جمعه ؛ 10 فروردين 1403
22 آبان 1400 - 09:31

پایگاه رهنما:

 

روزنامه کیهان**

نعل وارونه اشرافیت سیاسی درباره انتصاب داماد‌ها و فامیل‌ها

رسانه‌های زنجیره‌ای وابسته به ائتلاف اشرافی حاکم بر دولت سابق، بازی تکرار پرحجم یک دروغ و جنجال گسترده برای واقعیت جا زدن آن را در پیش گرفته‌اند.
روزی نیست که چندین روزنامه و صد‌ها سایت و هزاران کانال در فضای مجازی، درباره انتصابات گسترده فامیلی در دولت جنجال نکنند. تیتر‌هایی مانند «انتصابات فامیلی در دولت سیزدهم ادامه دارد» (روزنامه شرق)، «آموزش و پرورش هم داماد می‌شود» (روزنامه آرمان)، «انتصاب فامیلی؛ قطاری که هر روز با سرعت بیشتری شتاب می‌گیرد» (خبرگزاری خبرآنلاین) و... نمونه‌هایی از این فضاسازی‌های دروغین است.
اخیرا «محمد-م» از اعضای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین (وابسته به تیمی از مدیران دولت سابق) مدعی شد دولت رئیسی، دولت دامادهاست و اصولا انتصاب داماد‌ها و برادرزن‌ها، یک کار ارزشمند محسوب می‌شود. او این ادعا را بدون ارائه حتی یک سند منتشر کرد همزمان خبرآنلاین در ادامه خوش‌خدمتی به اشرافیت مدعی اعتدال و اصلاحات - که اتفاقا سابقه سیاهی در خویشاوندسالاری و فامیل‌بازی در دولت سابق دارند - مدعی شد «قطار انتصابات فامیلی در دولت جدید هر روز شتاب بیشتری می‌گیرد».
نویسنده ادامه می‌دهد: اواخر شهریورماه صحبت‌هایی در مورد انتصاب سیدعلی علم‌الهدی به ریاست دانشگاه پیام‌نور به گوش رسید که او در واکنش به این خبر گفته بود: «براساس عهدی که بسته شده هیچ‌یک از نزدیکان آیت‌الله رئیسی در سمت‌های اجرایی مسئولیتی نخواهند گرفت. از حدود یک ماه پیش شایعاتی مبنی بر انتخابم به عنوان رئیس دانشگاه از سوی دانشجویان مطرح شد و این شایعات هم به‌دلیل اینکه بنده برادر همسر آقای رئیسی، رئیس‌جمهور هستم، قوت گرفت. در حالی که این نوع اخبار کذب است و بنده مسئولیت اجرایی ندارم و نخواهم داشت». [اذعان به دروغ بودن خبر!]علاوه بر این در ماه گذشته گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد در زمانی کوتاه تنها ۱۸۰ انتصاب در حوزه معاونان وزیر، استانداران، مدیران سازمان‌های بزرگ دولتی، مشاوران و روسای دانشگاه‌های مهم در دولت سیزدهم انجام شده که براساس آن لیست بیشترین سهم تغییرات برای وزارت ارشاد و بهداشت بود و تقریبا در تمامی وزارتخانه‌ها تغییر رئیس حراست انجام شده بود. [چه ربطی به انتصاب داماد‌ها و فامیلی دارد؟!]از طرفی صحبت‌هایی در مورد استخدام داماد مصباحی‌مقدم منتشر شده بود که این عضو جامعه روحانیت مبارز گفته بود: «بنده چهار داماد دارم و هیچ‌کدام چنین مسئولیتی ندارند.» [اعتراف به دروغ بودن خبر!]خبرآنلاین در پایان به موضوع حکم مشاوری شهردار تهران برای داماد خود (که لغو شد) اشاره می‌کند بی‌آنکه توضیح بدهد این موضوع چه ربطی به دولت دارد؟!
در همین حال روزنامه «جمهوری اسلامی» در ادامه خدمات‌دهی‌اش به اشرافیت معارض دولت جدید می‌نویسد: «واکنش رئیس‌جمهور رئیسی به اعتراضات رسانه‌ها درباره انتصابات فامیلی در بدنه قوه مجریه، با استقبال افکار عمومی مواجه شد، ولی انتظار مردم این است که در این انتصابات تجدیدنظر شود. برخلاف آنچه آقای رئیس‌جمهور دیروز در این زمینه گفت، باز هم اخباری درباره انتصابات فامیلی به‌ویژه انتصابات «دامادمحوری» شنیده می‌شود که مأیوس‌کننده است».
نویسنده این تحلیل باسمه‌ای هم سندی جز «شنیده می‌شود»، ارائه نکرده و حال آنکه رئیس‌جمهور از مدیران و وزرا خواسته بود درباره اخبار کذب منتشر شده روشنگری کنند.
در همین حال زهرا نژادبهرام عضو سابق شورای شهر در ادعایی بی‌سند گفته: «انتصاب داماد‌ها و باجناق‌ها [!]ظاهر خوبی برای دولت ندارد».
موضوع دیگری که خالی بودن دست جنجال‌کنندگان را می‌رساند، فضاسازی درباره گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت آموزش و پرورش است؛ که از جمله باعث شد روزنامه اجاره‌ای آرمان یزد به قول معروف گودرز را به شقایق ربط دهد و تیتر بزند «آموزش و پرورش هم داماد می‌شود». واقعیت چیست؟! گزینه پیشنهادی دولت، برادر داماد آقای زاکانی است. عنایت کنید نه حتی داماد زاکانی بلکه برادر داماد او! خب این موضوع چه دخلی به ادعای دروغین انتصاب داماد‌ها در دولت دارد؟!
ادعای دیگری که تکذیب شد، ادعای انتصاب داماد‌های حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم در دولت بود. وی در پاسخ به این سوال که آیا از خویشاوندان شما هم در دولت جدید پست گرفته‌اند؟ عنوان کرد: بنده برای هیچ‌یک از بستگانم واسطه نشدم. اگر مواردی هم در فضای مجازی منتشر شده است مبنی بر اینکه فلانی خویشاوند مصباحی‌مقدم است، دروغ محض است. آن‌ها چنان به‌طور قاطع، این‌گونه دروغ‌ها را مطرح می‌کنند که مثلا فرد خودش هم باورش می‌شود، ولی حقیقت ندارد و کذب محض است. من از خویشاوندانم کسی را به مسئولیت نرسانده‌ام. حقیقت این است که VOA و ظاهرا BBC و منافقین به صورت بسیار گسترده‌ای انتشار داده‌اند که داماد مصباحی‌مقدم مسئولیت فلان پست مهم را برعهده گرفته است. بنده چهار داماد دارم و هیچ‌کدام چنین مسئولیتی ندارند.
فضاسازی پادو‌های رسانه‌ای اشرافیت مدعی اعتدال و اصلاحات علیه دولت جدید در حالی است که طیف حاکم بر دولت سابق، مصداق بارز خویشاوندسالاری و فامیل‌بازی در انتصابات و همچنین ایجاد موقعیت‌های رانت‌خواری محسوب می‌شدند. از دستیار ویژه رئیس‌جمهور که به خاطر مفاسد مالی در زندان به سر می‌برد، تا داماد وزیر صمت (و رفاه) و دختر آن یکی وزیر صمت، و انتصاب‌های کذایی برای داماد‌های برخی مقامات ارشد دولتی و عضویت‌های غیرقانونی در هیئت علمی و...

فضاسازی علیه دولت جدید به خاطر بی‌کفایتی دولت سابق!

یک روزنامه زنجیره‌ای اذعان کرد: «مردم کلا از اصلاح‌طلبان مأیوس شده‌اند».
به نظر می‌رسد همین آگاهی از سرخوردگی مردم و ضمنا اقبال ۷۲ درصدی به آقای رئیسی در نظرسنجی‌ها، علت عقده‌گشایی بی‌ملاحظه افراطیون مدعی اصلاحات، علیه دولت نوپا باشد.
روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی نوشت: ناامیدیِ حاکمِ حاصل از عملکرد دولت دوازدهم بر بخش عظیمی از جامعه به‌عنوان پشتوانه جریان اصلاح‌طلبی سبب شد تا حامیان این جریان در کنش‌های سیاسی گوشه عزلت گزیده، آن بر سرِ اصلاح‌طلبان و جریان اصلاح‌طلبی آید که به‌زعم کسانی، چون راقم سطور، نه اصلاح‌طلبان که اصلاح‌طلبی به مسلخ رفت و جنازه‌اش تشییع شد. این امر سبب شد تا اقلیتی نسبتاً ثابت (به نسبت واجدین شرایط رای) به‌عنوان پایگاه اجتماعی جریان اصول‌گرایی بتوانندکاندیدا‌ها / کاندیدای موردنظر خود را بدون دغدغه رقابت‌های انتخاباتیِ مجلس یازدهم و ریاست‌جمهوری سیزدهم بر دو قوه قانون‌گذاری و اجرایی کشور بنشانند.
مدیریت منفعل و ناکارآمد دولت دوازدهم و انگشت نهادن بر ضعف‌های آن - اعم از وابسته یا غیروابسته به تحریم‌ها و برجام - از سوی وابستگانِ به جریان اصول‌گرایی و در شیپور دمیدن مدام در فضای یأس‌آلود ایجاد شده از یک‌سو، تبلیغات گسترده و تلقین شده به بدنه اجتماعیِ جریان اصول‌گرایی مبنی بر اینکه بیش از ۷۰ درصد معضلات و مسائل معتنابه کشور، بالاخص در حوزه اقتصادی، حاصل سوءمدیریت و ناکارآمدی دولت وقت است و با روی کار آمدن دولت همسو با جریان مذکور چنان گشایشی در امور صورت خواهد گرفت که توافق در برجام نه تنها تاثیری آنچنان بر اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم نخواهد داشت که گزینه آخر رفع اندک مشکلات مرتبط با آن خواهد بود از سوی دیگر، سبب شد تا هر چه از مزرعه اصلاح‌طلبی ناامیدی رویید در مزرعه جریان اصول‌گرایی بذر امید کاشته شود.
نویسنده می‌افزاید: اکنون که قریب به ۳ ماه از جلوس آقای رئیسی به‌عنوان نماینده جریان اصول‌گرایی بر کرسی دومین جایگاه قدرت کشور با کوله‌باری از امیدِ وعده داده شده به آینده روشن در تبلیغات انتخاباتیِ ایشان و حامیانشان می‌گذرد با معرفی آخرین وزیر جا مانده از دولتِ متشکل از افرادی که اکثریت آن‌ها منتقدان زیادی را نسبت به توانایی‌ها و تخصص و سوابق اجرایی به‌همراه دارند، هرچند زودهنگام است که بتوان نظری قطعی در خصوص عملکرد هر یک از آن‌ها ارائه داد، ارزیابی عملکرد آن‌ها از سوی کارشناسان می‌تواند آغازی باشد برای به چالش کشیدن برونداد آنچه را که بر طبل تبلیغاتی برنامه‌ها و اهداف ایشان در دفاع از برنامه‌های خود در جلب رضایت و رای اعتماد مجلسِ همسو با خود ارائه داده‌اند.
طولانی و پیوسته بودن سفر‌های استانی آقای رئیسی و هیئت دولت در طول سه ماه گذشته به منظور آشنایی بیشتر و گشودن گره از مشکلات مردم، انتظارات فراوانی را برای توده‌های مردم (بخوانید هوادارانش) به وجود آورده و می‌آورد که ممکن است در سیاستگذاری‌های کلانِ سیاست مُدرن به دلایل متعددی اعم از کارشناسی یا بودجه و... یا به فراموشی سپرده شود و یا قابلیت اجرایی نیابد و با گذشت زمان کورسو‌های امید را به ناامیدی بدل کند.
با عنایت به آنچه آمد این سوال پیش می‌آید که آیا با ادامه روند کنونی، دولت سیزدهم می‌تواند بذر امیدِ کاشته شده در مزرعه خود را درو نماید یا نتیجه عملکردش در پایان چهار سال همان خواهد بود که بر بدنه اجتماعی جریان اصلاح‌طلبی در طول دولت دوازدهم آمد؟ و... و آیا رئیسی برای جریان اصولگرایی به مثابه همانی خواهد بود که روحانی برای جریان اصلاح‌طلبی؟
در یادداشت روزنامه زنجیره‌ای، حاوی یک خبر قطعی و یک تحلیل باسمه‌ای (آرزوی عقده‌گشایانه) است. ناامیدی مردم از افراطیون مدعی اصلاحات و اعتدال، یک خبر قطعی است که در اثر سوءمدیریت ۸ ساله آن‌ها و فاصله‌گیری اشرافی از مردم اتفاق افتاده است. اما کپی کردن همین ناامیدی نسبت به مدعیان اعتدال و اصلاحات و مشابهت‌سازی با دولتی که دو ماه و نیم بیشتر از تشکیل آن نمی‌گذرد، صرفا انگیزه‌های خباثت‌آلود برای انداختن دولت از چشم مردم را نشان می‌دهد و حال آنکه به شهادت نظرسنجی‌های داخلی و خارجی (از جمله مؤسسات گالوپ و دانشگاه مریلند و ایسپا و...) میزان محبوبیت و مقبولیت آقای رئیسی در همین دو ماه افزایش یافته و به بالای ۷۰ درصد رسیده که علت آن همت دولت به حضور در میان مردم، مهار بحران کرونا و واکسیناسیون، جدیت در مبارزه با فساد و بستن گلوگاه‌های آن، صداقت و صراحت با افکار عمومی و... است. ضمنا مردم فرق رئیس‌جمهوری که با مردم صادق است و به هنگام بروز مشکل در میان و کنار مردم است، با دولتمردانی که با مردم همراه و روراست نبودند را کاملا درک می‌کنند.

**************

روزنامه وطن امروز**

رئیس‌جمهور در بحران‌ها نمی‌گوید اطلاع نداشتم

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه رئیس‌جمهور در حل بحران‌هایی که پیش می‌آید کنار نیست که بگوید من اطلاع نداشتم، گفت: رئیس‌جمهور نفر اولی است که در بطن مشکلات حضور پیدا می‌کند.
حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، خطیب نماز جمعه این هفته تهران در سخنرانی خود به دوره ۱۰۰ روزه ابتدایی شکل‌گیری دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: نخستین امتیاز دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور مومن، شعار عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد است که ابتدا این شعار را دادند. وی ادامه داد: در این مدتی نیز که مستقر هستند، ایشان برخی از سنگرنشینان خوب و شناخته‌شده خود در دستگاه قضایی را به قوه مجریه منتقل کردند که هم نظارت‌ها دقیق باشد و هم مبارزه با فساد، عملی و اجرایی شود. امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: در این راستا قوه قضائیه که رئیس محترمش در این عرصه امتحان خود را در منظر همه مردم پس داده است، با قوه مجریه در این جهت هماهنگ و همراه هستند که این موجب امید مردم و سرمایه اجتماعی است. وی ادامه داد: تلاش و کار متراکم و خستگی‌ناپذیری ویژگی بعدی رئیس‌جمهور است. اگر امداد خدا نباشد، کسی نمی‌تواند اینقدر شبانه‌روز تلاش کند. من از بعضی نزدیکان ایشان شنیدم گاهی ایشان خانواده‌شان را نمی‌بینند. امام جمعه موقت تهران گفت: رئیس‌جمهور روز‌های پنجشنبه و جمعه را مرتب در سفر هستند و با این همه مجاهدت، آنچه نمی‌گذارد آدم خسته شود، عشق به خدا و عشق به مردم است. اگر عشق نباشد، انسان توان ندارد و بی‌خوابی فرد را از پا درمی‌آورد.
گفتنی است حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور در نماز جمعه این هفته تهران حضور داشت.

***

پیشرفت جامعه در گرو باور جمله «ما می‌توانیم» است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم دهمین سالگرد شهادت سردار سرلشکر پاسدار حسن طهرانی‌مقدم و یادواره ۲۸۶ شهید هوافضای سپاه با بیان اینکه امروز نیروی هوافضای سپاه به برکت مجاهدت رزمندگان آن از روز‌های غربت در دفاع‌مقدس بیرون آمده است، اظهار داشت: نیروی هوافضا امروز تضمین‌کننده اقتدار کشور در زمین، هوا و دریا و نماد شعار «ما می‌توانیم» است. وی ادامه داد: فاصله بین پیشرفت و عزت یک کشور و یک ملت تا وابستگی و تحت سلطه بودن و ذلیل شدن آن فقط در یک روحیه و جمله است که آیا ما می‌توانیم یا نمی‌توانیم. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر همین نیروی هوافضای سپاه را که یک تابلوی تمام‌عیار از «ما می‌توانیم» است مرور کنیم، می‌بینیم در کنار خودباوری و خدامحوری مبتنی بر سنت‌های الهی، مردم‌داری و مشارکت دادن مردم نیز در موفقیت آن مؤثر بوده است. قالیباف با تاکید بر اینکه امروز امنیت ما در بخش‌های مختلف در زمین، هوا، دریا و در مرز‌ها به برکت همین روحیه ما می‌توانیم است، تصریح کرد: البته باور ما این است که مکتب امام (ره) و اسلام سیاسی ایشان این را به ما یاد داده است که عمق استراتژیک خود را در قدرت نظامی و موشکی نمی‌دانیم، بلکه عمق استراتژیک خود را در قلب‌های مردم این کشور و یکایک فرزندان امت اسلامی می‌دانیم. وی تأکید کرد: تا زمانی که خدمت‌گزار این مردم هستیم این قدرت و اقتدار نیز باقی خواهد بود، چراکه این توان و اقتدار هم به برکت همین مردم است.

***

سه‌شنبه؛ جلسه رأی اعتماد مجلس به فیاضی

عضو هیات‌رئیسه مجلس از برگزاری جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش در روز سه‌شنبه خبر داد. علی کریمی‌فیروز‌جائی در گفتگو با تسنیم، با اشاره به زمان بررسی جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش در مجلس گفت: جلسه رای اعتماد به مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش سه‌شنبه برگزار می‌شود.
وی درباره حضور رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: احتمالا آقای رئیسی در این جلسه حضور پیدا نکند و مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه حضور یابد. عضو هیات‌رئیسه مجلس تصریح کرد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون‌های مجلس بویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان کمیسیون تخصصی یک هفته فرصت دارند سوابق و کارنامه کاری وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش را بررسی و گزارش خود را اعلام کنند لذا جلسه رأی اعتماد سه‌شنبه برگزار خواهد شد.

***

حماس:
روابط‌مان با ایران در بهترین حالت ممکن قرار دارد

«اسامه حمدان» عضو ارشد حماس سخنانی را درباره روابط این جنبش با ایران مطرح کرد. وی گفت: روابط میان حماس با ایران در بهترین حالت ممکن خود قرار دارد. عضو ارشد حماس تصریح کرد: همه می‌دانند ما روابط بسیار خوبی با تهران داریم و اکنون این روابط در بهترین حالت خود قرار دارد و ایران از نظر مالی، جهادی و نظامی از فلسطین حمایت می‌کند.
وی همچنین درباره روابط با مصر بویژه پس از سفر اخیر رهبران حماس به قاهره و دیدار با مسؤولان مصری گفت روابط با مصر از اهمیت ویژه‌ای برای حماس برخوردار است. تلاش‌های مصر برای تحقق آشتی ملی فلسطین همچنان ادامه دارد. اسامه حمدان در رابطه با تلاش‌ها برای تثبیت آتش‌بس و مبادله اسرا و نقش مصر در این زمینه نیز گفت: مبادله اسرا در گرو آمادگی رژیم صهیونیستی و موافقت آن با شروط مقاومت است و ما هرگز اجازه نمی‌دهیم اسارت مبارزان و فرزندان این ملت ادامه داشته باشد.

**************

روزنامه خراسان**

توئیت مدیر عامل ایرنا درباره آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار منابع ایران

علی نادری مدیرعامل خبرگزاری ایرنا و از اعضای اصلی تیم رسانه‌ای دولت در توئیتی از آزادسازی بخشی از منابع مسدود ایران در یکی از کشور‌ها خبرداد. نادری نوشت: «کمتر از ۱۰۰ روز پس از آغاز دولت سیزدهم، به تازگی بیش از ۳.۵ میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشور‌ها در دسترس قرار گرفته و بخش قابل توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری کشور است.» او توضیح بیشتری در این خصوص نداده و مشخص نیست کدام کشور دست به این اقدام زده است. از طرف دیگر این توئیت مشخص نکرده که قرار است این میزان ارز به کشور بازگردد یا این که در قبال آن ایران، کالا و مواد اولیه دریافت می‌کند.

مردان مجرد بالای ۴۵ سال برای خانه ثبت‌نام کنند

ایسنا - محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصویب هیئت وزیران امکان ثبت نام مردان مجرد بالای ۴۵ سال و بیماران خاص مجرد در طرح جهش تولید و تامین مسکن فراهم شد؛ پیشنهاد ثبت نام دیگر مجرد‌ها که سن کمتری دارند نیز به شرط تاهل در زمان تحویل ارائه شده که به زودی نتایج آن اعلام می‌شود.

زعفران به کیلویی ۳۰ میلیون تومان رسید

تجارت نیوز - نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۱۹ میلیون تومان و حداکثر ۳۰ میلیون تومان و حداقل قیمت هر مثقال زعفران دسته در مغازه برای مصرف کننده ۱۱۰ هزار تومان، سرگل ۱۴۰ هزار تومان و نگین ۱۷۰ هزار تومان است.

وزیر نفت: «بدمصرف‌ها» قطعا جریمه می‌شوند

وزیر نفت گفت: طبق مصوبه هیئت دولت، ما هیچ افزایش قیمتی را در گاز خانگی برای عموم مردم نخواهیم داشت، ولی بدمصرف‌هایی که ۲۵ درصد مردم هستند و بیش از ۵۰ درصد گاز را مصرف می‌کنند، قطعا جریمه خواهند شد. به گزارش فارس، جواد اوجی در حاشیه بازدید سرزده از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: اکنون حدود ۴۹۰ میلیون مترمکعب گاز در روز در بخش خانگی و تجاری و صنایع غیرعمده مصرف می‌شود که در دوره مشابه سال گذشته این رقم ۳۵۰ میلیون مترمکعب در روز بوده است. به بیان دیگر نسبت به سال گذشته مصرف گاز در بخش خانگی و صنایع غیرعمده ۱۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. اوجی گفت: روی صحبت بنده برای افزایش قیمت گاز با ۲۵ درصد از مشترکانی است که حدود ۵۰ درصد مصرف گاز کشور را دارند. هیئت دولت مصوبه‌هایی داشت که البته طبق این مصوبه‌ها هیچ افزایش قیمتی را در گاز خانگی برای عموم مردم نخواهیم داشت، ولی برای مشترکان بدمصرف گاز که ۲۵ درصد جمعیت کشور هستند و بیش از ۵۰ درصد مصرف گاز را به خود اختصاص داده‌اند، جرایمی دیده شده است.

**************

روزنامه ایران**

سفر ده روزه «رابرت مالی» به منطقه

خبر اول اینکه، العربیه سعودی گزارش داده که پیش از شروع دور هفتم مذاکرات در وین، «رابرت مالی» -نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران- به منظور هماهنگ‌سازی مواضع متحدان امریکا در قبال ایران، به غرب آسیا سفر کرده است. قرار است «مالی» در این سفر ده روزه که از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده، با مقامات عربستان، رژیم صهیونیستی، امارات و بحرین دیدار کند. گفتنی است، دور هفتم مذاکرات میان ایران و ۱+۴ از هشتم آذر آغاز خواهد شد.

مطالبه معلمان از مجلس با برگزاری تجمع

خبر دیگر اینکه، ایسنا گزارش داد که جمعی از معلمان و فرهنگیان در ادامه پیگیری مطالبات خود از مجلس در محوطه اداره کل آموزش و پرورش استان قم تجمع کردند. گفتنی است، در چند شهر دیگر از جمله تهران و کرج نیز تجمعات مشابهی پیرامون مطالبات درباره طرح
رتبه بندی، همسان‌سازی و مطالبه بهبود وضعیت معیشتی معلمان برگزار شده و فرهنگیان همچنان در انتظار به ثمر رسیدن اقدامات مجلس دراین‌باره هستند.

تلاش انگلیس برای تصویب قطعنامه علیه ایران

دست آخر اینکه، تسنیم به نقل از پایگاه خبری اکسیوس نوشت نوشت که پایگاه خبری اکسیوس، مقامات امریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس طی چند هفته اخیر درباره امکان صدور قطعنامه علیه ایران در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بهانه آنچه محدودیت‌های ایران برای بازرسان آژانس انرژی اتمی خوانده شده است، بحث و تبادل نظر کرده اند و انگلیس فعالانه تلاش کرده است تا طرف‌های دیگر (امریکا، فرانسه و آلمان) را برای صدور یک قعطنامه انتقادی علیه ایران در نشست آتی شورای حکام که روز ۲۵ نوامبر (۴ آذر) برگزار می‌شود، متقاعد کند.

**************

روزنامه شرق**

رای نخستین‌بار روی داد
رزمایش مشترک آمریکا، امارات و بحرین با اسرائیل

نیروی دریایی آمریکا، رزمایش دریایی مشترکی را که نخستین در نوع خود به شمار می‌رود، با حضور نیرو‌های اماراتی، بحرینی و اسرائیلی در دریای سرخ آغاز کرده است. فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمرین‌های ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا با مشارکت اسرائیل، بحرین و امارات در دریای سرخ از روز چهارشنبه آغاز شده و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت. براد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در این رابطه گفت نیرو‌های آمریکایی با شرکای منطقه‌ای خود به تقویت توانایی‌های امنیت دریایی جمعی می‌پردازند. او افزود که همکاری دریایی به حفظ آزادی دریانوردی و جریان آزاد تجارت که دو امر ضروری برای امنیت و ثبات منطقه‌ای است، کمک می‌کند. این رزمایش در دریا بر روی یک کشتی ترابری آبی خاکی با هدف تمرین بر سر تاکتیک‌های بازدید، ورود، بررسی و مصادره انجام می‌شود. این رزمایش تنها پس از چند روز از رزمایش دریایی گسترده ایران در آب‌های منطقه انجام می‌شود. پیش از این و پس از آغاز رزمایش نیروی زمینی، هوایی و دریایی ارتش ایران در دریای عمان، نیروی زمینی ارتش کویت، عربستان و آمریکا هم رزمایش نظامی مشترکی را در کویت آغاز کردند. پس از این رزمایش نیز امارات و عربستان، رزمایش دیگری در خاک امارات متحده عربی انجام دادند.

بحران در دریای عمان

پیامد‌های رویارویی نیرو‌ها در دریای عمان هم گذرا نیست؛ حوادثی که طی فواصل زمانی مکرر تکرار می‌شوند، تهدیدی حقیقی برای دریانوردی در منطقه دریای عرب، دریای عمان و خلیج عدن به شمار می‌روند. مهم‌تر از همه، این است که این چنین حوادثی، جریان صادرات نفت را به شدت تهدید می‌کند، چراکه خلیج عدن، گذرگاه آبی برای عبور نفت ایران و کشور‌های همسایه آن به سایر کشور‌های جهان است و بروز هرگونه مشکل در فرایند صادرات نفت می‌تواند موجب توقف بخش اعظمی از صادرات و بحران انرژی در جهان شود. سلمان العساف، تحلیلگر مسائل اقتصادی، بر این باور است که این حملات مکرر قطعا بر امنیت دریانوردی در منطقه و صادرات انرژی به جهان تأثیر می‌گذارد. او معتقد است افزایش تنش‌ها و عدم اطمینان از دستیابی به نفت منطقه، واردکنندگان نفت خاورمیانه را به راه‌های جایگزین سوق دهد تا اقتصاد خود را از خطرات نابسامانی در جریان انتقال نفت مصون نگه دارند. العساف گفت احتمالا این نگرانی‌ها بیشتر در میان کشور‌های شرق آسیا به وجود بیاید، چراکه منبع اصلی تأمین نفت آن‌ها خاورمیانه است و ۷۷ درصد از کل صادرات نفتی خاورمیانه را به خود اختصاص داده‌اند و در رأس آن‌ها چین که بنا بر اطلاعات سازمان اوپک، واردکننده نخست نفت خاورمیانه در جهان است. این تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد که نابسامانی در امنیت دریانوردی منطقه، پیامد‌های گسترده‌ای بر امنیت و اقتصاد منطقه خواهد داشت، بر سایر کشتی‌های باری در منطقه و حمل‌ونقل هوایی تأثیر می‌گذارد و بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی اقدام به تغییر مسیر پرواز‌های خود خواهند کرد.

پیامد‌های سیاسی

جریان تجارت و اقتصاد هرچند حساس‌تر نسبت به این حوادث است، اما توسط روابط سیاسی کنترل می‌شود در نتیجه پیامد‌های ناامنی در منطقه به اقتصاد و قیمت نفت خلاصه نخواهد شد. منیر سیف، از تحلیلگران مسائل سیاسی می‌گوید که تنش در آب‌های منطقه قطعا بر مذاکرات هسته‌ای ایران در وین تأثیر خواهد گذاشت. سیف در گفت‌وگویی با پایگاه خبری الخلیج آنلاین گفت: تکرار این‌چنین حوادثی در کمتر از یک ماه، به این معناست که در آینده این حوادث متوقف نخواهد شد و این مسئله‌ای است که ایران، آمریکا و کشور‌های منطقه آن را نخواهند پذیرفت.

منبع: بصیرت

ارسال نظرات