جمعه ؛ 10 فروردين 1403
28 دی 1400 - 11:32

روحیه و عمل انقلابی، ضامن پیشرفت و توسعه کشور

مردم ایران در حالی برای بزرگداشت چهل و سومین بهار انقلاب اسلامی مهیا می‌شوند که کشور عزیزمان ایران ، توانسته است در طول این چهار دهه از عمر انقلاب در عین تحمل فشارها، تحریم‌ها و تهدیدهای مختلف نظامی، امنیتی،سیاسی و اقتصادی، روی پای خود ایستاده و به یکی از مهم‌ترین قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای تبدیل شود.
نویسنده : عباس حاجی نجار
کد خبر : 10789

پایگاه رهنما:

مردم ایران در حالی برای بزرگداشت چهل و سومین بهار انقلاب اسلامی  مهیا می‌شوند  که کشور عزیزمان ایران ، توانسته است در طول این چهار دهه از عمر انقلاب در عین تحمل فشارها، تحریم‌ها و تهدیدهای مختلف نظامی، امنیتی،سیاسی و اقتصادی، روی پای خود ایستاده و به یکی از مهم‌ترین قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای تبدیل شود. این واقعیت را آنگاه ‌که دشمنان نظام اسلامی به اقتدار دفاعی، نفوذ منطقه‌ای و مهم‌تر از همه ثبات و پایداری مردم ایران بر روی اصول و آرمان‌های خود و تحمل فشارها و تحریم‌ها، تأکید می‌کنند، بهتر می‌توان درک کرد .

حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)  در ارتباط تصویری با مردم قم در روز 19 دی‌ماه امسال  رمز  تحول و پیشرفت کشور را  حفظ و تقویت روحیه انقلابی گری دانسته و یادآور می‌شوند که :«ما در کشورمان در این ۴۳ سال هرجایی که پیشرفتی داشته‌ایم، حرکت موفّقی داشته‌ایم، و دست بازی داشته‌ایم، آنجایی بوده است که افراد انقلابی باروحیه، با مجاهدت فعّال شده‌اند، وارد میدان شده‌اند، کارکرده‌اند، پیش رفته‌ایم. ما درزمینه‌ی پیشرفت علمی، درزمینه‌ی پیشرفت‌های صنعتی، پیشرفت‌های فنی، پیشرفت‌های سیاسی، بخش‌های گوناگون، آنجایی که افراد مؤمن، آگاه، وارد، انقلابی، وارد میدان بودند، توانسته‌ایم پیشرفت کنیم؛ [امّا] هر جا کار زمین‌مانده، انسان نگاه که می‌کند، می‌بیند پای فرصت‌طلبی‌ها در میان است، پای فساد، اشرافی گری و نگاه‌های غیرانقلابی، حرکت‌های غیرانقلابی [در میان است]؛ این‌ها است که موجب می‌شود که کارها روی زمین بماند و پیشرفت نکند. بنابراین پایبندی به اصول انقلاب، مسلماً یکی از مهم‌ترین وسایل و ابزارهای پیشرفت کشور و پیشرفت ملّت است»

کشور عزیزمان  ایران در طول این سال‌ها  و پس از گذراندن مشکلات و بحران‌های داخلی و خارجی متعدد به‌عنوان باثبات‌ترین و امن‌ترین کشور منطقه شناخته می‌شود. حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی بیش ‌از پیش احساس می‌شود. دانشمندان و نخبگان ایران اسلامی که در سخت‌ترین شرایط و کمبود امکانات، ایران اسلامی را به‌عنوان کشوری پیشرو در موضوعات مختلف علمی،  معرفی کردند.

شاخصه‌های این مدعا را در چند محور می‌توان مورد بررسی قرار داد که شاید مهم‌ترین آن حفظ استقلال سیاسی و عدم وابستگی کشور به بیگانگان دانست؛ امروز که بیش از چهار دهه از سقوط رژیمی که همه مقدرات ایران اسلامی را تحت حاکمیت و نظارت غرب و به‌ویژه آمریکا قرار داده بود، می‌گذرد، استقلال و عزت ایران در دوره پس از انقلاب اسلامی زبانزد خاص و عام است، در جنگ تحمیلی و درحالی‌که ابرقدرت‌های شرق و غرب از رژیم بعث صدام حمایت می‌کردند ایران اسلامی تنهای تنها در برابر تهاجم بیگانه ایستاد، اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی خود را به خواست بیگانه گره نزد و امروز هر چه در کشور می‌گذرد محصول خواست و تصمیم ملت ایران است و یکی از شعارهای اساسی ملت ایران در دوره انقلاب یعنی «استقلال» تحقق پیداکرده است.این امر را در ماه‌های اخیر به‌ویژه در عرصه مذاکرات هسته‌ای می‌توان دید که دولت جمهوری اسلامی ایران با اقتدار و عظمت در برابر زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های غربی ایستاده  و بر استیفای حقوق مردم ایران در این عرصه تأکید می‌کند .

شاخصه دوم  قدرت نظامی و پیروزی‌های منطقه‌ای ایران است، درحالی‌که رژیم ایران درگذشته  یکی  از کشورهای زیر سلطه و وابسته به قدرت‌های سلطه‌گر بود، اکنون با تقویت بنیان‌های نظامی، پیشرفت‌های چشمگیری که در عرصه تولیدات دفاعی، نظیر توان موشکی، پهپادی و... کسب کرده است، در عین تبدیل‌شدن به قدرتمندترین کشور منطقه و رسیدن به توان بازدارندگی درون‌زا، توانسته است حوزه نفوذ انقلاب اسلامی را نه‌تنها تا مرزهای مدیترانه، بلکه تا آفریقا و آمریکای جنوبی گسترش دهد.

شاخصه سوم پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور در اوج فشارها  و تحریم‌ها است به‌گونه‌ای که در برخی حوزه‌های علمی ایران در قله و در زمره برترین‌هاست، پیشرفت‌های علمی و دستیابی جمهوری اسلامی به برخی از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر، به‌گونه‌ای حیرت‌انگیز بوده است که غربی‌ها را به‌شدت نگران کرده و موجب تشدید فشارها، کارشکنی‌ها و تحریم‌ها با بهانه‌های مختلف شده است. ارتقای سطح علمی جامعه، افزایش نرخ باسوادی، رشد مراکز علمی مدارس و دانشگاه‌ها و رشد تعداد دانشجویان در رشته‌های مختلف علمی، رتبه برتر ایران در تعداد مقالات و ارجاعات علمی و ثبت اختراعات و برتری در فناوری نانو، هسته‌ای، فضایی و سلول‌های بنیادی ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای علمی و فناوری انقلاب اسلامی به شمار می‌رود .

در این عرصه به بسیاری از شاخصه‌های دیگر نیز می‌توان اشاره کرد، اما نکته مهم آن است که پیشتاز تمامی این عرصه‌ها، نیروهای مؤمن و انقلابی نظیر،کاظمی آشتیانی‌ها، تهرانی مقدم‌ها، شهریاری‌ها،فخری زاده‌ها و...بوده‌اند، نه روشنفکران وابسته و یا کسانی که خدمت به بیگانگان را بر خدمت به مردم خود ارجح می‌دانند و این همان نکته کلیدی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «ما درزمینه‌ی پیشرفت علمی، درزمینه‌ی پیشرفت‌های صنعتی، پیشرفت‌های فنی، پیشرفت‌های سیاسی، بخش‌های گوناگون، آنجایی که افراد مؤمن، آگاه، وارد، انقلابی، وارد میدان بودند، توانسته‌ایم پیشرفت کنیم.»

 

ارسال نظرات