پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
27 دی 1400 - 12:16
خبر

نظامیان روسیه از مرز اوکراین عقب نشینی نمی کنند

روسیه عقب نشینی نیروهایش از مجاورت مرز اوکراین را رد کرد.
کد خبر : 10780

پایگاه رهنما:

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین تاکید کرد که روسیه نیروهای نظامی خود را به خاطر افزایش تنشها و اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهای اوکراین نگه خواهد داشت.

پسکوف در مصاحبه با شبکه سی ان ان افزود: نظامیان روس در قلمروی خود در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر هستند. و ما لازم می‌دانیم که در این شرایط پرتنش و محیط غیردوستانه این نیروها در آنجا بمانند

براساس گزارش خبرگزاری تاس، سخنگوی کاخ کرملین در ادامه اضافه کرد، در شرایطی که ناتو رزمایشهای مختلف و تحرکات نظامی فزاینده‌ای در اطراف مرزهای ما دارد ما مجبوریم پاسخ دهیم و مجبوریم اقدامات احتیاطی اتخاذ کنیم. این دلیلی است که چرا نظامیان ما در آنجا حضور دارند

کشورهای غربی و کی‌یف اخیراً ادعاهایی را درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین منتشر کرده‌اند. سخنگوی کرملین، پیش‌تر این ادعاها را توخالی و بی‌اساس خواند و به عنوان ترفندی برای تشدید تنش‌ها تلقی و اشاره کرد که روسیه هیچ تهدیدی برای هیچ‌کسی ایجاد نمی‌کند. با این حال، پسکوف احتمال تحریکات با هدف توجیه چنین ادعاهایی را رد نکرد و هشدار داد که تلاش برای استفاده از نیروی نظامی برای حل بحران در جنوب شرقی اوکراین عواقب جدی خواهد داشت.

تنش در مرز اوکراین و روسیه در حالی طی روزهای گذشته افزایش یافته است که مذاکرات امنیتی آمریکا و روسیه هیچ نتیجه مثبتی به دنبال نداشته است.

مشاور امنیت ملی آمریکا به روسیه هشدار داد در صورتی که به اوکراین حمله کند، پیامدهای اقتصادی شدیدی در انتظار مسکو خواهد بود. جیک سالیوان گفته: «اگر روسیه اقدام نظامی انجام دهد، آمریکا اقداماتی را انجام خواهد داد که به اقتصاد آنها و موقعیت راهبردی آنها در اروپا لطمه خواهد زد و این اقدام روسیه همبستگی ناتو را تقویت خواهد بخشید.»

از سوی دیگر،  «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو روز یکشنبه با انتقاد از درخواست‌های مورد نظر روسیه برای توقف گسترش و توسعه سازمان ناتو گفت: «این سازمان نظامی هرگز کشورهایی را که پس از سال ۱۹۹۷ به آن پیوسته‌اند، از عضویت خارج نخواهد کرد، اما آماده است با روسیه درباره کاهش تسلیحات گفتگو کند.»

او در مصاحبه‌ای با سی بی سی نیوز گفت: «البته، ما نمی‌توانیم توافق کنیم که در همه کشورهایی که از سال ۱۹۹۷ به ناتو پیوسته‌اند، هیچ نیروی ناتو نداشته باشیم. این کشورها در واقع نیمی از اعضای ما هستند.»

استولتنبرگ گفت: «ما آماده هستیم تا اقدامات متعادل و قابل راستی‌آزمایی را برای کاهش تسلیحات، موشک‌های هسته‌ای متعارف و مواردی از این دست انجام دهیم. این برای روسیه و برای ناتو خوب است.»

هفته گذشته روسیه و ایالات متحده یک نشست گفتگوی ثبات راهبردی در ژنو برگزار کردند. همچنین نشست شورای ناتو و روسیه برای اولین بار از سال ۲۰۱۹ هفته گذشته در وین برگزار شد.

به گفته «آناتولی آنتونوف»، سفیر روسیه در ایالات متحده، این مذاکرات با هدف حفظ صلح و ثبات در اروپا از طریق روی کاغذ آوردن ضمانت‌های الزام آور قانونی انجام شده است.

پیشتر روسیه پیش‌نویس پیشنهادات امنیتی خود را به ایالات متحده و ناتو داده بود که شامل تضمین‌های امنیتی متقابل در اروپا، عدم استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد در دسترس قلمرو یکدیگر و عدم گسترش ناتو به سمت شرق و جمهوری‌های شوروی سابق بود.

آمریکا و متحدان اروپایی تاکید دارند که سیاست درهای باز ناتو و عضویت کشورهای جدید موضوع قابل بحثی نیست، اما آمادگی خود را برای گفتگو در مورد موضوعاتی که در آن پیشرفت ممکن است، ابراز کرده‌اند. روسیه معتقد است که بسته پیشنهادی‌اش «یک منوی غذا نیست» و عدم گسترش ناتو محور اصلی این بسته پیشنهادی است.

تا کنون برخی اعضای سابق پیمان ورشو شامل مجارستان، لهستان و جمهوری چک در سال ۱۹۹۹ و پس از آن بلغارستان، رومانی و اسلواکی و همچنین لتونی، لیتوانی، استونی و اسلوونی نیز در سال ۲۰۰۴ به ناتو پیوسته‌اند. وزارت خارجه روسیه تاکید کرده که تقویت پتانسیل نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه یک تهدید امنیت ملی علیه مسکو است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات