جمعه ؛ 10 فروردين 1403
29 دی 1400 - 12:13

میرابیان: پیام پاسخ کوبنده انصاراله به امارات چه بود؟

در واقع پاسخ انصاراله به ابوظبی پاسخی است به دخالت های مستقیم و دخالت های بمباران ها و دخالت در روی زمین در جنگ تحمیل شده به یمن.
نویسنده :
رضا میرابیان
کد خبر : 10806

پایگاه رهنما:

بحران یمن آنچنان که سعودی ها و همپیمانانش تصور می کردند در مدت زمان کوتاهی به نفع سعودی ها و با اشغال وضمیمه کردن خاک این کشور به خاک عربستان به پایان می رسد با حمله پهبادهای یمنی ها به امارات وارد دور تازه ای شده است. آنچه در این بین حائز اهمیت است غلبه نظامی نیروهای مردمی یمن در جنگی نابرابر است. پیام انصارلله به امارات در این حمله خروج کامل از یمن و دست کشیدن از تجاوز به سرزمین های یمنی بود. کارشناس مسائل سیاسی و منطقه در ادامه سایر دلایلی که موجب حملات پهبادی از سوی انصاراله یمن به امارات شد را بررسی کرده است.
 
رضا میرابیان کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو ی به دلائل حمله پهبادی انصاراله یمن به امارات پرداخت و در این باره گفت: بر خلاف ادعای سران امارات مبنی بر خروج از یمن که دو سال پیش چنین موضوعی را مطرح کردند، شاهد حضور بالغ بر ده هزار نیروی بومی به عنوان نیروهای مزدور اماراتی در یمن هستیم. نیروهایی که از سوی امارات حقوق می گیرند و برای مبارزه و مقابله با انصاراله و مردم یمن به آنها کمک تسلیحاتی می شوند. بی شک سران اماراتی در سازماندهی این نیروها که در بخش های جنوبی یمن حضور دارند، نقش بسیار مهمی دارند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: از جمله نقش سران امارات در این موضوع می توان به تشکیل شورای انتقالی در جنوب یمن اشاره کرد که دست پرورده و ساخته و پرداخته اماراتی هاست. اماراتی ها در چند سال گذشته ثابت کرده اند که به شدت به دنبال جدایی بخش جنوبی یمن از بخش های شمالی این کشور هستند.

رضا میرابیان کارشناس مسائل منطقه توضیح داد: بنابراین علی رغم ادعای سران امارات مبنی بر خروج از یمن، آنها هنوز از یمن خارج نشده اند، به معنای دیگر در طول سال های گذشته در بمباران های یمن در چارچوب ائتلاف عربستان مشارکتی جدی داشته اند .

کارشناس مسائل منطقه درخصوص چرایی حمله پهبادی انصارلله به امارات گفت: بنظر می رسد نیروهای ارتش مردمی یمن به این دلیل به امارات حمله پهبادی کرد چرا که دو ماه گذشته گزارش شد نیروهای وابسته به امارات از بخش جنوبی حدیده عقب نشینی کردند نیروهای عقب نشینی کرده لشکری بود تحت عنوان " لشکرالعمالقه" که  توسط امارات سازماندهی شده بود که در جنوب الحدیده و در امتداد دریای سرخ مستقر بودند. امارات این نیروها را به یکی از استان های جنوب استان مارب منتقل کرد. با توجه به اینکه انصاراله پیشروی های خوب وگسترده ای را در استان شبوه داشتند، به طوری که انصارالله در آستانه دسترسی به دریای آزاد که بحر عرب باشد قرار می گرفت و دسترسی به استان شبوه به معنای دسترسی به سایر استان های جنوبی یمن بود، قطعا با منافع کلان امارات در جنوب یمن تعارض داشت.
رضا میرابیان در ادامه خاطر نشان کرد: به نظر می رسد در یک ماه گذشته بین عربستان و امارات توافقی صورت گرفته مبنی براینکه سعودی ها ماموریت و بخش جنوبی یمن را به اماراتی ها واگذار کرده اند. اخیرا شاهد هستیم آقای" محمد البخیتی" عضو دفتر سیاسی انصاراله به این نکته اشاره کرد و این خبر را فاش کرد.

وی در این باره توضیح داد: با توجه به اینکه در روزهای گذشته اماراتی ها تحرکات گسترده ای در استان شبوه داشتند و جنگ شدیدی علیه انصاراله آآغاز کردند، به طوری که بخشی از مناطق را از دست انصارلله خارج کردند و در بمباران های سنگین عربستان در استان مارب، صنعا و شبوه نیز دست داشتند، انصاراله طی روزهای گذشته امارات را تهدید کرد که در صورت تکرار وقایع گذشته به شما پاسخ می دهیم.

وی در این باره افزود: در واقع پاسخ انصاراله به ابوظبی پاسخی است به دخالت های مستقیم و دخالت های بمباران ها و دخالت در روی زمین در جنگ تحمیل شده به یمن. بمباران دیروز در واقع جنبه سمبلیکی به عنوان هشدار به اماراتی ها بود. انصاراله به سران امارات اعلام کرد اگر امارات دست از این تجاوزات برندارد از این پس با موشک های بالستیک ابوظبی را مورد حمله قرار می دهد.
وی در این باره خاطر نشان کرد: یک نکته قابل توجه این است که امارت های دیگری مثل دبی، راس الخیمه و فجیره که عموما از ورود در جنگ یمن خشنود نیستند و در این بحران دخالت نمی کنند و با سیاست ابوظبی به دلیل شکننده بودن خود تعارض دارند، همچنان که ابوظبی شکننده است نگران آینده نامطمئن خود هستند.
رضا میرابیان تکرار حملات به امارات را ضربه ای سنگین به اقتصاد و تجارت این کشور عنوان کرد و گفت: اگر قرار شود در آینده موشک های بالستیک وارد ابوظبی شود، با توجه به اینکه ابوظبی سرزمین بسیار کوچکی است که فعالیت تجاری و مبدا جهانگردی به شمار می رود، قطعا قادر به تحمل چنین وضعیتی نخواهد بود. اماراتی ها می دانند آنها همانند سعودی ها دارای سرزمین پهناوری نیستند، بلکه کشوری بسیار کوچک و آسیب پذیر هستند که در صورت تداوم بمباران ها بسیار شکننده خواهد بود.

منبع: بصیرت

ارسال نظرات