جمعه ؛ 10 فروردين 1403
02 بهمن 1400 - 11:43

پیام آشکار مسکو به غرب

همزمان با سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به کی‌یف برای گفت‌وگو در مورد بحران اوکراین، مقامات وزارت دفاع روسیه ، از ورود نیروهای نظامی این کشور به بلاروس خبر دادند.
نویسنده :
محمد مهرعلی
کد خبر : 10834

پایگاه رهنما:

همزمان با سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به کی‌یف برای گفت‌وگو در مورد بحران اوکراین، مقامات وزارت دفاع روسیه ، از ورود نیروهای نظامی این کشور به بلاروس خبر دادند. به عبارت بهتر، مسکو پیام قاطعانه ای را به واشنگتن و ناتو در خصوص تشدید تحرکات غرب در اوکراین مخابره کرده است. 
الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس پیش از این از برگزاری رزمایش مشترک کشورش و روسیه خبر داده بود. بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، رزمایش مشترک این کشور با بلاروس در
 ۹ فوریه سال جاری (اواسط بهمن ماه ) آغاز و در تاریخ ۲۰ فوریه به پایان خواهد رسید. مقامات روسیه و بلاروس هدف از برگزاری این رزمایش را «مبارزه با تروریسم» و «حفاظت» از منافع کشور خود اعلام کرده‌اند.  
این درحالی است که الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه پیش از این گفته بود که رزمایش مشترک این کشور با بلاروس در پاسخ به «تهدیدهای خارجی» انجام می‌شود. هرچند روسیه اتهام برنامه‌ریزی برای حمله نظامی به اوکراین را همواره رد کرده اما در عین حال هشدار داده است که اگر آمریکا و هم‌پیمانان این کشور با خواسته‌های مسکو از جمله عدم پذیرش اوکراین در پیمان ناتو موافقت نکند، اقدامات نظامی در پیش می‌گیرد. 
مقامات مسکو، ناتو و واشنگتن را در بالا گرفتن بحران میان روسیه و اوکراین «مقصر» می‌دانند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده است که  آمریکا و ناتو از اوکراین به‌ عنوان «اهرم فشار» علیه مسکو استفاده می‌کند.  در مقابل، مقامات کاخ سفید طی سال های اخیر در صدد ایجاد تنشها و بحران های مزمن و دامنه دار امنیتی در شرق اروپا بر آمده اند. ولادیمیر  زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در کی‌یف نیز بدون توجه نسبت به آثارو  تبعات بازی مستقیم خود در زمین آمریکا و اعضای اروپایی ناتو، کی یف را به کانون بحران در اروپا تبدیل کرده است. 
 خبردیگر اینکه آمریکا به متحدانش در کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه بالتیک متشکل از استونی، لیتوانی و لتونی اجازه داده سلاح های مرگبار ساخت آمریکا را به اوکراین ارسال کنند.
پولیتیکو این مطلب را به نقل از یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، منتشر کرد و افزود: دولت بایدن همچنین روند انتقال موشک ها، مهمات و دیگر تجهیزات نظامی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار را در روزهای آینده آغاز می کند.بر اساس مقررات کنترل صادرات، سه کشور حوزه بالتیک باید قبل از انتقال سلاح به اوکراین از آمریکا اجازه بگیرند.در هر حال، اقدام اخیر آمریکا در تسهیل ارسال سلاح به اوکراین، نتیجه ای جز تشدید اوضاع و وقوع منازعه ای غیر قابل کنترل نخواهد داشت.  اعضای بالتیک در ناتو که کشورهای کوچک اتحادیه جماهیر شوروی سابق بوده اند،
 نه تنها در ارسال سلاح به اوکراین تعجیل دارند بلکه خواستار اعزام نیروهای بیشتر ناتو به منظور تقویت نیروهایی هستند که تاکنون در کشورشان مستقر شده اند.سال گذشته، آمریکا ۶۵۰ میلیون دلار سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرد که از زمان آغاز کمک های نظامی این کشور به اوکراین در سال ۲۰۱۴ بالاترین رقم دریک سال بوده است.برخی دیگر از کشورها روند انتقال سلاح به اوکراین را آغاز کرده اند. به عنوان مثال،  انگلیس اعلام کرد سلاح های دفاعی و سبک را برای اوکراین ارسال خواهد کرد و تعداد اندکی نیرو نیز برای  ارائه آموزش های لازم به این کشور اعزام می کند.

ارسال نظرات