پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
19 اسفند 1400 - 11:20

تکلیف جدید مجلس برای صداوسیما/ آیا ترویج "فرزندآوری" در پیام‌های بازرگانی تلویزیون پا می‌گیرد؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچون سالِ گذشته، در مصوبه‌ای دستگاه‌های اجرایی را مکلف کردند یک‌درصد از اعتبارات هزینه‌ای‌شان را به صداوسیما برای تولید برنامه‌های فرهنگساز اختصاص دهند.
کد خبر : 11330

پایگاه رهنما :

در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد عباس مقتدایی نماینده اصفهان یک بند به تبصره ۱۹ در بخش هزینه‌ای بودجه ۱۴۰۱ الحاق شد.

این مصوبه سالِ گذشته هم توسط نمایندگان مجلس تصویب شد و بنابر آن دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای‌شان را برای تولید برنامه‌های فرهنگ‌ساز در مسئله جمعیت و خانواده و اطلاع‌رسانی به سازمان صداوسیما تخصیص دهند.

طبق این مصوبه، در اجرای بند (چ) ماده (۳۷) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مبنی بر تکلیف دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری به هزینه‌کرد یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود (به‌استثنای فصول ۴، ۱، ۶ و ۳) طی قرارداد مشخص با سازمان صداوسیما برای تولید برنامه جهت فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است در هر مرحله از تخصیص اعتبارات هزینه‌ای اعتبارات موضوع این بند را متناسب با تخصیص اعتبار دستگاه اجرایی مشمول کسر و به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی تخصیص دهد. سازمان صداوسیما و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مکلف‌اند بر اساس قوانین و مقررات مربوطه نسبت به انعقاد یا تمدید قرارداد بر اجرای آن اقدام و گزارش عملکرد این بند را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کنند.

قالب تولید زمان و جدول پخش برنامه‌های موضوع این بند بر اساس تنوع و نیاز آنتن به تشخیص سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مشخص می‌شود. اعتبار فوق جزء درآمد‌های این سازمان شناسایی می‌شود.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار تسنیم گفت: حوزه جمعیت و خانواده از هر حیث اهمیت بالایی دارد و باید صداوسیما بیشتر از گذشته به این موضوع توجه کند. در سریال‌ها، فیلم‌ها و حتی آگهی‌های بازرگانی می‌توان این موضوع را به‌شکل هنرمندانه‌ای تبلیغ کرد، چون دشمنان همواره از راه خانه و خانواده، مردم ما را مورد حمله قرار داده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد: در دوره جدید مدیریتی صداوسیما که رویکرد‌ها در حال تغییر و تحول‌اند انتظار می‌رود کار‌های شاخص و فاخری ساخته شوند که مبلّغ گفتمان و ترویج ارزش‌های ایرانی، اسلامی و انقلابی‌مان باشند. از طرفی مجلس و دستگاه‌های اجرایی هم حمایت‌هایشان از صداوسیما را مضاعف خواهند کرد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، تأکید کرد: ما نیاز به سریال‌ها و برنامه‌هایی داریم که زمینه احترام به پدر و مادر و ارزش‌های خانواده و ارتباطات میان فرزندان و پدر و مادر‌ها را تقویت کند. صله رحم مدت‌هاست آسیب دیده و باید ترمیم شود. باید صداوسیما به این سمت برود که هم ارزش‌های الهی و توحیدی و هم ارزش‌های ایرانی خصوصاً مسئله خانواده و احترام به والدین و صله رحم را با ساخت کار‌های هنرمندانه و حتی در دلِ پیام‌های بازرگانی را تبلیغ و ترویج کند، جایگاهی که همیشه رسانه‌ها و شبکه‌های معاند هزینه‌های هنگفتی کرده‌اند تا این معنویت و صمیمیت در خانواده‌ها را از جامعه ایرانی بگیرند.

حجت‌الاسلام نصیرایی افزود: میانِ سریال‌ها، برنامه‌ها و تبلیغات و فعالیت‌هایی که در صداوسیما پیش می‌رود هرجا فضای این موضوع فراهم شد مسئله تقویت خانواده و جمعیت باید در اولویت قرار بگیرد. با تغییر رویکرد‌های به‌وجودآمده ما حتماً می‌توانیم شاهدِ تغییراتی باشیم.

به گزارش تسنیم، به‌نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌های عضو کمیسیون فرهنگی و این مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی، شاید کنار تحولات ساختاری نیاز به تحولات محتوایی و شروع آن از آگهی‌های بازرگانی باشد که تجمل و تبرّج را وارد خانواده‌ها کرده است و این خودش آسیبی است به کانون گرم خانواده‌ها؛ شاید جایگزین شدن تبلیغات اخلاقی و انسانی مثل فرزندآوری و توجه به جمعیت اتفاق مناسبی باشد که صداوسیما در سال ۱۴۰۱ آن را شروع کند.
منبع: تسنیم

ارسال نظرات