جمعه ؛ 10 فروردين 1403
28 دی 1400 - 09:48
افزایش موج مخالفت با جنگ‌طلبی ریاض

مشروعیت داخلی محمد بن سلمان زیر تیغ جنگ یمن

یکی از مواردی که اخیرا از سوی رسانه‌ها و فعالان سیاسی مورد توجه واقع شده در ارتباط با موضع حضور سعودی‌ها در جنگ یمن است که به روایتی دو سویه تبدیل شده که در یک طرف آن شهروندان مخالف جنگ قرار دارند و در طرف دیگر، سیاست‌های سرکوب‌گرانه محمد بن سلمان
کد خبر : 10790

پایگاه رهنما :

در شرایطی که در دو سال گذشته رژیم سعودی و شخص محمد بن سلمان، به واسطه شیوع کرونا و فراگیر شدن بحران اقتصادی روزهای سخت و دشواری را سپری کرده‌اند، در چند وقت اخیر موضوع افزایش مخالفت‌های داخلی با تداوم جنگ در یمن نیز به بار نارضایتی‌های اجتماعی افزوده شده است. هر چند در گذشته نیز شهروندان عربستانی، به شدت از سیاست جنگ‌طلبانه و متجاوزانه حاکمان ریاض در قبال جنگ یمن، انتقاد کرده بودند اما در وضعیت جاری با توجه به شکست‌های بزرگ عربستان در جنگ 7 ساله علیه یمن و هزینه‌های سرسام‌آور تداوم این نبرد بی‌حاصل، روند اعترضات شهروندان از یک سو و روند سرکوب مخالفان داخلی از سوی دیگر، سیری صعودی داشته است.

محمد بن سلمان با وجود فیگورهای نمایشی خود در ارائه چهره‌ای مقبول نسل جدید، مدافع آزادی‌های اجتماعی و سیاست‌های توسعه‌ای، و همچنین علی رغم تلاش برای مخفی نگاه داشتن اقدامات سرکوبگرانه علیه مخالفان، اما در اقناع افکار عمومی داخلی و جامعه جهانی برای همراهی با سیاست‌های تندروانه‌اش ناموفق عمل کرده است. در این میان یکی از مواردی که اخیرا از سوی رسانه‌ها و فعالان سیاسی مورد توجه واقع شده در ارتباط با موضع حضور سعودی‌ها در جنگ یمن است که به روایتی دو سویه تبدیل شده که در یک طرف آن شهروندان مخالف جنگ قرار دارند و در طرف دیگر، سیاست‌های سرکوب‌گرانه محمد بن سلمان.

افزایش موج مخالفت داخلی با جنگ یمن

موضوع مخالفت شهروندان سعودی با جنگ یمن مساله‌ای نیست که به تازگی مطرح شده باشد، بلکه اعتراض به سیاست‌های متجاوزانه در این کشور، از همان ابتدای آغاز جنگ به شکل جدید مطرح شده بود که همواره از سوی سعودی‌ها نادیده انگاشته شده بود. در واقع، در همان سال 2015خانواده های سربازان عربستانی در اعتراض به اعزام فرزندانشان به جنگ علیه یمن مقابل كاخ الیمامه در ریاض پایتخت تجمع كردند و خواستار پایان دادن به جنگ یمن شده بودند که با سرکوب و سانسور حکومتی مواجه شد.

در ادامه مخالفان جنگ علیه یمن به فرمان محمد بن سلمان دستگیر و به زندان منتقل شدند. نمود بارز این امر بازداشت «شیخ الراضی» روحانی سعودی بود که در سخنرانی معروف خود جنگ را نفی کرد و آن را تقبیح شمرد و در کنار ملت یمن ایستاد. همچنین، در سال‌های اخیر تمامی روزنامه‌نگارانی که خواهان پایان جنگ بوده‌اند دستگیر شدند.

همچنین، اخیراً رسانه‌ها در مورد افزایش نارضایتی از تداوم جنگ یمن در میان نظامیان عربستانی افشاگری کرده اند. بر اساس گزارشها بسیاری از نظامیان سعودی در اعتراض به جنگ لباس‌های نظامی خود را به آتش کشیدند. حتی تمامی شواهد حاکی از آن است که سربازان صرفاً  به دلایل مالی یا از ترس محاکمه نظامی و زندان و شکنجه به حضور در جبهه جنگ یمن ادامه می‌دهند. برخی از این سربازان به دلیل شرکت در جنگ علیه مردم اصیل عرب احساس شرمندگی می‌کنند. در رسانه‌های اجتماعی نیز هر از چندگاهی صحنه‌هایی از آتش زدن کارت شناسایی، لباس یا نشان‌های نظامی  سعودی‌ها را  به اشتراک گذاشته می‌شود که همه‌گی نشان‌گر انزجار ملت عربستان از سیاست‌های متجاوزانه حاکمان آل سعود است.

تشدید سرکوب‌ داخلی از سوی محمد بن سلمان

گزارش‌های اطلاعاتی منتشر شده پیرامون وضعیت کشور عربستان حاکی از آن است که به دنبال فراگیر شدن ظلم، فساد، فقر و بیکاری در میان شهروندان سعودی و به طور خاص جوانان این کشور، اخیرا تحرکات زیادی برای ایجاد حلقه‌های شورش مدنی علیه حکومت آغاز شده است. همین امر موجب شده که محمد بن سلمان دستگاه سرکوب خود را بیش از هر زمان دیگری تقویت کند. هم اکنون، فعالان سعودی از سیاست‌های متزلزل دولت سعودی و ارتکاب جنایت‌های مختلف در داخل و خارج عربستان رنج می‌برند.

اعتراضات مردم عربستان از همه فرقه‌ها علیه رژیم سعودی در حال گسترش است. بار روی کار آمدن محمد بن سلمان و عطش زیاد او برای نشستن بر تخت پادشاهی، توجه به سیاست‌های سرکوبگرانه ولیعهد بیشتر متوجه اقدامات صورت گرفته برای کنار زدن شاهزادگان مخالف در خاندان سلطنتی بود اما در ماه‌های اخیر موج سرکوب‌‌ها همه اقشار فرهنگیان، شاهزادگان، مبلغان، روحانیان و حتی کودکان و زنان را در بر گرفته است و اقدامات آل‌سعود باعث ایجاد جنبش‌های جدیدی در خارج و داخل کشور علیه حاکمیت شده است.

در همین ارتباط شاهد هستیم که «حمزه الشاخوری» یکی از اعضای هئیت رهبری جنبش «خلاص» در شبه جزیره عربستان، در مصاحبه‌ با وب سایت «الخنادق» اعلام کرده که «جلسه مخالفان سعودی در شبه جزیره، رسانه‌ها و رژیم آل سعود را به وحشت انداخته است». عضو هیئت رهبری جنبش خلاص در خصوص وضعیت زندان‌های آل سعود اعلام کرد که وضعیت زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها بسیار بغرنج است و کافی است نگاهی گذرا و سریع به بیانیه‌های محکومیت نهادهای حقوق بشری در خصوص افزایش  بازداشت زنان، جوانان، فعالان، علمانی دینی و کلیه فرقه‌ها در مناطق مختلف داشته باشیم، خواهیم دید که « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی چگونه ظلم و فساد را ترویج داد .

آل سعود برای سرپوش گذاشتن بر هرگونه دستگیری مخالفان از  اتهامات واهی از جمله  نافرمانی از قانون، توطئه علیه کشور و ایجاد ناامنی در عربستان استفاده می‌کند.کارنامه سیاه آل سعود بر همگان آشکار شده تاجایی که بعد از قتل «جمال خاشقجی» منتقد سعودی چهره آن در سطح بین‌المللی خدشه دار شد. قبل از قتل خاشقجی اعدام‌های دسته جمعی به ویژه در منطقه قطیف و الاحساء وجود داشت.

این وضعیت در شرایطی است که در چند سال گذشته محمد بن سلمان انواع و اقسام روش‌ها و اقدامات را برای سرکوب جامعه مدنی و مخالفان سیاسی خود به کار گرفته که از جمله ان‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- بازداشت تعداد قابل توجهی از شاهزاده های سعودی که مهم ترین آنها شاهزاده «محمد بن نایف» ولیعهد سابق و شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» برادر پادشاه به شمار می روند، بازداشت این افراد در مارس 2020 رخ داد.

- بازداشت فرزندان «سعد الجبری» مسئول امنیتی سعودی که به خارج گریخته و تهدید به افشاگری علیه محمد بن سلمان کرده است ، نیروهای امنیتی سعودی به دستور محمد بن سلمان، «ساره» (20 ساله) و عمر (21 ساله) را برای فشار بر پدرشان دستگیر و ممنوع الخروج کردند.

- قتل عبدالله الحامد فعال حقوقی سعودی بازداشت شده ، این اقدام روز 24 آوریل در زندان رخ داد .

- قتل «عبدالرحیم الحویطات» به دلیل مخالفت با فروش منزلش که در طرح نئوم قرار گرفته بود، این حادثه روز 15 آوریل رخ داد و تمام نگاه ها در این جنایت به سوی دستیاران محمد بن سلمان بود.

- مسموم کردن و قتل صالح الشیحی از فعالان مخالف محمد بن سلمان ، خبر مرگ الشیحی روز 20 جولای اعلام و ادعا شد داخل یکی از بیمارستان‌ها جان سپرده است.

- ادامه تجاوزات در مناطق شیعه نشین به ویژه قطیف و العوامیه و بازداشت زنان و مردان و روحانیون این مناطق. 9 دسامبر جاری نیروهای امنیتی عربستان سعودی مسجد امام حسین(ع) در منطقه الزاره واقع در جنوب شهرستان شیعه نشین العوامیه عربستان را محاصره و سپس تخریب کردند. این مسجد همان مسجدی است که شهید شیخ نمر باقر النمر در آن به خطبه خوانی علیه رژیم آل سعود می پرداخت و امامت جماعت آن را برعهده داشت.

-وضعیت بحرانی «لجین الهذلول» فعال زن سعودی که تنها به جرم دفاع از حقوق زنان در رانندگی در سال 2018 بازداشت شده بود. لجین ابتدای سپتامبر 2020 در اعتراض به رفتارهای غیرانسانی مقامات سعودی و ممانعت از دیدار وی با خانواده‌اش دست به اعتصاب غذا زد. مسئولان عربستان در 25 نوامبر پرونده الهذلول را به دادگاه تروریسم ارجاع داده است. روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نیز اعلام کرد که فعالان زن بازداشت شده در زندان های عربستان مورد آزار جنسی و شکنجه قرار گرفته اند.

- 14 دسامبر سال 2021 «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی کمپین جدیدی برای دستگیری مقامات این کشور با هدف سرکوب و تضعیف مخالفان احتمالی و به‌بهانه مبارزه با فساد تحت عنوان «مینی ریتز» آغاز کرد.

منبع: الوقت
برچسب ها: سعودی جنگ یمن

ارسال نظرات