جمعه ؛ 10 فروردين 1403
21 آبان 1400 - 20:19

آغاز شمارش معکوس برای تسلط مقاومت بر مأرب/پیروزی بزرگ در راه است؟

نیرو‌های مقاومت یمن با پیروزی‌ها و دستاورد‌هایی که اخیرا در شهر «مأرب» محقق ساخته‌اند، اکنون تنها چند گام تا سیطره کامل بر این شهر و رقم زدن یک پیروزی بزرگ و سرنوشت‌ساز فاصله دارند.
کد خبر : 10198

پایگاه رهنما :

نیرو‌های مقاومت یمن طی هفته‌های اخیر دستاورد‌های مهمی را در نبرد با عناصر وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی در شهر «مأرب» محقق ساخته‌اند. این اتفاق درحالی رخ داد که مقامات سعودی و نیز متحدان آن‌ها در چارچوب ائتلاف متجاوز علیه یمن به هیچ وجه انتظار تحقق چنین دستاورد‌هایی از سوی نیرو‌های مقاومت یمن را نداشتند.

طی روز‌های اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند بر پایگاه نظامی «أم ریش» در جنوب استان مأرب مسلط شوند. این پایگاه نظامی آخرین پایگاه نیرو‌های وابسته به سعودی در جنوب مأرب بود. نیرو‌های یمنی با تحقق این دستاورد مهم اکنون می‌توانند به سمت منطقه «صافر» که بسیاری از میادین نفتی و گازی یمن در آنجا واقع شده است، پیشروی کنند.

نیرو‌های مقاومت یمن ضمن تسلط بر آخرین پایگاه ائتلاف سعودی در جنوب «مأرب» خطوط امدادرسانی به عناصر مزدور در شمال این شهر را نیز قطع کرده‌انددر همین حال، گزارش‌های میدانی حاکی از آن هستند که نیرو‌های مقاومت یمن بیش از هر زمان دیگری به تسلط بر ارتفاعات استراتژیک «ملعا» نزدیک شده‌اند. هم اکنون درگیری‌های شدیدی در این جبهه در جریان است.

نیرو‌های مقاومت یمن تاکنون پیشروی چشمگیری به سمت ارتفاعات مذکور داشته‌اند، اما سلسله پیروزی‌ها و دستاورد‌های نیرو‌های مقاومت یمن در مأرب در همین نقطه متوقف نمی‌شود.

افزون بر آنچه که گفته شد، نیرو‌های یمنی توانستند بر نقاط گسترده در منطقه «الرویک» که در ۱۵ کیلومتری جاده بین المللی مأرب - حضرموت قرار دارد، مسلط شوند. از سوی دیگر، همزمان، نیرو‌های یمنی در شرق استان «الجوف» آخرین خطوط دفاعی عناصر وابسته به سعودی را شکستند. پیشروی در جاده بین المللی مأرب - حضرموت و نیز شکسته شدن آخرین خطوط دفاعی عناصر سعودی در شرق «الجوف» موجب شد تا یمنی‌ها آخرین خط امدادی این عناصر در شمال شهر مأرب را قطع کنند.

یمنی‌ها طی هفته‌های اخیر موفق شدند شهر «الجوبه» در مأرب را به طور کامل فتح کنند. درحال حاضر، شهر مأرب هم اکنون از سه محور تحت محاصره یمنی‌ها قرار دارد. نیرو‌های یمنی همچنین توانسته‌اند به سد مأرب برسند. تحقق این دستاورد‌های پی در پی موجب هرج و مرج در صفوف ائتلاف سعودی و عناصر مزدور وابسته به آن شده است. بیانیه اخیر گروه‌های مسلح تحت الحمایه سعودی در یمن خود به تنهایی گواه بر این مدعا است.

در همین راستا، گروه‌های مسلح تحت الحمایه عربستان سعودی به دنبال پیشروی‌های گسترده نیرو‌های یمنی در مأرب، بیانیه مشترکی را صادر و در آن اعلام کردند که ریاض، آن‌ها را تنها گذاشته است. این گروه‌ها صراحتاً از منصور هادی به عنوان یک عنصر شکست خورده یاد کرده و عنوان کردند که او نتوانسته است دستاوردی در شهر مأرب کسب کند.

تحقق دستاورد‌های گسترده یمنی‌ها در مأرب موجب شده است تا گروه‌های مسلح تحت الحمایه عربستان سعودی علیه ریاض بیانیه صادر کنندواقعیت این است که بیانیه مذکور یک بیانیه بی سابقه بود. این برای اولین بار است که متحدان عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای صراحتاً از مقامات این کشور انتقاد می‌کنند. آن‌ها خطاب به ریاض اعلام کردند که مأرب در حال سقوط است.

بدیهی است که اگر مأرب به طور کامل به دست یمنی‌ها بیفتد، عربستان سعودی از حجم عظیمی از منابع نفتی، گازی و … در این شهر محروم می‌شود و در عین حال، دیگر نمی‌تواند از موقعیت جغرافیایی و استراتژیک آن بهره برداری کند.

درست به همین دلیل است که کارشناسان و ناظران تحولات سیاسی و نیز تحلیلگران مسائل نظامی و استراتژیک از نبرد مأرب به عنوان نبرد بزرگ و سرنوشت ساز یاد می‌کنند؛ نبردی که خود به تنهایی می‌تواند سرنوشت جنگ یمن را تعیین کند. در همین ارتباط، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب با انتشار مقاله‌ای در روزنامه «رأی الیوم» می‌نویسد: «اگر مأرب به طور کامل به دست یمنی‌ها بیفتد باید جنگ یمن را تمام شده تلقی کرد».

این تحلیلگر مشهور جهان عرب در ادامه مطلب خود پیرامون دستاورد‌های یمنی‌ها در مأرب آورده است: «شاید این سؤال افکار عمومی را به خود مشغول کرده باشد که یمنی‌ها چگونه در برابر ارتش تا دندان مسلح سعودی توانسته‌اند دستاورد‌های بزرگی را خلق کنند؟ پاسخ به سؤال مذکور این است که یمنی‌ها به خوبی دریافتند که چگونه باید با سعودی‌ها مقابله کنند. آن‌ها به همین منظور، مناطق جنوبی عربستان از جمله جیزان، نجران، عسیر و أب‌ها را به شدت بمباران کردند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اهداف سعودی را به دقت مورد اصابت قرار دادند».

یمنی‌ها اکنون به ۸ کیلومتری مرکز شهر مأرب رسیده‌اند؛ اتفاقی که ایالات متحده آمریکا را به شدت نگران ساخته استاهمیت نبرد مأرب به حدی است که فاتحِ آن تعیین می‌کند چه کسی پیروز نهایی جنگ نابرابر یمن است. بر اساس آنچه که بدان اشاره شد، یمنی‌ها تنها چند گام تا تحقق پیروزی بزرگ فاصله دارند، چرا که اکنون در ۸ کیلومتری مرکز شهر مأرب مستقر شده‌اند. استقرار نیرو‌های یمنی در ۸ کیلومتری مرکز شهر مأرب نگرانی شدید آمریکایی‌ها را نیز برانگیخته است.

در همین ارتباط، «دیوید شنکر» معاون سابق وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا سخنانی را در خصوص اهمیت نبرد مأرب و شکست واشنگتن و ریاض در این نبرد، مطرح کرده است. وی می‌گوید: «از دست رفتن مأرب و سقوط آن به دست یمنی‌ها یک معنا بیشتر ندارد و آن، شکست آمریکا و عربستان سعودی است». این اظهارنظر مقام آمریکایی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و حتی «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی شب گذشته خود بدان اشاره کرد.

بر اساس آنچه که گفته شد، ناگفته پیداست که شمارش معکوس برای سیطره کامل نیرو‌های مقاومت یمن بر شهر راهبردی و استراتژیک مأرب آغاز شده است و هر لحظه ممکن است خبر تسلط آن‌ها بر این شهر به تیتر اول رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی تبدیل شود؛ اتفاقی که یک رسوایی بزرگ را برای عربستان سعودی و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ایش رقم خواهد زد.
برچسب ها: یمن مارب سعودی

ارسال نظرات