پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
03 آذر 1400 - 08:55

پایگاه رهنما:

 

روزنامه کیهان**

امیدواری روزنامه اصلاح‌طلب به موفقیت دولت در مهار تورم

یک روزنامه اقتصادی اصلاح‌طلب نوشت: کاهش استقراض دولت از بانک مرکزی و کاهش رشد پایه پولی در ماه‌های اخیر، موجب شد تا نرخ تورم در آبان‌ماه به نسبت دو ماه قبل از آن ۵ درصد و نسبت به ۶ ماه قبل‌تر، ۱۴ درصد کاهش یابد.
دنیای اقتصاد با اشاره به گزارش مرکز آمار، می‌نویسد: گزارش جدید از کاهش محسوس تورم و رسیدن تورم نقطه‌ای به پایین‌ترین حد خود در ۱۴ ماه حکایت می‌کند. نرخ تورم در آبان‌ماه به ۴۴/۴ درصد رسید که نسبت به ماه قبل کاهش اندکی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر پس از ماه‌ها رالی تورمی، تورم ماهانه از ۳ درصد کم‌تر شد و در آبان ماه عدد ۲/۵ درصد را به ثبت رساند. شاید مهم‌ترین کاهش ثبت شده در آمار‌های تورم، به تورم نقطه به نقطه مربوط باشد. شاخص قیمت مصرف‌کننده در دومین ماه پاییز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵/۷ درصد رشد کرده است که این میزان در ۱۴ ماه گذشته بی‌سابقه محسوب می‌شود. در جزئیات این گزارش می‌توان مشاهده کرد که تورم نقطه به نقطه کالا‌های خوراکی از سطح ۶۰/۵ درصدی به حدود ۴۶/۴ درصد رسیده است که با توجه به وزن بالای خوراکی‌ها در سبد خانوار ایرانی این کاهش تورم محسوس خواهد بود. دلایل مختلفی را می‌توان برای کاهش تورم عنوان کرد که ریشه‌های اقتصادی و سیاسی مختلفی دارند، رشد اندک نرخ ارز در آبان‌ماه، قطع روند استقراض دولت از بانک مرکزی از انتهای تابستان و افزایش درآمد‌های نفتی از قبل افزایش قیمت انرژی در بازار‌های جهانی از اصلی‌ترین دلایل فروکش کردن نسبی تورم است. در کنار این موارد، دلایلی، چون ثبات قیمت مسکن و عبور از فصل برداشت محصولات کشاورزی از دیگر دلایل ثبات بیش‌تر سطح قیمت‌ها در آبان ماه است. باید توجه داشت به‌رغم کاهش‌های قابل توجه در نرخ تورم، همچنان سطح ۲/۵ درصدی برای تورم ماهانه و ۳۵/۷ درصدی برای تورم نقطه به نقطه بالا محسوب می‌شود. با این حال می‌توان امیدوار بود با ادامه روند کاهشی شاخص قیمت‌ها تب تند تورم‌اندکی کنترل شود و درصورت مستعد بودن شرایط حتی به سطح تورم زیر ۲۰ درصد نیز دست پیدا کنیم.
در همین حال روزنامه جوان نیز گزارش‌های مربوط به کند شدن سرعت افزایش تورم را «خنثی کردن بمب تورم» توصیف کرد و نوشت:
هرچند اعمال سیاست‌های تورم‌زا در ماه‌های ابتدایی سال این انتظار را ایجاد کرد که تورم در نیمه دوم سـال شتاب بیشتری خواهد گرفت، اما بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم در پایان آبان‌ماه با یک درصد کاهش به ۴۴/۴ درصد و تورم نقطه به نقطه با افت ۳/۵ درصدی به ۳۵/۷ درصد رسید. تورم یکی از شاخص‌های اقتصادی است. رشد نقدینگی توسط دولت و بانک مرکزی در دولت سابق موجب افزایش تورم شد.
رخداد فوق در کنار اخذ تنخواه از بانک مرکزی جهت پوشـش هزینه‌های بودجه‌ای عملاً فضا را برای رشـد و نمو تورم مساعد کرده است، به شکلی که تورم در ماه‌های ابتدایی سال به‌طور مستمر رشد داشته و باتوجه به اعمال سیاست‌های تورم‌آفرین پیش‌بینی می‌شد تورم در نیمه دوم سال جاری نیز با رشد همراه شود، اما خوشبختانه دولت سیزدهم سیاست‌های اقتصادی را به اجرا درآورد که هم شتاب تورم کاسته شد و هم اینکه تورم کاهش یافت.
روزنامه همشهری نیز از «کاهش ۸ درصدی تورم در ۲ ماه نخست دولت سیزدهم» خبر داد و می‌نویسد: نرخ تورم نقطه به نقطه از ۴۳/۷ واحد درصد در پایان شهریور امسال با کاهش ۸ واحد درصدی به ۳۵/۷ درصد در پایان آبان سال جاری رسیده و نرخ تورم ۱۲ ماهه نیز در همین مدت از ۴۵/۸ درصد با افتی ۱/۴ درصدی به ۴۴/۴ درصد رسیده اسـت.
تازه‌ترین داده‌های رسمی مرکز آمار گویای این واقعیت است که نرخ تورم ماهانه در آبان امسال به ۲/۵ درصد رسیده که پایین‌ترین رشـد سرعت تورم ماهانه از تیرماه امسال به‌حساب می‌آید. نرخ تورم نقطه به نقطه در فروردین امسال به ۴۹/۵ درصد رسیده و پس از آن روندی کاهشی به خود گرفته است. همچنین نرخ تورم ۱۲ ماهه در شهریورماه امسال ۴۵/۸ درصد اعلام شده بود که یک رکورد تاریخی پس از ثبت تورم بالای ۴۹ درصد در سال ۱۳۷۴ به شمار می‌رفت، اما در ۲ ماه اخیر روند نرخ تورم ۱۲ ماهه هم در مسیر نزول قرار گرفته است.
این اتفاقات ایـن گزاره را تقویت می‌کند که نرخ تورم در ایران مسیر کاهشی را تجربه خواهد کرد؛ مشروط به اینکه دولت بتواند در نبرد با ناترازی بانک‌ها و کسری بودجه موفق شود.

گزارش بی‌اخلاقی و بحران بی‌سابقه در جبهه اصلاحات

یکی از افراطیون مدعی اصلاحات که در جعل نظرسنجی سابقه‌دار است و به همین دلیل محکوم هم شده، «جبهه اصلاحات» را متهم به بی‌اخلاقی و جعل نظرسنجی کرد.
عباس عبدی چند روز قبل در روزنامه اعتماد به بیانیه صادره از سوی جبهه اصلاحات انتقاد کرده و نوشته بود «جبهه اصلاحات پس از شکست قاطع در انتخابات ۱۴۰۰، پیش از هر اقدامی از جمله موضع‌گیری درباره برجام یا سایر امور، ابتدا باید در موجودیت خود بازنگری کند... این جبهه در انتخابات ۲۸ خرداد، یک شکست بزرگ نه از اصولگرایان، بلکه از جامعه مردم خورد.
او در نوشته دیگری، جبهه اصلاحات را متهم به بی‌اخلاقی کرده و می‌نویسد: انتخابات، یک شکست تشکیلاتی برای جبهه اصلاحات بود.
شاید درست نباشد که تخلفات تشکیلاتی و اقدامات انفرادی افراد برخلاف مصوبات قبلی آن تشکیلات را برشمارم. جبهه‌ای که در نهایت با انواع ترفند‌ها دو بخش شدند چگونه می‌توانند زیر راهبرد یکسان حرکت کنند؟ متاسفانه خیلی از تخلفات برای دوستان عادی و متعارف شده است و آن را تخلف نمی‌دانند.
تشکیلاتی که در معرفی نامزدها، در جلب نظر آنان برای نامزد شدن، در تعیین نامزد نهایی در ارتباط با نامزد‌ها و تعیین ضوابط و... همگی دچار اغتشاشات رفتاری بود را چه باید نامید؟
باید خدا را شکر کنند که شورای نگهبان به دادشان رسید، در غیر این صورت به طور قطع آنان که تصمیم‌گیر بودند، حتما آقای لاریجانی را به عنوان نامزد جبهه معرفی می‌کردند! بساط اینگونه تشکیلات بازی را باید جمع کرد.
وی ادامه می‌دهد: انجام نظرسنجی (گفته می‌شود با تصمیم و هزینه شخصی بوده؟!) و خط دادن به یک جمع براساس نتایج مخدوش آن، درحالیکه هیچ نیازی به آن نبوده از دو حال خارج نیست. یا آگاهانه چنین برنامه‌ای ترتیب داده شده تا دیگر اعضای تشکیلات را به نوع شرکت مورد نظر خود همراه و موافق کنند؛ یا از روی ناآگاهی و فقدان کارشناسی چنین کاری شده است.
من گمان می‌کردم که نوع اول است. در واقع امتیازی بود که میشد برای دوستان قائل شد، درحالیکه اکنون می‌گویند، نه چنین چیزی نیست، بلکه این نظرسنجی‌اشکال داشته است. این وجه ماجرا به لحاظ اخلاقی بدتر است، زیرا افرادی به خود حق داده‌اند در موضوعی تصمیم بگیرند که فاقد صلاحیت کارشناسی بوده‌اند. در این صورت می‌توان نتیجه گرفت که قطعا مشابه این رفتار را در امور دیگر هم داشته‌اند و این کار به لحاظ اخلاقی به مراتب بدتر از جعل نظرسنجی است. البته هنگامی که مخدوش بودن آن نظرسنجی آشکار شد، مدعی شدند که مبنای تصمیم‌گیری قرار نگرفت و از دستور خارج شد. ولی موتور و انگیزه‌های آن گرایشی که دنبال درآوردن چنان نتایجی بود همچنان روشن بود و کار می‌کرد. فارغ از امور غیر اخلاقی در تصمیمات تشکیلاتی، اقدامات مربوط به ساعات پایانی انتخابات نمونه دیگری از این بی‌اخلاقی عجیب است.
آنگاه که سه ساعت مانده به نیمه‌شب پایان رای‌گیری، جنبش توییتری و مجازی راه‌انداختند که دور دوم قطعی است، اگر یک همت دیگری کنید در همین دور اول کار تمام است؟! این حرف را برای شورای شهر تهران هم می‌گفتند درحالیکه نفر اول لیست آنان چند ده هزار رای ناقابل بیشتر نیاورده بود و برخی محاسبات نشان می‌داد که کل آرای جبهه‌ای آنان در کف لیست، فقط چند هزار رای بود ولی تبلیغ می‌کردند که بیش از نیمی از اعضای ما انتخاب شده‌اند! من نمی‌دانم این رفتار را چه چیزی جز شکست اخلاقی باید نامید؟
بدترین رفتار‌ها را در ضدیت با موسسه ایسپا انجام دادند و در جلسات خصوصی آنان را متهم به مدیریت یا تحت نظر امنیتی‌ها بودن کردند.
موسسه‌ای که در آن زمان استقلال داشت و تعدادی از جوانان زحمتکش و دقیق و با حداقل درآمد آن را اداره می‌کردند، فقط به این علت که ملزم به اصول علمی بود و نتایجش باب طبع آقایان نبود، تحت اتهام کسانی قرار گرفت که باید بیش از دیگران با اصول علمی و قواعد حرفه‌ای آشنا باشند و بیش از دیگران باید شان این اصول و قواعد را رعایت کنند. اگر این شکست اخلاقی نیست، پس به چه چیزی باید شکست اخلاقی گفت؟

دولت سابق، اشتغال را رونق می‌داد یا بیکاری را؟!

در حالی که دولت سابق سال‌ها ادعا می‌کرد اشتغال را رونق داده و روزنامه‌های همسو نیز پوشش می‌دادند، حالا نیز از همین روزنامه‌ها اذعان می‌کند که میزان کارگران اخراجی در سه سال پایانی دولت تدبیر، ۳/۵ برابر شد!
این خبر را روزنامه اعتماد منتشر کرده و نوشته است: آمار‌های رسمی حکایت از آن دارد که سال ۱۳۹۹ و درحالی که نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت بالای ۱۵ سال کشور ۴۱.۳ درصد بوده و نرخ بیکاری در کل این جمعیت ۹.۶ درصد، اما در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله، ۲۳.۷ درصد و در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله ۱۶.۷ درصد برآورد شده، تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است. طبق گزارش مرکز آمار و مطالعات راهبردی وزارت تعاون، تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در سال ۱۳۹۹ و در مقایسه با سال ۱۳۹۸، رشد ۳.۵ برابری داشته که نشان‌دهنده تاثیر نابسامانی‌های اقتصادی بر فعالیت‌های درآمدزای خرد و بنگاه‌های کوچک کسب و کار در استان‌های مختلف است.
دریافت‌کنندگان مقرری بیمه بیکاری، متفاوت از آسیب‌دیدگان شغلی کرونا بوده و در واقع، بیمه‌شدگانی هستند که به دلیل اخراج توسط کارفرما، شغل خود را از دست داده و طبق قوانین کار، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری براساس مدت بیمه‌پردازی هستند که این مقرری هم از محل حق بیمه پرداخت شده توسط بیمه‌پرداز و کارفرمای او تامین می‌شود. حالا به استناد گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، تعداد این دسته از بیمه‌شدگان بیکار شده در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش ۳.۵ برابری داشته چنانکه در سال ۱۳۹۸ در مجموع ۲۲۱ هزار و ۲۲۹ نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کرده‌اند که از این تعداد، ۱۶۴ هزار و ۳۵۱ نفر مرد و ۵۶ هزار و ۸۷۸ نفر زن بوده‌اند در حالی که تعداد دریافت‌کنندگان مقرری بیمه بیکاری در سال ۱۳۹۹، به ۸۰۱ هزار و ۶۳۹ نفر افزایش یافته است.

آمریکا که دبّه کرد از کدام دستاورد حرف می‌زنید؟!

یک فعال اصلاح‌طلب می‌گوید: نباید دستاورد‌های ۶ دور مذاکره قبلی را هدر بدهیم.
خبرگزاری ایسنا از قول رضا نصری نوشت: در پایان آخرین دور از مذاکرات وین، همه طرف‌ها - از جمله ایران، چین و روسیه - نسبت به آنچه طی شش دور نشست حاصل شده بود، رضایت نسبی داشتند. البته، همه اذعان داشتند که هنوز اختلافات مهم و زیادی باقی مانده که باید حلاجی شود، اما در مجموع نگاه غالب به توافقات، دستاورد‌ها و ادامه مذاکرات نگاه مثبتی بود. پس قاعدتا، دستورکار دور جدید مذاکرات نباید به‌گونه‌ای توسط ایران یا سایر کشور‌ها بازتعریف شود که در آن توافقات و دستاورد‌های شش دور گذشته هرز برود.» نصری افزود: «به نظر می‌رسد اگر دستاورد‌های دوره‌های قبل از بین برود، حتی به نقطه صفر هم بازنمی‌گردیم! بلکه به نقطه‌ای زیر صفر می‌رسیم که در آن تمام کشور‌ها - با وجود سابقه و بدعهدی آمریکا- «ایران» را مقصر شکست می‌شناسند، با تمام هزینه‌هایی که نشستن در جایگاه متهم برای ایران در بر دارد. در واقع، اجماع و همسویی مجدد طرف مقابل در برابر ایران راه را برای اعمال فشار‌های «چندجانبه» - از جمله فشار از طریق شورای امنیت - مانند دوران پیش از برجام هموار خواهد ساخت، با این تفاوت که این بار «برگ مذاکره» نیز سوخته است و گزینه‌های سیاسی و دیپلماتیک محدودتری روی میز باقی مانده است.»
نصری با اشاره به اینکه با توجه به گزارش‌های منفی و کدورت‌های جدید میان ایران و آژانس - و با توجه به سابقه مخالفت‌های سرسختانه برخی مقامات دولت کنونی با برجام - مقصر جلوه دادن ایران نیز کار دشواری نخواهد بود، افزود: «در واقع، با توجه به این نکات، اگر تیم مذاکره کننده جدید دستاورد‌های دوره قبل را به رسمیت نشناسد یا خواستار اعمال تغییرات عمده‌ای در آن‌ها شود، برای طرف مقابل چندان دشوار نخواهد بود که دولت اصولگرای ایران را به «دبه درآوردن» متهم کند و مسیر مذاکرات را به سمت تقابل و «فشار چندجانبه» منحرف سازد. در همین چارچوب به نظرم لازم است ابتدا دستاورد‌های گذشته که محصول ماه‌ها رایزنی میان مقامات ارشد ایران و چندین قدرت جهانی است، به صراحت به رسمیت شناخته شود و از آن پس نیز طرفین با جدیت و - اگر لازم شد با انعطاف متقابل مذاکرات را پیش ببرند.»
این به اصطلاح کارشناس دقیقا توضیح نداده که منظورش از دستاورد مذاکرات قبلی دقیقا چیست؟! یعنی آمریکا پذیرفته ۱۵۰۰ تحریم پسابرجامی را به‌گونه‌ای لغو کند که وعده برجامی آقای روحانی (لغو همه تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی و بیمه‌ای) عملی شود و ایران در عمل بتواند در مقابل تعهدات انجام داده خود، از مزایای اقتصادی بهره‌مند شود و بتواند جذب سرمایه‌گذاری داشته باشد؟ یا دولت آمریکا تضمین داده که روند عهدشکنی و دبّه کردن در سه دولت اوباما و ترامپ و بایدن تکرار نمی‌شود؟ یا پذیرفته که، چون آغازکننده روند خروج از برجام و توقف تعهدات بوده، به تعهداتش برگردد و ایران بتواند راستی‌آزمایی کند؟
و اگر هیچ‌یک از این حقوق بدیهی ایران اتفاق نیفتاده، پس کارشناس از این هرز رفتن کدام دستاورد حرف می‌زند؟ جالب اینکه تریتاپارسی رئیس لابی نایاک (و نزدیک به تیم ظریف) اخیرا فاش کرد دولت بایدن نه فقط درباره دولت بعدی بلکه درباره دوره خود نیز حاضر نشده که درباره عدم تکرار خروج از برجام و عهدشکنی تضمین بدهد!
از سوی دیگر خلاف ادعای نویسنده، مقامات ارشد چین و روسیه بار‌ها تصریح کرده‌اند ابتدا آمریکا به خاطر خروج از برجام، باید تعهدات خود را از سر گیرد و ایران بتواند انتفاع واقعی از توافق داشته باشد.
یادآور می‌شود با روند معیوب «توافق به هر قیمت» و «اجرای آن به هر قیمت» در دولت سابق، تعداد تحریم‌ها از ۷۰۰ تحریم به بیش از ۱۵۰۰ تحریم افزایش یافت!

**************

روزنامه وطن امروز**

مخبر در نشست شورای نخست‌وزیران شانگهای سخنرانی می‌کند

معاون اول رئیس‌جمهور در بیستمین نشست شورای نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای که از طریق ویدئوکنفرانس به میزبانی کشور قزاقستان برگزار می‌شود، شرکت و سخنرانی خواهد کرد. به گزارش فارس، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در بیستمین نشست شورای نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای که از طریق ویدئوکنفرانس به میزبانی کشور قزاقستان برگزار می‌شود، شرکت می‌کند. بر همین اساس، مخبر روز پنجشنبه از طریق ویدئوکنفرانس در این نشست مواضع جمهوری اسلامی ایران را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، امنیتی و فرهنگی تشریح خواهد کرد. لازم به ذکر است همزمان با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به تاجیکستان و شرکت در بیست‌و‌یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در شهریور‌ماه، اعضای اصلی این سازمان با عضویت جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اصلی موافقت کردند و هم‌اکنون فرآیند عضویت کامل ایران در این سازمان در حال انجام است.

***

سرلشکر سلامی:
بسیج فرمول گذر انقلاب از سختی‌هاست

فرمانده کل سپاه از بسیج به عنوان فرمول گذر انقلاب از سختی‌ها نام برد و گفت: حضرت امام خمینی با ژرف‌اندیشی و نگاهی ملکوتی توانستند به یک شاهکار بزرگ که طلوع یک خورشید در سپهر انقلاب اسلامی یعنی بسیج مستضعفین است، دست بزنند. به گزارش سپاه نیوز، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش مسؤولان حوزه‌های بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور که همزمان با سالروز تأسیس بسیج دانشجویی و طلاب به فرمان حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: امام خمینی با ژرف‌اندیشی و نگاهی ملکوتی توانستند به یک شاهکار بزرگ که طلوع یک خورشید در سپهر انقلاب اسلامی یعنی بسیج مستضعفین است، دست بزنند. وی افزود: بعدها که زمان گذشت و حجم فاصله‌ها روشن و شکوه ما در قله‌های انقلاب اسلامی مشخص شد، فهمیدیم این خلاقیت و ذکاوت ذهنی چه نهادی را روی زمین ایجاد کرد که فرمول گذر انقلاب از سختی‌ها بوده است. فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه وقتی آمریکایی‌ها منطقه را ترک می‌کنند و می‌گویند بزودی برمی‌گردیم، چه کسی جای آنها را پر می‌کند؟ ادامه داد: خود آمریکایی‌ها کلمه‌های افسردگی بزرگ و پوسیدگی بزرگ را درست کردند، ببینید امروز چه بر سر جوانان می‌آید که سالانه تعداد زیادی جوان در آن کشور خودکشی می‌کنند. امروز ۴۰ میلیون بی‌خانمان در آمریکا کارتن‌خوابی می‌کنند و با ۷۰۰ میلیارد دلار هزینه نظامی سالانه و با بیش از ۱۴ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی ۵۰ میلیون گرسنه دارد!

***

رایزنی نمایندگان روسیه و چین درباره مذاکرات وین

نمایندگان روسیه و چین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار با یکدیگر درباره برجام و مذاکرات آتی وین بر سر احیای این توافق رایزنی کردند. به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در توئیتر از دیدار دیروز خود با وانگ کان، همتای چینی‌اش خبر داد. وی گفت که با نماینده چین، مواضع مسکو و پکن درباره ازسرگیری مذاکرات وین درباره برجام را هماهنگ کرده‌اند. اولیانوف نوشت: امروز با همکار و دوست خوبم وانگ کان، سفیر چین در محل جدید و بسیار زیبای نمایندگی دائم این کشور [در وین] دیدار کردم. ما مواضع خود در قبال ‌AUKUS (پیمان امنیتی سه‌جانبه استرالیا، آمریکا و انگلیس) و نیز ازسرگیری مذاکرات وین درباره احیای برجام را هماهنگ کردیم.

***

جلیلی:
ساخت تمدن، با امتداد اندیشه به عرصه عمل محقق می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، امتداد اندیشه به عرصه عمل را لازمه ساخت و پیشرفت تمدن دانست. جمعی از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد با سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، دیدار و گفت‌وگو کردند. جلیلی در این دیدار، با ابراز امیدواری نسبت به تشکیل حرکت‌های روبه‌جلو در حوزه پژوهش‌های موضوعی، امتداد اندیشه به عرصه عمل را لازمه ساخت و پیشرفت تمدن دانست. وی با مقایسه عملکرد ۲ اندیشمند کلاسیک ایرانی و غربی در ۲ زمینه «عملی» و «نظری»، پیشتازی غربی‌ها در عرصه عملی کردن نظریه‌های علمی خود را از جمله علل پیشروی آنها در عرصه تمدن‌سازی برشمرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، امتداد مباحث نظری در ساختار‌ها و سازوکارهای امروزی را مشروط به کارآمدی و امکان ارزیابی نتیجه آن دانست و تاکید کرد: اولویت‌‌بندی موضوعات مورد پژوهش‌، مهم‌ترین گام در جهت یافتن پاسخ صحیح به مسائل کشور خواهد بود.

***

خطیب‌زاده:
آمریکا با تحریف راه به جایی نمی‌برد

سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی با بیان اینکه آمریکا همچنان به تولید گزاره‌های جعلی ادامه می‌دهد و بر خلاف این کشور، ایران هرگز برجام را ترک نکرد،‌ نوشت: ایالات متحده با تحریف راه به جایی نمی‌برد. «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در توئیتی با انتشار ویدئویی از نشست روز گذشته خود با خبرنگاران نوشت: ایالات متحده همچنان به تولید گزاره‌های جعلی ادامه می‌دهد. وی افزود: به راه انداختن یک نشست نمایشی برای گرفتن عکس دسته جمعی با هدف غالب کردن یک روایت مجعول درباره لزوم «بازگشت متقابل به برجام» این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که بر خلاف ایالات متحده، ایران هرگز برجام را ترک نکرد. خطیب‌زاده تصریح کرد: آمریکا با تحریف راه به جایی نمی‌برد. تصمیمات عاقلانه، نظیر پایان دادن به شکست حداکثری، شاید نتیجه‌بخش باشد.

**************

روزنامه خراسان**

شرایط بانک‌ها برای افتتاح حساب تغییر کرده است؟

ایسنا- در حالی‌که اعلام برخی از مشتریان حاکی از شرایط متفاوتی برای افتتاح حساب در بانک‌هاست، دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی توضیحاتی در این زمینه ارائه کرده که حاکی از تغییر نکردن شرایط افتتاح حساب است. بر این اساس، بانک‌ها در راستای قانون مبارزه با پولشویی، برای احراز هویت و آگاهی از سلامت مالی مشتریان جهت هرگونه خدمات بانکی، باید مدارکی، چون گواهی اشتغال و سند ملک یا اجاره‌نامه را برای اطلاع از محل سکونت فرد دریافت کنند. به رغم این که این الزام قبلاً وجود داشت، بانک‌ها به آن توجهی نداشتند، اما از این پس تاکید بسیاری در این زمینه وجود دارد.

دریافت سکه و کارت هدیه در وزارت کار ممنوع شد

تسنیم- به تازگی فیش‌های حقوقی نجومی سه مدیر ارشد پتروشیمی امیرکبیر در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شده است که بر اساس آن مدیر مالی ۲۱۵ میلیون تومان (= دستمزد ۴ سال یک کارگر)، مدیر منابع انسانی ۱۲۵ میلیون تومان و رئیس حراست ۸۴ میلیون تومان در یک ماه دریافتی داشته اند. در پی این افشاگری، این سه نفر برکنار شده اند. در این خصوص معاون امور اقتصادی وزارت کار علت برکناری این سه نفر را فیش‌های حقوقی نجومی از محل کارت هدیه و سکه دانست. وی همچنین از ابلاغیه اخیر وزیر کار خبر داده که طبق آن، هر گونه خرید و اعطای سکه و کارت هدیه و بودجه محرمانه ممنوع شده است.

سنگ بانک‌ها پیش پای لنگ مستأجران

تسنیم- در حالی برای دریافت وام ودیعه مسکن متقاضیان باید متاهل و دارای اجاره نامه رسمی باشند که به تازگی برخی بانک‌های عامل، شرط سقف سنی را به شروط مذکور اضافه کرده‌اند! بر این اساس یکی از متقاضیان این وام، خاطر نشان کرده است: پس از چند ماه دوندگی و تکمیل پرونده وام به شعبه بانک مراجعه کردیم، اما مسئول مربوط اعلام کرد متقاضی بالای ۷۰ سال دارد و وام ودیعه به او تعلق نمی‌گیرد.

شبکه سازمان یافته اخلالگران ارزی متلاشی شد

مهر - پلیس امنیت اقتصادی ناجا در اطلاعیه‌ای از شناسایی و انهدام یک شبکه سازمان یافته اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق فروش رمز ارز دیجیتال با نام دریک خبر داد. کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی ناجا با انجام این مأموریت مهم که با هماهنگی دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی صورت گرفت ضمن دستگیری اعضای اصلی شبکه، بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال وجوه دریافتی از مردم را در حساب‌های متهمان کشف و برای جلوگیری از خروج وجوه مذکور به خارج از کشور حساب‌های آن‌ها را مسدود کردند.» وجوه توقیف شده مربوط به تعداد هزار و ۷۱۵ نفر بوده که اقدام به خرید رمز ارز مذکور کرده بودند.

امروز جلسه برای تصمیم‌گیری نهایی درباره قیمت خودرو

تسنیم - ستاد تنظیم بازار احتمالاً امروز تصمیم نهایی را درخصوص قیمت خودرو اتخاذ خواهد کرد. براساس اعلام وزیر صمت، بعد از لغو افزایش قیمت‌ها توسط رئیس جمهور، قرار شد تعیین قیمت‌های جدید خودرو به ستاد تنظیم بازار محول شود. با گذشت دو هفته از واگذاری مسئولیت تعیین قیمت خودرو به این ستاد هنوز تصمیم‌گیری در این باره صورت نگرفته است. البته براساس اخبار رسیده گویا قرار است بعد از چانه‌زنی‌های بسیار، ستاد تنظیم بازار امروز درباره قیمت خودرو نظر خود را اعلام کند.

**************

روزنامه ایران**

واکنش بنیاد شهید سلیمانی به اطلاعیه صدا و سیما: با رأفت اسلامی تصمیم‌گیری شود

خبر اول اینکه، بنیاد شهید سلیمانی به اطلاعیه صدا و سیما برای پیگیری متن منتشرشده توسط یکی از عوامل سریال روزگار جوانی واکنش نشان داد. در بخشی از نامه بنیاد شهید سلیمانی به رئیس صداوسیما آمده است: «جریانی کور در خارج کشور که از محبوبیت شهید سلیمانی نگران بوده و هست، در تلاشی ناشیانه، با جعل نامه‌ای منتسب به خانم زینب سلیمانی در مورد کمک ۲ میلیون دلاری به ازدواج دختران لبنانی، توان رسانه‌ای خود را به میدان آورد تا با غبار آلود کردن فضا، بتواند بر افکار دوستداران این شهید تأثیر بگذارد. خواهشمند است با توجه به اظهارات فرد یاد شده درباره این موضوع، با رأفت اسلامی نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری شود؛ چرا که مشی شهید سلیمانی، اشداء علی الکفار و رحماء بینهم است.»

اکران فیلم «منصور» در نماز جمعه تهران

خبر دیگر اینکه، ستاد اقامه نماز جمعه تهران در اقدامی متفاوت قرار است فیلم سینمایی «منصور» را در نماز جمعه این هفته تهران (پنجم آذر) در محل مصلی، به صورت اختصاصی برای نمازگزاران اکران نماید.

فعالیت ۳۶۰ شبکه ضدایرانی و تذکر «راهبردی» رئیس­‌جمهور

دست آخر اینکه، ایرنا پلاس نوشت: «رئیس‌جمهور در یکی از جلسه‌های هفته گذشته هیأت دولت به همه «مسئولان اجرایی» تذکر داد که به افکار عمومی «اهمیت دهند»، از حاشیه‌ها «بپرهیزند» و سریع به شبهه‌ها پاسخ‌های «مستند و مستدل» بدهند.»
این رسانه همچنین اضافه کرد که سعید اوحدی معاون رئیس جمهور وقت در شهریور ۹۹ گفته است: «بیش از ۳۶۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی با جهت‌گیری علیه نظام جمهوری اسلامی در حال فعالیت هستند و در هیچ کشوری این تعداد شبکه برای هجمه به یک کشور وجود ندارد».

 

**************

روزنامه شرق**

توافق اسرائیل و اردن
آب در مقابل برق

اردن و اسرائیل توافقی تاریخی امضا کردند که به موجب آن، پادشاهی عربی اردن به همسایه غربی خود انرژی خورشیدی می‌دهد و در ازای آن آب نمک‌زدایی‌شده دریافت می‌کند.
این توافق با میانجیگری آمریکا حاصل و در جلسه‌ای در حاشیه نمایشگاه جهانی در دوبی امضا شد که جان کری، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور زیست‌محیطی، در صدر آن بود. کری گفت: «خاورمیانه در خط مقدم بحران زیست‌محیطی است. کشور‌های منطقه تنها از طریق همکاری با یکدیگر است که می‌توانند از پس ابعاد این چالش برآیند».
گفته می‌شود نیروگاه انرژی خورشیدی اردن را قرار است امارات متحده عربی بسازد؛ کشوری که سال گذشته در پی «توافق ابراهیم» روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کرد. هزینه ساخت این نیروگاه هنوز معلوم نیست.
به گزارش «وام»، خبرگزاری دولتی امارات، این کشور علاوه بر میزبانی مذاکرات در دوبی، خود نیز این توافق را امضا کرده و بخشی از آن است. گزارش این خبرگزاری توافق روز دوشنبه را در جهت «رسیدگی به خطر تغییرات اقلیمی و تأثیر آن بر امنیت انرژی و آب در منطقه» خواند.
کارین الحرار، وزیر انرژی اسرائیل گفت توافق امان و تل‌آویو «چشمگیرترین» توافق دو طرف از زمان معاهده صلح است که در سال ۱۹۹۴ بین آن دو امضا شد.
خانم الحرار که والدینش از یهودیان مراکش بوده‌اند و پیش از تولد او به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند، از اعضای حزب لیبرال «یش آتید» به رهبری یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل است. او گفت: «مزیت این توافق نه‌فقط در شکل برق سبز یا آب نمک‌زدایی‌شده، بلکه در تقویت روابط با همسایه‌ای است که طولانی‌ترین مرز را با اسرائیل دارد».
اردن و اسرائیل هر دو در منطقه صحرایی قرار دارند، اما اردن از کم‌آب‌ترین کشور‌های جهان است و حتی پیش از امضای توافق صلح با اسرائیل در سال ۱۹۹۴ نیز همکاری‌هایی در زمینه آب با تل‌آویو داشت. اسرائیل هم مشکل آب دارد، اما با پیشرفت‌هایی که در زمینه فناوری نمک‌زدایی به دست آورده، امروز به صادرکننده آب شیرین بدل شده است.
خلاف اسرائیل که سواحل درخور توجهی در دریای مدیترانه دارد، اردن مرز دریایی بسیار کوچکی در خلیج عقبه دارد. با افزایش دما و گسترش جمعیت، مشکل آب اردن نیز جدی‌تر می‌شود. مهم‌تر از مسئله آب، اما شاید «دیپلماسی آب» باشد؛ یعنی استفاده از این همکاری برای بهبود روابط امان و تل‌آویو. بخش درخور توجهی از جمعیت اردن تبار فلسطینی دارند و ملک عبدالله دوم، پادشاه آن کشور، رابطه با اسرائیل را به «صلح سرد» تشبیه کرده است.
حتی در دوران دشمنی نیز (که در دو جنگ ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ به مصاف یکدیگر رفتند) اسرائیل و اردن در زمینه آب همکاری می‌کردند و همین همکاری‌ها در شکل‌گرفتن معاهده صلح سال ۱۹۹۴ نقش داشت. بخش مهمی از توافق ۱۹۹۴ این است که اسرائیل، حق نظارت اردن بر اماکن مقدس مسلمانان در بیت‌المقدس (اورشلیم) را به رسمیت می‌شناسد.
موضوع روابط با اسرائیل در اردن همیشه جنجالی بوده است و مرتب تظاهرات‌های وسیعی در حمایت از فلسطینی‌ها در آن کشور برگزار می‌شود. روابط تل‌آویو با امان در دوران زمامداری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر راست‌گرای پیشین، به سردی گراییده بود و حتی وارد بحران شده بود. بنی گانتز، وزیر دفاع کنونی و نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید، بهبود روابط با امان را جزء پلتفرم‌های اصلی سیاست خارجی خود قرار داده‌اند.

با وجود افت شدید محبوبیت.
بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت می‌کند

پس از هفته‌ها بحث درباره سلامت عقلی و جسمی جو بایدن و پیامد‌های نامزدی دوباره او در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی در ۸۲سالگی، سخنگوی کاخ سفید به گمانه‌زنی‌ها پایان داد. جن ساکی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت تصمیم جو بایدن این است که بار دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری باشد. هنوز یک سال از دور نخست ریاست‌جمهوری بایدن سپری نشده، اما از هم‌اکنون تردید‌ها در حزب دموکرات درباره اینکه آیا او باید دوباره نامزد انتخابات شود، افزایش یافته است.
روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای هم‌زمان با تولد ۷۹‌سالگی بایدن در روز شنبه نوشت بایدن و مشاورانش به متحدانشان گفته‌اند که او در انتخابات ۲۰۲۴ نامزد خواهد شد. این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: این تصمیم با وجود نگرانی‌های فزاینده حزب دموکرات اتخاذ شده است. بایدن اخیرا برای انجام یک آزمایش پزشکی برای نخستین‌بار در تاریخ آمریکا برای مدتی کوتاه قدرت را به معاون اول خود کامالا هریس واگذار کرد. این در حالی است که در حال حاضر محبوبیت بایدن به پایین‌ترین سطح رسیده و بسیاری از نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که اگر امروز انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود، به‌طور حتم جمهوری‌خواهان و احتمالا دونالد ترامپ پیروز خواهند شد. بایدن در حال حاضر سالمندترین رئیس‌جمهور آمریکاست.

منبع: بصیرت

ارسال نظرات