پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
04 ارديبهشت 1401 - 12:34
راهبرد‌های دشمن درجنگ ترکیبی ۱

اعتراف بزرگ دشمن: توانایی تاثیرگذاری روی جمهوری اسلامی ایران را نداریم

بررسی تحلیلی سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که صف نیروهای متضاد دشمن در برابر جمهوری اسلامی ایران، ترکیبی از فشار دیپلماتیک، جنگ اقتصادی و تلاش برای کشاندن صحنه به سوی رویارویی مستقیم است.
کد خبر : 11628

پایگاه رهنما:

مؤسسه واشنگتن در ۱۱ آوریل یک وبینار مجازی با بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل و رئیس سابق ستاد نیروهای دفاعی اسرائیل با موضوع چالش‌های راهبردی اسرائیل برگزار کرد. این گفتگو توسط رابرت ساتلوف، مدیر اجرایی موسسه مدیریت شد.

قابل توجه آنکه محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مراکز مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید نیست؛ اما نکته مهم آن است که سیاست‌های تبیین شده توسط مراکز امنیتی غربی راهبردهای دشمن در جنگ ترکیبی (هیبریدی) را به نمایش می‌گذارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تغییر استراتژی دشمن از جنگ مستقیم به جنگ ترکیبی هشدار داده و می‌فرمایند: «دشمن به فکر ایجاد جنگ ترکیبی است و راه مقابله با آن «جهاد تبیین» است.»

  • توافق بد یا عدم توافق؟ کدام یک برای اسرائیل بهتر است؟

رابرت ساتلوف در بخشی از این وبینار از گانتز سؤالاتی در خصوص ایران و چشم‌انداز توافق هسته‌ای ایران پرسید و گفت: «صداهای متعددی آشکارا و بنا بر گزارش‌ها از سوی دولت شما به گوش می‌رسد. از یک طرف، برخی از نمایندگان ائتلاف شما، توافق آینده را حتی بدتر از توافق اولیه توصیف می‌کنند که از دیدگاه اسرائیل حتی بدتر از برجام ۲۰۱۵ است. مقامات دیگرگفته‌اند که شاید حتی یک توافق بد بهتر از عدم توافق باشد، زیرا به اسرائیل فرصت می‌دهد تا گزینه‌های دیگر را آماده کند. پس کدام است؟ یا هر دو می‌توانند درست باشند؟»

گانتز در پاسخ به این سؤال اظهار کرد: «من فکر می‌کنم که در شرایط فعلی، اگر ما به دنبال یک توافق هستیم، باید یک توافق محکم باشد تا سعی کنیم خلأهایی را که در خود توافق می‌بینیم به حداقل برسانیم؛ و فراموش نکنیم که ما از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ هفت سال را از دست داده‌ایم - یا لذت برده‌ایم، بستگی به این دارد که از چه کسی بپرسید. این بستگی دارد، صادقانه بگویم، چگونه به آن نگاه کنید. من می‌دانم که آمریکایی‌ها می‌خواهند موضوع ایران را حل کنند؛ اما اگر منافذ باز را نبندید، در این مسیر با مشکلات جدی مواجه خواهید شد؛ بنابراین من مزایای یک معامله بالقوه را درک می‌کنم، به شرطی که از چیزی که باید از آن مراقبت شود، صیانت کند. نمی‌دانم توافقی صورت می‌گیرد یا خیر. اگر توافقی حاصل شود، ما باید زمانی که در اختیارمان قرار دارد را برای ادامه اطمینان از قابلیت‌های عملیاتی خود و غیره صرف کنیم. اگر توافقی حاصل نشود، همانطور که قبلاً گفته‌ام، باید به پلن B برویم؛ و وقتی می‌گویم «ما»، به جامعه بین‌المللی، منطقه و همچنین اسرائیل اشاره می‌کنم.»

  • نیاز به ایجاد یک ائتلاف اطلاعاتی علیه برنامه هسته‌ای ایران

ساتلوف در ادامه پرسید: «می‌توانید کمی بیشتر در مورد اینکه اگر برنامه‌ای وجود داشته باشد، چگونه از زمان موجود استفاده می‌کنید و دوست دارید ایالات متحده چه نقشی در گرفتن این زمان و استفاده حداکثری از آن برای آماده‌سازی داشته باشد. هر چیزی که باید برای آن آماده شود؟»

وزیر دفاع رژیم صهیونیستی ادامه داد: «در مورد این موضوع، بدیهی است که باید خودم را محدود کنم، زیرا ما در مورد موضوعات بسیار حساسی صحبت می‌کنیم؛ و در واقع، اگر دقیقاً به شما بگویم که قصد انجام چه کاری را دارم، بدیهی است که بعداً باید به شما شلیک کنم. این چیزی است که من نمی‌خواهم انجام دهم، بدیهی است؛ اما اگر بخواهم به طور جدی صحبت کنم، اگر بخواهم چندین حوزه فعالیت داشته باشم، می‌گویم که باید مطمئن شویم که همکاری اطلاعاتی خود را افزایش می‌دهیم و چیزی شبیه به یک ائتلاف اطلاعاتی ایجاد کنیم. یک ائتلاف اطلاعاتی بسیار گسترده که علیه ایران عمل می‌کند و کمبود قابلیت‌های بازرسی را جبران می‌کند؛ زیرا اگر می‌خواهید یک توافق خوب داشته باشید، باید بازرسی «در هر زمان و هر مکان» باشد؛ اما در توافقنامه اینطور نیست؛ بنابراین ما باید خلأ اطلاعاتی را پر کنیم.

ما همچنین باید توانایی‌های تهاجمی، قدرت‌نمایی و همکاری و آموزش را با هم افزایش دهیم و مطمئن شویم که می‌توانیم با هم کار کنیم. ما باید فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را در جاهای مختلف رهگیری کنیم؛ و کشورها به خوبی شناخته شده‌اند: یمن، سوریه، عراق، لبنان و غزه؛ اما جاهای دیگری هم هست. فعالیت‌های ایرانی در الجزایر وجود دارد، ارتباط ایران با صحرای غربی وجود دارد، شما در آمریکای جنوبی فعالیت‌های ایرانی دارید؛ بنابراین این چیزی است که ما باید با آن مقابله کنیم.»

  • برنامه بلندمدت برای ارتباط‌گیری با جامعه ایران

گانتز در بخش دیگری از صحبت‌های خود مدعی شد: «ما باید ظرفیت دفاعی خود را در جاهای مختلف افزایش دهیم؛ و همانطور که قبلاً گفتم، ما باید با جامعه ایران ارتباط برقرار کنیم، جامعه‌ای که به اعتقاد من جامعه خوبی است که توسط یک رژیم بسیار منفی گروگان گرفته شده است؛ اما این یک فعالیت طولانی مدت است.»

  • درس‌های جنگ اوکراین برای رژیم صهیونیستی

بنی گانتز در بخش دیگری از این وبینار به ارتباط جنگ اوکراین با چالش ایران اشاره و عنوان کرد: «از دیدگاه اسرائیل، صحبت در مورد اوکراین، درس اصلی بر دو جنبه متمرکز است. اول، می‌بینیم که دنیای غرب چقدر با روسیه محتاطانه رفتار می‌کند. از فشار اقتصادی، فشار سیاسی و غیره استفاده می‌کند. در مورد گزینه‌های نظامی بسیار محتاط است. حدس من این است که به این واقعیت مربوط می‌شود که روسیه یک ابرقدرت هسته‌ای است، بنابراین زمانی که شما چنین چالشی دارید، محاسبات تا حدودی متفاوت می‌شود. این چیزی است که نباید اجازه دهید ایران نیز به توسعه آن بپردازد. این یک نگرانی بین‌المللی است، اگر از من بپرسید، یک نگرانی منطقه‌ای و قطعاً نگرانی اسرائیل است.»

  • رژیم صهیونیستی توانایی تأثیرگذاری بر جامعه و اقتصاد ایران را ندارد

«دومین درسی که از اوکراین آموخته‌ایم، درسی است که ما سال‌ها می‌دانیم: در نهایت شما خودتان باید مشکلاتتان را حل کنید. کسی برای کمک نمی‌آید. اسرائیل هرگز از کسی نخواسته است که برای آن بجنگد و ما باید اقدامات خود را در مورد تمام موضوعی که من در مورد آن صحبت کردم انجام دهیم. نکته آخر اینکه ما به سختی می‌توانیم بر جامعه ایران یا اقتصاد ایران تأثیر بگذاریم، زیرا کشور کوچکی هستیم؛ اما ما توانمند هستیم و باید توانایی مقابله با جنبه‌های امنیتی و نظامی ایران را داشته باشیم.»

  • جمع بندی

بررسی تحلیلی سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که صف نیروهای متضاد دشمن در برابر جمهوری اسلامی ایران، ترکیبی از فشار دیپلماتیک، جنگ اقتصادی و تلاش برای کشاندن صحنه به سوی رویارویی مستقیم است. هر چند که سران رژیم صهیونیستی اعتراف کرده‌اند که توانایی تأثیر گذاری روی جامعه و اقتصاد ایران را ندارند؛ اما شعاع عملکرد دشمن به گونه‌ای است که با فشار تحریمی سعی دارد عوامل اقتصادی در داخل را تحت تأثیر قرار دهد.

 تحلیل محتوای دشمن نشان داده است که تنها راه مقابله با تهدیدات نرم و سخت آن است که محتوای اقتصادی و اجتماعی خود را به درون آورده و تئوری «درونی سازی» را هر چه سریعتر اجرایی کنیم. هر قدر فاصله ما برای رفع نیاز از غرب بیشتر شود؛ اثرات آن‌ها بر ما کمتر خواهد شد.

ارسال نظرات