جمعه ؛ 10 فروردين 1403
06 دی 1400 - 09:06
واکنش‌های بین‌المللی به رزمایش پیامبر اعظم-17

رزمایش بزرگ موشکی ایران با واکنش گسترده بین المللی مواجه شد

رزمایش پیامبر اعظم-۱۷ طی ۵ روز از ۲۹ آذر تا ۳ دی با شعار «اقتدار، امنیت و بازدارندگی فعال و هوشمندانه در سایه وحدت، همدلی و یکپارچگی ملی»، در سواحل جنوبی ایران برگزار شد.
کد خبر : 10562

پایگاه رهنما

به گزارش رهنما به نقل از الوقت، رزمایش پیامبر اعظم-۱۷ طی ۵ روز از ۲۹ آذر تا ۳ دی با شعار «اقتدار، امنیت و بازدارندگی فعال و هوشمندانه در سایه وحدت، همدلی و یکپارچگی ملی»، در سواحل جنوبی ایران برگزار شد.

سردار عباس نیلفروشان، معاون عملیات کل سپاه انجام این رزمایش را بر اساس شبیه­سازی یکی از پیشرفته‌ترین طرح­های تهاجمی در جنگ‌های ترکیبی و در هم تنیدگی جنگ‌های سخت و نیمه سخت و نرم، عنوان کرد که طی این رزمایش نیرو‌های زمینی، دریایی و هوا فضای سپاه به همراه سازمان سایبر الکترونیک به اجرای عملیات تهاجمی و نفوذ در سطح استراتژیک برای انهدام مبادی آفندی دشمن فرضی پرداختند.

برگزاری این رزمایش موشکی با ابعاد بزرگ، در شرایطی که طی روز‌های گذشته تهدیدات لفظی رژیم صهیونیستی و رهبران کاخ سفید علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران بالا گرفته است، مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی و تحلیلگران قرار گرفت و بازتاب گسترده‌ای داشت.

هشدار برای اسرائیل

یکی از مهمترین موضوعاتی که در بازتاب رزمایش موشکی پیامبر اعظم ۱۷ از سوی رسانه‌ها به آن پرداخته شد توجه به پاسخ موشکی ایران به تهدیدات رژیم صهیونیستی بود.

در این رابطه شبکه الجزیره قطر نوشت: «۱۶ موشک هدف انتخاب شده را منهدم کردند. در این رزمایش، بخشی از صد‌ها موشک ایرانی که قادر به انهدام کشوری هستند که جرات حمله به ایران را داشته باشد، بکار گرفته شد.»

این رزمایش در شرایطی برگزار شد که جک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در جریان مذاکرات وین و همزمان با مخالفت اسرائیل با مذاکرات با نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد. این در حالی است که رژیم صهیونیستی بار دیگر اقدام به تهدید نظامی علیه ایران کره بود. بنی ­گانتز وزیر جنگ این رژیم ضمن دستور به ارتش برای تبدیل گزینه نظامی به گزینه عملی در برابر ایران مدعی شد چنانچه لازم باشد، اسرائیل به تنهایی و حتی بدون همکاری با آمریکا اقدام به حمله علیه ایران خواهد کرد.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز در اشاره به این رزمایش عنوان کرد: «موشک‌های کوتاه برد و میان برد ایران می‌توانند پایگاه‌های آمریکا در منطقه و حتی اسرائیل را هدف قرار دهند چرا که برد این موشک‌ها بین ۳۵۰ تا ۲ هزار کیلومتر است».

پایگاه خبری اسرائیل دیفینس در گزارش رزمایش ایران، ضمن تشریح ویژگی‌های تانک جدید سپاه پاسداران، نوشت: «این تانک‌ها دارای سیستم استتار در برابر تشخیص راداری مادون قرمز، سیستم کنترل آتش و فاصله یاب لیزری هستند».

شبکه خبری روسی راشاتودی با اشاره به رزمایش سپاه پاسدارن جمهوری اسلامی ایران نوشت: «ایران در رزمایش جدید خود موشک‌های بالستیک و کروز را شلیک کرد؛ موشک‌های بالستیک ایران بردی معادل ۲۰۰۰ کیلومتر دارند، به این معنی که می‌توانند به پایگاه‌های آمریکا در منطقه و همچنین اهدافی در اسرائیل برسند».

دیگر رسانه روسی، اسنایا وسنا درگزارشی با اشاره به تهدید نظامی اسرائیل علیه ایران، نوشت: «وزیر جنگ اسراییل پیشتر از قدرت‌های جهانی خواسته بود تا به ایران اجازه ندهند در مذاکرات هسته‌ای که به درخواست تهران که در آن وقفه کوتاه صورت گرفته است، وقت خود را هدر دهند. اسراییل تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه است، اما با این حال بطور رسمی داشتن سلاح هسته‌ای را اعلام نمی‌کند».

همچنین سایت خبری او. س. ان نوشت: «ایران موشک‌هایی با برد بیش از ۲ هزار کیلومتر در اختیار دارد که با آن می‌تواند اهداف مستقر در اسراییل و پایگاه‌های آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد».

ساوت چاینا مورنینگ پست چین، در رابطه با این رزمایش آورد: «با وجود ادعا‌های رژیم صهیونیستی در مورد موضوع هسته‌ای ایران، تهران تأکید کرده که فقط می‌خواهد یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی را توسعه دهد».
منبع: الوقت

ارسال نظرات