادپرست صهیونیست از شهر پریستول به لندن سفر خواهند کرد.

این جنبش در هر دوره با این اقدام نمادین با برگزاری تور دوچرخه سواری در تلاش است تا چهره واقعی اشغالگران را به کل دنیا نشان دهد.

* تیم ملی فوتبال الجزایر پشتیبان فلسطین شد

تیم ملی الجزایر قهرمان جام ملت های آفریقای 2019 در سال گذشته در دیداری دوستانه به مصاف تیم ملی موریتانی رفت و 4 بر یک به پیروزی رسید.

بازیکنان الجزایر پا را از فوتبال فراتر گذاشتند و به موضوع انسانیت و حمایت از مردم مظلوم فلسطین پرداختند. آنها با چفیه فلسطینی وارد زمین بازی شدند تا حمایت خود را از مردم نوار غزه اعلام کنند و حملات وحشیانه اخیر صهیونیست‌ها به این مردم بی گناه را محکوم کنند.

پیش از این ریاض محرز ستاره الجزایری منچستر سیتی در جشن قهرمانی لیگ برتر انگلیس پرچم فلسطین را در ورزشگاه اتحاد به اهتزاز درآورده بود و فوتبالیست‌های مطرح مسلمان دیگر از جمله پوگبا از مردم فسلطین حمایت کرده بودند.

* پرچم فلسطین در باشگاه زلاتان به اهتزاز درآمد

زلاتان ایبراهیموویچ ستاره سوئدی میلان در سال 2019 بیش از نیمی از سهام باشگاه هاماربی سوئد را خریداری کرد تا مالک جدید این باشگاه سوئدی شناخته شود.

تیم فوتبال هاماربی در سال گذشته در فینال جام حذفی سوئد موفق شد قهرمان شود. بازیکنان باشگاه زلاتان بعد از این قهرمانی در مراسم اهدای جام، پرچم فلسطین را در حمایت از مردم مظلوم این کشور در قبال تجاوزهای وحشیانه صهیونیست ها به اهتزاز درآوردند.

*حمایت ستاره هلندی استون ویلا از فلسطین

تیم فوتبال استون ویلا در هفته پایانی فصل گذشته لیگ برتر انگلیس به مصاف چلسی رفت و موفق شد با نتیجه 2 بر یک به پیروزی برسد.

انور الغازی ستاره مراکشی الاصل هلندی باشگاه استون ویلا در اقدامی پرچم فلسطین را بعد از این بازی به اهتزاز درآورد و از مردم فلسطین در قبال وحشی گیری های صهیونیست ها حمایت کرد.

*پرچم فلسطین در ورزشگاه اتحاد به اهتزاز درآمد

تیم فوتبال منچسترسیتی در هفته پایانی فصل گذشته لیگ برتر انگلیس در ورزشگاه اتحاد میزبان اورتون بود و با نتیجه قاطع 5 بر صفر به پیروزی رسید.

سیتیزن ها بعد از این برد، جشن قهرمانی خود در فصل 2020-2021 را در ورزشگاه اتحاد برگزار کردند. در این جشن، ریاض محرز ستاره الجزائری و مسلمان سیتی، پرچم فلسطین را در حمایت از مسجد الاقصی و محکومیت رژیم صهیونیستی به اهتزاز درآورد.

*پوگبا با پرچم فلسطین در اولدترافورد/ دفاع ستاره منچستریونایتد از مظلومیت غزه

منچستریونایتد در هفته سی و هفتم فصل گذشته لیگ برتر انگلیس به مصاف فولام رفت و به تساوی یک بر یک رسید. این جدال در میان حضور برخی تماشاگران برگزار شد و به نوعی آخرین دیدار فصل منچستریونایتد در اولدترافورد بود.

پوگبا در پایان این مسابقه اقدامی شایسته را به ثبت رسانید و به حمایت از مردم مظلوم فلسطین پرداخت. ستاره مسلمان منچستریونایتد در کنار بازیکن جوان این تیم «اماد دیالو» پرچم فلسطین را در ورزشگاه اولدترافورد به اهتزار درآورد و حملات وحشیانه رژیم غاصب را محکوم کردند. 

*سرمربی سابق منچستریونایتد از پوگبا در ماجرای دفاع از فلسطین حمایت کرد

بعد از حمایت پوگبا و دیالو از فلسطین اوله گونار سولسشر سرمربی وقت شیاطین سرخ در نشست خبری به تمجید از پوگبا پرداخت و اظهار داشت: ما بازیکنانی داریم با فرهنگ متفاوت، سرزمینی متفاوت و داستان‌های متفاوت که باید به نظرات آنها احترام بگذاریم.

وی افزود: اگر بازیکن من به چیزی غیر از فوتبال می‌اندیشد که اتفاق بسیار مثبتی است. ما این نگرش را در دیگر بازیکنان تیم نیز دیده‌ایم. به عنوان مثال مارکوس رشفورد. باید به نظرات و اعتقادات آنان در خصوص یک مسئله احترام بگذاریم.

*حمایت کوهنورد اردنی از فلسطین بر فراز بلندترین قله جهان

 مسئله فلسطین و تجاوز وحشیانه نظامیان و جنگنده های اشغالگران به نوار غزه به یک مسئله جهانی در دنیا تبدیل شده و افراد زیادی این جنایات را محکوم کرده اند.

مصطفی سلامه کوهنورد اردنی بعد از صعود به قله اورست بلندترین قله  جهان پیامی بشردوستانه به مردم فلسطین ارسال و از مقاومت فلسطینی ها مقابل صهیونیست های متجاوز حمایت و آرزوی آزادی فلسطین را کرد. 

*جشن قهرمانی در ومبلی لندن با پرچم فلسطین

در فینال اخیر جام حذفی انگلیس لسترسیتی موفق شد مقابل چلسی به برتری یک بر صفر دست یابد و قهرمان این رقابت نام گیرد. 

در این مسابقه ، ۲ بازیکن لسترسیتی در جشن قهرمانی این تیم پرچم فلسطین را به نشانه حمایت از مردم مظلوم این کشور در دست گرفتند و نسبت به حملات وحشیانه رژیم اشغالگر واکنش نشان دادند. 

وزلی فوفانا، بازیکن فرانسوی ساحل عاجی و حمزه چادهوری، بازیکن انگلیسی باشگاه لسترسیتی این اقدام انسان دوستانه را به ثبت رسانند. 

*حمایت ستاره باشگاه لیورپول از مردم مظلوم فلسطین

اقدام وحشیانیه صهیونیست ها علیه مظلومان فلسطینی در مسجد الاقصی در سال گذشته باعث شد توجه جهانیان به این موضوع جلب شود. در آستانه به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان سال گذشته، نیروهای رژیم اشغالگر قدس به مردم نمازگزار فلسطین در مسجد الاقصی حملات متعددی را انجام دادند و به خصوص در منطقه شیخ جراح  با حملات وحشیانه بسیاری از مردم بی گناه را به شهادت رساندند و صدها نفر را مجروح کردند.

این موضوع باعث شده که برخی از ورزشکاران از جمله فوتبالیست ها نسبت به اقدام صهیونیست ها معترض شوند و واکنش های مختلفی را باانتشار پست هایی در فضای مجازی نشان داده اند.

سادیو مانه ستاره باشگاه لیورپول که همواره اقدامات خیرخواهانه متعددی را انجام می دهد در آن زمان تصویری از مسجد الاقصی منتشر کرد و مطلبی با عنوان فلسطین آزاد را منتشر کرد.

*حمایت بازیکن سابق اینتر از مردم فلسطین

اقدام غیرانسانی متجاوزان صهیونیست در ماه مبارک رمضان سال گذشته علیه مردم مظلوم فلسطین از سوی لوئیس خیمنز بازیکن شیلیایی سابق اینتر محکوم شد.

هافبک هجومی سابق نراتزوری اکنون در تیم «Palestino» شیلی که متعلق به فلسطینی های مقیم این کشور است و به نوعی با این تیم اصالت خود را به دنیا نشان می دهد، این اقدام صهیونیست ها را محکوم کرد.

با گذر از حمایت ورزشکاران سرشناس و هواداران فوتبال از مقوله فلسطین، به نمونه‌های بارزی از قهرمانان می رسیم که پا را از حمایت لفظی فراتر گذاشته و به صورت عملی مقابل رژیم اشغالگر قدعلم کرده‌اند.

ورزشکاران آزاده‌ای که با اقدام به انصراف از رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی، به خاری در چشم دشمنان اسلام و انسانیت تبدیل شده اند. حرکت این ورزشکاران آنقدر ارزشمند و انسانی است که حتی محرومیت‌های چندین ساله از سوی نهادهای بین المللی زیر سلطه استکبار جهانی هم مانع از این اقدام نمی‌شود.

نمونه‌های بارز این ورزشکاران حامی مظلومیت فلسطین مقابل متجاوزان و کودک کشان صهیونیست را در زیر می‌توانید ببینید.

*فتحی نورین؛ مدال انسانیت را به المپیک ترجیح داد

جودوکا الجزایری بارزترین شخصیت ورزشی در سال گذشته میلادی بود که دست به اقدام بزرگی زد و از المپیک به خاطر عدم رویارویی با صهیونیست ها انصراف داد. نورین شخصیتی بسیار قوی دارد و در پاسخ به انتقادها هم واکنش تندی نشان داد و گفت: "من با رژیمی که کودکان فلسطینی را به قتل می رساند و کشور برادرانمان را اشغال کرده، هرگز مسابقه نخواهم داد."

فدراسیون جهانی جودو، فتحی نورین را به دلیل انصراف دادن در المپیک توکیو 2020 مقابل نماینده رژیم صهیونیستی برای مدت 10 سال از حضور در مسابقات محروم کرد.

این ورزشکار مسلمان و پایبند به آرمان مقاومت فلسطین در واکنش به این محرومیت بلندمدت و ناعادلانه گفت: "10 سال محرومیت سنگینی است. البته انتظارش را داشتم چون آنها حامی صهیونیست های تروریست علیه ملت ما در غزه هستند. آنها در جنایت های رژیم صهیونیستی دست دارند. من هیچ قانونی را زیرپا نگذاشتم. کناره گیری من اقدامی در حمایت از مردم فلسطین بود."

نورین قهرمان قاره آفریقا بود و شانس اول کسب مدال طلا در وزن خود به شمار می رفت ولی ترجیح داد مدال انسانیت را بر گردن خود به جای مدال المپیک بیندازد.

*محمد عبدالرسول؛ ورزشکار سودانی جای پای نورین گذاشت

دومین ورزشکار حاضر در المپیک 2020 توکیو که جا پای نورین گذاشت، جودوکا سودانی محمد عبدالرسول بود. رژیم صهیونیستی با توجه به ارتباط نزدیکش با ویزر رئیس فدراسیون جهانی جودو سرمایه گذاری زیادی در این ورزش کرده که این اقدامات، برنامه های آنها را برهم زده است.

همسر رئیس فدراسیون جهانی صهیونیست است و به همین خاطر ارتباط نزدیکی به سران رژیم اشغالگر قدس دارد. وی به همین دلیل به سردمدار حمایت از صهیونیست ها و اهرمی برای پنهان کردن جنایات آنها تبدیل شده است. تعلیق فدراسیون کشورمان نیز به دلیل لابی صهیونیست ها در فدراسیون جهانی رخ داد.

* نه مبارز لبنانی به صهیونیست‌های کودک کش

دیگر ورزشکاری که حاضر نشد مقابل نماینده صهیونیست ها مسابقه دهد، عبدالله منیاتو مبارز لبنانی در مسابقات جهانی هنرهای رزمی ترکیبی در بلغارستان بود.

وی به صورت رسمی انصرافش را از مسابقات اعلام کرد تا به عادی سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی نه بگوید.

* سیلی پینگ پنگ باز اردنی به صهیونیست ها 

اسامه ابوجامع پینگ‌پنگ‌باز اردنی در رقابت های جهانی اسلوونی پس از شکست دادن نماینده اتریش، به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت، اما حاضر نشد مقابل ورزشکار رژیم اشغالگر قدس بازی کند و از مسابقات کنار رفت.

این اقدام ورزشکار معلول اردنی باعث شد تا در پارالمپیک نیز الگوی ورزشکاران آزاده و حامی محور مقاومت فلسطین شود.

*حمایت از فلسطین در ورزش زنده است

این ها نمونه های کوچکی از قهرمانان مدافع حقوق مظلومان مقابل تجاوزگران بودند که با اقدام عملی از فلسطین حمایت کردند. همیشه اقدام این ورزشکاران در تاریخ ماندگار می شود و می تواند چراغ راهی برای ورزشکاران مسلمان و آزاده ای باشد که مقابل ظلم سکوت نمی کنند و رودرروی متجاوزان با ابزار خود می ایستند.

مهمترین نکته این است که ورزشکاران مطرح جهان با حمایت از فلسطین برنامه‌های رژیم اشغالگر قدس را خراب می کنند و چهره واقعی جنایتکاران را برای کل جهانیان نشان می دهند.

به همین خاطر نباید این محکومیت ‌ها از سوی ورزشکاران و حمایت از فلسطین را کوچک بنگاریم چون این جریان باعث می شود تا حرکت آزادی خواهانه همیشه زنده باشد و جریان حمایت از مردم فلسطین در جهان بیشتر اشاعه پیدا کند.

منبع: فارس

ارسال نظرات