پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
30 دی 1400 - 08:45

پایگاه رهنما:

 

کیهان**

«تقی‌زاده‌های جدید» به وقت وین و واشنگتن؟!/ دکتر محمدحسین محترم

۱- مقدمتاً: داستان غرب‌زدگی و نفوذی‌ها و جریان آمریکایی در کشور، داستان غم‌انگیز و البته عبرت‌آموزی است.آنان همواره جاده‌صاف‌کن سیاست‌های استعماری و استکباری بیگانگان بودند، اما خود را به دروغ روشنفکر و منورالفکر و فن‌سالار و اصلاح‌طلب و از این دست عناوین معرفی کرده‌اند. جماعتی وطن‌فروش که با تابلوی «سر تا پا باید فرنگی شویم»، همواره به دنبال انزوای ایران با تخریب روابط کشور با دیگر کشورها و تحریف واقعیت‌ها و تحقیر ملت در قاب فضا‌سازی‌های رسانه‌ای و بزک کردن آمریکا هستند. به فرمایش رهبر معظم انقلاب «در داخل متأسفانه بعضی‌ها غرب را بزک و روتوش و توجیه می‌کنند و نمی‌گذارند افکار عمومی متوجّه بشود که همین دولت‌های ظاهرالصّلاح در باطنشان چقدر شیطنت و شرارت وجود دارد. مطبوعاتچی‌ها و رسانه‌ای‌ها هم بینشان هست؛ مثل تقی‌زاده. امروز هم تقی‌زاده‌های جدید از این حرف‌ها می‌زنند».
۲- همزمان با اجرایی شدن تفاهم‌نامه راهبردی 25 ساله ایران و چین و در امضاء قرارداد راهبردی 20 ساله ایران و روسیه «تقی‌زاده‌های جدید» در یک خط خبری شبهه‌افکنانه برگرفته از‌ اندیشکده‌های پنتاگون و سیا تلاش می‌کنند تا دستاوردهای این دو سند مهم راهبردی و سفر آقای رئیسی به مسکو و وزیر خارجه به پکن را تحت‌الشعاع قرار دهند و بدون هیچ‌گونه اشاره‌ای به سابقه خیانت‌ها و خباثت‌ها و بدعهدی‌های غربی‌ها و آمریکا، روسیه سابق و جنس چینی القا شده را در اذهان مردم ایران زنده کنند. در این فضا که اولین بار ‌اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» شبهه آن را القا کرد‌، ادعا می‌کنند «روابط تهران با مسکو و پکن استقلال ایران را خدشه‌دار و نقض می‌کند»! و در فضای وین القا کردند که «ایران تحت ‌فشارهای روسیه و چین از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و روسیه برای ایران تصمیم‌گیری می‌کند»!؟
۳-نکته خنده‌داری که خیلی زود نیات آنها را آشکار کرد این بود که در روزنامه‌هایشان این شبهه تحقیرآمیز را به نقل از یک کشاورز اهل سیاست در یکی از دورافتاده‌ترین روستاهای کشور القا کردند!
۴- اصولاً روسیه نوین با روسیه تزاری و چین گذشته با چین در حال تبدیل شدن به ابرقدرت اقتصادی جهان و ایران مقتدر اسلامی با ایران زمان قاجار کاملاً تفاوت دارند و جماعت مدعی اصلاح‌طلبی برخلاف ادعایشان توان درک تغییرات ژئوپلیتیکی در «عصر پساآمریکا» را ندارند که ایرانی‌ها و روس‌ها و چینی‌ها روابط امروز را صرفاً بر اساس دیروز تنظیم نخواهند کرد.
۵- نکته مهم این است که مجری شبکه روسی در حالی که نامه حضرت امام(ره) به میخاییل گورباچف رئیس‌جمهوری شوروی سابق در سال ۱۹۸۹ را به زبان فارسی در دست داشت، می‌گوید «در این سند دعوت به همکاری بین تهران- مسکو شده است». رهبر معظم انقلاب نیز در دیدارهای شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین، چین و روسیه را «کشورهای مستقلِ قابل اطمینان» و توافقات راهبردی را «کاملاً درست و حکمت‌آمیز» خواندند و تأکید داشتند «ایران تنها کشور مستقلِ منطقه و مورد اطمینان در زمینه انرژی است که تحت تأثیر هیچ عامل غیر ایرانی قرار نمی‌گیرد». ایشان با اشاره به رفتار غیر صادقانه برخی کشورهای اروپایی و آمریکا که «هیچ‌گاه نتوانستند اعتماد ملت ایران را جلب کنند»‌، مهم‌ترین موارد همکاری‌های ایران و روسیه و چین را «مهار آمریکا» با «انجام مبادلات و معاملات اقتصادی خارج از چارچوب دلار» برشمردند و تأکید کردند «می‌توانیم تحریم‌ها را بی‌اثر و آمریکا را منزوی کنیم و تمایل و نگاه به شرق ریشه در فرهنگ ایرانی دارد». رهبر معظم انقلاب همچنین با «خیرخواهانه» خواندن دیدگاه رئیس‌جمهور روسیه و «شخصیت قوی و اهل تصمیم و عملِ آقای پوتین» تأکید داشتند «آمریکا یک خطر برای بشریت است، اما می‌توان با روسیه و چین به‌عنوان قدرت‌های بزرگ درباره کارهای بزرگ همکاریِ منطقی کرد». رئیس‌جمهور روسیه نیز ایران را «شریکی استراتژیک» و «همسایه‌ای بزرگ» برای گسترش همه‌جانبه روابط و مواضع رهبر معظم انقلاب را بسیار «خردمندانه» برشمرد و با بیان اینکه بدون دخالت آمریکا مشکلات منطقه را حل خواهیم کرد تأکید کرد «با مواضع اصولی خود با هرکسی کاری را شروع کنیم تا پایان ادامه می‌دهیم». شی جین پینگ هم «اقتصاد چین و ایران را مکمل یکدیگر» و سخنان رهبر انقلاب را «حکیمانه و دوراندیشانه» خواند و گفت «دولت و ملت چین نسبت به جنابعالی نگاه دوستانه و صمیمانه‌ای دارند و امیدواریم همچون گذشته به پیشرفت روابط دو کشور کمک کنید».
۶- همکاری‌های اقتصادی ایران با روسیه و چین چیز جدیدی نیست. توسعه روابط تهران - مسکو با امضای موافقت‌نامه همکاری‌ها در تابستان ۶۸ در مسکو آغاز شد که به گفته رئیس ‌وقت مجلس در خاطراتش «هیئت همراه ترکیبی از دولت و مجلس و نظامی و... به خاطر کارهای فراوان در دستور کار مذاکرات، خیلی بزرگ است»! در سال ۷۹ هم معاهده راهبردی ۲۰ ساله در دولتِ هفتم تحت عنوان «اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» با مکانیسم تمدید خودکار به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. بر این اساس دولت سیزدهم بعد از نامه مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور روسیه و پاسخ و اعلام آمادگی ولادیمیر پوتین مبنی بر همکاری‌های دوجانبه و منطقه و بین‌المللی در همه حوزه‌ها‌، در حال تمدید قرارداد مصوب مجلس با شرایط و اقتضائات روز است. قرارداد راهبردی ایران و چین هم در دولت قبل علی‌رغم همه کارشکنی‌ها امضا شد. حال چرا آن زمان این جماعت که مسبب و حامی دولت‌های وقت بودند‌، نگفتند این قراردادها متعلق به دوران قاجار است و استقلال ایران را نقض و ایران را به روسیه و چین می‌فروشند؟!
۷- طرح این شبهه‌های فریبکارانه در حقیقت برای تأثیرگذاری بر فضای داخلی ایران و ایجاد اختلاف جهت تضعیف مواضع تیم مذاکره‌کننده ایرانی از یک‌سو و به هم زدن روابط استراتژیک و معقول جمهوری اسلامی با دو کشور قدرتمند منطقه برای برطرف کردن موانع حضور مخرب آمریکا در منطقه است. اینکه خواسته و یا ناخواسته یک نماینده برای سؤال از تیم مذاکره‌کننده در مورد میانجی‌گیری روسیه پا پیش می‌گذارد‌، نمونه‌ای از بی‌بصیرتی برخی برای بازی در فضای ساخته شده آمریکایی‌هاست که رسانه‌های بیگانه بخصوص فارسی‌زبان به‌طور گسترده‌ای آن را پوشش خبری دادند و تحت عنوان «اختلافات داخلی» بر آن دمیدند!
۸- در حالی که مزورانه ادعای تعامل با جهان را دارند‌، جهان را فریبکارانه خلاصه در آمریکا و چند کشور اروپایی کردند و پاسخ نمی‌دهند که مگر کشورهای منطقه و همسایه از جمله چین و روسیه جزو جهان نیستند؟! لذا سخنان امروز این جماعت آمریکایی‌، در حقیقت مصداق همان سخن نافذ امامِ دوراندیش در سال ۶۰ است که فرمودند «خط و قضیه این است که یک دسته شوروی را طرح کردند تا آمریکا و مرگ بر آمریکا منسی بشود. مسئله جریان آمریکایی در مقابل اسلام است که می‌خواهند کشور را بکشند به طرف آمریکا»!
۹- عکسی که از دیدار اولیانوف و رابرت مالی منتشر شد نشانه «ورشکستگی سیاسی آمریکا» و «ذکاوت سیاسی ایران» است‌، نه ضعف ایران‌، چراکه نشان می‌دهد جمهوری اسلامی یک مدعی ابرقدرتی! را پشت در نگه داشته و مثل زمان قاجار و پهلوی و بعضاً در برخی دولت‌های گذشته‌، اجازه ورود بی‌اجازه را به او نمی‌دهد که برای ملت ایران تصمیم بگیرد و قراردادهایی همچون رژی و دارسی و فینکنشتاین و... و یا برجام را بر کشور تحمیل کند و این آمریکاست که برای ارتباط با ایران مجبور است دست به دامن دیگر کشورها شود! مضاف بر آن نشان می‌دهد که ایران توانسته با مشورت و هماهنگی با شرکای خود نقش سه کشور اروپایی پرادعا که خود را جامعه جهانی می‌خوانند، کاهش دهد! و همین موضوع موجب عصبانیت بی‌بی‌سی و اینترنشنال شده و تلاش دارند مزورانه با برجسته کردن تیتر برخی رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی‌، ذکاوت سیاسی ایران را ورشکستگی سیاسی القا کنند؟! این در حالی است که زمانی که دیگر قدرت‌ها بدون حضور ایران‌، برای ایران تصمیم می‌گرفتند‌، زمان پهلوی بود که نمود بارز آن در زمان جنگ جهانی دوم‌، نشست محرمانه سه کشور آمریکا و شوروی و انگلیس بدون اطلاع و اجازه ایران و حضور پهلوی در اواخر پاییز ۱۳۲۲ در تهران برگزار و موجب ادامه اشغالگری آنها و نقض استقلال ایران و به یغما بردن نفت و گاز و درآمدهای ملت شد! اما اکنون جمهوری اسلامی با اراده خود بر اساس منافع ملی تصمیم می‌گیرد که با چه کسی و چگونه مذاکره کند و به چه کسی اجازه حضور در مذاکرات را بدهد و به چه کسی اجازه دخالت را ندهد!

۱۰- آمریکا در حالی با روسیه و چین اجباراً سر میز لغو تحریم‌های ایران می‌نشیند تا شاید به اهدافش برسد که در همان حال تحریم‌های یکجانبه خود علیه مسکو و پکن را نیز اعلام و اعمال می‌کند؟! این یعنی اینکه آمریکا در ذات خود دچار تناقض و فریبکاری است. به همین دلیل جمهوری اسلامی از همان اول نه به برجام خوش‌بین و امیدوار بود و نه به مذاکرات جاری و به این نتیجه رسیده که تنها راه‌، خنثی‌‌سازی تحریم‌هاست و همکاری‌های راهبردی با روسیه و چین یکی از این مسیرهاست!
۱۱- برخی از «تقی‌زاده‌های جدید» در مسیر خائنانه خود آن‌قدر وقیح هستند که برای تخریب روابط راهبردی ایران با همسایگانش‌، از شهادت «سردارِ دیپلماسیِ میدانی» که خود تسهیل‌کننده این روابط راهبردی بوده هم سوءاستفاده می‌کنند و تحت عنوان دبیرکل یک حزب لیبرالی با استناد به ادعاهای ظریف در نوار لو رفته‌اش‌، ادعا کردند «منافع روسیه در تعارض با برجام و روابط با غرب و امنیت جریان انرژی منطقه است و ما با آنها در سوریه در اواخر حضور سردار سلیمانی به اختلاف رسیده بودیم. بعضی از هم‌پیمانان ما در سوریه می‌توانند به ترامپ خط داده باشند»! وی برای اینکه کسی درباره این ادعایش سندی از وی درباره مطالب منتسب کرده به شهید سلیمانی طلب نکند‌، مزورانه و منافقانه با اتهام‌زنی به آن شهید بزرگوار‌، برای مستند‌سازی در اذهان مخاطبان‌، ادعا کرده «سردار سلیمانی در آخرین دیدارمان! مطالبی را بیان کرد که هنوز هم نقل آن را به لحاظ سیاسی جایز نمی‌دانم!». اولاً شما چه‌کاره بودید که شهید سلیمانی درحالی‌که این مطالب را به رهبری و مقامات مسئول و شورای عالی امنیت ملی نگفته، اما به شما گفته؟! ثانیاً هم مواضع شهید سلیمانی و هم مواضع شما درخصوص منافع ملی و ولایت و رهبری و فتنه آمریکایی ۸۸ کاملاً روشن و آشکار است. چگونه می‌توان تصور کرد دو دیدگاه صددرصد مخالف، با هم دمخور و محرم اسرار یکدیگر باشند؟!
۱۲- حال آیا می‌توان پذیرفت که تحریم‌کنندگان و کاسبان داخلی تحریم دایه مهربان‌تر از مادر شده و سنگ منافع ملی ایران را به سینه می‌زنند؟! آیزنهاور از فرماندهان جنگ جهانی دوم‌، در اولین نطق پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۵۲ گفت: «گمان نمی‌کنم منطقه‌ای مهم‌تر از ایران روی نقشه جغرافیایی جهان وجود داشته باشد. ایران دارای نفت و در چهارراه جهان واقع شده و اگر روزی تهران با همسایگانش هماهنگ شوند کره زمین جای امنی برای غرب نخواهد بود. نباید وضعیتی پیش آید که ایران یک قدرت نظامی‌شود. وای به وقتی که ارتش ایرانی زنده شود. بروید تاریخ این کشور را بخوانید تا متوجه حرف من بشوید»! لذا آمریکایی‌ها همواره به دنبال انزوای سیاسی و اقتصادی ایران هستند و رسماً قانونی برای تخریب روابط ایران با روسیه و چین تصویب کردند و سالانه هم برای آن بودجه‌ای اختصاص می‌دهند‌، درحالی‌که ایران به‌عنوان هفتمین قدرت نظامی جهان و بر اساس موقعیت ژئوپلیتیک خود، علی‌رغم گرا دادن‌های «تقی‌زاده‌های جدید» به آمریکا‌، از نظر اقتصادی هیچ‌گاه انزواپذیر نیست و رکن اساسی از «نظم جدید پساآمریکایی» خواهد بود!

 

*********************************

خراسان**

قطب‌نمایی نوین برای ایران و روسیه/ سهیل جمشیدپور
با سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه، هر دو کشور نیاز دارند تا به روابط خود در قالب برسازی مفهوم «قطب نمای نوین همکاری‌های راهبردی»، فارغ از نوع دولت‌های حاکم بر هر دو کشور در بلند مدت به علت اقتضائات ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک که فضای جهانی، ایجاب می کند؛ نگاه جدیدی بیندازند. در این  مجال؛ ابتدا موانع، سپس زمینه‌های همکاری و در پایان، چرایی و چگونگی رسیدن به «قطب نمای نوین همکاری‌ها»، بررسی می شود.
 الف. موانع
۱-فرهنگ راهبردی: فرهنگ راهبردی از دل شرایط عینی، جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی و در روندهای مشخص تاریخی و نقش آفرینی‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی، ایجاد می شود و در اثر غلبه‌‌ آن بر وضعیت کنونی، به استیلای نوعی نوستالژی تاریخی و سنگینی سایه‌ کهن الگوهای ژئوپلیتیکی می انجامد. به عنوان مثال؛ هر کدام از جنگ‌های ایران و روس در دوران صفویه و قاجاریه و در چهار دوره و پس از آن رخدادهای جنگ های اول و دوم جهانی، هژمونی عصر شوروی و وقایع جنگ سرد تا زمان جنگ ایران و عراق و پس از آن وضعیت فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه‌ ۹۰ میلادی به عنوان پارادیم‌های کلی خارجی به نوعی در فرهنگ شیعی و حماسی ایرانیان و بر تضاد فرهنگ اسلاو_ارتدوکس با فرهنگ لیبرال برخی نیروهای داخلی روسیه، بازتاب‌های خود را داشته است.
۲- نگاه تاکتیکی: روس ها و ایرانی ها در اثر شرایط و اجبارهای ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک هر کدام در طول دوره‌های همکاری نگاه تاکتیکی به یکدیگر داشته اند که این نوع نگاه؛ پاسخگوی هیچ کدام از طرفین در شرایط جدید جهانی نیست.
۳- نقش منفی رژیم صهیونیستی، بریتانیا و ایالات متحده:برای بررسی مانع سوم باید دو مسئله‌ مهم را در نظر داشت که عبارتند از: شیطنت برخی بازیگران برای جلوگیری از نزدیکی روابط ایران و روسیه، تاثیر گذاری بر نخبگان سیاسی دو کشور برای ایجاد زمینه‌ بی اعتمادی و طراحی هایی که مانع ارتقای سطح روابط دو کشور از سطحی معمولی به سطحی بالاتر شود و ارضای نیازهای فوری ژئوپلیتیکی و دیگری ژئواکونومیکی روسیه یا ایران به صورت مقطعی.
۴-روابط دوجانبه‌ با دیگر کشورها و سیاست‌های منطقه‌ای: این مانع بیشتر به وسواس ژئوپلیتیک روسیه در کشورهای حوزه‌ خزر و مسائل مربوط به خزر، منطقه قفقاز و نقش جدید اقتصادی خاورمیانه و خلیج فارس در انگاره‌های استراتژیک روسیه بر می گردد.
۵-اقتصاد و انرژی: هر دو کشور در زمینه‌ اقتصادی در اثر سیاست قدرت های جهانی با مشکل مواجه هستند و این تحلیل وجود دارد که به دلیل اتکای روسیه به صنعت نفت و گاز و اهمیت انتقال آن به اروپا، روسیه، ایران را که دارای ذخایر عظیم انرژی است به چشم یک رقیب ببیند.
۶- پرونده‌ انرژی صلح آمیز هسته‌ای ایران و مسائل مربوط به خرید سلاح از روسیه: غرب سعی می کند روسیه را از کمک تمام عیار به ایران در این موضوعات با روش های گوناگون سلبی و ایجابی منصرف کند و گاهی هم ممکن است که روسیه برای کسب اهداف سیاست خارجی اش؛ در اوکراین و سایر مناطق، از این ابزار استفاده کند.
ب. زمینه های همکاری
اگر استراتژیست های هر دو کشور نگاهی معنادار و ژرف نگر به اکنون و آینده‌ روندهای جاری بر وقایع و سناریوهای جهانی داشته باشند، به خوبی درخواهند یافت که گم گشته‌ بیشینه سازی قدرت و توان ملی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی، منطقه‌ای و جهانی هر دو بازیگر در ایفای نقش مکمل متقابل در نقشه‌ رسیدن به «سند قطب نمای همکاری‌های استراتژیک جدید» است. کافی است هر دو کشور متوجه تهدیدات دامنه دار و تمام ناشدنی باشند که از طرف قدرت‌های غربی برای منطقه‌ اوراسیا و غرب آسیا تدارک دیده شده است و دو هدف عمده را دنبال می کند: 
۱-مهار و عقب راندن روسیه.
۲-مهار و ضعف ایران که به روشنی در اسناد امنیت ملی قدرت های غربی وجود دارد.
بدیهی است که مشغول شدن ایالات متحده به چین، هرگز مانع توجه به این دو موضوع نمی شود و قطعا در زمان مناسب همچنان که اکنون نیز مشغول تخریب روابط ترکیه، هند، اندونزی و مصر با روسیه است و از سویی دیگر درصدد افزودن دو کشور حوزه‌ اسکاندیناوی به ناتوست و احتمالا، با نگرانی های روسیه در شرق اروپا به شکل مصلحت آنی برخورد کند نه یک همکاری اصولی، برای دسترسی به منابع سیبری، اوراسیا و آسیای میانه، موجب خواهد شد تا دشنه اش را فرود بیاورد.روسیه و ایران هر دو جزو مناطق تاریخی و تمدنی بزرگ و مستقل هستند و نیازی به غربی شدن ندارند و کلید انتفاع هر دوی آن ها از بازار اروپا؛ تنها در سایه‌ همکاری نوین، میسر خواهد بود نه گفت و گو یا چالش مجزای صرف یک به یک با غرب.اگر طراحی سیاست‌های روسیه از مسیر مواجهه با منافع یا تهدیدات آنی؛ به مسیر طراحی استراتژی‌های منعطف افق نگر و آینده شناسانه تغییر ریل بدهد و ادراکات مشترک استراتژیک دو سویه در میان هر دو بازیگر به تشکیل سامانه و منظومه‌ معنایی استراتژیک جدیدی بینجامد؛ ایران و روسیه به قلب و مغز میان شرق و غرب در اوراسیا و غرب آسیا، تبدیل می شوند که از یک سو؛ به مدد کریدورهای تجاری و انرژی از یک ظرف مشترک همکاری بُرد-بُرد سیراب می‌شوند(علاوه بر حوزه‌ وسیعی از دسترسی‌های دریایی که از مدیترانه تا خلیج فارس را در بر می گیرد) و از سویی دیگر به لحاظ امنیتی، در مقابله با تروریسم، تهدیدات ژئوپلیتیکی غرب و شرکایش و همچنین فرسایش جمعیتی و سرزمینی، در میانه‌ جنگ های شناختی و ترکیبی غرب علیه روسیه و ایران به پیروزی می‌رسند و در یک پروسه‌ مشخص می توانند در زمینه‌ توسعه‌ پایدار و متوازن، جوابگوی نیازهای حال و آینده‌ مردم خود باشند. روسیه تنها با اتکا به این امر که اتحادیه‌های غربی در آستانه‌ فروپاشی هستند در قالب ایده‌ خوداتکایی و خودبسندگی ملی و بدون در نظر گرفتن توازن بخشی های بریتانیا و ایالات متحده در پارادایم‌های کلی، نمی تواند به شکلی مجرد به بازیگری بپردازد و شرکای جدی تری را باید به شرکای  استراتژیک خود اضافه کند و ایران در سپهر موضع برابر، احترام و ترفیع جایگاه علایق دو جانبه می تواند، شریک و میانجی مهمی برای افزایش  اعتبار و قدرت بازیگری روسیه در جهان باشد و این دو کشور چون دو نیرو، دو تکیه گاه و دو اهرم متقابل می‌توانند توده‌های مشکلات بزرگ را با همکاری هم جا به جا کنند.
ج. چگونگی رسیدن به قطب نمای نوین همکاری های راهبردی
 برای رسیدن به هر هدف بزرگی باید از مجموعه‌ای از اهداف کوچک با توجه به توانمندی‌های کنونی، شروع کرد. به عنوان مثال؛ همکاری برای صلح و ثبات افغانستان، ایجاد ساز و کارها و ابتکارات جدید پولی و مالی، همکاری برای درک متقابل و منافع مشترک در قفقاز، همکاری در توسعه‌ کریدور شمال -جنوب و حتی شرق به غرب، همکاری بیشتر در پرونده‌ هسته‌ای صلح آمیز ایران، درک حساسیت های ایران در خزر، توجه به فرصت طلبی‌های رژیم صهیونیستی، همکاری‌های تسلیحاتی میان ایران و روسیه، توسعه‌ همکاری در زمینه‌ صادرات انرژی، توسعه‌ مناسبات گردشگری، تکنولوژیک، علمی، فضایی، بهداشتی، کشاورزی، محیط زیستی و تجاری دوجانبه به همراه گفت و گوهایی در سطوح مختلف، تشکیل «اندیشکده‌های ایران و روسیه» در تهران و مسکو و سازمان دهی حوزه‌ رسانه‌ای مشترک در قالب نزدیک کردن جوامع روس و ایرانی به مدد رویدادهای مختلف می‌تواند؛ زیربنایی مناسب برای تشکیل جلسات و دیدارهای مقامات عالی دو کشور به صورت مداوم و منظم شده و از طریق دو فرایند دولتی و پارلمانی پایه و مدنی و مردم پایه، در طول مدت زمان معقولی؛ هر دو کشور به اهداف مهم ملی، منطقه‌ای و جهانی خود با ایجاد نظامات، نهادها، سازمان‌ها و اتحادهایه‌های جدید، دست یابند. دیدار دکتر رئیسی با پوتین، می تواند نقطه‌‌ عزیمت به سمت «قطب نمای نوین همکاری‌های استراتژیک ایران و روسیه» و توسعه‌ این مفهوم در آینده باشد و این سنگ بنا ظرفیت تحکیم و تعمیق مناسبات فارغ از نوع دولت های مستقر در هر دو کشور در حوزه‌ ثبات استراتژیک را دارد و می‌ تواند کرانه های خود را به تدریج، پیدا کند. البته نباید انتظارات نخبگان ایرانی و روسی از این دیدار مهم، انتظاراتی تمام عیار و غیر واقعی باشد، بلکه با توجه به مقتضیات جدید در جهان و چالش‌های مشترک پیش روی هر دو دولت و ملت؛ این دیدار می تواند با احیای اسناد همکاری های پیشین که فاز پایین و کف همکاری های دو کشور است، نقشی تسهیل‌گر در آینده نویسی سرنوشتی مشترک و پُر اهمیت برای پیشرفت و اثرگذاری بر پارادایم‌های غربی و معرفی مدل عینی همکاری های شالوده‌ای و توازن‌های مورد علاقه‌ طرفین را در لایه‌های متنی و فرامتنی خود، داشته باشد.
 
**********************************
ایران**

شائبه‌های یک افزایش!/ فریبا خان احمدی


زمزمه‌های افزایش 60 درصدی تعرفه‌های خدمات پزشکی و شنیدن خبرهای متفاوت قیمت ویزیت پزشکان عمومی و متخصص، بسیاری از مردم را کنجکاو کرده که بدانند برای سلامتی‌شان در سال آینده چقدر باید هزینه کنند. با اینکه هنوز تعیین تکلیف قیمت خدمات پزشکی در حد رایزنی است اما این روزها فضای مجازی پر شده از برخی شائبه‌هایی که به بالا رفتن نرخ خدمات درمان اشاره دارد. با اینکه شورای عالی بیمه (توزیع میزان افزایش به تفکیک نوع خدمات بر‌اساس مصوبه شورای عالی بیمه تعیین می‌شود و اعداد و ارقام تعرفه‌ها بسته به نوع خدمات در بخش‌های مختلف در این شورا تصمیم‌گیری می‌شود) از بالا رفتن سهم بیمه‌ها در جریان افزایش نرخ خدمات پزشکی سخن می‌گوید اما در مقابل وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی به عنوان فروشندگان خدمات درمانی و پزشکی، دلیل پیشنهاد افزایش 60 درصدی نرخ خدمات، بویژه در بخش خصوصی را میزان تورم عنوان می‌کنند. استدلال فروشندگان خدمات درمانی این است که وقتی میانگین تورم بر اساس آمارهای بانک مرکزی تا آخر اسفندماه 48 درصد برآورد شده است، برای حفظ تاب‌آوری نظام سلامت بویژه در حوزه مراجعات سرپایی و سرپا نگه داشتن مطب‌ها باید تعرفه‌های خدمات پزشکی نیز همسو با تورم افزایش پیدا کند. اما هنوز این 48 درصد تا 60 درصد فاصله دارد و می‌گویند علاوه بر این باید برای تقویت انگیزه پزشکان بخصوص پزشکان عمومی برای کار در مطب‌ها تفاوت میزان درآمد در بخش مراجعات سرپایی و ارائه خدمات زیبایی و تزریق ژل و بوتاکس را کاهش داد که راه‌حل کاهش این تفاوت افزایش نرخ خدمات پزشکان عمومی در بخش خصوصی است. در واقع دلیل این افزایش 60 درصدی گویا این است که پزشک عمومی یا متخصص سمت راه‌های کسب درآمد بیشتر مثل خدمات زیبایی که این روزها بسیار فراوان شده است، نرود!
البته در حالی افزایش تعرفه 60 درصدی پزشکان مطرح شده است که در واقع نتایج رایزنی‌های وزارت بهداشــــت، ســازمان‌های بیمه‌گـــر، سازمان نظام پزشکی و شورای عالی بیمه افزایش 28/5 درصدی قیمت خدمات پزشکی است و این افزایش نیز هنوز ملاک نیست و نرخ خدمات پزشکی پس از تصویب در شورای عالی پزشکی در نهایت پس از بررسی در سازمان برنامه و بودجه برای تصویب نهایی به هیأت دولت واگذار می‌شود. یعنی هنوز هیچ رقمی برای تعرفه پزشکی تصویب نشده است!
 
 
**********************
جوان**
 
    شالوده‌های نظم بین‌الملل جدید با شراکت ایران، چین و روسیه/ هادی محمدی

اساساً دولت رئیسی از همان ابتدا برای کشور‌های غربی نگرانی‌ساز بوده، چراکه رویکرد و سیاست‌ها و محاسبات غربی را برای به تسلیم وا داشتن کشور مقابل فشار باج‌خواهی به چالش می‌کشیده است. ریل‌گذاری سیاست‌های اقتصادی در داخل و خارج از کشور و مناسبات فعال با همسایگان و قطب‌های بزرگ اقتصادی مانند چین، شانگهای، اوراسیا و اکنون در مسکو که به موازات تعاملات اقتصادی با بسیاری از کشور‌های جهان دنبال می‌شود، صرفاً دارای کارکرد اقتصادی نیست بلکه این کارکرد‌ها در ابعاد سیاسی، امنیتی و بین‌الملل نیز مطرح هستند. مهم‌ترین پارامتر امروز در راهبرد‌های امریکا و غرب برای حفظ جایگاه جهانی که بیشتر به دست و پا زدن شبیه است، ابزار تحریم و سوءاستفاده از سازوکار‌های مالی و اقتصادی در جهان است که با گام‌های متنوع دولت رئیسی در ابعاد اقتصادی در شرایط نفس‌های پایانی قرار گرفته است. امریکا، غرب و رژیم صهیونیستی به صراحت و علناً از آغاز اجرای پیمان راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین ابراز نگرانی جدی کرده‌اند و این درحالی است که امروز در سفر دکتر رئیسی به مسکو، این پازل کامل‌تر می‌شود و مناسبات ایران و روسیه، همانند مناسبات ایران و چین، در وضعیت نقطه‌عطف و بنیانگذاری مرحله‌ای جدید از مناسبات همه‌جانبه قرار دارد. این رویکرد دولت رئیسی جاده یکطرفه‌ای از تمایلات نیست بلکه ناشی از تحولات در جهان و نظام بین‌المللی است که در یک وضعیت انتقالی قرار گرفته و امریکا و برخی از متحدان غربی او، در یک شیب پرسرعت از تنش‌سازی با چین و روسیه هستند؛ سیاستی که همانند تمامی رویکرد‌های جنگ‌افروزانه امریکا در غرب آسیا، امنیت روانی، امنیت منطقه‌ای و امنیت جهانی را تا مرز درگیری‌های ویرانگر پیش برده است. البته امریکا به‌خوبی درک می‌کند که ورود به هر جنگ مستقیم و بزرگ، آن‌چنان هزینه‌ای دارد که آن را سرشکسته‌تر از اوضاع اقتصادی امریکا خواهد کرد، لذا با چنگ و دندان نشان دادن‌های نظامی، به دنبال مرعوب کردن رقبای خود در عرصه جهانی است. تکمیل پازل مناسبات اقتصادی با چین و روسیه که عضویت در شانگ‌های و اوراسیا نیز در امتداد آن قرار دارد، با انگیزه همگرایی راهبردی که روسیه و چین در فضای تشدید تنش‌های امنیتی امریکا با ایران دارند به معنای پایان سودمندی تحریم‌هاست. اگر در مذاکرات وین نیز امریکا شروع به عقب‌نشینی تدریجی کرده، با همین محاسبات راهبردی مرتبط است. روند‌های جهانی و نوع منازعات امریکا با قدرت‌های رقیب و همچنین با ایران، به شفاف‌تر شدن محوربندی‌ها و ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز کمک کرده و از کارکرد ابزار‌های دوگانه و به‌کارگیری کشور‌های هم‌پیمان امریکا در صف‌بندی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی کاسته خواهد شد. مناسبات با روسیه و چین که دارای ابعاد اقتصادی و امنیتی در سطح راهبردی است، پایه‌های نظم جدید بین‌المللی را نیز نشان خواهد داد. استقبال بی‌سابقه از دکتر رئیسی در مسکو، مذاکرات ویژه و طولانی با پوتین و نتایج مهم مذاکرات با مقامات روسی، پیام روشن خود را قبل از هرچیز، به امریکا و غرب و متحدان دلواپس آن‌ها خواهد داد؛ درست همانگونه که گوشمالی امارات به دست یمنی‌ها که بخشی از مجازات آن‌ها در جرائم و جنایات در یمن، عراق و سوریه و فلسطین و مصر و سودان و لیبی است، قبل از هر چیز پیام روشن به امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی است. اگر دبیر شورای امنیت ملی امریکا، برون‌رفت از باتلاق یمن را در گسترش و افزایش جنایت و حملات هوایی و حمایت از ائتلاف متجاوز می‌داند، باید به خوبی درک کند که پاسخ این حمایت از این پس، نه تنها از سوی یمن، بلکه از سوی همه محور مقاومت خواهد بود، چون‌که کارگزاران اماراتی در پروژه‌های جنگ‌افروزی و سلطه‌ساز برای صهیونیست‌ها یا امریکا و غرب، جای پای خود را در عراق و دیگر مناطق نیز گذاشته‌اند. حفظ کاخ‌های شیشه‌ای در امارات یا ریاض و حتی مراکز جنایت امریکا در منطقه، هزینه زیادی خواهد داشت که با ویژگی تحولات اخیر و پازل تکمیل شده قدرت ایران و مقاومت ارتباط مستقیم دارد.

**************************

وطن امروز**

به امید موفقیت دختران ایران‌زمین/ مریم روحی

 دختران فوتبالیست ایران از امروز رقابت خود را در جام‌ملت‌های آسیا آغاز می‌کنند. در نخستین روزهای پاییز ۱۴۰۰ دختران فوتبالیست ایران دست به کار بزرگی زدند و برای نخستین‌بار در تاریخ مجوز حضور در دور نهایی جام ملت‌های آسیا را کسب کردند. این همان تیمی بود که اوایل سال به خاطر بی‌توجهی و انجام ندادن بازی رسمی از رنکینگ فیفا خارج شده بود و تک‌تک بازیکنان از روزهای ناامیدی صحبت می‌کردند اما در ازبکستان تمام تلخی‌ها به شیرینی تبدیل شد. شاگردان مریم ایراندوست در نخستین مسابقه خود در انتخابی جام ملت‌های آسیا با ۵ گل بنگلادش را در هم کوبیدند و در دیدار دوم نیز به تساوی صفر- صفر با اردن رسیدند و درخشش زهره کودایی در ضربات پنالتی سبب شد ایران ۴ بر ۲ پیروز شود و سوم مهر ۱۴۰۰ روز تاریخ‌سازی دختران ایرانی نام بگیرد.    * اولین تجربه زنان ایران در هند دور نهایی جام ملت‌های آسیا ۳۰ دی تا ۱۷ بهمن در هند برگزار می‌شود. شهرهای بمبئی، پونا و بمبئی‌نو میزبان ۱۲ تیم حاضر در مسابقات هستند. تیم‌هایی که در رده اول تا پنجم قرار بگیرند راهی جام‌جهانی می‌شوند و ۲ تیم دیگر هم به پلی‌آف می‌رسند. تیم ملی فوتبال ایران در حال حاضر رتبه ۲ رقمی را در رنکینگ آسیا دارد و در جایگاه ۱۴ قرار گرفته است. رتبه ۷۰ جهان نیز در اختیار تیم ‌ملی فوتبال زنان است. مریم ایراندوست، سرمربی تیم ‌ملی فوتبال ایران زهره کودایی، مریم یکتایی، عارفه سیدکاظمی، فاطمه آمنه، هادیه کر، ملیکا متولی، غزاله بنی‌طالبی، بهناز طاهرخانی، زهره جلالی، فاطمه عادلی، زهرا سربالی، سارا ظهرابی‌نیا، سمانه چاهکندی، یاسمن فرمانی، الهام فرهمند، زهرا معصومی، ملیکا محمدی، مرضیه نیکخواه، ثنا صادقی، افسانه چترنور، سارا قمی، نگین زندی و هاجر دباغی را برای این مسابقات به تیم ‌ملی دعوت کرده است. ایران تنها تیمی است که نخستین حضورش را در این دوره تجربه می‌کند.    * به فکر کسب سهمیه باشیم یا نه؟! در نگاه اول اختصاص ۵ سهمیه جام‌جهانی به ۱۲ تیم حاضر شانس خوبی را به ایران می‌دهد تا بتواند به تاریخ‌سازی خود ادامه داده و در مهم‌ترین مسابقه بین‌المللی فوتبال زنان حاضر شود اما اگر قرار باشد واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم ایران فاصله زیادی با تیم‌های حاضر در این مسابقات دارد و در نظر گرفتن صعود به جام‌جهانی به عنوان یک هدف هنوز زود است. دختران مریم ایراندوست با صعود به جام ملت‌های آسیا کار بزرگی کردند و نباید با بالابردن توقعات و رویاپردازی فشار زیادی به تیم وارد کرد. فوتبال زنان ایران هنوز مشکلات زیادی دارد و دختران فوتبالیست ایران با کاستی‌های زیادی رو به رو هستند و نمی‌توان انتظار داشت در چنین شرایطی ایران در بالاترین سطح مسابقات حاضر باشد.    * حمایت بی‌سابقه از دختران فوتبالیست هر روز می‌توان از فدراسیون عزیزی‌خادم انتقاد کرد و نسبت به بعضی اقدامات عجیب آنها خرده گرفت اما برگزاری مراسم بدرقه قابل قبول و فراهم کردن امکانات برای تیم‌ ملی فوتبال زنان اقدامی بود که نمی‌توان براحتی از آن گذشت. دراگان اسکوچیچ، سرمربی ‌تیم‌ ملی  فوتبال ‌مردان نیز به حمایت از دختران ایرانی پرداخت و گفت: «اگر فکر می‌کنید من کمتر از اسطوره‌های فوتبال ایران احساساتی هستم و احساساتی می‌شوم، اشتباه می‌کنید. بابت کاری که کردید افتخار می‌کنم، چون برای نخستین‌بار در فوتبال ایران بود. زمین تمرین‌تان به جایی که من کار می‌کنم نزدیک بود و می‌دیدم با چه روحیه‌ای تمرین می‌کردید. گاهی وقت‌ها حسودی می‌کردم، چون انرژی تمرین شما بی‌نظیر بود».  همین رفتارها باعث خوشحالی و ایجاد انگیزه در مریم ایراندوست و شاگردانش شده و آنها از این اتفاقات ابراز خرسندی کردند.    * آشنایی با حریفان ایران تیم ملی فوتبال زنان ایران در گروه A مسابقات با هند میزبان، چین و چین‌تایپه هم‌گروه است.    * چین یکی از قدرتمندترین تیم‌های مسابقات چین است؛ تیمی که در ۱۴ دوره رقابت‌ها حاضر بوده و این، پانزدهمین تجربه آنهاست. چینی‌ها با ۸ قهرمانی پرافتخارترین تیم رقابت‌ها هستند. آنها ۲ نایب قهرمانی و ۳ رده سوم را هم در کارنامه دارند.  شاگردان «شوی چینگشیا» هم‌اکنون در رده پنجم آسیا و نوزدهم جهان هستند.    * چین‌تایپه تیم هشتم آسیا در رده ۳۹ جهان قرار دارد. شاگردان ایچیگو از شانس‌های صعود این گروه هستند که ایران در آخرین مسابقه خود باید به مصاف آنها برود. این تیم هم مانند چین سابقه قهرمانی در این رقابت‌ها را دارد و ۳ بار فاتح جام شده است. چین‌تایپه ۱۳ دوره در این مسابقات حاضر بوده است.    * هند میزبان بازی‌ها با دنربی سوئدی روی نیمکت پا به مسابقات می‌گذارد. هندی‌ها ۸ دوره در رقابت‌ها حاضر بودند و ۲ عنوان نایب‌قهرمانی در کارنامه دارند.  این تیم در حال حاضر در رده یازدهم آسیا و ۵۵ جهان است.   * پاداش یک میلیون دلاری در انتظار قهرمان با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم قهرمان این دوره از رقابت‌ها یک میلیون دلار جایزه می‌گیرد. تیم‌های دوم و سوم نیز ۵۰۰ و ۱۵۰ هزار دلار به دست می‌آورند. با توجه به خبرهای منتشر شده به نظر می‌رسد مرحله گروهی این بازی‌ها VAR ندارد و از یک‌چهارم نهایی از این تکنولوژی استفاده می‌شود.    * تاریخچه جام ملت‌های آسیا تاکنون ۱۹ دوره از جام ملت‌های زنان آسیا برگزار شده و چینی‌ها با ۸ قهرمانی پرافتخارترین تیم قاره هستند؛ آنها سابقه ۷ قهرمانی پیاپی را دارند که از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۹ به دست آمد. نخستین دوره این رقابت‌ها سال ۱۹۷۵ در هنگ‌کنگ برگزار و نیوزیلند قهرمان شد! در ۲ دوره قبلی (۲۰۱4 و ۲۰۱8) فینال رقابت‌ها میان ژاپن و استرالیا برگزار شد که در هر ۲ دوره ژاپن با یک گل پیروز و قهرمان شد.  ژاپن و تایلند با ۱۷ دوره حضور باسابقه‌ترین تیم‌ها هستند و چین با ۱۵ حضور در رده بعدی است.  این رقابت‌ها به دلیل اینکه حکم انتخابی جام‌جهانی را دارد برای تیم‌ها دارای اهمیت است.    * برنامه بازی‌های ‌تیم‌ ملی  فوتبال زنان هند- ایران؛ پنجشنبه ۳۰ دی ساعت ۱۷:۳۰، ورزشگاه دی وای پاتیل شهر ناوی مومبای ایران- چین؛ یکشنبه ۳ بهمن ساعت ۱۳:۳۰، ورزشگاه مومبای شهر بمبئی چین تایپه- ایران؛ چهارشنبه ۶ بهمن ساعت ۱۷:۳۰، ورزشگاه دی وای پاتیل شهر ناوی مومبای

*********************

ابتکار**

«ابتکار» تاثیر بحث مالیات از خودرو‌های لوکس و آزادسازی واردات را بر بازار خودرو بررسی کرد
سیگنال‌های جدید کاهشی به بازار خودرو/ کیمیا نجفی
فربد زاوه به بررسی وضعیت بازار خودرو پرداخت و دراین‌باره گفت: مالیات بر خودرو‌های لوکس نمی‌تواند تاثیری در بازار به همراه داشته باشد، اما واردات قطعا در کاهش قیمت خودرو‌های چینی و خودرو‌های دست دوم خارجی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
بررسی بازار خودرو طی روز‌های اخیر از کاهش قیمت‌ها حکایت دارد. به طوری که در بین خودرو‌های پژو مدل ۲۰۶ تیپ ۲ سال ۱۳۹۹، ۲ میلیون تومان ارزان شد و این خودرو در حال حاضر ۲۵۵ میلیون تومان قیمت خورده است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز از ۲۶۷ میلیون تومان در روز سه‌شنبه، به ۲۶۶ میلیون تومان در روز گذشته رسید. خودرو‌های تیبا نیز روز گذشته شاهد کاهش قیمت‌ها بوده‌اند به طوری که تیبا صندوقدار مدل ۱۳۹۹، ۲ میلیون تومان ارزان شد و این خودرو در حال حاضر ۱۷۱ میلیون تومان قیمت خورده است و تیبا ۲ مدل ۱۳۹۹ نیز با کاهش قیمت یک میلیون تومانی روز گذشته ۱۷۵ میلیون تومان قیمت خورده است.
خبر‌ها در بازار خودرو تنها به کاهش قیمت محدود نمی‌شود و تعیین مالیات بر خودرو‌های لوکس و همچنین موافقت با واردات خودرو نیز خبر‌هایی است که نظر‌ها را به خود جلب کرده است. رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در نشست خبری خود از تعیین نرخ مالیات بر خانه‌ها و ماشین‌های لوکس خبر داد.
بر اساس گزارشی از ایسنا، زارع گفت: «خودرو تا سقف یک میلیارد تومان مشمول مالیات نخواهد شد. مالیات خودرو تا مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان شامل مالیات یک درصد، تا مبلغ ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون شامل مالیات ۲ درصد می‌شود. تا مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان شامل مالیات ۳ درصد و نسبت به مازاد ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مالیات ۴ درصد شامل می‌شود.»
با واردات خودرو موافقت شد؟
از سوی دیگر عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس نیز در توئیتی از موافقت با واردات خودرو گفت.
سید غنی نظری‌خانقاه نماینده خلخال و کوثر و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: «در راستای ایجاد زمینه رقابت و الزام به افزایش کیفیت خودرو‌های داخلی و امکان تعدد انتخاب برای مشتری، کمیسیون تلفیق با واردات خودرو‌های سواری موافقت کرد. رقابت در بلندمدت به نفع تولیدات داخلی و مصرف‌کننده خواهد بود.»
میرتاج الدینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس نیز گفته است: «نمایندگان با پیشنهاد بنده در خصوص واردات ۵۰ هزار عدد خودرو سواری و ۱۰ هزار عدد ماشین‌آلات سنگین به کشور در سال آینده در نشست کمیسیون تلفیق موافقت کردند.»
حال باید دید که مالیات بر خودرو‌های لوکس و موافقت با واردات خودرو چه تاثیری بر بازار و روند قیمت‌ها خواهد داشت؟ برخی از کارشناسان معتقدند ابزار مالیات می‌تواند بازار را به حرکت دربیاورد و واردات خودرو نیز در نهایت منجربه افزایش کیفیت خودرو‌های تولید و کاهش قیمت‌ها در بازار بشود. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که مالیات نمی‌تواند تاثیری در بازار به همراه داشته باشد چراکه دریافت مالیات به افزایش عرضه خودرو کمکی نمی‌کند و کاهش قیمتی را به دنبال نخواهد داشت. فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در این خصوص به «ابتکار» گفت: قطعاً مالیات بر خودرو‌های لوکس نمی‌تواند تاثیری در بازار به همراه داشته باشد. به عبارت روشن‌تر این ابزار نه باعث تعلل در خرید می‌شود و نه انگیزه‌ای برای فروش به وجود می‌آورد بنابراین مالیات هیچ تاثیری در بازار خودرو نخواهد داشت.
وی در ادامه صحبت‌هایش به تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر بازار اشاره کرد و در این خصوص گفت: اگر مسئله واردات در دست‌انداز‌ها گیر نکند قطعا در کاهش قیمت خودرو‌های چینی و خودرو‌های دست دوم خارجی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
این کارشناس بازار خودرو افزود: کاهش قیمت در خودرو‌های خارجی دست دوم خود سبب می‌شود که بازار خودرو‌های ایرانی نیز تا حدودی با تعدیل قیمت مواجه باشد.
وی در ادامه به اثر واردات خودرو بر تورم اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد جاری دولت منوط به واردات خودرو شده است و لذا اگر واردات خودرو آزاد نشود یک کسری درآمد ۶۰ هزار میلیارد تومانی در بودجه ایجاد خواهد شد و، چون ۶۰ هزار میلیارد تومان را نمی‌توانند از جای دیگری تامین کنند بنابراین در نهایت منجر به تورم خواهد شد.
آزادسازی واردات خودرو سبب افزایش کیفیت می‌شود
این کارشناس بازار خودرو در بخش دیگری از صحبت‌هایش از تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر کیفیت خودرو‌های داخلی گفت: بدون شک واردات تاثیر بسیار بالایی بر کیفیت خودرو‌های داخل خواهد داشت. واقعیت این است که آزادسازی واردات خودرو آشفتگی که ما اکنون در کیفیت و قیمت خودرو‌ها شاهد هستیم را می‌تواند به طور قابل توجه‌ای کاهش بدهد. همانطور که قبلاً اشاره کردم مسئله واردات بر تورم نیز تاثیرگذار بوده و در صورت آزادسازی ما شاهد اثرات مثبت این اتفاق بر معیشت مردم خواهیم بود.
وی در پایان گفت: اگر مصرف‌کنندگان اولویت باشند باید و مسئله واردات توجه شود.

منبع: بصیرت

ارسال نظرات