پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
26 مهر 1400 - 18:25

«کالین پاول» دروغگوی مشهور جنگ عراق مُرد

رسانه‌های آمریکایی از مرگ وزیر پیشین خارجه این کشور که با دروغگویی در سازمان ملل سعی در توجیه حمله به عراق داشت، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر دادند.
کد خبر : 10010

پایگاه رهنما :

رسانه‌های آمریکایی امروز (دوشنبه) از مرگ «کالین پاول» وزیر خارجه دولت «جورج بوش پسر» خبر دادند.

شبکه «سی‌ان‌ان‌» به نقل از خانواده وی گزارش داد که پاول ۸۴ ساله بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده است. به گفته خانواده پاول، او هر دو دُز واکسن کرونا ساخته شرکت فایزر را نیز دریافت کرده بود.

پاول، اولین وزیر خارجه سیاه‌پوست آمریکا بود که در چند دولت جمهوری‌خواه آمریکا در شکل‌گیری سیاست خارجی کاخ سفید در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم نقش داشت.

وی از اکتبر ۱۹۸۹ تا سپتامبر ۱۹۹۳، دوازدهمین رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بود که بالاترین مقام نظامی در زمان وزارت دفاع این کشور است. در این مدت ، او در ۲۸ بحران آمریکا، از جمله حمله به پاناما در سال ۱۹۸۹ و عملیات طوفان صحرا در جنگ خلیج فارس علیه عراق در ۱۹۹۰-۱۹۹۱ نقش داشت.

پاول در پنجم فوریه ۲۰۰۳ که وزیر خارجه در جلسه عمومی شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی و به دفاع از حمله جنایتکارانه آمریکا و متحدانش به عراق صحبت کرد. پاول در این جلسه با نشان‌ دادن ویالی از یک ماده سفید رنگ و با استناد به منابع گمنام عراقی، مدعی شد: «هیچ شکی وجود ندارد که صدام دارای سلاح‌های بیولوژیک است و توانایی تولید سریع و انبوه آنها را دارد».

این مقام سابق آمریکایی همچنین ادعا کرد: «هیچ شکی در ذهن من وجود ندارد که صدام برای دستیابی به اجزای کلیدی برای تولید سلاح‌های هسته‌ای نیز تلاش می‌کند». این دروغگویی پاول در حالی است که او دو سال قبل از آن، در بیانیه مطبوعاتی خود در ۲۴ فوریه ۲۰۰۱ گفته بود که تحریم‌ها علیه عراق مانع از تولید سلاح‌های کشتار جمعی توسط صدام حسین شده است.

پاول در ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۴، به کمیته امور دولتی سنا احضار شد و در آنجا اذعان کرد منابعی که بسیاری از اطلاعات ارائه شده وی در سخنرانی سازمان ملل را در اختیار او قرار داده بودند، «اشتباه» بودند و «بعید است» که ذخایر سلاح‌های کشتار جمعی در عراق پیدا شود.

او همچنین ده سال بعد از دروغ‌هایی که در سازمان ملل گفت و زمینه حمله به عراق را فراهم کرد، در کتابی به‌نوشته خودش اعتراف کرد که آن اظهارات «لکه ننگی» در کارنامه شغلی‌اش است و مدعی شد که مأموران سازمان سیا او را به اشتباه انداخته بودند.

این اعتراف به دروغگویی مقابل چشمان میلیون‌ها نفر در حالی است که همان ادعاهای کذب شعله جنگی را شعله‌ور کرد که ۸ سال طول کشید و حدود ۲۰۰ هزار غیرنظامی را به کام مرگ کشاند.

این البته تنها دروغ پاول نبود و او درباره ایران نیز مدعی شده بود: «من فکر می‌کنم ایرانی‌ها به وضوح مصمم به داشتن برنامه هسته‌ای هستند. و ما باید فرض کنیم که آنها با داشتن برنامه هسته‌ای، توانایی و اراده‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای خواهند داشت».

منبع: فارس

ارسال نظرات