جمعه ؛ 10 فروردين 1403
23 دی 1400 - 09:34

خنجر «ابو مازن» به پشت فلسطینی ها

هفته گذشته محمود عباس یا همان ابومازن معروف، که ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین را بر عهده دارد ، با حضور در اقامتگاه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با قاتل کودکان و زنان فلسطینی دیدار کرد. این ملاقات که خارج از چارچوب ترتیبات دیدار و در سایه شعله‌ور شدن آتش ناآرامی‌ها در غزه و کرانه باختری صورت گرفته و اعتراض حماس را نیز به دنبال داشته است، بیش از هر چیز نشان از تمایل دوطرف برای روی آوردن به توافق صلح «اسلو» دارد.
نویسنده :
مصطفی اسلامی
کد خبر : 10724

پایگاه رهنما:

هفته گذشته محمود عباس یا همان ابومازن معروف، که ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین را بر عهده دارد، با حضور در اقامتگاه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با قاتل کودکان و زنان فلسطینی دیدار کرد. این ملاقات که خارج از چارچوب ترتیبات دیدار و در سایه شعله‌ور شدن آتش ناآرامی‌ها در غزه و کرانه باختری صورت گرفته و اعتراض حماس را نیز به دنبال داشته است، بیش از هر چیز نشان از تمایل دوطرف برای روی آوردن به توافق صلح «اسلو» دارد.
بنابر آنچه اعلام شده، عباس این بار نه با یک مقام هم‌رده خود، بلکه با بنی گانتس که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی است دیدار کرده است. در این ملاقات که حدود دو ساعت و نیم به طول انجامید، وزیر جنگ صهیونیستی در منطقه «روش هاعین»، عباس و تنی چند از مقامات فلسطینی را پذیرفت. محور گفتگو‌های صورت گرفته، بنا به گفته آن‌ها مسائل اقتصادی و امنیتی اعلام شده است. فلسطینی‌ها می‌گویند اگر محور گفتگوی آن‌ها مسائل اقتصادی است چرا باید جلاد زنان و فرزندان فلسطین که این روز‌ها کرانه باختری را به خاک و خون کشانده است، طرف این دیدارباشد. از همین رو معتقدند گانتس در دیدار با محمود عباس برای کشتن بیشتر فلسطینی‌ها به دنبال هماهنگی است. این کار عباس با توجه به امتناع صریح نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از دیدار با عباس یا دیگر مقامات فلسطینی، به شدت تحقیرآمیز است. از این رو، باید پرسید که عباس چرا تا این میزان تحقیر را پذیرفته و با این رفتار تحقیرآمیزش چه سودی را می‌خواهد نصیب فلسطینی‌ها کند؟
• گدایی از دشمن برای باقی ماندن در قدرت
شکی نیست که اضطرار، انگیزه اصلی عباس برای رفتن به خانه بنی‌گانتس است. مؤسسه افکار عمومی و سیاستگذاری فلسطینیان در رام‌الله یک نظرسنجی در ۲۱ سپتامبر منتشر کرد که نشان می‌داد از هر پنج فلسطینی، چهار نفر خواهان استعفای عباس هستند. جالب اینجاست که نیمی از حامیان کناره‌گیری عباس خواهان سپرده شدن رهبری فلسطینی به جنبش حماس بودند و بنابر این نظرسنجی، ۴۵ درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند که حماس باید سکان‌دار رهبری باشد در حالی که تنها ۱۹ درصد جنبش غیرمذهبی فتح، محمود عباس را هنوز لایق این نقش می‌دانند. قرار بود انتخابات فلسطینی در بهار امسال برگزار شود که عباس آن را لغو کرد و بسیاری از کارشناسان علت آن را شکست قطعی او در آن انتخابات می‌دانستند. حالا با این نظرسنجی باید گفت که عباس در هر انتخاباتی که برگزار شود بازنده اصلی است و به این دلیل است که به فکر گدایی از رژیم اسرائیل افتاده تا شاید بتواند راه نجاتی پیدا کند. شبکه تلویزیونی کانال ۷ رژیم صهیونیستی در گزارشی در مورد امتیازاتی گفت که گانتس در این دیدار به عباس داده که عبارتند از: پرداخت مالیاتی به ارزش ۱۰۰ میلیون شِکِل، واحد پول رژیم صهیونیستی، صدور ۶۰۰ کارت تجاری BMC برای بازرگانان فلسطینی، صدور ۵۰۰ مجوز برای ورود به سرزمین‌های اشغالی با خودرو و صدور ده‌ها مجوز ویژه برای شخصیت‌های برجسته و مقامات تشکیلات خودگردان. محمود عباس در حالی با گدایی در خانه گانتس، چند کارت بازرگانی و مجوز تردد با خودرو به دست آورده که حماس در موضوع تبادل اسرا دست برتر را دارد و با تعیین شرط و شروط بر رژیم اسرائیل فشار وارد می‌کند. این موضع حماس و جهاد اسلامی در مقایسه با رفتن عباس به خانه گانتس چیزی است که باعث محبوبیت حماس و جهاد اسلامی شده و معلوم است که عباس با این امتیاز‌های حقیرانه نه تنها نمی‌تواند محبوبیتی میان فلسطینیان به دست آورد بلکه همین حداقل محبوبیت ۱۹ درصدی را هم از دست خواهد داد.

 

ارسال نظرات