جمعه ؛ 10 فروردين 1403
21 فروردين 1401 - 08:38

دوران بحرانی غرب پس از پایان جنگ اوکراین

مذاکرات مقامات روسی و اوکراینی با هدف پایان دادن به جنگ در حال برگزاری بوده و پیشرفت هایی نیز دراین مذاکرات حاصل شده است.....
نویسنده :
حنیف غفاری
کد خبر : 11503

پایگاه رهنما:

مذاکرات مقامات روسی و اوکراینی با هدف پایان دادن به جنگ در حال برگزاری بوده و پیشرفت‌هایی نیز در این مذاکرات حاصل شده است. با این حال، استراتژیست‌ها و نظریه پردازان حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی آمریکا مشغول رصد آثار بلندمدت امنیتی این پدیده (جنگ اوکراین) بر روابط امنیتی شبکه «حامی –پیرو» تشکیل شده توسط واشنگتن هستند.
اگرچه برخی منابع غربی معتقدند که اعمال تحریم‌های مشترک ضد روسی توسط آمریکا-اروپا پس از وقوع جنگ اوکراین منجر به تقویت پیوند‌های ترنس آتلانتیکی در ذیل ساختار ناتو شده است، اما امتناع برخی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در قبال اعمال تحریم‌های مربوط به حوزه انرژی علیه روسیه این پیام را داد که پیوند‌های درون آتلانتیکی شکل گرفته میان آمریکا و اروپا در بحبوحه جنگ اوکراین چندان مطلق و محکم نیست! فراتر از آن، بسیاری از اعضای ناتو نسبت به رویکرد واشنگتن و لندن (دو عضو اصلی ناتو) درشکل گیری نبرد اوکراین شدیدا ناراضی هستند. به عنوان مثال، مقامات آلمانی در مواضع پنهان خود معتقدند که آمریکا و انگلیس، خاک اروپا را به به صورت عامدانه به میدان نبرد روسیه و اوکراین تبدیل کرده اند. فراتر از این مسئله، با عقب نشینی نسبتا قطعی اوکراینی‌ها از پیوستن به ناتو، عملا روسیه به یکی از مهم‌ترین خواسته‌های خود در منازعه با آتلانتیکی‌ها دست پیدا کرده است! این به بی نتیجه بودن صرف میلیارد‌ها دلار هزینه امنیتی، نظامی و اقتصادی از سوی غرب در این بزنگاه بوده است.
نکته دیگر اینکه فارغ از مناسبات درونی ناتو، جنگ اوکراین تنش‌های موجود در روابط کاخ سفید و متحدان آن در منطقه خلیج فارس را تشدید کرده است. امتناع دو کشور عربستان و امارات متحده عربی از افزایش تولید نفت در بحبوحه بالا رفتن قیمت جهانی سوخت پس از حمله روسیه به اوکراین، یکی از مصادیق این تنش محسوب می‌شود.
حتی اماراتی‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد به پیش نویس قطعنامه ضد روسی تهیه شده از سوی واشنگتن رای ممتنع دادند. واقعیت امر این است که ریاض و ابوظبی در جریان نبرد اوکراین به وضوح دریافته اند که حمایت واشنگتن از متحدان و مهره هایش در نظام بین الملل، محدود و کاملا ابزاری می‌باشد.
امتناع ناتو از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین و تاکید مکرر دولت بایدن بر عدم حضور نظامیان آمریکایی در این نبرد جملگی نشان می‌دهد که بر خلاف ادعا‌های اولیه غرب در خصوص حمایت مطلق از متحدانش در برابر دیگران، چنین موضوعی درعمل صحت ندارد! در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نیز وی علی رغم ارتباطات عمیقی که با محمد بن سلمان و بن زاید در ریاض و ابوظبی داشت، بار‌ها در بزنگاه‌ها و شرایط خاص، از مداخله مستقیم به سود اهداف منطقه‌ای عربستان و امارات امتناع کرد. یکی از اصلی‌ترین دلایل گرایش کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس به چین در پروژه‌های نظامی-امنیتی همین مسئله است. در هر حال، باید در انتظار آشکارسازی بیشتر شکاف واشنگتن و بازیگران عربی حوزه خلیج فارس در آینده‌ای نزدیک ماند.
منبع:روزنامه رسالت

ارسال نظرات